Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 30 juni 2015, kenmerk 784038-138239-MEVA, houdende wijziging subsidieregeling stageplaatsen zorg II 2015–2016 met het oog op wijziging van de reikwijdte, opnemen van de Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven en toevoegen van enkele opleidingen

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling stageplaatsen zorg II wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid alsmede de aanduiding van ‘1.’ vervallen.

2. Aan onderdeel g wordt een onderdeel 4° toegevoegd, luidende:

  • 4°. aanbieder als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het vierde lid, aanhef, komt te luiden:

Het subsidieplafond voor het verstrekken van subsidies bedraagt per studiejaar € 112.000.000, waarvan:;

2. In het vijfde lid wordt ‘Stichting Calibris’ vervangen door: Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven.

C

De tabel in bijlage 1 wordt vervangen door de hieronder opgenomen tabel.

Code

Naam

Categorie

10426

Verpleegkundige niveau 4

A

93510

Verpleegkundige niveau 4

A

95520

Verpleegkundige niveau 4

A

10427

Verzorgende niveau 3

A

93260

Verzorgende niveau 3

A

94830

Verzorgende niveau 3

A

95530

Verzorgende niveau 3

A

10428

Helpende Zorg niveau 2

A

25498

Helpende zorg en welzijn 2

A

91420

Zorghulp niveau 1

A

92660

Maatschappelijke zorg niveau 4

A

92661

Maatschappelijke zorg niveau 4

A

92650

Maatschappelijke zorg niveau 3

A

92640

Helpende Zorg en Welzijn niveau 2

A

92630

Pedagogisch medewerker niveau 4

A

92631

Pedagogisch medewerker niveau 4

A

92662

Maatschappelijke zorg niveau 4

A

22191

Verpleegkundige niveau 4

A

22190

Verzorgende niveau 3

A

22189

Helpende Zorg niveau 2

A

22188

Zorghulp niveau 1

A

22195

Maatschappelijke Zorg niveau 4

A

22197

Pedagogisch medewerker niveau 4

A

22193

Doktersassistenten niveau 4

A

91310

Doktersassistenten niveau 4

A

10776

Doktersassistenten niveau 4

A

95769

Assistent Dienstverlening en Zorg niveau 1

A

23186

Tandartsassistent niveau 4

A

25490

Tandartsassistent niveau 4

A

91410

Tandartsassistent niveau 4

A

22194

Tandartsassistent niveau 4

A

23178

Apothekersassistent niveau 4

A

25471

Apothekersassistent niveau 4

A

91300

Apothekersassistent niveau 4

A

22192

Apothekersassistent niveau 4

A

23180

Doktersassistent niveau 4

A

25473

Doktersassistent niveau 4

A

25498

Helpende zorg en welzijn niveau 2

A

23181

Maatschappelijke zorg niveau 3

A

23181

Maatschappelijke zorg niveau 4

A

25474

Agogisch medewerker GGZ niveau 4

A

25477

Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg niveau 4

A

25478

Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen niveau 4

A

25479

Thuisbegeleider niveau 4

A

25475

Begeleider gehandicaptenzorg niveau 3

A

25476

Begeleider specifieke doelgroepen niveau 3

A

23182

Mbo-Verpleegkundige niveau 4

A

25480

Mbo-Verpleegkundige niveau 4

A

25484

Gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4

A

23187

Verzorgende IG niveau 3

A

25491

Verzorgende IG niveau 3

A

D

De tabel in bijlage 2 wordt vervangen door de hieronder opgenomen tabel.

Code

Naam

Categorie

10426

Verpleegkundige niveau 4

B

93510

Verpleegkundige niveau 4

B

95520

Verpleegkundige niveau 4

B

10427

Verzorgende niveau 3

C

93260

Verzorgende niveau 3

C

94830

Verzorgende niveau 3

C

95530

Verzorgende niveau 3

C

10428

Helpende Zorg niveau 2

B

25498

Helpende zorg en welzijn 2

B

91420

Zorghulp niveau 1

B

92660

Maatschappelijke zorg niveau 4

B

92661

Maatschappelijke zorg niveau 4

B

92650

Maatschappelijke zorg niveau 3

C

92640

Helpende Zorg en Welzijn niveau 2

B

92630

Pedagogisch medewerker niveau 4

B

92631

Pedagogisch medewerker niveau 4

B

92662

Maatschappelijke zorg niveau 4

B

22191

Verpleegkundige niveau 4

B

22190

Verzorgende niveau 3

C

22189

Helpende Zorg niveau 2

B

22188

Zorghulp niveau 1

B

22195

Maatschappelijke Zorg niveau 4

B

22197

Pedagogisch medewerker niveau 4

B

22193

Doktersassistenten niveau 4

B

91310

Doktersassistenten niveau 4

B

10776

Doktersassistenten niveau 4

B

95769

Assistent Dienstverlening en Zorg niveau 1

B

23186

Tandartsassistent niveau 4

B

25490

Tandartsassistent niveau 4

B

91410

Tandartsassistent niveau 4

B

22194

Tandartsassistent niveau 4

B

23178

Apothekersassistent niveau 4

B

25471

Apothekersassistent niveau 4

B

91300

Apothekersassistent niveau 4

B

22192

Apothekersassistent niveau 4

B

23180

Doktersassistent niveau 4

B

25473

Doktersassistent niveau 4

B

25498

Helpende zorg en welzijn niveau 2

B

23181

Maatschappelijke zorg niveau 3

C

23181

Maatschappelijke zorg niveau 4

B

25474

Agogisch medewerker GGZ niveau 4

B

25477

Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg niveau 4

B

25478

Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen niveau 4

B

25479

Thuisbegeleider niveau 4

B

25475

Begeleider gehandicaptenzorg niveau 3

C

25476

Begeleider specifieke doelgroepen niveau 3

C

23182

Mbo-Verpleegkundige niveau 4

B

25480

Mbo-Verpleegkundige niveau 4

B

25484

Gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4

B

23187

Verzorgende IG niveau 3

C

25491

Verzorgende IG niveau 3

C

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

TOELICHTING

Op grond van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II (hierna: Subsidieregeling) kunnen aan zorgaanbieders subsidies worden verstrekt voor het realiseren van stageplaatsen voor bepaalde opleidingen.

Met de onderhavige wijzigingsregeling is de Subsidieregeling op vier punten aangepast:

wijzing van de reikwijdte als gevolg van de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

aanwijzen van de Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven ter vervanging van Stichting Calibris;

correctie van een code in de bij de Subsidieregeling behorende bijlagen;

toevoeging van enkele zorgopleidingen.

Reikwijdte als gevolg van inwerkingtreding van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

De Subsidieregeling is aangepast vanwege de inwerkingtreding van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). Op grond van de Subsidieregeling zijn het de stageaanbieders die in aanmerking komen voor subsidie. De stageaanbieder was voorheen gedefinieerd als een zorgaanbieder in de zin van (onder meer) de AWBZ, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wet op de Jeugdzorg. De Wmo 2015, de Wlz en de Jeugdwet zijn hier per 1 januari 2015 voor in de plaats gekomen. Voor het studiejaar 2015–2016 is reeds vorige schooljaar 2014–2015 aangekondigd dat de definitie van stageaanbieder aangepast zal worden aan de nieuwe wetten. De wijziging in artikel I onderdeel A voorziet in de noodzakelijke aanpassingen. Het begrip van stageaanbieder is uitgebreid door toevoeging van de zorgaanbieder die krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 zorg biedt. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat bepaalde terreinen van zorg vanuit de AWBZ en de Wet op de jeugdzorg zijn overgeheveld naar die wet en niet onder de werking van de Wlz en de Jeugdwet vallen.

Met deze toevoeging wordt echter wel de werkingssfeer van de Subsidieregeling uitgebreid. De Wmo 2015 omvat (immers) meer terreinen van ondersteuning dan die voorheen onder de werking van de AWBZ, de Wet op de Jeugdzorg en de Kwaliteitswet vielen. In de praktijk betekent het dat er met name welzijnsinstellingen (voor zover ze thans nog niet onder de subsidieregeling vallen) bij komen. Voor die uitbreiding is welbewust gekozen. De overwegingen daarvoor zijn de volgende.

Ten eerste is de verbinding van de eerstelijnszorg en het sociaal domein een belangrijke opgave voor de komende jaren. Een goede samenwerking tussen de eerstelijnszorg, welzijnswerk en vormen van begeleiding en beschermd wonen vragen belangrijke competenties van medewerkers. De traditionele scheidslijnen tussen de wettelijke stelsels waarlangs organisaties zorg en ondersteuning verlenen vervagen. Het werken in wijkteams is daarvan een belangrijk voorbeeld. De aansluiting met deze praktijk van samenwerking over de grenzen van de stelsels heen, wordt gemist als de middelen niet mogen worden ingezet ten behoeve van stageplekken in dit domein van de Wmo. Ten tweede wordt de komende jaren ingezet op een verdere professionalisering van het werkveld van de Wmo 2015. Het is voor stagiairs daarom belangrijk om onder goede begeleiding ervaring op te doen in de praktijk van de Wmo. Ten derde wordt hiermee voorkomen dat aanbieders die alleen ondersteuning in het kader van de Wmo 2015 bieden anders behandeld worden dan aanbieders die daarnaast ook zorg en ondersteuning bieden in het kader van de Zvw, de Wlz en de Jeugdwet.

De verwachting is dat deze uitbreiding van de reikwijdte inhoudt dat het aantal voor subsidie in aanmerking komende stageplaatsen met circa 4% verhoogd wordt. Aangezien het subsidieplafond hiervoor niet verhoogd wordt, leidt dat naar verwachting tot een 4% lager subsidiebedrag per gerealiseerde stageplaats. Dit nadeel is te overzien, mede gelet op het feit dat de prijs van een gerealiseerde stageplaats jaarlijks fluctueert met circa 5%, afhankelijk van het aantal daadwerkelijk gerealiseerde stageplaatsen.

Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB)

In 2013 werd duidelijk dat de wettelijke taken van Calibris, samen met die van de andere kenniscentra, overgenomen zouden gaan worden door de Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB). Als gevolg hiervan wordt de uitvoeringstaak in het kader van de subsidieregeling nu ondergebracht bij de SBB (artikel I, onderdeel B, onder 2). Bij de uitvoering van deze taak zal de SBB gebruik maken van personeel dat bij Calibris betrokken was bij de uitvoering van onderhavige subsidieregeling, alsmede van de door Calibris opgebouwde (digitale) infrastructuur.

Wijziging bijlagen met crebocodes

De bijlage 1 en 2 zijn in het geheel opnieuw toegevoegd aan de regeling (artikel I, onderdelen C en D). Drie redenen liggen hier aan ten grondslag.

Vanaf het schooljaar 2014–2015 is de opleiding tot doktersassistent toegevoegd aan de subsidieregeling. Hiertoe zijn toen aan de bijlagen 1 en 2 de bijbehorende codes toegevoegd. Een van deze codes was echter niet correct en wordt derhalve gecorrigeerd.

De opleiding tot tandartsassistent en opleiding tot apothekersassistent zijn toegevoegd aan de Subsidieregeling (artikel I, onderdelen C en D). Vanwege het tekort aan stageplaatsen voor tandartsassistenten en apothekersassistenten, is besloten om deze opleidingen met ingang van het studiejaar 2015/2016 op te nemen in de Subsidieregeling. Een goed werkende eerstelijnszorg is van groot belang. Dit temeer daar het kabinet inzet op versterking van de eerstelijnszorg en op de gewenste verplaatsing van zorg van de tweede lijn naar de eerste lijn. Deze toevoeging leidt tot verhoging van het aantal voor subsidie in aanmerking komende stageplaatsen met bijna 2%. Om een verdere verlaging van de prijs per gerealiseerde stageplaats te voorkomen, is hiervoor het subsidieplafond verhoogd van € 110 miljoen naar € 112 miljoen.

Verder zijn aan bijlagen 1 en 2 door het ministerie van OCW afgegeven nieuwe codes voor opleidingen, die reeds in de Subsidieregeling opgenomen waren, toegevoegd. Daarnaast zijn niet meer gebruikte codes verwijderd.

Administratieve lasten en vaste verandermomenten

De wijzigingen hebben nagenoeg geen gevolgen voor de administratieve lasten. Weliswaar wordt de werkingssfeer uitgebreid en zullen meer subsidieaanvragen worden ingediend, maar het subsidieproces als zodanig verandert niet. In de aanvraagprocedure als zodanig worden geen veranderingen aangebracht. De SBB zal op dezelfde voet als de stichting Calibris te werk gaan. Evenals voorheen krijgen stageaanbieders een aanvraagformulier toegestuurd dat vooraf is ingevuld aan de hand van de gegevens van de onderwijsinstellingen.

De wijzigingen moeten voor het studiejaar 2015–2016 zijn beslag krijgen en derhalve uiterlijk op 1 augustus 2015 in werking treden. Gelet hierop is afgeweken van de systematiek van vaste verandermomenten bij regelgeving (VVM).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

Naar boven