De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Veiligheid en Justitie;
Gelet op de artikelen 12, tweede lid, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten,
6 en 46 van de Wet politiegegevens, 2:5 van het Besluit politiegegevens, 7 van het
Besluit verplichte politiegegevens, 24 en 34, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenwet,
8:1 en 10:5, eerste lid, van de Arbeidstijdenwet, 14 en 19a, eerste lid, van de Wet
arbeid vreemdelingen, 18a, 18c, eerste lid, en 18n, eerste lid, van de Wet minimumloon
en minimum-vakantiebijslag, 13 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs,
en 10 van de Wet op het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van bepalingen
van collectieve arbeidsovereenkomsten;
Besluit:
Artikel 1
-
1. In deze regeling wordt verstaan onder:
- a. team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO:
-
eenheid als bedoeld in artikel 12, eerste lid, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten
bij de Directie Opsporing Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
- b. team nationale criminele inlichtingen:
-
landelijk team van de politie belast met de coördinatie van de werkzaamheden betreffende
zowel nationale als internationale criminele inlichtingen dat onderdeel vormt van
de landelijke eenheid, bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van het Besluit verplichte
politiegegevens;
- c. criminele inlichtingen:
-
gegevens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Wet
politiegegevens;
- d. informantgegevens:
-
gegevens omtrent een informant als bedoeld in artikel 12, zevende lid, van de Wet
politiegegevens, met inbegrip van de door die persoon verstrekte gegevens;
- e. ci-officier van justitie:
-
als zodanig aangewezen officier van justitie, verantwoordelijk voor de taakuitoefening
van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO;
- f. Inspectie SZW-DO:
-
Directie Opsporing Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
- g. verantwoordelijke:
-
de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
- h. centrale verwijzingsindex:
-
de door de Minister van Veiligheid en Justitie aangewezen systeem- en toepassingsprogrammatuur
met behulp waarvan een overzicht kan worden verkregen van de herkenningsdienstgegevens
van de politie of van de bijzondere opsporingsdiensten waarin een geregistreerde voorkomt
en met behulp waarvan rechtstreekse toegang tot die onderlinge gegevensverwerking
kan worden verkregen.
-
2. Namens de verantwoordelijke kunnen de in deze regeling voorgeschreven handelingen
worden verricht door de functionaris van de Inspectie SZW-DO die leiding geeft aan
het team criminele inlichtingen, bedoeld in artikel 2, eerste lid.
Artikel 2
-
1. Er is bij de Inspectie SZW-DO een team criminele inlichtingen onder de naam team
criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO (tci-ISZW-DO).
-
2. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO is belast met de informatievoorziening
in het kader van de opsporing van misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid,
onderdeel a, van de Wet politiegegevens.
-
3. Met het oog op de uitvoering van de taak, bedoeld in het tweede lid, worden criminele
inlichtingen verwerkt overeenkomstig het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde.
Artikel 3
-
1. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO verricht in ieder geval de volgende
werkzaamheden:
-
a. het verzamelen en verifiëren van criminele inlichtingen;
-
b. het verwerken van criminele inlichtingen;
-
c. het bevorderen van het gericht inwinnen en aanvullen van criminele inlichtingen en
andere gegevens die in het kader van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde
in aanmerking komen voor verwerking op grond van de Wet politiegegevens;
-
d. het analyseren van criminele inlichtingen en het aan de hand daarvan:
-
1°. signaleren van criminaliteitsontwikkelingen, voor zover het betreft misdrijven als
bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens;
-
2°. periodiek verslag doen ten behoeve van criminaliteitsbeelden;
-
e. het ter beschikking stellen van criminele inlichtingen overeenkomstig artikel 10,
vijfde lid, van de Wet politiegegevens; en
-
f. het verwerken van informantgegevens, overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 van
de Wet politiegegevens, onder gelijktijdige codetoekenning.
-
2. Ten behoeve van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, maakt het team criminele
inlichtingen Inspectie SZW-DO gebruik van de centrale verwijzingsindex.
-
3. De uitvoering van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, met medewerking
van personen als bedoeld in artikel 12, zevende lid, van de Wet politiegegevens, wordt
binnen de Inspectie SZW-DO uitsluitend verricht door het team criminele inlichtingen
Inspectie SZW-DO.
Artikel 4
-
1. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO verstrekt criminele inlichtingen
indien dit van belang kan zijn voor de opsporing van misdrijven als bedoeld in artikel
10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens. Daartoe wordt gebruikgemaakt
van het modelformulier criminele inlichtingen rapport dat is opgenomen in bijlage
I.
-
2. De verantwoordelijke autoriseert in verband met de artikelen 6, tweede lid, en 46,
eerste lid, van de Wet politiegegevens en op grond van artikel 2:5, eerste lid, van
het Besluit politiegegevens de opsporingsambtenaren van het team criminele inlichtingen
Inspectie SZW-DO voor de verwerking van gegevens als bedoeld in artikel 10, eerste
lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens. De autorisatie omvat mede de toegang
tot de gegevensbestanden van de teams criminele inlichtingen bij de politie en bij
de andere bijzondere opsporingsdiensten.
-
3. De verantwoordelijke autoriseert de op grond van artikel 7, tweede lid, van het Besluit
verplichte politiegegevens aangewezen ambtenaren van de andere teams criminele inlichtingen
bij de politie en bij de andere bijzondere opsporingsdiensten, belast met de verwerking
van politiegegevens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet
politiegegevens, tot toegang tot het gegevensbestand bij het team criminele inlichtingen
Inspectie SZW-DO.
Artikel 5
-
1. Het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO stelt het team nationale criminele
inlichtingen in kennis van:
-
a. criminele inlichtingen die van nationale of internationale betekenis zijn;
-
b. personalia of bedrijfsgegevens van de overeenkomstig artikel 10, tweede lid, aanhef
en onderdelen a en b, van de Wet politiegegevens geregistreerde personen;
-
c. de informantgegevens door middel van een informantencoderingsysteem; en
-
d. overige informatie die van belang kan zijn voor de landelijke en internationale coördinatie
en ondersteuning door het team nationale criminele inlichtingen.
-
2. Ter uitvoering van het eerste lid, aanhef en onderdeel b, en met het oog op de verstrekking
van de gegevens, genoemd in bijlage II, maakt het team criminele inlichtingen Inspectie
SZW-DO gebruik van de centrale verwijzingsindex.
Artikel 6
-
1. De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat de kennis en vaardigheden van de ambtenaren
die deel uitmaken van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO worden onderhouden
op ten minste het niveau van de eisen, bedoeld in artikel 2:9 van het Besluit politiegegevens.
-
2. De verantwoordelijke bepaalt de termijn gedurende welke de ambtenaar die belast is
met de werkzaamheden, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel c, ononderbroken
deel uitmaakt van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.
-
3. De termijn, bedoeld in het tweede lid, is ten hoogste vier jaar en kan tweemaal met
ten hoogste twee jaar worden verlengd.
Artikel 7
-
1. De bij het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO in gebruik zijnde vertrekken
zijn afsluitbaar en beveiligd. Tot deze vertrekken hebben slechts toegang ambtenaren
die deel uitmaken van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO, personen die
door deze ambtenaren worden begeleid en de ci-officier van justitie.
-
2. In afwijking van het eerste lid, tweede volzin, kan de verantwoordelijke aan anderen
toegang zonder begeleiding toestaan, indien het betreden van de vertrekken alleen
kan plaatsvinden nadat identiteitsgegevens elektronisch zijn vastgelegd en de toegang
noodzakelijk is vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de ambtenaren en vertrekken
van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO.
-
3. Bij afwezigheid van ambtenaren van het team criminele inlichtingen Inspectie SZW-DO
zijn de vertrekken deugdelijk afgesloten.
Artikel 8
De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat de nodige voorzieningen van technische
en organisatorische aard ter beveiliging van de bij het team criminele inlichtingen
Inspectie SZW-DO gehouden criminele inlichtingen tegen verlies of aantasting van persoonsgegevens
en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan worden getroffen
opdat het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde kan worden nageleefd.
Artikel 9
Artikel 1.1. van de Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren
met specifieke uitvoeringstaken op grond van SZW wetgeving wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt na ‘Het Hoofd van de Afdeling Boete, Dwangsom en Inning van
de Inspectie SZW’ ingevoegd ‘en de door het Hoofd aangewezen, onder hem ressorterende
plaatsvervangers,’ en wordt ‘wordt’ vervangen door: worden.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
Artikel 10
De Aanwijzingsregeling boeteoplegger SZW-wetgeving 2012 wordt als volgt gewijzigd:
1. In artikel 1 wordt na ‘Het Hoofd van de afdeling Boete, Dwangsom en Inning van de
directie Informatiehuishouding en Inspectieondersteuning van de Inspectie SZW’ ingevoegd
‘en de door het Hoofd aangewezen, onder hem ressorterende plaatsvervangers,’ en wordt
‘wordt’ vervangen door: worden.
2. In artikel 2 wordt na ‘Hoofd van de afdeling Boete, Dwangsom en Inning, ‘ ingevoegd
‘en de door het Hoofd aangewezen, onder hem ressorterende plaatsvervangers, ‘ en wordt
‘is’ vervangen door: zijn.
Artikel 11
Het Besluit instelling criminele inlichtingen eenheid Inspectie SZW-DO wordt ingetrokken.
Artikel 12
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher
BIJLAGE I
Het criminele inlichtingen rapport (modelformulier) dient de volgende verplichte rubrieken
te bevatten:
Algemeen
Uniek registratienummer
|
Datum van registratie
|
Naam/nummer rapporteur
|
Naam van tci
|
Regionummer (PL-code)
|
Telefoonnummer tci
|
Herleidbaarheidsinformatie
Herkomst bron
|
Tekstveld
|
Open bron
|
Welke bron + datum
|
Verkennend onderzoek
|
Eenheid + Landelijk parketnummer en/of naam onderzoek
|
Opsporingsonderzoek
|
Eenheid + PV-nummer en/of naam onderzoek
|
Buitenlands opsporingsonderzoek
|
Land + uniek nummer en/of naam onderzoek + ontvangstregio
|
Informant
|
Geen veld, niet relevant
|
Anonieme bron
|
Naam opsporingsambtenaar die bericht ontvangt en PV-nummer
|
Getuige
|
Naam + geboorte datum + bedrijf/ instelling, tenzij de identiteit van de getuige afgeschermd
wordt; in dat geval worden geen gegevens vermeld
|
Waarneming opsporingsambtenaar buiten opsporingsonderzoek
|
Naam verbalisant en PV-nummer
|
Afhandelingscodes
11
|
Operationeel te gebruiken
|
01
|
Alleen te gebruiken na overleg met de afzender
|
00
|
Informatie met zware beperkingen voor gebruik
|
200
|
Kan niet operationeel gebruikt worden, maar kan onder bepaalde voorwaarden wel voor
coördinatie- en analysedoeleinden worden gebruikt.
+ Informatie met verhoogd afbreukrisico
|
300
|
Kan niet operationeel gebruikt worden, maar kan onder bepaalde voorwaarden wel voor
coördinatie- en analysedoeleinden worden gebruikt.
+ Informatie met bronbeschermingsbelangen
|
Inhoud van de tci-informatie
In tci-informatie genoemde herleidbare persoon:
|
In tci-informatie genoemde herleidbare rechtspersoon:
|
– Achternaam
|
– Bedrijfs/handelsnaam
|
– Voornaam
|
– KvK-code/inschrijvingsnummer
|
– Geboortedatum
|
– Adres
|
– Adres
|
– Vestigingsplaats
|
– Status (verdachte, tci-subject, relatie)
|
|
De volgende twee rubrieken (evaluatiecode informant en evaluatiecode informatie afkomstig
van informanten) zijn voor de eigen administratie van het tci. Deze gegevens worden
niet verstrekt buiten de tci-structuur.
Evaluatiecode informant
A
|
Betrouwbaar
|
B
|
Meestal betrouwbaar
|
C
|
Minder betrouwbaar/tot niet betrouwbaar
|
D
|
Niet te beoordelen
|
Evaluatiecode informatie afkomstig van informant
1
|
Waargenomen (door bron zelf)
|
2
|
Gehoord (van iemand die erbij geweest is)
|
3
|
Indirect gehoord (via via)
|
BIJLAGE II
Verwijsindex-gegevens
Overzicht van de digitaal aan te leveren gegevens aan het tnci t.b.v. de verwijsindexen
tci-subjecten index natuurlijke personen
|
tci-subjecten index rechtspersonen
|
Achternaam
|
Bedrijfsnaam
|
Voorvoegsel
|
Handelsnaam
|
Voornaam
|
Belastingnummer
|
Roepnaam
|
KvK-code
|
Bijnaam
|
KvK-dossiernummer
|
Alias
|
KvK-inschrijvingsnummer
|
Status
|
Status
|
(verdachte, tci-subject, relatie)
|
|
Geboorteplaats
|
Straatnaam
|
Geboorteland
|
Huisnummer
|
Geboortedatum
|
Toevoeging
|
Geslacht
|
Postcode
|
Nationaliteit
|
Vestigingsplaats
|
Hoofdgroep code
|
Land
|
|
Rechtsvorm
|
|
Hoofdgroep code
|
Melding recherche onderzoeken
(MRO) Algemeen
|
MRO Locaties
|
MRO Organisaties
|
Naam onderzoeksteam
|
Straatnaam
|
Bedrijfsnaam
|
Startdatum onderzoek
|
Huisnummer
|
Naam organisatie
|
Sluitingsdatum onderzoek
|
Toevoeging huisnummer
|
Belastingnummer
|
Afhandelingscode
|
Postcode
|
KvK-code
|
Hoofdgroep code
|
Plaats
|
KvK-dossiernummer
|
Contact
|
Land
|
KvK-inschrijvingsnummer
|
Telefoonnr. contact
|
|
|
Fax-nr. contact
|
|
|
Doelstelling onderzoek
|
|
|
Status
|
|
|
(lopend/afgesloten)
|
|
|
MRO Personen
|
MRO Telecom
|
MRO Vervoer
|
Achternaam
|
Telecommunicatienummer
|
Land
|
Voorvoegsel
|
|
Soort vervoer
|
Voornaam
|
|
Registratienummer
|
Geboortedatum
|
|
Merk
|
Geboorteplaats
|
|
Voertuigtype
|
Geslacht
|
|
Vaartuignaam
Radio call sign
|
Identificatiegegevens
Korpscode
|
Mutatiedatum
|
Registratie/Projectnummer
|
Opmerkingen:
-
1. Soms kan er sprake zijn van een keuze. Van de objecten dienen in ieder geval de uniek
identificerende gegevens aangeleverd te worden.
-
2. Het team nationale criminele inlichtingen (tnci) kan in afstemming met de gebruikersgroep
de objectgegevens aanvullen.
TOELICHTING
De Wet op de bijzondere opsporingsdiensten bepaalt dat ieder van de vier bijzondere
opsporingsdiensten, waaronder de Inspectie SZW-DO, een eenheid heeft die persoonsgegevens
verwerkt ten behoeve van het voorkomen en opsporen van bepaalde ernstige misdrijven.
Met de komst van de Politiewet 2012 en daaruit voortvloeiende maatregelen zijn er
zogenoemde teams criminele inlichtingen bij ieder van de bijzondere opsporingsdiensten.
Bij regeling van de betrokken minister worden regels gesteld omtrent de werkzaamheden
van deze teams. Voor de criminele inlichtingen eenheid van de Inspectie SZW-DO zijn
deze regels thans opgenomen in het Besluit instelling criminele inlichtingen eenheid
ISZW-DO.
Met de onderhavige regeling worden deze regels vastgesteld bij ministeriële regeling.
Van de gelegenheid wordt gebruikgemaakt de gehanteerde formuleringen in lijn te brengen
met de gebruikte terminologie in onder meer de Wet politiegegevens, de Wet op de bijzondere
opsporingsdiensten en het Besluit verplichte politiegegevens. Opgemerkt wordt dat
bijvoorbeeld het Besluit verplichte politiegegevens nog moet worden aangepast aan
de inrichting van de Nationale Politie. Tevens wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt
de benodigde autorisaties in de regeling zelf op te nemen en in lijn te brengen met
het landelijke autorisatiemodel. De nieuwe regeling wijkt verder inhoudelijk niet
af van de regeling in het thans geldende Besluit instelling criminele inlichtingen
eenheid Inspectie SZW-DO. Dit laatste besluit wordt derhalve ingetrokken bij inwerkingtreding
van deze regeling.
Artikelen 1 tot en met 3, 5 tot en met 8, 11 en 13
Deze wijzigingen in de ministeriële regeling zijn technisch van aard en dienen er
hoofdzakelijk toe om formuleringen aan te passen.
Artikel 4
Opgemerkt wordt dat bijvoorbeeld het Besluit verplichte politiegegevens nog moet worden
aangepast aan de inrichting van de Nationale Politie. In dit onderdeel wordt van de
gelegenheid gebruikgemaakt de benodigde autorisaties in de regeling zelf op te nemen
en in lijn te brengen met het landelijke autorisatiemodel.
Artikelen 9 en 10
De Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren met specifieke uitvoeringstaken
op grond van SZW wetgeving wordt aangepast om nader te specificeren dat ook de aangewezen
plaatsvervangers van het Hoofd Afdeling Boete, Dwangsom en Inning en de Directie Opsporing
van de Inspectie SZW niet zijn belast met het toezicht op de naleving van de wetten
gespecificeerd in het eerste lid.
Artikel 12
Aangezien het bij de onderhavige regeling alleen gaat om aanpassing van de juridische
vormgeving van de regeling voor de interne werkprocessen van het team criminele inlichtingen
bij de Inspectie SZW-DO, actualisering van de gehanteerde begrippen en het in de regeling
zelf opnemen van de autorisaties, treedt de regeling niet in werking op een van de
voorziene inwerkingtredingdata van het systeem van vaste verandermomenten en wordt
ook niet de invoeringstermijn van twee maanden gehanteerd. De regeling treedt in werking
op de dag na publicatie in de Staatscourant.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher