Besluit tot wijziging van de Voorzieningenregeling voor militaire oorlogs- en dienstslachtoffers

15 juni 2015

Nr. BS 2015012397

De Minister van Defensie,

Besluit:

ARTIKEL I

De Voorzieningenregeling voor militaire oorlogs- en dienstslachtoffers wordt als volgt gewijzigd:

A

De aanhef ‘Gelet op artikel 5X, tweede lid, van de Algemene militaire pensioenwet’ wordt vervangen door: ‘Gelet op artikel 21 van het Besluit aanvullende arbeidsongeschiktheids- en invaliditeitsvoorzieningen militairen.’.

B

In artikel 2, onderdeel a, sub 9, wordt de punt vervangen door een puntkomma en wordt toegevoegd:

  • 10. kinderopvang;

  • 11. Gezinsbegeleiding;

C

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a, sub 2 vervalt.

2. Onderdeel a, sub 3 wordt vernummerd tot sub 2.

3. In onderdeel b, sub d wordt ‘restraint’ vervangen door: beperking.

4. Onder vernummering van de onderdelen e tot en met h, in f tot en met i wordt een nieuw onderdeel e toegevoegd dat luidt:

  • e. de financiële tegemoetkoming in de kosten van een automatische transmissie die als beperking op het rijbewijs staat vermeld;

5. In onderdeel h (nieuw), sub 3 wordt de punt vervangen door een puntkomma en wordt een sub toegevoegd dat luidt:

  • 4. een kaartkluis.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, vervalt de zinsnede ‘ onder 1 en 3’.

2. In het eerste lid wordt ‘e’ vervangen door: f.

3. In het eerste lid vervalt de tweede zin.

4. In het derde lid, wordt ‘en e’ vervangen door: b, c en f’.

5. Na het vierde lid wordt een vijfde lid toegevoegd dat luidt:

  • 5. De in artikel 4 onderdeel b, bedoelde voorzieningen worden toegekend indien op grond van psychische klachten invaliditeit is aangenomen en het niet toekennen van die voorziening medisch aantoonbaar zou leiden tot mobiliteitsbeperkingen met dreigende psychische decompensatie tot gevolg, dan wel tot een ernstige bestaansverschraling met een verstoring van het psychische evenwicht. Voor toekenning is een medische onderbouwing met medewerking van psychiatrische expertise noodzakelijk.

E

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘e’ vervangen door: f.

2. In het zesde lid worden de zinsneden ‘doch ten hoogste € 5.105,03’ en ‘indien de overschrijding € 5.105,03 te boven gaat wordt geen tegemoetkoming verstrekt’ geschrapt.

F

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel b, sub 6, vervalt.

2. Onderdeel c, sub 1, komt te luiden:

  • 1. weerbestendige rolstoelkleding;.

3. Onder vernummering van onderdeel c, sub 2 en sub 3 tot sub 3 en sub 4, komt sub 2 te luiden:

  • 2. rolstoelbestendige vloerbedekking;.

4. Onderdeel c, sub 3 (nieuw) komt te luiden:

  • 3. een sportrolstoel, exclusief afleveringskosten;.

5. In onderdeel c, sub 4 (nieuw) vervalt: ‘of andere sportattributen’.

G

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Na onderdeel a een nieuw onderdeel b toegevoegd dat luidt:

  • b. de financiële vergoeding van de eigen bijdrage voor een woonvoorziening krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning;

2. Onderdeel b wordt vernummerd tot onderdeel c.

3. In onderdeel c (nieuw) wordt in sub 2 de puntkomma vervangen door een punt.

4. In onderdeel c (nieuw) vervalt sub 3.

H

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a, sub 3 vervalt.

2. Onderdeel a, sub 4 wordt vernummerd tot sub 3.

3. In onderdeel b, sub 2 wordt ‘beddegoed’ vervangen door ‘beddengoed’.

I

Artikel 9a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘leeftijdvoorzieningen’ vervangen door ‘leefvoorzieningen’.

2. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘ vergoeding’ vervangen door: tegemoetkoming.

3. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘uitoefenine’ vervangen door: uitoefenen.

4. In het eerste lid, onderdeel b, wordt de punt vervangen door een puntkomma.

5. Na het eerste lid, onderdeel b, worden onderdelen toegevoegd die luiden:

  • c. een aan de invaliditeit aangepast sportattribuut ten behoeve van instandhouding of verbetering van de conditie;

  • d. het onderhoud en de reparatie van het aangepast sportattribuut, bedoeld onder c.;

  • e. een financiële tegemoetkoming in de kosten van apparatuur t.b.v. conditietraining.

6. Het tweede lid vervalt.

7. Het derde lid, vierde en vijfde lid worden vernummerd tot het tweede, derde en vierde lid.

8. Het tweede lid (nieuw) komt te luiden:

  • 2. Onder leefvoorzieningen die betrekking hebben op het verplaatsen per fiets wordt verstaan:

    • a. een financiële tegemoetkoming in de meerkosten van een aan de invaliditeit aangepaste, van een standaardfiets afwijkende fiets;

    • b. een financiële tegemoetkoming in de aanschafkosten van een elektrische fiets, inclusief accu;

    • c. een financiële tegemoetkoming in de onderhoudskosten van de onder a. of b. genoemde fiets;

    • d. een financiële tegemoetkoming in de verzekeringskosten van de onder a. of b. genoemde fiets.

9. Het derde lid (nieuw) komt te luiden:

  • 3. Onder de leefvoorziening die betrekking heeft op kosten, verbonden aan alarmeringstoestellen wordt verstaan: een financiële vergoeding van de kosten van een aansluiting dan wel de abonnementskosten op het hulpnet draagbare alarminstallatie.

10. Na het vierde lid (nieuw) worden een vijfde en zesde lid toegevoegd die luiden:

  • 5. Onder de leefvoorziening die betrekking heeft op kinderopvang wordt verstaan een financiële tegemoetkoming in de enkel door invaliditeit veroorzaakte kosten van opvang van kinderen tot 13 jaar die tot het normale huishouden van betrokkene behoren, waarbij de opvang plaatsvindt door een professionele, geregistreerde en gecertificeerde kinderopvangaanbieder.

  • 6. Onder de leefvoorziening die betrekking heeft op gezinsbegeleiding wordt verstaan een financiële vergoeding van professionele begeleiding op relationeel, sociaal, maatschappelijk of financieel gebied.

J

Artikel 10a wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, sub 6 wordt ‘ kouzen’ vervangen door kousen.

2. In onderdeel b wordt sub 10. ‘gezinsbegeleiding;’ geschrapt.

3. In onderdeel b wordt, onder vernummering van sub 11 t/m 14 (nieuw) sub 15 en 16 toegevoegd, die luiden:

  • 15. braces en aanpassingen van sportschoeisel;

  • 16. Een veteranen hulphond.

4. Na onderdeel e. wordt onderdeel f. toegevoegd, dat luidt:

  • f. de vergoeding van de eigen bijdrage als bedoeld in de Wet langdurige zorg (Wlz) bij tijdelijk verblijf in een AWBZ-instelling, indien betrokkene tevens een eigen huishouding voert.

K

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het eerste, tweede en derde lid tot het tweede, derde en vierde lid, komt het eerste lid te luiden:

  • 1. De in artikel 4, onderdeel e, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt € 2.500,– per zeven jaar.

2. In het tweede lid (nieuw) wordt ‘g’ vervangen door; h.

3. In het derde lid (nieuw) wordt ‘g’ vervangen door: h.

4. In het derde lid (nieuw) wordt ‘€ 329,–‘ vervangen door € 366,–.

5. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘g’ vervangen door; h.

6. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘€ 43,–‘ vervangen door € 50,–.

7. Na het vierde lid (nieuw) wordt een vijfde lid toegevoegd dat komt te luiden:

  • 5. De financiële tegemoetkoming voor de kaartkluis, bedoeld in artikel 4, onderdeel h, onder 4, bedraagt € 67,–.

L

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt sub b onder vernummering van sub c tot en met f tot sub b tot en met e.

2. In het eerste lid, sub b (nieuw) wordt ‘3’ vervangen door: 2.

3. De zinsnede ‘onderdeel e’ wordt steeds vervangen door: onderdeel f.

4. In het derde lid, sub a wordt ‘3’ vervangen door: 2 en ‘e’ vervangen door f.

5. In het derde lid, sub b wordt twee maal ‘e’ vervangen door f.

6. In het derde lid, sub c wordt ‘e’ vervangen door f.

M

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De in artikel 7, onderdeel c, onder 1, bedoelde financiële tegemoetkoming in de kosten van weerbestendige rolstoelkleding bedraagt eenmalig maximaal € 170,–.

2. Na het eerste lid wordt onder vernummering van het tweede en derde lid tot derde en vierde lid, een tweede lid toegevoegd dat luidt:

  • 2. De in artikel 7, onderdeel b, bedoelde financiële tegemoetkoming in de kosten van rolstoelbestendige vloerbedekking bedraagt maximaal € 30,– per strekkende meter.

3. In het derde lid (nieuw) wordt ‘2 ‘vervangen door: 3.

4. In het derde lid (nieuw) vervalt: ‘of een ander sporttoestel’.

5. In het derde lid (nieuw) wordt ‘2509’ vervangen door: 2770,-.

6. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘3’ vervangen door: 4.

7. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘547’ vervangen door: 606.

N

Artikel 19 komt te luiden:

Artikel 19

De berekening van de in artikel 8, onderdeel c, onder 1 en 2 bedoelde tegemoetkoming in de kosten van inrichting van de woning vindt plaats overeenkomstig het Verplaatsingskostenbesluit Defensie.

O

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘ punt’ vervangen door: onder 3.

2. In het tweede lid wordt ‘vergoeding’ vervangen door ‘tegemoetkoming’ en ‘€ 15,–; vervangen door: € 19,–’.

3. In het derde lid wordt ‘ beddegoed’ vervangen door: beddengoed.

4. In het derde lid wordt na de eerste zin een tweede zin toegevoegd die luidt:

Indien de extra slijtage is veroorzaakt door overmatige transpiratie bedraagt de financiële tegemoetkoming in de kledingkosten maximaal € 491,– per jaar en de financiële tegemoetkoming in de kosten van beddengoed maximaal € 262,– per jaar.

5. In het vierde lid wordt de zinsnede ‘wordt bepaald (...) normen’ vervangen door: ‘is eenmalig en bedraagt maximaal € 816,–’.

6. In het vijfde lid wordt na ‘toegekend’ een zinsnede toegevoegd die luidt: indien een hogere dan gebruikelijke omgevingstemperatuur is vereist en.

7. In het vijfde lid wordt na ‘voorzover’ toegevoegd: de kosten.

P

Artikel 20a komt te luiden:

Artikel 20a

  • 1. De in artikel 9a, eerste lid onderdeel a, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt, rekening houdend met de eigen bijdrage, éénmalig maximaal € 2408-. Dit bedrag kan over vijf jaar verspreid worden uitgekeerd. De hoogte van de eigen bijdrage bedraagt:

    • a. bij een inkomen tot het bruto minimumloon: 1% van het inkomen;

    • b. bij een inkomen hoger dan het bruto minimumloon, maar lager dan het bruto inkomen ingevolge de Regeling inkomenstoets vervoersvoorzieningen REA, zoals die luidde op de dag voorafgaand aan de dag waarop de regeling is vervallen: 1,5% van het inkomen;

    • c. bij een inkomen hoger dan het bruto inkomen ingevolge de Regeling inkomenstoets vervoersvoorzieningen REA, zoals die luidde op de dag voorafgaand aan de dag waarop de regeling is vervallen: 2% van het inkomen.

    Bij de vaststelling van het inkomen is het bepaalde in artikel 6, tweede en derde lid, van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De in artikel 9a, eerste lid, onderdeel b, d en e, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt maximaal € 606,– per vijf jaar.

  • 3. De in artikel 9a, eerste lid, onderdeel c, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt maximaal € 2745,– per vijf jaar.

  • 4. De in artikel 9a, tweede lid, onder a, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt, rekening houdende met een eigen bijdrage van € 441,– maximaal € 606,– per vijf jaar.

  • 5. De in artikel 9a, tweede lid, onder b, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt maximaal € 2500,– per vijf jaar.

  • 6. De in artikel 9a, tweede lid, onder c, bedoelde financiële tegemoetkomingen bedragen maximaal € 500,– per vijf jaar, respectievelijk maximaal € 100,– per jaar.

  • 7. De in artikel 9a, tweede lid, onder d, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt maximaal € 60,– per jaar.

  • 8. De in artikel 9a, derde lid, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt maximaal € 245,– per jaar.

  • 9. De in artikel 9a, vierde lid, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt maximaal € 544,– per middel dan wel per behandeling per jaar.

  • 10. De in artikel 9a, vijfde lid, bedoelde financiële tegemoetkoming bedraagt de kosten van kinderopvang voor de dagen waarop een behandeling plaatsvindt almede, indien medisch geïndiceerd, voor één extra hersteldag per week. De tegemoetkoming wordt verstrekt indien betrokkene voorheen de kinderopvang verzorgde. De tegemoetkoming wordt verlaagd met het recht op kinderopvangtoeslag.

  • 11. De in artikel 9a, zesde lid, bedoelde financiële vergoeding, wordt verlaagd met aanspraken op vergoeding van ziektekostenverzekering en wordt hooguit tweemaal voor een jaar toegekend.

    Voorwaarden voor toekenning

    • a. er is t.a.v. cliënt sprake van de dienstverbandaandoening PTSS,

    • b. vanuit de behandelende sector wordt aangegeven dat begeleiding in het betreffende geval noodzakelijk is, en

    • c. de zorgcoördinator/casemanager (ZC/CM) geeft een onderbouwd advies af waaruit blijkt dat begeleiding noodzakelijk is om ernstige gevolgen (financieel, relationeel, sociaal maatschappelijk e.d.) te voorkomen.

    Duur van de toekenning

    • a. De onderhavige vergoeding wordt toegekend voor de duur van maximaal 1 jaar (korter indien de ZC/CM een kortere periode voldoende acht).

    • b. De vergoeding kan maximaal 1 jaar worden verlengd (indien de ZC/CM het noodzakelijk acht en indien dit vanuit de behandelende sector wordt ondersteund).

    • c. Indien de zorgcoördinator de begeleiding na 2 jaar alsnog noodzakelijk acht, wordt deze aanvraag in het kader van art. 11 VZR aan de VA/SMO ter beoordeling voorgelegd (er is op dat moment voldoende informatie beschikbaar op grond waarvan de VA zich een beeld kan vormen van de situatie van cliënt (en zijn gezin). De VA dient de duur van de eventuele verlenging aan te geven.

Q

Artikel 20b wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt ‘8 en 12 tot en met 15’ vervangen door: 15.

2. In het derde lid wordt ‘€ 2726,–‘ vervangen door: € 3008,–.

3. In het derde lid wordt ‘€ 1092,–‘ vervangen door: € 1206,–.

4. In het derde lid wordt ‘€ 1638,–‘ vervangen door: € 1809,–.

5. In het derde lid wordt ‘€ 2182,–‘ vervangen door: € 2408,–.

6. In het derde lid wordt ‘€ 3272,–‘ vervangen door: € 3611,–.

7. In het derde lid wordt ‘€ 2182,–‘ vervangen door: € 2408,–.

8. In het derde lid vervalt ‘gezinsbegeleiding’

9. In het derde lid wordt ‘€1092,–‘ vervangen door: € 1206,–.

10. In het derde lid wordt ‘een maximum bedrag van € 146,–‘ vervangen door: € 164,–.

11. In het derde lid wordt “€ 10.593” vervangen door: € 11.685,–.

12. In het derde lid wordt na ‘sportprothese: € 11.685’ de punt vervangen door een puntkomma en wordt toegevoegd: braces en aanpassingen aan sportschoeisel: de kostprijs;

13. In het derde lid wordt toegevoegd: veteranen hulphond € 1050,–.

14. In het vierde lid wordt ‘€ 492,–‘ vervangen door: € 544,–;

R

1. In artikel 20c vervalt ‘tweede en derde lid’.

2. In artikel 20c vervalt ‘tweede, derde en vierde lid’.

3. In artikel 20c wordt toegevoegd ‘met uitzondering van de tegemoetkoming voor de veteranen hulphond’.

4. In artikel 20c wordt toegevoegd ‘De tegemoetkoming veteranen hulphond van art. 20b lid 3 volgt de hoogte van het bedrag zoals dat jaarlijks vanuit SZVK-polis /Reglement Hulpmiddelen kan worden toegekend voor onderhoudskosten van ADL- en blindengeleidehonden’.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie in de Staatscourant en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Dit besluit zal met toelichting worden gepubliceerd in de Staatscourant.

De Minister van Defensie, voor deze De Hoofddirecteur Personeel, H. Itzig Heine Schout-bij-nacht

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

De Voorzieningenregeling voor militaire oorlogs- en dienstslachtoffers wordt aangepast in verband met de indexatie en een aantal schrijffouten. Daarnaast wordt de regeling aangepast aan maatschappelijke tendensen, zoals de veranderde behoeften van de doelgroep. Zo is onder andere de vraag ontstaan naar vergoeding van kinderopvang en gezinsbegeleiding en vergoeding van een elektrische fiets in plaats van een scootmobiel.

Artikelsgewijze toelichting

A

De Algemene militaire pensioenwet is vervallen. De regeling is nu gebaseerd op artikel 21 van het Besluit aanvullende arbeidsongeschiktheids- en invaliditeitsvoorzieningen militairen.

B en I

De eerste wijziging in artikel 2 heeft betrekking op een financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang en vormt een weergave van bestendig beleid. Betrokkene komt in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming in kinderopvangkosten als de kosten zijn veroorzaakt door de invaliditeit. Tot op heden zijn 2 situaties onderkend: (1) als betrokkene normaliter de kinderen opving en dit aantoonbaar niet meer kan in verband met de dienstverbandaandoening; (2) als de behandeling van betrokkene zou moeten worden onderbroken doordat de partner die normaliter de kinderen opvangt, hier aantoonbaar niet meer toe in staat is. De tegemoetkoming is bedoeld voor de dagen waarop een behandeling in verband met de dienstverbandaandoening plaatsvindt, alsmede -indien medisch geïndiceerd-, voor één extra hersteldag per week. De tegemoetkoming wordt verlaagd met eventuele kinderopvangtoeslag.

De tweede wijziging in artikel 2 heeft betrekking op een financiële tegemoetkoming in gezinsbegeleiding. Voorheen werd gezinsbegeleiding vergoed als kosten in verband met geneeskundige verzorging omdat het aanvankelijk gezinstherapie betrof bij gespecialiseerde instellingen. Gaandeweg is daar een andere, meer praktische vorm van gezinsbegeleiding bijgekomen, zijnde professionele begeleiding thuis op het gebied van familiaire, sociale en financiële problemen. Daarom is vergoeding als ‘leefvoorziening’ meer op zijn plaats. Voor toekenning gelden als voorwaarden dat bij betrokkene PTSS als dienstverbandaandoening is geconstateerd, dat de behandelend sector deze begeleiding nodig acht om ernstige problemen te voorkomen. De vergoeding wordt voor een jaar toegekend, kan met een jaar worden verlengd. Voor verdere verlenging is advies van de verzekeringsarts vereist.

C

De taxikostenvergoeding voor slechtzienden was een ‘ halve’ vergoeding, omdat slechtzienden niet ergonomisch beperkt zijn en -onder begeleiding- ook gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. In praktijk blijkt dat er regelmatig geen derden zijn om de begeleiding op zich nemen. Daarom wordt de taxikostenvergoeding gelijkgetrokken met de vergoeding die voor andere betrokkenen geldt.

Een tegemoetkoming voor een automatische transmissie die als beperking op het rijbewijs staat vermeld en vergoeding van de kaartkluis voor een invalide parkeerkaart worden in de regeling opgenomen als weergave van bestendig beleid. De automatische transmissie was tot op heden niet geregeld in de VZR. Let wel, het gaat hier om een ‘losse’ automatische transmissie voor een cliënt die geen aanspraak heeft op een vergoeding voor een auto maar wel op een vergoeding voor een automatische transmissie.

D

Voorheen werden dit soort vervoersvoorzieningen alleen verstrekt bij een somatische dienstverbandaandoening. Met deze wijziging is een vervoersvoorziening ook beschikbaar voor de betrokkene wiens invaliditeit een psychische grondslag heeft. De vervoersvoorziening kan worden toegekend indien het niet-toekennen ervan zou leiden tot mobiliteitsbeperkingen met dreigende psychische decompensatie tot gevolg. Er is sprake van mobiliteitsbeperkingen indien vervoer met OV of taxi medisch niet verantwoord is. Iemands psychische beperkingen c.q. fobische klachten moeten van dien aard zijn dat de persoon zonder auto zijn huis niet meer uitkomt, de auto dient dan als verlengstuk van iemands huis te worden gezien. De verzoeker dient dit met medische gegevens aan te tonen. De vervoersvoorziening kan daarnaast worden toegekend als het niet-toekennen zou leiden tot een ernstige bestaansverschraling met een verstoring van het bereikte psychische evenwicht, voor toekenning is een uitgebreide medische onderbouwing met medewerking van psychiatrische expertise noodzakelijk. Als algemene voorwaarde geldt nog dat de verzekeringsarts de verstrekking van de voorziening verantwoord moet achten. Er mag dus geen sprake zijn van een contra-indicatie ten aanzien van de rijvaardigheid door bijvoorbeeld medicijngebruik en ook moet duidelijk worden dat de auto een daadwerkelijk therapeutisch effect heeft en tot vermindering van de bestaansverschraling zal leiden en juist niet een anti-therapeutisch effect moet worden toegedicht.

E

De maximale korting op een tegemoetkoming als gevolg van een hoog inkomen is begrenst op 90%.

F

Rolstoelbestendige vloerbedekking werd alleen vergoed bij herinrichting van een woning, vooral in geval van verhuizing. Met deze wijziging is vergoeding niet aan een verhuizing, maar aan het verkrijgen van een rolstoel gekoppeld.

Het fenomeen ‘rolstoelgarderobe’ is inmiddels achterhaald en wordt daarom geschrapt als aparte vergoeding.

Met de wijzigingen inzake sportrolstoelen wordt duidelijk dat dit onderdeel alleen op sportrolstoelen ziet.

Vergoeding van andere sportattributen valt onder artikel 9a.

G

Uit deze technische wijziging volgt dat de eigen bijdrage die van betrokkene wordt gevraagd bij verstrekking van een woonvoorziening in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, volledig wordt vergoed.

H

Een telefoon wordt als een voor eenieder gangbare uitgave beschouwd. Daardoor ligt vergoeding daarvan niet meer voor de hand.

I

In de loop der tijd is steeds meer vraag ontstaan naar vergoeding van sportartikelen -waaronder sportattributen zijn begrepen- in verband met sportbeoefening. Dit betrof met name personen die door hun aandoening hun oude sport niet meer konden uitoefenen op de voor hen gebruikelijke wijze, en daarvoor een alternatief moesten vinden. Deze artikelen vormen de weerslag van de inmiddels gegroeide uitvoeringspraktijk. Sportartikelen die niet bedoeld zijn om de conditie op peil te houden of te bevorderen vallen niet onder dit artikel. De financiële tegemoetkoming is beperkt tot 1 sport.

In het derde lid wordt de vergoeding geregeld van de meerkosten van de aanpassing aan de invaliditeit van een gewone fiets, de aanschafkosten van een elektrische fiets en de onderhouds- en verzekeringskosten van deze fietsen. Ten aanzien van de vergoeding voor een elektrische fiets geldt dat er sprake moet zijn van een medische indicatie voor een scootmobiel. De cliënt die is aangewezen op een scootmobiel kan er voor kiezen in plaats van een scootmobiel gebruik te maken van een elektrische fiets, mits hiervoor geen contra-indicatie is afgegeven.

De aanschafkosten van een elektrische fiets zonder onderliggende indicatie voor een scootmobiel wordt niet vergoed. Een elektrische fiets wordt inmiddels als een algemeen gebruikelijke aanschaf beschouwd.

Een mobiele telefoon wordt als een voor eenieder gangbare uitgave beschouwd. Daardoor ligt vergoeding daarvan niet meer voor de hand.

J

De wijziging inzake vergoeding van braces en aanpassingen aan sportschoeisel (sport- wandel- en skischoenen) geeft bestendig beleid weer. Voor vergoeding is dagelijks gebruik niet vereist. Dit geldt ook als betrokkene de braces of schoenen niet dagelijks gebruikt en als hij deze gebruikt om blessures te voorkomen.

Toevoeging van een tegemoetkoming in de kosten van een ‘Veteranen hulphond’ is nieuw beleid. De financiële tegemoetkoming is bedoeld voor de ‘onderhoudskosten’ (voeding, noodzakelijke bijbehoren) en ziektekostenverzekering voor de hond.

Daarnaast wordt vergoeding van de eigen bijdrage Wet langdurige zorg (Wlz) geïntroduceerd. Het betreft een vergoeding van de eigen bijdrage bij tijdelijk verblijf in een AWBZ-instelling ingeval van opname met uitzicht op terugkeer, terwijl betrokkene elders nog vaste woonlasten heeft.

K

Noodzakelijke aanpassingen aan een auto worden volledig vergoed omdat dat individueel maatwerk betreft. Het installeren van een automatische transmissie kan inmiddels als gestandaardiseerde aanpassing worden beschouwd. Daarom is daar een maximumbedrag aan verbonden. Dit maximumbedrag is een gemiddelde van de aanpassingskosten van de vijf meest geïndiceerde auto’s.

De overige wijzigingen vloeien voort uit indexatie en uit de introductie van de kaartkluis.

L

De taxikostenvergoeding wordt voor slechtzienden gelijk gesteld aan die voor andere betrokkenen.

M

Deze wijzigingen vloeien voort uit het gestelde onder F en uit indexatie.

N

De wijziging vloeit voort uit de veranderde naamgeving van het Verplaatsingskostenbesluit.

O

De wijziging ten aanzien van vervanging van de garderobe volgt uit beleid. Deze vervangingskosten worden vergoed indien plotselinge wijzigingen in lichaamsomvang dat vereisen -bijvoorbeeld als door medicijngebruik het lichaamsgewicht toeneemt. Zodra een stabiel (eind-) gewicht is bereikt, wordt men geacht zelf de kosten van kleding te dragen.

De wijziging ten aanzien van de verwarmingskosten is eveneens bestendig beleid.

P

Hobbykosten kunnen -met inachtneming van het maximum- in één keer worden tegemoetgekomen. De tegemoetkoming kan ook over 5 jaar worden verspreid, als dat het uitoefenen van de hobby ten gunste komt.

Naast indexatie hebben de wijzigingen betrekking op het feit dat de Wet re-integratie arbeidsgehandicapten is vervallen, op het feit dat gezinsbegeleiding in een ander artikel is genoemd en aan staand beleid over vergoedingen van braces en sportschoeisel.

Q

De wijzingen betreffen indexatie. Toegevoegd worden ‘braces en aanpassingen aan sportschoeisel’ en ‘veteranen hulphond’.

R

Vermelding van de artikelleden heeft geen toegevoegde waarde en kan verwarrend werken. Daarom zijn ze geschrapt.

De tegemoetkoming in de kosten voor een veteranen hulphond wordt uitgezonderd van indexatie en volgt de hoogte van het bedrag zoals dat jaarlijks vanuit SZVK-polis /Reglement Hulpmiddelen kan worden toegekend voor onderhoudskosten van ADL- en blindengeleidehonden.

S

Per 1 januari 2015 zijn de bedragen in deze regeling in het kader van de indexering van art 20c verhoogd met 0,9%. Volledigheidshalve hierbij een overzicht van de indexeringspercentages * zoals die sedert de invoering van art. 20c in de Voorzieningenregeling zijn toegepast.

Het indexeringspercentage per 1-1-2005 bedraagt: 1%

Het indexeringspercentage per 1-1-2006 bedraagt: 1,8%

Het indexeringspercentage per 1-1-2007 bedraagt: 1,1%

Het indexeringspercentage per 1-1-2008 bedraagt: 1,3%

Het indexeringspercentage per 1-1-2009 bedraagt: 3,1%

Het indexeringspercentage per 1-1-2010 bedraagt: 0,4%

Het indexeringspercentage per 1-1-2011 bedraagt: 1,6%

Het indexeringspercentage per 1-1-2012 bedraagt: 2,7%

Het indexeringspercentage per 1-1-2013 bedraagt: 2,3%

Het indexeringspercentage per 1-1-2014 bedraagt: 2,4%

Het indexeringspercentage per 1-1-2015 bedraagt: 0,9%

* Niet alle percentages zoals hiervoor genoemd zijn in de Staatscourant gepubliceerd. Een aantal percentages zijn genoemd in de algemene toelichting bij eerdere, algemene wijzigingen van de VZR. In de uitvoering van ABP zijn alle voornoemde percentage verwerkt.

Naar boven