Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 19 juni 2015, nr. IENM/BSK-2015/114933, houdende vaststelling van de Eenmalige subsidieregeling voor de ontwikkeling van software voor de boordcomputer taxi

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 2, onderdeel a, 3 en 4, van de Kaderwet subsidies Verkeer en Waterstaat;

BESLUIT:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

bct:

boordcomputer taxi;

fabrikant van bct’s:

intellectueel eigenaar van een typegoedgekeurde bct;

minister:

minister van Infrastructuur en Milieu;

project:

project tot ontwikkeling van software waarmee de bct voldoet aan de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi zoals deze luidt met ingang van 1 april 2015.

Artikel 2 Doel en hoogte subsidie

  • 1. De minister kan op aanvraag eenmalig een subsidie verstrekken aan een fabrikant van bct’s als bijdrage voor de kosten van ontwikkeling van software waarmee de bct voldoet aan de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi, zoals deze luidt met ingang van 1 april 2015.

  • 2. De subsidie bedraagt per fabrikant van bct’s:

    • a. € 50.000,– als basis bedrag;

    • b. daarenboven 40 procent van de kosten van ontwikkeling van de software; en

    • c. € 15.000,– voor de certificering van de software-update bij testhuizen.

  • 3. De subsidie per fabrikant bedraagt ten hoogste € 165.000,–.

  • 4. Het subsidieplafond bedraagt € 495.000,–.

Artikel 3 Cumulatie

Indien door een ander bestuursorgaan of de Europese Commissie een bijdrage is of wordt verstrekt voor de in artikel 2, eerste lid, bedoelde kosten of een deel daarvan wordt het bedrag dat door deze organen is verstrekt in mindering gebracht op de subsidie waarvoor de aanvrager krachtens deze regeling in aanmerking komt.

Artikel 4 Vereisten voor de subsidieaanvraag

  • 1. Een aanvraag tot subsidieverstrekking wordt binnen dertien weken na inwerkingtreding van deze regeling schriftelijk ingediend met gebruikmaking van een daartoe door de minister beschikbaar gesteld middel.

  • 2. Bij de aanvraag worden gegevens en bescheiden verstrekt betreffende:

    • a. de aanvrager;

    • b. een beschrijving van het project en een inschatting van de termijn waarin het kan worden gerealiseerd;

    • c. de kostenposten en de geraamde kosten;

    • d. de uitvoering van het project;

    • e. een ingevulde deminimisverklaring overeenkomstig de bij deze regeling behorende bijlage;

    • f. een typegoedkeuring dan wel, indien de fabrikant niet zelf houder is van een typegoedkeuring, toestemming van de houder van de typegoedkeuring bij wie de fabrikant de ontwikkeling heeft uitbesteed.

Artikel 5 In aanmerking komende kosten en opbrengsten

Als subsidiabele kosten komen uitsluitend in aanmerking de door de subsidieontvanger gemaakte en betaalde kosten, noodzakelijk om de software te ontwikkelen waarmee de bct voldoet aan de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi, zoals die luidt met ingang van 1 april 2015.

Artikel 6 Beslissing op de aanvraag

  • 1. De minister beslist over een aanvraag binnen dertien weken na ontvangst daarvan.

  • 2. Indien de beslissing op een aanvraag niet binnen dertien weken kan worden gegeven, stelt de minister de aanvrager daarvan in kennis en noemt daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beslissing wel tegemoet kan worden gezien.

Artikel 7 Afwijzingsgronden

De minister beslist afwijzend op een aanvraag indien de aanvraag niet voldoet aan deze regeling.

Artikel 8 Verplichtingen

  • 1. Aan de toekenning van de subsidie is de voorwaarde verbonden, dat de ontwikkeling en de certificering van de software voor 1 april 2016 is gerealiseerd.

  • 2. Indien de fabrikant vermoedt dat aan het eerste lid of aan andere verplichtingen op grond van deze regeling niet, niet tijdig of niet geheel zal worden voldaan, meldt hij dit onverwijld aan de minister.

Artikel 9 Voorschot

De minister kan een voorschot verlenen. In de beschikking tot verlening tot subsidie wordt aangegeven hoe de voorschotten worden verstrekt en betaald.

Artikel 10 Vaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient de aanvraag tot subsidievaststelling bij de minister in binnen 13 weken na voltooiing van het project.

  • 2. In de beschikking tot verlening tot subsidie wordt aangegeven welke bewijzen beschikbaar moeten worden gesteld voor de subsidievaststelling.

  • 3. De minister neemt de beschikking tot subsidievaststelling binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Zij vervalt met ingang van 1 april 2016 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de op grond van deze regeling verstrekte subsidies en op aanvragen die op genoemd tijdstip nog in behandeling zijn.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Eenmalige subsidieregeling update software Boordcomputer taxi.

Deze regeling zal met de bijlage en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

BIJLAGE

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

Met ingang van 1 april 2015 trad een wijziging van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi in werking. Doel van die wijziging was de interpretatieruimte in de specificaties weg te nemen, de opstartproblemen die zich voordeden in het gebruik van de boordcomputer taxi (BCT) te verhelpen en veilig updaten buiten de erkende werkplaats mogelijk te maken. Op grond van de regeling moeten uiterlijk 1 juli 2016 alle taxi’s zijn voorzien van een BCT met software die voldoet aan de in de gewijzigde regeling neergelegde eisen.

De onderhavige regeling voorziet in mogelijkheden voor subsidieverlening aan de fabrikanten voor het ontwikkelen en certificeren van de software-update die nodig is om de BCT’s te laten voldoen aan deze eisen.

Door tegemoetkoming in de kosten voor de fabrikanten kan worden bereikt dat de kosten voor de ontwikkeling die de fabrikanten doorberekenen aan de taxiondernemers beperkt blijven. De Tweede Kamer is hierover geïnformeerd bij brief van 13 februari 2015 (Kamerstukken II, 2014-2015, 31 521, nr. 85).

Uitwerking

Ten behoeve van het uitwerken van deze regeling is informatie opgevraagd bij de fabrikanten over de kosten van de softwareontwikkeling. Op het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling zijn er drie fabrikanten van bct’s.

Om de hoogte van de financiële bijdrage vast te stellen is aan elk van deze drie fabrikanten gevraagd een onderbouwde kostenraming op te stellen. De hoogte van de ontwikkelkosten werden door de drie fabrikanten tussen de € 50.000,– en € 340.000,– geraamd. Een verklaring voor dit verschil in kosten is dat de wijzigingen voor het ene type BCT eenvoudiger zijn te programmeren dan voor het andere. Daarnaast kan de ene fabrikant de software in huis laten programmeren, terwijl de andere dit moet uitbesteden.

Als alternatief voor een subsidieregeling ten behoeve van fabrikanten is de mogelijkheid onderzocht voor een subsidieregeling voor taxiondernemers. De kosten voor het uitvoeren van de update wordt geschat op maximaal € 100,–. In een subsidieregeling voor taxiondernemers zou elke taxiondernemer met een geactiveerde BCT een bijdrage kunnen ontvangen, waarmee kosten van aanschaf en installatie geheel of gedeeltelijk zouden worden gedekt.

Hiervoor is echter niet gekozen, omdat het subsidiebedrag per BCT te laag zou zijn in verhouding met de overhead en met de administratieve lasten die met de aanvraag gepaard zouden gaan.

Administratieve lasten

Het voorbereiden van de subsidieaanvraag, het aanvragen van een voorschot en het aanleveren van de vereiste informatie voor de subsidievaststelling zijn administratieve lasten die uit deze regeling voortvloeien. Bij de subsidieaanvraag zal een plan moeten worden uitgewerkt om de benodigde software-update te ontwikkelen. De gegevens die in de uitwerking moeten worden opgegeven zijn onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering en kunnen daarom worden beschouwd als going concern. Het betreft hier het plannen en in kaart brengen van de handelingen die benodigd zijn voor het ontwikkelen van de software en het ramen van bijbehorende kosten. De onderbouwing die voor de subsidieaanvraag moet worden gegeven, behoort niet tot de going concern en zal daarom extra tijd vragen. Geschat wordt dat de fabrikanten ongeveer 25 uur nodig hebben voor bovenbeschreven handelingen, waarvan ruim de helft voor reguliere taken. Op basis van een uurloon van € 125,– in het geval een externe partij wordt gevraagd de kosten te specificeren, komt dit neer op € 3.125,– per fabrikant, waarvan minder dan de helft te beschouwen is als het gevolg van deze regeling.

Artikelsgewijs

Artikelen 2 en 3

Voor de drie bestaande fabrikanten van BCT's zijn de kosten van softwareontwikkeling verschillend omdat de programmeerkosten per type BCT verschillen en programmering in sommige gevallen moet worden uitbesteed. Voor alle fabrikanten geldt echter dat de kosten minimaal € 50.000,– bedragen.

Door slechts een gedeelte van de kosten boven de € 50.000,– te vergoeden, met een maximum van € 100.000,- worden de fabrikanten geprikkeld de kosten zo laag mogelijk te houden. Het vaststellen van een maximumbijdrage dient als extra waarborg om de totale kosten van de fabrikanten beperkt te houden.

De vergoeding tot € 15.000,– per fabrikant voor de certificering van de software is gebaseerd op de kosten die zijn verbonden aan het doorlopen van één certificeringtraject. De twee testhuizen die door de fabrikanten worden ingeschakeld voor de certificering van de BCT’s zullen in opdracht van het ministerie van IenM een ‘test-tool’ of handreiking voor fabrikanten ontwikkelen. Dat zorgt ervoor dat de beoogde software-update sneller gecertificeerd kan worden en dat de kosten voor certificering beperkt blijven.

Door het maximum subsidiebedrag vast te stellen op € 165.000,– kan gebruik worden gemaakt van de zgn. deminimisverordening, zodat er geen sprake is van staatssteun die moet worden aangemeld bij de Europese Commissie ter goedkeuring. Het plafond voor deminimissteun bedraagt € 200.000,– per onderneming over een periode van drie belastingjaren. De onderhavige regeling ziet op een eenmalige uitkering. De fabrikant van BCT’s dient bij de subsidieaanvraag te verklaren nog niet de maximale deminimissteun te hebben ontvangen. Dat kan door middel van bijgevoegde deminimisverklaring. Onder deminimissteun valt bijvoorbeeld een lastenvermindering aangevraagd via de WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) en de RDA (Research en Development Aftrek).

Het subsidieplafond van € 495.000,– is gebaseerd op het gegeven dat door drie fabrikanten BCT's zijn ontwikkeld. De Dienst Wegverkeer ziet erop toe dat de software-update voldoet aan de gewijzigde specificatieregeling. Daartoe moet de fabrikant de update voor certificering aan deze dienst voorleggen. Voorwaarde om bij de eindafrekening voor het volledige toegekende subsidiebedrag in aanmerking te komen is het bewijs van certificering.

Artikel 4

In dit artikel is opgenomen welke documenten bij de aanvraag moeten worden ingediend en hoe de aanvraag eruit dient te zien.

Gewaarborgd moet worden dat fabrikanten slechts subsidie ontvangen voor kosten die verbonden zijn aan de softwareontwikkeling om te voldoen aan de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi. Hiervoor moet een duidelijke kostenspecificatie worden opgesteld. Daarbij moeten de fabrikanten in elk geval expliciteren:

  • de concrete taken die moeten worden uitgevoerd voor het ontwikkelen van de softwareontwikkeling,

  • de arbeidstijd die daarvoor nodig is,

  • de kosten die hieraan verbonden zijn (met onderbouwing),

  • de projectplanning,

  • de termijn waarbinnen de update door de taxiondernemers kan worden doorgevoerd.

De kosten en planning zullen worden getoetst op volledigheid, betrouwbaarheid en noodzakelijkheid. In de opgegeven planning moet een volledige uitrol op 1 juli 2016 realistisch zijn, overeenkomend met de deadline zoals opgenomen in de met ingang van 1 april 2015 in werking getreden wijziging van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi.

Een voorwaarde voor subsidie is ook dat fabrikanten erkend zijn als fabrikant door de Dienst Wegverkeer en beschikken over een BCT-typegoedkeuring. Uitsluitend deze fabrikanten zijn immers gemachtigd updates voor deze bct te maken en beschikken over de informatie die daarvoor nodig is. De regeling is dus alleen beschikbaar voor fabrikanten die de bct-software kunnen ontwikkelen voor de bct’s die een typegoedkeuring hebben. Bij de eindafrekening is voorwaarde dat het ontwikkeltraject heeft geleid tot door de Dienst Wegverkeer goedgekeurde software, waarmee bct’s voldoen aan de gewijzigde regeling.

De aanvraag kan worden ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, postbus 20901, 2500 EX Den Haag, ter attentie van de Directie Openbaar Vervoer en Spoor.

Artikel 8

De Regeling houdende wijziging van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi, die met ingang van 1 april 2015 in werking is getreden, kent een overgangsregeling die, kort gezegd, inhoudt dat met ingang van 1 juli 2016 alle bct’s aan de vanaf eerstgenoemde datum geldende eisen moeten voldoen. Bij de vaststelling van laatstgenoemde datum is rekening gehouden met een periode van drie maanden waarbinnen de software over alle bestaande bct’s moet worden uitgerold. Dientengevolge moet voor 1 april 2016 de software zijn ontworpen en gecertificeerd.

Artikel 11

Van het systeem van vaste verandermomenten wordt afgeweken ter voorkoming van private en publieke nadelen ten aanzien van zowel de doelgroep als ten aanzien van de haalbaarheid van de termijn waarin bovengenoemde overgangsregeling voorziet.

De vervaldatum is de datum waarop de te ontwikkelen software moet zijn ontworpen en gecertificeerd. Alle subsidiabele kosten zullen dus voor 1 april 2016 gemaakt moeten zijn.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven