artikel 2 lid 2 sub a en artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994.
Bevoegdhedenbesluit artikel 11 lid 1 onder b, juncto artikelen 9, 10 en 14 lid 1, van 30 december 2014.
de bij het portefeuillehouderoverleg d.d. 14 november 2011 vastgestelde notitie openbare oplaadpunten elektrische voertuigen, de in het directie team zuidoost d.d. 11 januari 2012 vastgestelde uitwerkingsnotitie ‘Stimuleren vervangend elektrisch vervoer Zuidoost’.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Gemeente Amsterdam wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Aangezien elektrisch rijden schoner, stiller en zuiniger is dan de reguliere vormen van mobiliteit is dit één van de voornaamste speerpunten van de gemeente ter verbetering van de luchtkwaliteit. Het gemeentebestuur is voornemens om door middel van subsidies en een netwerk van oplaadpunten, dit voor zowel zakelijke veel rijders als taxi’s en licht bestelverkeer eenvoudiger te maken.
Door het directie team Zuidoost is bepaald dat niet meer dan 1% van het aantal beschikbare parkeerplaatsen per wijk voor dit netwerk bestemd mag worden. Dit in ogenschouw nemend wordt voorgesteld om na overleg met Programmabureau Luchtkwaliteit op de locatie, Hoekenrode aan de Bijlmerdreef ter hoogte van nummer 51, één oplaadpunt te realiseren. Een oplaadpunt bestaat uit twee parkeervakken.
Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen,
1. De krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid van de weg;
b. het beschermen van de weggebruikers en hun passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
2. De krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen voorts strekken tot:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede
de gevolgen voor het milieu.
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of
van de functie van objecten of gebieden.
de gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals opgenomen in het Programma Luchtkwaliteit in 2006;
het elektrisch vervoer bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Amsterdam;
voor elektrisch vervoer een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is;
genoemde oplaadlocaties voor algemeen gebruik zijn bestemd;de Nationale Politie (Eenheid Amsterdam), afdeling Oost, aangegeven heeft in te stemmen met het onders
voldaan wordt, dat niet meer dan 1% van het aantal beschikbare parkeerplaatsen per wijk in Zuidoost bestemd mag worden voor oplaadpunten elektrisch vervoer zoals vastgesteld door het B&W 29 juni 2010
Overleg, publicatie en zienswijze
Dit verkeersbesluit wordt in overeenstemming met artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake
het Wegverkeer, gepubliceerd in:
de Staatscourant Stadsdeelkantoor ter inzage De betrokken wegen zijn gelegen binnen de grenzen van Amsterdam Zuidoost.