BESLUIT VERKEERSMAATREGEL
Logo Rotterdam
Bunschotenweg, Arie den Toomweg en Eemhavenweg 5/42651 en AS15/15556
De directeur van cluster Stadsontwikkeling,
overwegende,
  • dat aan de Bunschotenweg en Eemhavenweg veel bedrijven zijn gevestigd en de hoeveelheid vrachtverkeer op deze wegen daardoor groot is;
  • dat de Eemhavenweg het woongebied van Heijplaat doorkruist en dat de hoeveelheid vrachtverkeer extra risico’s op het gebied van leefbaarheid en verkeersveiligheid met zich meebrengt;
  • dat de route Bunschotenweg, Arie den Toomweg en Eemhavenweg daarom ingericht wordt als doorgaande route voor beide richtingen;
  • dat de Eemhavenweg tussen de Arie den Toomweg en Courzandseweg/Koedoodstraat om die reden wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer;
  • dat de afsluiting niet geldt voor (brom)fietsers;
  • dat woningen bereikbaar blijven via de Waalhavenweg en Eemhavenweg;
  • dat via het af te sluiten gedeelte van de Eemhavenweg geen woningen of bedrijven worden ontsloten;
  • dat met uitvoering van dit verkeersbesluit afzonderlijke routes naar woningen en bedrijven ontstaan waarbij de bereikbaarheid van alle percelen blijft gewaarborgd;
  • dat ANWB-bewegwijzering de verwijzing naar bedrijven ondersteunt;
  • dat voor een optimale bereikbaarheid van de hulpdiensten het af te sluiten gedeelte van de Eemhavenweg wordt ingericht als calamiteitenpad met een geslotenverklaring voor alle verkeer, waarbij hulpdiensten in het geval van een calamiteit landelijk een ontheffing hebben op geslotenverklaringen;
  • dat de inrichting van de nieuwe doorgaande route zoveel als mogelijk aan de richtlijn Duurzaam Veilig voldoet door:
    • -
      een maximum snelheid van 50 km/uur
    • -
      een uniforme inrichting van bedrijfsuitritten
    • -
      inritconstructies ter hoogte van aansluitingen met 30 km/uur gebieden
    • -
      een rotonde op het kruispunt Bunschotenweg – Arie den Toomweg, welke de rijsnelheid verlaagd en een positief effect heeft op de verkeersafwikkeling;
    • -
      het kruispunt Arie den Toomweg – Eemhavenweg uit te voeren met een vloeiende bocht en daarmee duidelijk in te richten als doorgaande route
    • -
      een brede middengeleider op het kruispunt Eemhavenweg – Heysekade waardoor het verkeer dat de Heysekade verlaat de mogelijkheid krijgt om de Eemshavenweg gefaseerd over te steken;
  • dat gelet op de hoeveelheid vrachtverkeer en het daarmee gepaarde risico dat (brom)fietsers door de dode hoek van een vrachtwagen niet opgemerkt worden, wordt afgeweken van de richtlijn om (brom)fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom voorrang te geven;
  • dat alle maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekken tot:
    • 1*
      het verzekeren van de veiligheid op de weg
    • 2*
      het beschermen van weggebruikers en passagiers
    • 3*
      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
    • 4*
      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
    • 5*
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
    • 6*
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
  • dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;
  • dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460,of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaats gevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij te kennen is gegeven dat de voorgestelde verkeersmaatregelen handhaafbaar zijn;
  • dat in het kader van artikel 25 lid 1 BABW overleg heeft plaats gevonden met het Havenbedrijf als bevoegd gezag van wegen waarbij het verkeer op die wegen als gevolg van onderhavig verkeersbesluit rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed;
Gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd
Gelet op het door het college van Burgemeester en Wethouders daartoe verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2012 (gemeenteblad 2012-53, zoals nadien gewijzigd);
BESLUIT:
namens het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rotterdam,
I tot het instellen van een algehele geslotenverklaring door plaatsing van het bord C01 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de Eemhavenweg tussen Arie den Toomweg en Courzandseweg/Koedoodstraat, zoals aangegeven op ‘DW-BC4743100100-B-0022-blad’ van bijlage 1;
II tot een wijziging van de voorrangsregeling voor gemotoriseerd verkeer door plaatsing van de borden D01 en BO6 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de nieuwe rotonde Bunschotenweg – Arie den Toomweg, zoals aangegeven op ‘DW-BC4743100100-B-0022-blad’ van bijlage 1;
III tot een wijziging van de voorrangsregeling voor (brom)fietsers door plaatsing van de borden B06 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de nieuwe rotonde Bunschotenweg – Arie den Toomweg, zoals aangegeven op ‘DW-BC4743100100-B-0022-blad’ van bijlage 1;
III tot het aanwijzen van een verplicht (brom)fietspad door plaatsing van het bord G12a volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ter hoogte van het kruispunt Bunschotenweg – Arie den Toomweg, zoals aangegeven op ‘DW-BC4743100100-B-0022-blad’ van bijlage 1;
IV tot het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur door plaatsing van de borden A0130zb en A0130ze volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990op de Oostbroekweg, zoals aangegeven op ‘DW-BC4743100100-B-0022-blad’ van bijlage 1;
Dit verkeersbesluit treedt in werking 6 weken na bekendmaking. De directeur Havenbedrijf, afdeling Publieke Infrastructuur & Bereikbaarheid, wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.
Rotterdam, 23 juni 2015
Namens het college van Burgemeester en Wethouders
de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,
voor deze, het hoofd Verkeer en Vervoer,
S.M. Leijten-Adams
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:
  • -
    naam en adres van de indiener
  • -
    datum bezwaarschrift
  • -
    de gronden van het bezwaar
  • -
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.
Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:
Het college van burgemeester en wethouders,
t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.
Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar
U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:
Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.
Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.
Naar boven