Besluit van de Minister voor Wonen en Rijksdienst van 29 juni 2015, nr. 2015000035533 tot het verlenen van mandaat, volmacht en machtiging aan de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw inzake het nemen van besluiten ter bevordering van de financiële sanering van toegelaten instellingen (Besluit mandatering Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw financiële sanering toegelaten instellingen)

De Minister voor Wonen en Rijksdienst,

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht,

Gelet op artikel 59, tweede lid, van de Woningwet,

Gelet op de schriftelijke instemming van de directie van WSW, d.d. pm

Besluit:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. minister:

Minister voor Wonen en Rijksdienst;

b. ministerie:

ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

c. WSW:

Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw;

d. Autoriteit:

Autoriteit woningcorporaties, bedoeld in artikel 60, eerste lid, van de Woningwet;

e. Directie:

directie van WSW.

Artikel 2

  • 1. Aan de Directie wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van besluiten en het verrichten van overige handelingen die verband houden met de aan de minister toekomende bevoegdheden, bedoeld in artikel 57, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Woningwet en artikel 58, tweede lid, tweede volzin, van die wet, voor zover die betrekking heeft op het deel van de bijdrage, bedoeld in dat lid, waaruit subsidies als bedoeld in artikel 57, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Woningwet worden bekostigd. De Directie oefent de bevoegdheden uit met inachtneming van de artikelen 59, derde tot en met vijfde lid, van de Woningwet en de artikelen 111, met uitzondering van het eerste lid, onderdeel e, 112, 115, 116 en 118 van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015.

  • 2. Aan de Directie wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van besluiten en het verrichten van overige handelingen inzake de financiële saneringen van toegelaten instellingen, bedoeld in artikel 71a, eerste lid, van de Woningwet zoals dit luidde voor 1 juli 2015, waartoe voorafgaand aan of na de inwerkingtreding van dit besluit is besloten.

  • 3. Aan de Directie wordt volmacht verleend voor het verrichten van rechtshandelingen die verband houden met de invordering van verbeurde dwangsommen en van gemaakte kosten voor bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht, voor zover deze verband houden met de bevoegdheden, bedoeld in het eerste en tweede lid.

  • 4. Afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing op de in het eerste en tweede lid verleende machtigingen en de in het derde lid verleende volmacht.

  • 5. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op saneringsaanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van dit besluit en waarop nog geen besluit is genomen, zoals bepaald in artikel III, zesde lid van de Herzieningswet toegelaten instellingen.

Artikel 3

  • 1. Het op grond van dit besluit verleende mandaat omvat mede de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels met betrekking tot de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 2.

  • 2. De Directie legt de beleidsregels voor voorafgaande schriftelijk instemming voor aan de minister. Deze beleidsregels:

    • a. worden voor het eerst vastgesteld op 1 november 2015. De Directie legt deze uiterlijk 1 oktober 2015 voor aan de minister;

    • b. worden vanaf 2016 jaarlijks vastgesteld voor het daarop volgende kalenderjaar.

  • 3. Deze beleidsregels bevatten in ieder geval de volgende onderwerpen:

    • a. de heffing en kwijtschelding van de saneringsbijdrage;

    • b. het moment waarop een toegelaten instelling in aanmerking komt voor sanering;

    • c. het betrekken van de gemeentelijke zienswijze bij de beoordeling van een saneringsplan;

    • d. de door het WSW te hanteren termijnen ten behoeve van de saneringsaanvraag en beoordeling.

Artikel 4

  • 1. De Directie begroot jaarlijks voor het daarop volgende kalenderjaar het bedrag ten behoeve van het verstrekken van subsidies als bedoeld in artikel 57, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Woningwet en het bedrag ten behoeve van de dekking van de kosten die gemoeid zijn met de verstrekking van deze subsidies.

  • 2. Deze begroting wordt jaarlijks uiterlijk 1 september voor schriftelijke instemming aan de minister voorgelegd.

  • 3. Deze begroting gaat vergezeld van:

    • a. een sluitende en deugdelijke onderbouwing;

    • b. een overzicht van de omvang van het saneringsfonds;

    • c. de noodzakelijke geachte buffer en onderbouwing daarvan;

    • d. de toegezegde bijdragen, bedoeld in artikel 58, eerste lid, van de Woningwet en een meerjaren prognose van de verwachte uitbetaling daarvan.

Artikel 5

  • 1. De Directie verstrekt de minister uiterlijk 1 september 2015 een onderbouwd voorstel voor de heffing per toegelaten instelling, inclusief de onderliggende berekening.

  • 2. De Directie berekent vervolgens jaarlijks de voorgestelde heffing voor de sanering per toegelaten instelling voor het lopende jaar, waarbij de begrotingen, bedoeld in artikel 4 van dit besluit, waarop de minister in het voorgaande jaar schriftelijke instemming heeft verleend als uitgangspunt dienen.

  • 3. De voorgestelde heffing per toegelaten instelling, bedoeld in het tweede lid wordt jaarlijks, inclusief de onderliggende berekening, uiterlijk 1 september aan de minister voorgelegd, voor het eerst in september 2016.

Artikel 6

De Directie houdt een zodanige administratie bij dat:

  • a. de registratie van de lasten en baten van de activiteiten die WSW uitoefent met het oog op het door toegelaten instellingen kunnen aantrekken van leningen en die van de activiteiten die worden uitgeoefend ten behoeve van de met dit besluit verleende bevoegdheden gescheiden zijn;

  • b. alle lasten en baten, op grond van consequent toegepaste en objectief te rechtvaardigen beginselen inzake kostprijsadministratie, correct worden toegerekend;

  • c. de beginselen inzake kostprijsadministratie volgens welke de administratie wordt gevoerd, duidelijk zijn vastgelegd.

Artikel 7

  • 1. De Directie stelt een beschrijving op van het interne proces ten aanzien van de met dit besluit verleende bevoegdheden en verstrekt deze aan de minister.

  • 2. In de beschrijving van het proces, bedoeld in het eerste lid wordt in ieder geval ingegaan op de wijze waarop wordt gewaarborgd dat de besluitvorming omtrent de gemandateerde bevoegdheden ten behoeve van een toegelaten instelling door een andere medewerker worden voorbereid dan degene die de besluiten in het kader van de borging voor diezelfde toegelaten instelling heeft voorbereid of voorbereidt.

Artikel 8

  • 1. De Directie vraagt de Autoriteit om een zienswijze op:

    • a. het plan voor financiële sanering voor een toegelaten instelling, bedoeld in artikel 57, eerste lid, onderdeel a, jo. artikel 29, eerste lid, tweede volzin, van de Woningwet;

    • b. de aanvraag voor de te verstrekken subsidie, bedoeld in artikel 57, eerste lid van de Woningwet.

  • 2. De Directie betrekt de zienswijze, bedoeld in het eerste lid, mits binnen 10 werkdagen verstrekt, gemotiveerd bij het besluit op het saneringsplan en het besluit tot het al dan niet verstrekken van de subsidie.

  • 3. De Directie stelt samen met de Autoriteit uiterlijk 1 januari 2016 een informatieprotocol vast.

Artikel 9

De Directie stemt de met dit besluit verleende bevoegdheden af met de werkzaamheden die WSW uitoefent met het oog op het door toegelaten instellingen kunnen aantrekken van leningen, bedoeld in artikel 59, derde lid, onder b, van de Woningwet. Daartoe wordt bij de besluitvorming zeker gesteld dat voldaan wordt aan de minimale eisen om de toegelaten instelling op basis van het saneringsplan en de toegekende subsidie gedurende de sanering voor de noodzakelijke borging in aanmerking te laten komen.

Artikel 10

De minister geeft op voorstel van de Directie een toegelaten instelling een aanwijzing op basis van artikel 61d van de Woningwet of legt op voorstel van de Directie een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete op basis van artikel 105 van de Woningwet op, indien een toegelaten instelling:

  • a. naar het oordeel van de Directie in onvoldoende mate een plan voor financiële sanering opstelt, bedoeld in artikel 29, eerste lid, van de Woningwet;

  • b. niet of in onvoldoende mate voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden aan de aanvraag om een subsidie voor financiële sanering op grond van artikel 111 van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015;

  • c. geen uitvoering geeft aan een goedgekeurd saneringsplan of de voorwaarden en verplichtingen in een besluit tot verstrekken van de subsidie niet naleeft.

Artikel 11

  • 1. De Directie kan voor de in de artikelen 2 en 3 bedoelde aangelegenheden ondermandaat en machtiging verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.

  • 2. De Directie kan de volmacht, bedoeld in artikel 2, derde lid, verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen.

  • 3. Het verlenen van volmacht, ondermandaat of machtiging alsmede wijziging daarvan, geschiedt schriftelijk.

  • 4. Een afschrift van een besluit inzake volmacht, ondermandaat en machtiging als bedoeld in het derde lid wordt gezonden aan de minister en aan degenen aan wie krachtens het besluit volmacht, ondermandaat of machtiging is verleend. De minister draagt zorg voor de publicatie van het besluit in de Staatscourant.

Artikel 12

Het krachtens dit mandaat, volmacht en machtiging ondertekenen van stukken geschiedt als volgt:

De Minister voor Wonen en Rijksdienst,

namens deze:

(handtekening)

(naam functionaris)

(functie)

Artikel 13

De Directie is niet bevoegd om zelfstandig verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur, de Wet nationale ombudsman of de Wet bescherming persoonsgegevens, voor zover die verband houden met de uitvoering van de in de artikelen 2 en 3 van dit besluit bedoelde taken en bevoegdheden namens de minister af te doen. Dergelijke zaken worden door de Directie inhoudelijk voorbereid en ter afdoening, door tussenkomst van de Directie Constitutionele Zaken en Wetgeving van het ministerie, aan de secretaris-generaal van het ministerie onderscheidenlijk de minister voorgelegd.

Artikel 14

  • 1. De Directie informeert de minister onverwijld over zwaarwegende en politiek-bestuurlijk gevoelige omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden. Dit betreft in ieder geval de situaties waarin:

    • a. de benodigde saneringsbijdrage de maximale jaarlijkse heffing, bedoeld in artikel 115, tweede lid, van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015, dreigt te overschrijden;

    • b. de benodigde saneringsbijdrage, de omvang van het saneringsfonds en de reeds opgelegde heffing dreigt te overschrijden;

    • c. de financiële problemen van een toegelaten instelling aanwijsbaar hun oorzaak vinden in de niet-DAEB activiteiten;

    • d. de Directie voornemens is een besluit te nemen dat er toe leidt dat de gemeentelijke zienswijze omtrent het te behouden DAEB-bezit in belangrijke mate niet wordt gehonoreerd;

    • e. de Directie voornemens is om op een saneringsaanvraag te besluiten om geen saneringssubsidie te verstrekken;

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op bevoegdheden die zijn verleend op basis van volmacht en machtiging.

  • 3. De Directie informeert de minister schriftelijk onverwijld op diens verzoek en in ieder geval jaarlijks uiterlijk 1 september, voor het eerst in 2016, omtrent de voortgang met betrekking tot de met dit besluit verleende bevoegdheden.

  • 4. De directie verstrekt uiterlijk 15 februari een verantwoording over de in het voorgaande jaar uitgekeerde saneringssubsidies en de gemaakte kosten voor de verstrekking daarvan, afgezet tegen de daarvoor begrote bedragen.

Artikel 15

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2015.

Artikel 16

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit mandatering Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw financiële sanering toegelaten instellingen.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok

TOELICHTING

Werkingssfeer

Dit besluit bevat een integrale regeling van een mandaat aan de Directie van het WSW voor het uitvoeren van de saneringstaak op basis van de Woningwet zoals deze luidt na inwerkingtreding van de Herzieningswet toegelaten instellingen volkshuisvesting. Het gaat uitsluitend om wetgeving en bevoegdheden waarvoor de Minister voor Wonen en Rijksdienst verantwoordelijk is. Daarmee staat dit besluit los van de borgingswerkzaamheden van het WSW.

Sanering van woningcorporaties

Artikel 57, eerste lid, onderdeel a, van de Woningwet bepaalt dat een toegelaten instelling volgens bij AMvB te bepalen regels subsidie kan ontvangen ten behoeve van de sanering van de toegelaten instelling. Een sanering moet zijn gericht op de voortzetting van DAEB (Diensten van Algemeen Economisch Belang) werkzaamheden. In de Woningwet is de bevoegdheid voor de sanering geattribueerd aan de minister, met de mogelijkheid om deze saneringstaak te mandateren aan de borgingsvoorziening (artikel 59, lid 2 van de Woningwet). Bij mandatering blijft de eindverantwoordelijkheid bij de minister liggen (het besluit kan worden ingetrokken, de minister kan ervoor kiezen de gemandateerde taak zelf uit te voeren en er kunnen voorschriften worden meegegeven bij de uitvoering van de taken). Besluiten in concrete cases worden in naam van de minister door WSW genomen. WSW voert de bevoegdheden en de taken in het kader van de sanering daarmee uit voor rekening en risico van de minister. De Autoriteit wordt bij deze besluiten betrokken.

Aan WSW worden de handelingen die betrekking hebben op de uitvoering van de saneringstaak en het bepalen van de hoogte van de saneringsbijdrage gemandateerd. Het betreft de bevoegdheden (artikel 57 t/m 59 van de Woningwet en de artikelen 111 (met uitzondering van het eerste lid, onderdeel e), 112 en 115, 116 en 118 van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015):

  • het besluiten op het plan voor financiële sanering en het verlenen van subsidies ter bevordering van de financiële sanering van toegelaten instellingen: in het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 worden nadere eisen gesteld aan de aanvraag en de voorwaarden waaronder de subsidie gegeven wordt, waarbij meest belangrijk is dat dit alleen gebeurt voor voorzetting van DAEB-bezit en indien volgens de betreffende gemeente(n) noodzakelijk om voldoende woongelegenheden in stand te houden.

  • het bepalen van de hoogte van de bijdrage ter bekostiging van de subsidies, voor zover deze betrekking heeft op de sanering. De bevoegdheid om te bepalen dat de bijdrage niet nodig is kan niet worden gemandateerd, in het Besluit toegelaten instellingen Volkshuisvesting wordt de wijze waarop de bijdrage bepaald moet worden nader uitgewerkt.

Aan het bepalen van de hoogte van de saneringsbijdrage wordt in dit besluit invulling gegeven in twee stappen. Het WSW stelt een begroting op van de in het komende jaar benodigde saneringssubsidies en de kosten die WSW voor het verstrekken van de subsidies verwacht te maken. Hierop is instemming van de minister vereist. Op basis van dit totaal bedrag krijgen toegelaten instellingen, net als nu, alvast een idee van de hoogte van de heffing die later in het jaar opgelegd zal worden. Uiterlijk 1 september verstrekt het WSW een voorstel aan de minister voor de heffing per toegelaten instelling. De eerdere begroting dient hierbij als uitgangspunt. Onverwachte, grote ontwikkelingen kunnen echter noodzaken tot een aanpassing ten opzichte van de begroting. Het opleggen van de heffing aan de toegelaten instellingen is aan de minister. Omdat de heffing voor de sanering wettelijk gekoppeld is aan de heffing voor projectsteun en alleen de saneringstaak aan het WSW kan worden gemandateerd, kan de heffing alleen door de minister worden opgelegd. Het is de bedoeling om bij een volgende wetswijziging het mandateren van het opleggen van de saneringsheffing aan WSW mogelijk te maken.

Het WSW heeft op basis van dit besluit de bevoegdheid om beleidsregels vast te stellen met betrekking tot de uitoefening van de bevoegdheid en de criteria op basis waarvan dit geschiedt. Deze worden jaarlijks vastgesteld na schriftelijke instemming van de Minister. Met de beleidsregels wordt, binnen de geldende regelgeving, nader invulling gegeven aan de saneringstaak. Hiermee wordt, los van concrete casussen, invulling gegeven aan de ministeriële verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de saneringstaak. De beleidsregels gaan onder meer in op vanaf wanneer een toegelaten instelling in aanmerking komt voor sanering, het betrekken van de gemeentelijke zienswijze en de gehanteerde termijnen. Ten aanzien van dit laatste geldt dat als een saneringsaanvraag plaatsvindt in het kader van het verstrekken van tijdelijke liquiditeitssteun sprake is van een spoedprocedure, waarbij de aanvraag binnen vier weken moet worden ingediend en indien noodzakelijk een eenmalige verlening van vier weken mogelijk is.

Bij een mandaatbesluit geldt sowieso dat op aanvraag alle informatie omtrent de gemandateerde taken moet worden verstrekt. Daarnaast gelden in dit geval op basis van artikel 59, lid 3f van de Woningwet de vereisten vanuit de Comptabiliteitswet. Hierin is bepaald dat de minister kennis kan nemen van: jaarrekeningen, jaarverslagen en daaraan toegevoegde andere gegevens van die derden, alsmede van verantwoordingen, gegevens en documenten die nodig zijn voor het definitief vaststellen van de door de betrokken derde uitgegeven collectieve middelen. Ook verslagen van accountantsonderzoeken kunnen in dit verband worden opgevraagd. De Comptabiliteitswet verschaft de Algemene Rekenkamer dezelfde bevoegdheden. Om de Kamer adequaat te kunnen informeren en zicht te houden op de wijze waarop de uitvoering plaatsvindt, zijn in het mandaatbesluit twee aanvullende informatieverplichtingen opgenomen. Enerzijds dient WSW de minister actief te informeren over zaken die grote politieke en/of bestuurlijke gevoeligheid kennen in het licht van de stelselverantwoordelijkheid van de minister. Daarnaast dient WSW de minister in ieder geval jaarlijks uiterlijk 1 september te informeren over de voortgang van lopende saneringen, inclusief de verstrekte saneringssubsidies en de gemaakte kosten voor de verstrekking daarvan. Deze informatie kan daarmee betrokken worden bij de beoordeling van de voorgestelde hoogte van de saneringsheffing. Als toezichthouder op de financiële positie van toegelaten instellingen heeft de Autoriteit altijd een rol, ook als de toegelaten instelling gesaneerd wordt. Het WSW moet daarom een zienswijze van de Autoriteit vragen op een saneringsplan. Bij afwijkende zienswijzen is het WSW verplicht hier gemotiveerd op in te gaan in het saneringsbesluit. Omwille van de noodzakelijke snelheid van besluitvorming gaat geen blokkerende werking uit van de zienswijze en moet deze binnen 10 werkdagen worden verstrekt. Bij deze termijn wordt er vanuit gegaan dat de Autoriteit al voorafgaand aan het verzoek om zienswijze op de hoogte zal zijn van de casus. Daarnaast moeten WSW en de Autoriteit nadere afspraken maken over de wijze waarop de Autoriteit gedurende de opstelling en uitvoering van het saneringsplan op de hoogte wordt gehouden, in lijn met de afspraken die zijn gemaakt tussen CFV en WSW in het informatieprotocol.

In het besluit op de saneringsaanvraag wordt besloten tot het al dan niet verlenen van saneringssteun. Bij het beoordelen van de saneringsaanvraag wordt bepaald wat de voordeligste manier is waarop de noodzakelijke DAEB-activiteiten kunnen worden gecontinueerd. Daarbij kan worden besloten tot het toekennen van saneringssteun voor overname van het DAEB bezit (door middel van fusie of verkoop) en niet voor behoud van de instelling. Ook kan worden besloten om geen saneringssteun te verlenen. Dit kan betekenen dat gebleken is dat geen saneringsteun nodig is voor de continuïteit van de instelling, maar kan ook een faillissement tot gevolg hebben. De gemandateerde informeert de minister over het voornemen om geen saneringsteun te verlenen. Het besluit is conform artikel 2, lid 1 gemandateerd.

In artikel 59 lid 3 t/m 5 van de Woningwet is een aantal eisen opgenomen waaraan bij mandatering voldaan moet worden. Het betreft met name de eis dat sanering onafhankelijk van borging moet worden uitgevoerd en dat beide werkzaamheden tegelijk goed op elkaar afgestemd moeten zijn. In het mandaatbesluit zijn hiertoe waarborgen opgenomen die hieronder worden toegelicht.

Onafhankelijke uitvoering borging en sanering

In artikel 29 van de Woningwet is bepaald vanaf wanneer sanering aan de orde kan zijn. Als bij een toegelaten instelling de financiële middelen ontbreken om haar werkzaamheden te kunnen voortzetten en dit betrekking heeft op of gevolgen heeft voor het kunnen voortzetten van de DAEB werkzaamheden, moet een saneringsplan worden ingediend. Sanering kan daarmee aan de orde komen wanneer de toegelaten instelling onvoldoende inkomsten heeft of dreigt te hebben om de rente en aflossing op zijn schuld te voldoen en zelf geen maatregelen kan nemen om, zonder gevolgen voor de DAEB werkzaamheden, weer financieel gezond te worden, bijvoorbeeld omdat de hoeveelheid leningen ten opzichte van het onderpand te hoog is of verkoop van niet-DAEB bezit niet mogelijk is. De sanering kan op drie manieren beginnen. Een toegelaten instelling kan uit eigen beweging een saneringsaanvraag doen. Daarnaast kan de Autoriteit een aanwijzing geven of een last onder dwangsom opleggen aan een toegelaten instelling die geen saneringsplan indient, terwijl de omstandigheden daar wel om vragen. Ten slotte geldt dat als WSW de toegelaten instelling niet langer borgbaar acht en stopt met borgen herfinanciering waarschijnlijk een probleem wordt en de instelling genoodzaakt is een saneringsaanvraag te doen. Indien tijdelijke liquiditeitssteun wordt verstrekt volgt altijd een saneringsaanvraag. In de beleidsregels voor de borging die onderdeel zijn van de toezichts- en verantwoordingsovereenkomst van het Rijk met WSW wordt bepaald tot waar toegelaten instellingen geborgd kunnen worden. Ook toegelaten instellingen die geen deelnemer zijn bij het WSW kunnen in aanmerking komen voor sanering. Afgezien van het feit dat deze niet-deelnemers geen door het WSW geborgde leningen hebben, worden saneringsaanvragen van deze toegelaten instellingen voor het overige vergelijkbaar behandeld en gelden dezelfde regels en afwegingen als voor deelnemers.

De saneerder kan besluiten op het saneringsplan en bepaalt de hoogte van de saneringssteun. In zijn rol als saneerder zorgt WSW ervoor dat de steun niet hoger is dan noodzakelijk voor de continuering van de DAEB activiteiten en wordt toezicht gehouden op de uitvoering van het saneringsplan. Indien daartoe aanleiding is stelt WSW aan de minister voor om maatregelen te treffen (zoals het opleggen van een aanwijzing op basis van art. 61d Woningwet) om een goede uitvoering zeker te stellen. De minister treft de maatregelen zoals voorgesteld door WSW. Deze handhavingsbevoegdheden kunnen niet aan WSW worden gemandateerd. Het is de bedoeling dit bij een volgende wetswijziging wel mogelijk te maken.

Voor een goede besluitvorming is het van belang dat de informatie over de financiële positie van de toegelaten instelling vanuit de borging en het financieel toezicht ook gebruikt kan worden bij het beoordelen van een saneringsbesluit. Het WSW stelt een procesbeschrijving op waarmee de uitwisseling van deze informatie is verzekerd, maar tegelijk is gewaarborgd dat het saneringsbesluit wordt voorbereid door een andere medewerker dan degene die tot dan toe betrokken was bij het borgen van de toegelaten instelling. Daarnaast wordt de onafhankelijkheid gewaarborgd door een gescheiden boekhouding en gescheiden verantwoording over beide taken, en door een scheiding tussen het saneringsfonds en de middelen waarover het WSW in het kader van de borging kan beschikken.

Afstemming borging en sanering

De mandatering van de saneringstaak aan WSW draagt bij aan de geëiste afstemming tussen borging en sanering, doordat daarmee de besluiten over zowel de sanering als de borging bij één organisatie komen te liggen. Om een direct faillissement van de instelling (zonder dat mogelijkheid van sanering is verkend) te voorkomen moeten borgen en saneren op elkaar zijn afgestemd. Daarnaast is van belang dat de sanering tijdig start en de instelling niet regulier geborgd blijft worden, terwijl de financiële situatie dit niet meer toelaat. Hieraan wordt invulling gegeven in de door de minister goedgekeurde beleidsregels voor de borging bij de toezichts- en verantwoordingsovereenkomst van het Rijk met het WSW, waarin een duidelijke grens is vastgesteld tot waar in principe borg aan toegelaten instellingen kan worden verstrekt. Ook kan, zoals hierboven aangegeven, de Autoriteit indien noodzakelijk een aanwijzing geven aan een toegelaten instelling om een saneringsplan in te dienen. Met het oog hierop is in de genoemde toezichts- en verantwoordingsovereenkomst ook afgesproken dat informatie over de geborgde instellingen met een verhoogd risiconiveau wordt gedeeld met de achtervangers, VNG en de Autoriteit.

Ook tijdens de sanering is borging noodzakelijk, bijvoorbeeld voor herfinanciering. Het door de saneerder goedgekeurde saneringsplan is bepalend voor de activiteiten gedurende de sanering. De toegelaten instelling kan daarmee alleen borging aanvragen voor financiering die voor de sanering noodzakelijk wordt geacht. Om te zorgen voor afstemming en recht te doen aan de eigenstandige rol van de borgingsvoorziening is in dit besluit opgenomen dat WSW in zijn rol als borger bij het saneringsbesluit en de uitvoering van het saneringsplan betrokken wordt om in geval van afwijking van het saneringsplan door achterlopende uitvoering en/of slechtere omstandigheden dan eerder aangenomen te beoordelen of borging nog mogelijk is. WSW is als saneerder verantwoordelijk voor de afstemming tussen sanering en borging. Bij de besluitvorming moet het WSW als saneerder daarom zeker stellen dat voldaan wordt aan de minimale eisen om de toegelaten instelling op basis van het saneringsplan en de toegekende subsidie gedurende de sanering voor de noodzakelijke borging in aanmerking te laten komen.

Beperkingen in mandaat

Bezwaar en beroep

Van belang is, dat het WSW niet kan worden gemandateerd tot het beslissen op een bezwaarschrift of beroepschrift ter zake van door het WSW krachtens mandaat genomen besluiten. Dit volgt uit artikel 10:3, derde lid, van de Awb. Dit brengt met zich dat de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen op bezwaar bij de minister ligt. Het ligt voor de hand dat bij de voorbereiding van het te nemen besluit de bij het WSW aanwezige expertise noodzakelijk is. Op bijvoorbeeld een bezwaar van een toegelaten instelling tegen een heffing beslist dus de Minister.

Wet openbaarheid bestuur

Verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur, de Wet nationale ombudsman of de Wet bescherming persoonsgegevens vinden plaats conform de Uitvoeringsregeling openbaarheid van bestuur Binnenlandse Zaken en het Mandaatbesluit BZK 2012 (artikel 3.2 onder h). Dergelijke zaken worden door het bestuur van het WSW inhoudelijk voorbereid en ter afdoening, door tussenkomst van de Directie Constitutionele Zaken en Wetgeving van het ministerie, aan de secretaris-generaal van het ministerie onderscheidenlijk de minister voorgelegd.

Overgang

Met de inwerkingtreding van de herziening van de Woningwet vallen de lopende saneringen en procedures onder de verantwoordelijkheid van de minister. De lopende saneringen worden na de inwerkingtreding van dit besluit verder behandeld door WSW. Het betreft de lopende sanering bij Vestia en WSG. Op basis van artikel III, zesde lid van de Woningwet kan de behandeling van lopende saneringsaanvragen niet worden gemandateerd aan WSW. Indien voor 1 juli 2015 geen besluit is genomen over de huidige saneringsaanvraag van het WIF zal de minister daarop besluiten. Bij de voorbereiding van dit besluit zal de expertise van het WSW en de Autoriteit worden betrokken.

De lopende en toekomstige bezwaar- en beroepszaken kunnen niet gemandateerd worden aan het WSW. Dit besluit ziet daar dus niet op. Ook heeft dit mandaatbesluit geen betrekking op de behandeling van gerechtelijke procedures. De lopende en eventuele toekomstige procedures in het kader van Vestia vallen daarmee ook buiten dit mandaatbesluit.

Omdat het mandaat per 1 juli ingaat, heeft het WSW voor 2015 geen begroting kunnen indienen, Het voorstel voor de heffing in 2015 kan daarom ook niet op die begroting gebaseerd zijn. In plaats daarvan wordt bij het voorstel voor de heffing in 2015 een onderbouwing gegeven die ingaat op de onderwerpen die ook in de begroting aan de orde komen. Het huidige saneringsfonds komt per 1 juli 2015 op de saldi-balans van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te staan. Het WSW kan zonder tussenkomst van BZK betalingen uit het fonds verrichten. Het WSW is ook bevoegd tot de inning van de bijdrage en eventueel opgelegde boetes en dwangsommen. Opgelegde boetes en dwangsommen in het kader van de sanering worden toegevoegd aan het saneringsfonds.

Naar boven