Elektrisch Oplaadpunt Hoekenrode
Logo Amsterdam
ZK15002938
HET DAGELIJKS BESTUUR
Gelet op:
 
artikel 2 lid 2 sub a en artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994.
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
bijlage 3 van het bevoegdhedenregister bestuurscommissies, 8 wegen I.1 van 10 juni 2014.
mandaatregister zuidoost, 8 wegen I.1 van 26 augustus 2014.
algemeen ondermandaatsregister functionarissen bestuurscommissie zuidoost, 8 wegen I.1 van 10 februari 2015.
algemeen mandaatregister, D bevoegdheden met betrekking tot verkeer 5/D1 van 6 februari 2014.
Bevoegdhedenbesluit artikel 11 lid 1 onder b, juncto artikelen 9, 10 en 14 lid 1, van 30 december 2014.
het besluit van het College van Burgemeester en Wethouders van 29 juni 2010 over de opschaling van het netwerk oplaadinfrastructuur elektrisch rijden.
de bij het portefeuillehouderoverleg d.d. 14 november 2011 vastgestelde notitie openbare oplaadpunten elektrische voertuigen, de in het directie team zuidoost  d.d. 11 januari 2012 vastgestelde uitwerkingsnotitie ‘Stimuleren vervangend elektrisch vervoer Zuidoost’.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Gemeente Amsterdam wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Aangezien elektrisch rijden schoner, stiller en zuiniger is dan de reguliere vormen van mobiliteit is dit één van de voornaamste speerpunten van de gemeente ter verbetering van de luchtkwaliteit. Het gemeentebestuur is voornemens om door middel van subsidies en een netwerk van oplaadpunten, dit voor zowel zakelijke veel rijders als taxi’s en licht bestelverkeer eenvoudiger te maken.
 
Door het directie team Zuidoost is bepaald dat niet meer dan 1% van het aantal beschikbare parkeerplaatsen per wijk voor dit netwerk bestemd mag worden. Dit in ogenschouw nemend wordt voorgesteld om na overleg met Programmabureau Luchtkwaliteit op de locatie, Hoekenrode aan de  Bijlmerdreef ter hoogte van nummer 51, één oplaadpunt te realiseren. Een oplaadpunt bestaat uit twee parkeervakken.
 
 
 
 
 
Overwegende dat:
 
Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen,
 
Artikel 2
 
1. De krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid van de weg;
b. het beschermen van de weggebruikers en hun passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
 
2. De krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen voorts strekken tot:
 
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede
de gevolgen voor het milieu.
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of
van de functie van objecten of gebieden.
 
 
de gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals opgenomen in het Programma Luchtkwaliteit in 2006;
het elektrisch vervoer bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Amsterdam;
voor elektrisch vervoer een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is;
genoemde oplaadlocaties voor algemeen gebruik zijn bestemd;de Nationale Politie (Eenheid Amsterdam), afdeling Oost, aangegeven heeft in te stemmen met het onders
taande besluit;
voldaan wordt, dat niet meer dan 1% van het aantal beschikbare parkeerplaatsen per wijk in Zuidoost bestemd mag worden voor oplaadpunten elektrisch vervoer zoals vastgesteld door het B&W 29 juni 2010
Overleg, publicatie en zienswijze
 
Dit verkeersbesluit wordt in overeenstemming met artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake
het Wegverkeer, gepubliceerd in:
 
de Staatscourant Stadsdeelkantoor ter inzage  De betrokken wegen zijn gelegen binnen de grenzen van Amsterdam Zuidoost.
BESLUIT
 
 
  • 1.
    Door plaatsing van een verkeersbord conform E4 (Parkeergelegenheid), conform bijlage I van het RVV1990, één oplaadpunt zijnde een parkeergelegenheid, bestaande uit twee parkeervakken, uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.
  • 2.
    Door het plaatsen van een onderbord voorzien van de volgende tekst [Alleen voor opladen elektrische voertuigen] en het onderbord OB504 [twee pijlen], deze twee parkeerplaatsen alleen in te stellen voor het opladen van elektrische voertuigen.
  • 3.
    Door het aanbrengen van de bijbehorende tegels met logo elektrisch oplaadpunt.
 
Dit voor wat betreft Hoekenrode aan de Bijlmerdreef ter hoogte van nummer 51, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatiefoto.
 
Amsterdam 2 juli 2015

Namens het dagelijks bestuur,

Hans Vringer

Beheer

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Tegen dit besluit kan de belanghebbende op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht een gemotiveerd bezwaarschrift bij het dagelijks bestuur indienen binnen zes weken na ter inzage legging van dit besluit. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie Zuidoost, Postbus 12491, 1100 AL Amsterdam.
 
In de bezwaarschrift dient u tenminste te vermelden:
- Uw naam en adres;
- De dagtekening van het bezwaarschrift;
- Een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaarschrift zich richt;
- De redenen waarom u het bezwaarschrift tegen het besluit indient.
 
Tevens kan de belanghebbende, die een bezwaarschrift heeft ingediend, en die meent een spoedeisend belang te hebben, aan de voorzieningenrechter verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift dient te worden gericht aan de rechtbank Amsterdam, Sector bestuursrecht Algemeen, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Voor het indienen van het verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.
 
Naar boven