Regeling van het College voor Toetsen en Examens van 15 juni 2015, nummer CvTE-15.01451, houdende wijziging van de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO

Het College voor Toetsen en Examens,

Gelet op artikel 2, zesde lid, onderdeel e, van de Wet College voor toetsen en examens;

Besluit:

ARTIKEL I WIJZIGING VAN DE REGELING

De Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO wordt als volgt gewijzigd:

A

De bijlage bij de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II INWERKINGTREDING

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst

Het College voor Toetsen en Examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I A VAN DE REGELING VAN HET COLLEGE VOOR TOETSEN EN EXAMENS VAN 15 JUNI 2015, NUMMER CVTE-15.01451, HOUDENDE WIJZIGING VAN DE REGELING BEOORDELINGSNORMEN EN DE DAARBIJ BEHORENDE SCORES CENTRALE EINDTOETS PO

De omzetting van score naar standaardscore centrale eindtoets

Het resultaat (score) op de centrale eindtoets is de zogenaamde standaardscore. In deze bijlage wordt kort uiteengezet hoe deze standaardscore tot stand komt.

Na afloop van de centrale eindtoets wordt voor iedere leerling een leerlingrapport opgemaakt met daarin de standaardscore en het advies voor het brugklastype. Wanneer een leerling minder dan de helft van het aantal opgaven per domein gemaakt heeft, is er geen standaardscore mogelijk.

De standaardscore wordt berekend op basis van het totaal aantal goede antwoorden op de verplichte domeinen taal en rekenen. Door het werken met standaardscores is het CvTE in staat de resultaten van jaar tot jaar te vergelijken, ondanks (geringe) verschillen in moeilijkheid tussen de diverse jaargangen van de centrale eindtoets. Het domein wereldoriëntatie is facultatief in de centrale eindtoets en telt niet mee in de berekening van de standaardscore. De standaardscore is een getal op een schaal van 501 tot en met 550.

De twee verplichte domeinen hebben samen 220 opgaven. Het is de score op die 220 opgaven (die waarden kan aannemen van 0 tot 220) die de basis vormt voor de berekening van de standaardscore. Iedere goed beantwoorde opgave levert een score van 1 op.

De score op de 220 opgaven wordt aangeduid als ‘ruwe score’.

De omzetting van ruwe score in standaardscore gebeurt in de volgende drie stappen:

  • 1. Bereken de ‘niet-afgeronde’ standaardscore, verder symbolisch voorgesteld als StSc* met de volgende formule: StSc* = A × ruwe score + B

    waarin A en B getallen zijn die door de equivaleringsprocedure worden bepaald (zie Tabel a). Deze getallen worden na afloop van de toetsafname vastgesteld. Voor de centrale eindtoets 2016 zal de omzetting van ruwe score in standaardscore in de periode van 25 april tot 29 april 2016 plaatsvinden.

  • 2. De niet-afgeronde standaardscores worden afgerond tot het dichtstbij gelegen gehele getal. Dit is de standaardscore, met uitzondering van de volgende twee gevallen.

  • 3. Indien het afgerond getal uit de vorige stap

    • a. groter is dan 550, wordt de standaardscore 550;

    • b. kleiner is dan 501, wordt de standaardscore 501.

tabel a. Omzetting van ruwe score naar standaardscore

jaar

A

B

2007

0,355055

482,818084

2008

0,366692

481,303246

2009

0,367416

481,115504

2010

0,358848

481,948008

2011

0,357793

482,782407

2012

0,353310

484,384036

2013

0,356297

484,908395

2014

0,376355

481,437109

2015

0,333763

482,326062

De getallen A en B verschillen van jaar tot jaar en zijn de uitkomst van een equivaleringsprocedure.

In tabel b is per brugklastype aangegeven wat het standaardscore-interval is dat noch op onderschatting noch op overschatting van de mogelijkheden van leerlingen lijkt te wijzen. Uit tabel b kunt u opmaken dat een leerling met de standaardscore 530 het best het brugklastype ‘gemengde/theoretische leerweg’ kan kiezen.

tabel b. Per brugklastype het interval dat het uitgangspunt is voor de interpretatie van de standaardscore in het leerlingrapport centrale eindtoets.

501 – 520

basisberoepsgerichte leerweg

519 – 525

basis- en kaderberoepsgerichte leerweg

523 – 528

kaderberoepsgerichte leerweg

529 – 533

gemengde / theoretische leerweg

533 – 536

gemengde / theoretische leerweg en havo

537 – 540

havo

540 – 544

havo / vwo

545 – 550

vwo

De score op de centrale eindtoets geldt als een objectief tweede gegeven. Heroverweging van het schooladvies is verplicht wanneer het advies op basis van de toets hoger uitvalt dan het schooladvies. In dat geval kan de school besluiten het schooladvies aan te passen (een hoger schooladvies te geven). Anderzijds kan de school ook (beargumenteerd) besluiten dat het schooladvies niet aangepast wordt. Wanneer het advies op basis van de toetsscore lager is dan het schooladvies, mag het schooladvies niet aangepast worden door de school.

TOELICHTING BIJ DE REGELING VAN HET COLLEGE VOOR TOETSEN EN EXAMENS VAN 15 JUNI 2015, NUMMER CVTE-15.01451, HOUDENDE WIJZIGING VAN DE REGELING BEOORDELINGSNORMEN EN DE DAARBIJ BEHORENDE SCORES CENTRALE EINDTOETS PO.

De bijlage bij de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO wordt hiermee gewijzigd.

  • Tabel a is aangepast ten behoeve van toepassing bij de omzetting van ruwe score naar standaardscore voor de centrale eindtoets PO in 2016;

  • De tabel betreffende de interval per schooltype (voorheen tabel b) is verwijderd. De centrale eindtoets geeft geen advies op schooltype;

  • Tabel b betreft de interval per brugklastype. Deze tabel was voorheen opgenomen onder de letter c. De betreffende tabel is ongewijzigd.

Artikelsgewijs:

Artikel I

A

Dit artikel geeft aan dat de bijlage bij deze regeling ter vervanging dient van de bijlage bij de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO.

Het College voor Toetsen en Examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

Naar boven