Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 18 juni 2015, 2015-0000113259, houdende regels omtrent werkzaamheden en autorisaties van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO en tot wijziging van de Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren met specifieke uitvoeringstaken op grond van SZW wetgeving en de Aanwijzingsregeling boeteoplegger SZW-wetgeving 2012 (Regeling team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Veiligheid en Justitie;

Gelet op de artikelen 12, tweede lid, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, 6 en 46 van de Wet politiegegevens, 2:5 van het Besluit politiegegevens, 7 van het Besluit verplichte politiegegevens, 24 en 34, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenwet, 8:1 en 10:5, eerste lid, van de Arbeidstijdenwet, 14 en 19a, eerste lid, van de Wet arbeid vreemdelingen, 18a, 18c, eerste lid, en 18n, eerste lid, van de Wet minimumloon en minimum-vakantiebijslag, 13 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, en 10 van de Wet op het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. In deze regeling wordt verstaan onder:

    a. team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO:

    eenheid als bedoeld in artikel 12, eerste lid, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten bij de Directie Opsporing Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

    b. team nationale criminele inlichtingen:

    landelijk team van de politie belast met de coördinatie van de werkzaamheden betreffende zowel nationale als internationale criminele inlichtingen dat onderdeel vormt van de landelijke eenheid, bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van het Besluit verplichte politiegegevens;

    c. criminele inlichtingen:

    gegevens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Wet politiegegevens;

    d. informantgegevens:

    gegevens omtrent een informant als bedoeld in artikel 12, zevende lid, van de Wet politiegegevens, met inbegrip van de door die persoon verstrekte gegevens;

    e. ci-officier van justitie:

    als zodanig aangewezen officier van justitie, verantwoordelijk voor de taakuitoefening van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO;

    f. Inspectie SZW-DO:

    Directie Opsporing Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

    g. verantwoordelijke:

    de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

    h. centrale verwijzingsindex:

    de door de Minister van Veiligheid en Justitie aangewezen systeem- en toepassingsprogrammatuur met behulp waarvan een overzicht kan worden verkregen van de herkenningsdienstgegevens van de politie of van de bijzondere opsporingsdiensten waarin een geregistreerde voorkomt en met behulp waarvan rechtstreekse toegang tot die onderlinge gegevensverwerking kan worden verkregen.

  • 2. Namens de verantwoordelijke kunnen de in deze regeling voorgeschreven handelingen worden verricht door de functionaris van de Inspectie SZW-DO die leiding geeft aan het team criminele inlichtingen, bedoeld in artikel 2, eerste lid.

Artikel 2

  • 1. Er is bij de Inspectie SZW-DO een team criminele inlichtingen onder de naam team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO (tci-ISZW-DO).

  • 2. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO is belast met de informatievoorziening in het kader van de opsporing van misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens.

  • 3. Met het oog op de uitvoering van de taak, bedoeld in het tweede lid, worden criminele inlichtingen verwerkt overeenkomstig het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde.

Artikel 3

  • 1. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO verricht in ieder geval de volgende werkzaamheden:

    • a. het verzamelen en verifiëren van criminele inlichtingen;

    • b. het verwerken van criminele inlichtingen;

    • c. het bevorderen van het gericht inwinnen en aanvullen van criminele inlichtingen en andere gegevens die in het kader van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde in aanmerking komen voor verwerking op grond van de Wet politiegegevens;

    • d. het analyseren van criminele inlichtingen en het aan de hand daarvan:

      • 1°. signaleren van criminaliteitsontwikkelingen, voor zover het betreft misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens;

      • 2°. periodiek verslag doen ten behoeve van criminaliteitsbeelden;

    • e. het ter beschikking stellen van criminele inlichtingen overeenkomstig artikel 10, vijfde lid, van de Wet politiegegevens; en

    • f. het verwerken van informantgegevens, overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 van de Wet politiegegevens, onder gelijktijdige codetoekenning.

  • 2. Ten behoeve van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, maakt het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO gebruik van de centrale verwijzingsindex.

  • 3. De uitvoering van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, met medewerking van personen als bedoeld in artikel 12, zevende lid, van de Wet politiegegevens, wordt binnen de Inspectie SZW-DO uitsluitend verricht door het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.

Artikel 4

  • 1. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO verstrekt criminele inlichtingen indien dit van belang kan zijn voor de opsporing van misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens. Daartoe wordt gebruikgemaakt van het modelformulier criminele inlichtingen rapport dat is opgenomen in bijlage I.

  • 2. De verantwoordelijke autoriseert in verband met de artikelen 6, tweede lid, en 46, eerste lid, van de Wet politiegegevens en op grond van artikel 2:5, eerste lid, van het Besluit politiegegevens de opsporingsambtenaren van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO voor de verwerking van gegevens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens. De autorisatie omvat mede de toegang tot de gegevensbestanden van de teams criminele inlichtingen bij de politie en bij de andere bijzondere opsporingsdiensten.

  • 3. De verantwoordelijke autoriseert de op grond van artikel 7, tweede lid, van het Besluit verplichte politiegegevens aangewezen ambtenaren van de andere teams criminele inlichtingen bij de politie en bij de andere bijzondere opsporingsdiensten, belast met de verwerking van politiegegevens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens, tot toegang tot het gegevensbestand bij het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.

Artikel 5

  • 1. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO stelt het team nationale criminele inlichtingen in kennis van:

    • a. criminele inlichtingen die van nationale of internationale betekenis zijn;

    • b. personalia of bedrijfsgegevens van de overeenkomstig artikel 10, tweede lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Wet politiegegevens geregistreerde personen;

    • c. de informantgegevens door middel van een informantencoderingsysteem; en

    • d. overige informatie die van belang kan zijn voor de landelijke en internationale coördinatie en ondersteuning door het team nationale criminele inlichtingen.

  • 2. Ter uitvoering van het eerste lid, aanhef en onderdeel b, en met het oog op de verstrekking van de gegevens, genoemd in bijlage II, maakt het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO gebruik van de centrale verwijzingsindex.

Artikel 6

  • 1. De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat de kennis en vaardigheden van de ambtenaren die deel uitmaken van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO worden onderhouden op ten minste het niveau van de eisen, bedoeld in artikel 2:9 van het Besluit politiegegevens.

  • 2. De verantwoordelijke bepaalt de termijn gedurende welke de ambtenaar die belast is met de werkzaamheden, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel c, ononderbroken deel uitmaakt van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.

  • 3. De termijn, bedoeld in het tweede lid, is ten hoogste vier jaar en kan tweemaal met ten hoogste twee jaar worden verlengd.

Artikel 7

  • 1. De bij het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO in gebruik zijnde vertrekken zijn afsluitbaar en beveiligd. Tot deze vertrekken hebben slechts toegang ambtenaren die deel uitmaken van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO, personen die door deze ambtenaren worden begeleid en de ci-officier van justitie.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, tweede volzin, kan de verantwoordelijke aan anderen toegang zonder begeleiding toestaan, indien het betreden van de vertrekken alleen kan plaatsvinden nadat identiteitsgegevens elektronisch zijn vastgelegd en de toegang noodzakelijk is vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de ambtenaren en vertrekken van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.

  • 3. Bij afwezigheid van ambtenaren van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO zijn de vertrekken deugdelijk afgesloten.

Artikel 8

De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de bij het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO gehouden criminele inlichtingen tegen verlies of aantasting van persoonsgegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan worden getroffen opdat het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde kan worden nageleefd.

Artikel 9

Artikel 1.1. van de Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren met specifieke uitvoeringstaken op grond van SZW wetgeving wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt na ‘Het Hoofd van de Afdeling Boete, Dwangsom en Inning van de Inspectie SZW’ ingevoegd ‘en de door het Hoofd aangewezen, onder hem ressorterende plaatsvervangers,’ en wordt ‘wordt’ vervangen door: worden.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. De Directie Opsporing van de Inspectie SZW wordt niet belast met het toezicht op de naleving, bedoeld in het eerste lid.

Artikel 10

De Aanwijzingsregeling boeteoplegger SZW-wetgeving 2012 wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 1 wordt na ‘Het Hoofd van de afdeling Boete, Dwangsom en Inning van de directie Informatiehuishouding en Inspectieondersteuning van de Inspectie SZW’ ingevoegd ‘en de door het Hoofd aangewezen, onder hem ressorterende plaatsvervangers,’ en wordt ‘wordt’ vervangen door: worden.

2. In artikel 2 wordt na ‘Hoofd van de afdeling Boete, Dwangsom en Inning, ‘ ingevoegd ‘en de door het Hoofd aangewezen, onder hem ressorterende plaatsvervangers, ‘ en wordt ‘is’ vervangen door: zijn.

Artikel 11

Het Besluit instelling criminele inlichtingen eenheid Inspectie SZW-DO wordt ingetrokken.

Artikel 12

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 13

  • 1. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.

  • 2. De in het eerste lid genoemde citeertitel kan worden afgekort tot: Regeling tci-Inspectie SZW-DO.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 18 juni 2015

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher

BIJLAGE I

Het criminele inlichtingen rapport (modelformulier) dient de volgende verplichte rubrieken te bevatten:

Algemeen

Uniek registratienummer

Datum van registratie

Naam/nummer rapporteur

Naam van tci

Regionummer (PL-code)

Telefoonnummer tci

Herleidbaarheidsinformatie

Herkomst bron

Tekstveld

Open bron

Welke bron + datum

Verkennend onderzoek

Eenheid + Landelijk parketnummer en/of naam onderzoek

Opsporingsonderzoek

Eenheid + PV-nummer en/of naam onderzoek

Buitenlands opsporingsonderzoek

Land + uniek nummer en/of naam onderzoek + ontvangstregio

Informant

Geen veld, niet relevant

Anonieme bron

Naam opsporingsambtenaar die bericht ontvangt en PV-nummer

Getuige

Naam + geboorte datum + bedrijf/ instelling, tenzij de identiteit van de getuige afgeschermd wordt; in dat geval worden geen gegevens vermeld

Waarneming opsporingsambtenaar buiten opsporingsonderzoek

Naam verbalisant en PV-nummer

Afhandelingscodes

11

Operationeel te gebruiken

01

Alleen te gebruiken na overleg met de afzender

00

Informatie met zware beperkingen voor gebruik

200

Kan niet operationeel gebruikt worden, maar kan onder bepaalde voorwaarden wel voor coördinatie- en analysedoeleinden worden gebruikt.

+ Informatie met verhoogd afbreukrisico

300

Kan niet operationeel gebruikt worden, maar kan onder bepaalde voorwaarden wel voor coördinatie- en analysedoeleinden worden gebruikt.

+ Informatie met bronbeschermingsbelangen

Inhoud van de tci-informatie

In tci-informatie genoemde herleidbare persoon:

In tci-informatie genoemde herleidbare rechtspersoon:

– Achternaam

– Bedrijfs/handelsnaam

– Voornaam

– KvK-code/inschrijvingsnummer

– Geboortedatum

– Adres

– Adres

– Vestigingsplaats

– Status (verdachte, tci-subject, relatie)

 

De volgende twee rubrieken (evaluatiecode informant en evaluatiecode informatie afkomstig van informanten) zijn voor de eigen administratie van het tci. Deze gegevens worden niet verstrekt buiten de tci-structuur.

Evaluatiecode informant

A

Betrouwbaar

B

Meestal betrouwbaar

C

Minder betrouwbaar/tot niet betrouwbaar

D

Niet te beoordelen

Evaluatiecode informatie afkomstig van informant

1

Waargenomen (door bron zelf)

2

Gehoord (van iemand die erbij geweest is)

3

Indirect gehoord (via via)

BIJLAGE II

Verwijsindex-gegevens

Overzicht van de digitaal aan te leveren gegevens aan het tnci t.b.v. de verwijsindexen

tci-subjecten index natuurlijke personen

tci-subjecten index rechtspersonen

Achternaam

Bedrijfsnaam

Voorvoegsel

Handelsnaam

Voornaam

Belastingnummer

Roepnaam

KvK-code

Bijnaam

KvK-dossiernummer

Alias

KvK-inschrijvingsnummer

Status

Status

(verdachte, tci-subject, relatie)

 

Geboorteplaats

Straatnaam

Geboorteland

Huisnummer

Geboortedatum

Toevoeging

Geslacht

Postcode

Nationaliteit

Vestigingsplaats

Hoofdgroep code

Land

 

Rechtsvorm

 

Hoofdgroep code

Melding recherche onderzoeken

(MRO) Algemeen

MRO Locaties

MRO Organisaties

Naam onderzoeksteam

Straatnaam

Bedrijfsnaam

Startdatum onderzoek

Huisnummer

Naam organisatie

Sluitingsdatum onderzoek

Toevoeging huisnummer

Belastingnummer

Afhandelingscode

Postcode

KvK-code

Hoofdgroep code

Plaats

KvK-dossiernummer

Contact

Land

KvK-inschrijvingsnummer

Telefoonnr. contact

   

Fax-nr. contact

   

Doelstelling onderzoek

   

Status

   

(lopend/afgesloten)

   

MRO Personen

MRO Telecom

MRO Vervoer

Achternaam

Telecommunicatienummer

Land

Voorvoegsel

 

Soort vervoer

Voornaam

 

Registratienummer

Geboortedatum

 

Merk

Geboorteplaats

 

Voertuigtype

Geslacht

 

Vaartuignaam

Radio call sign

Identificatiegegevens

Korpscode

Mutatiedatum

Registratie/Projectnummer

Opmerkingen:

  • 1. Soms kan er sprake zijn van een keuze. Van de objecten dienen in ieder geval de uniek identificerende gegevens aangeleverd te worden.

  • 2. Het team nationale criminele inlichtingen (tnci) kan in afstemming met de gebruikersgroep de objectgegevens aanvullen.

TOELICHTING

De Wet op de bijzondere opsporingsdiensten bepaalt dat ieder van de vier bijzondere opsporingsdiensten, waaronder de Inspectie SZW-DO, een eenheid heeft die persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van het voorkomen en opsporen van bepaalde ernstige misdrijven. Met de komst van de Politiewet 2012 en daaruit voortvloeiende maatregelen zijn er zogenoemde teams criminele inlichtingen bij ieder van de bijzondere opsporingsdiensten. Bij regeling van de betrokken minister worden regels gesteld omtrent de werkzaamheden van deze teams. Voor de criminele inlichtingen eenheid van de Inspectie SZW-DO zijn deze regels thans opgenomen in het Besluit instelling criminele inlichtingen eenheid ISZW-DO.

Met de onderhavige regeling worden deze regels vastgesteld bij ministeriële regeling. Van de gelegenheid wordt gebruikgemaakt de gehanteerde formuleringen in lijn te brengen met de gebruikte terminologie in onder meer de Wet politiegegevens, de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten en het Besluit verplichte politiegegevens. Opgemerkt wordt dat bijvoorbeeld het Besluit verplichte politiegegevens nog moet worden aangepast aan de inrichting van de Nationale Politie. Tevens wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt de benodigde autorisaties in de regeling zelf op te nemen en in lijn te brengen met het landelijke autorisatiemodel. De nieuwe regeling wijkt verder inhoudelijk niet af van de regeling in het thans geldende Besluit instelling criminele inlichtingen eenheid Inspectie SZW-DO. Dit laatste besluit wordt derhalve ingetrokken bij inwerkingtreding van deze regeling.

Artikelen 1 tot en met 3, 5 tot en met 8, 11 en 13

Deze wijzigingen in de ministeriële regeling zijn technisch van aard en dienen er hoofdzakelijk toe om formuleringen aan te passen.

Artikel 4

Opgemerkt wordt dat bijvoorbeeld het Besluit verplichte politiegegevens nog moet worden aangepast aan de inrichting van de Nationale Politie. In dit onderdeel wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt de benodigde autorisaties in de regeling zelf op te nemen en in lijn te brengen met het landelijke autorisatiemodel.

Artikelen 9 en 10

De Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren met specifieke uitvoeringstaken op grond van SZW wetgeving wordt aangepast om nader te specificeren dat ook de aangewezen plaatsvervangers van het Hoofd Afdeling Boete, Dwangsom en Inning en de Directie Opsporing van de Inspectie SZW niet zijn belast met het toezicht op de naleving van de wetten gespecificeerd in het eerste lid.

Artikel 12

Aangezien het bij de onderhavige regeling alleen gaat om aanpassing van de juridische vormgeving van de regeling voor de interne werkprocessen van het team criminele inlichtingen bij de Inspectie SZW-DO, actualisering van de gehanteerde begrippen en het in de regeling zelf opnemen van de autorisaties, treedt de regeling niet in werking op een van de voorziene inwerkingtredingdata van het systeem van vaste verandermomenten en wordt ook niet de invoeringstermijn van twee maanden gehanteerd. De regeling treedt in werking op de dag na publicatie in de Staatscourant.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher

Naar boven