Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2015, 18145 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2015, 18145 | Overig |
Datum: 24 juni 2015
Nummer: ILT-2015/46693
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;
Gelezen de brief van de accountmanager Zweefvliegen van de KNVvL, ontvangen op 16 februari 2015, contactpersoon: de heer C. Kersten, e-mail: charles.kerstens@knvvl.nl;
Gelet op de artikelen 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;
BESLUIT:
1. Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens het Oldtimer glider evenement ten opzichte van bepaalde soorten luchtverkeer of luchtverkeersactiviteiten worden de volgende gebieden met beperkingen ingesteld:
a. het gebied Venlo, met als begrenzing:
• het in Nederland gelegen deel van een cirkel met een straal van 6,5 nautische mijlen rond middelpunt 51°21’47.00”N – 006°12’58.00”E;
• van 3500 ft AMSL tot FL 065 (zie figuur 1);
• van 20 juli tot en met 26 juli 2015, gedurende de daglichtperiode.
b. het gebied Deelen Oost, met als begrenzing:
• het gebied van de coördinaten 51°57’51”N – 005°03’07”E in een rechte lijn naar 51°52’00”N – 006°03’07”E, de landsgrens volgend naar 52°21’41”N – 007°04’24”E, naar 52°10’54”N – 005°59’48”E, de Deelen CTR-grens volgend naar het beginpunt;
• van 1500 ft AMSL tot FL 065 (zie figuur 2);
• van 27 juli tot en met 31 juli 2015 en van 3 augustus tot en met 6 augustus 2015, van 09.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd;
Figuur 1 Tijdelijk gebied met beperkingen Venlo

Figuur 2 Tijdelijk gebied met beperkingen Deelen Oost

In de tijdelijke gebieden met beperkingen, genoemd in artikel 1, gelden de volgende voorschriften en beperkingen:
a. de organisatie van het Oldtimer glider evenement meldt het gebruik van de tijdelijke gebieden met beperkingen ten minste 15 minuten voorafgaand aan de eerste vlucht met een zweefvliegtuig dat geen gebruik maakt van een SSR-transponder aan de supervisor van het AOCS NM LVL (tel. 0577 458705);
b. de aan het evenement deelnemende zweefvliegtuigen mogen in afwijking van artikel 7 van de Regeling boorduitrusting en artikel 8 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening vluchten uitvoeren in de in artikel 1 genoemde tijdelijke gebieden met beperking zonder dat ze zijn uitgerust met een SSR-transponder met mode S;
c. de gezagvoerder van een zweefvliegtuig met een bruikbare Mode S SSR-transponder dient deze te activeren (ALT/S code 7000):
1°. bij een lierstart, voorafgaand aan de start of na het ontkoppelen van de lier en het uitvoeren van de veiligheidscheck (bijv. BOKS); of
2°. bij een sleepstart na het ontkoppelen van de sleepkabel en het uitvoeren van de veiligheidscheck; en
deze geactiveerd te houden tot na de landing;
d. de organisatie van het evenement meldt het beëindigen van het gebruik van de tijdelijke gebieden met beperkingen bij de supervisor van het AOCS NM LVL;
e. VFR-vluchten met militaire luchtvaartuigen en door AOCS NM gecontroleerd verkeer blijven vrij van de in artikel 1 genoemde tijdelijke gebieden met beperkingen.
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR IVW/LUCHTVAART, A.E. Schurink-van der Klugt
Bezwaarmogelijkheid
Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
− de naam en het adres van de indiener;
− de dagtekening;
− een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;
− de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift kunt u richten aan:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Team Juridische Zaken
Postbus 16191
2500 BD Den Haag
In de Regeling luchtverkeersdienstverlening zijn in artikel 9 gebieden ingesteld waarin – tijdens de periode waarin zo’n gebied actief is – ook door zweefvliegtuigen slechts vluchten mogen worden uitgevoerd met een geactiveerde Mode S SSR-transponder. Deze maatregelen zijn genomen om de kans op botsingen tussen luchtvaartuigen te verkleinen. Het gaat dan om de botsingskans tussen zweefvliegtuigen en verkeersvliegtuigen of tussen zweeftoestellen en militaire jachtvliegtuigen. Een van die gebieden is de Transponder Mandatory Zone E. Deze is op werkdagen actief van 09.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd boven 1200 ft boven gemiddeld zeeniveau.
Aan het Oldtimer glider evenement wordt deelgenomen door historische zweefvliegtuigen die veelal niet beschikken over een SSR mode S-transponder. De deelnemers aan het Oldtimer glider evenement krijgen vrijstelling van de verplichting tot het voeren van een geactiveerde SSR mode S-transponder in de in deze beschikking ingestelde tijdelijke gebieden met beperking. Om de veiligheid te garanderen moeten militaire VFR-vluchten en door AOCS NM gecontroleerd verkeer vrijblijven van de tijdelijkegebiedenbeperkingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-18145.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.