Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 22 juni 2015, nr. IENM/BSK-2015/114644, tot wijziging van het Keuringsreglement voor de zeevaart 2012

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 44, eerste lid, van de Wet zeevarenden, de artikelen 104 en 106, eerste, tweede en derde lid, van het Besluit zeevarenden handelsvaart en zeilvaart, artikel 62, eerste en tweede lid, van het Besluit zeevisvaartbemanning, de artikelen 46, 58 en 65 van het Schepenbesluit 2004, en de artikelen 6.5, 6.12, 7.17, achtste lid, 7.20, achtste lid, en 7.23, tweede lid, van het Vissersvaartuigenbesluit 2002;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Het Keuringsreglement voor de zeevaart 2012 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel b komt te luiden:

  • b. in geval de keurling afkomstig is uit of woont in een door de Wereldgezondheidsorganisatie aangewezen risicogebied, de uitslag van een onderzoek op tuberculose dat niet langer dan één maand voorafgaand aan de keuring heeft plaatsgevonden;.

2. Onderdeel c vervalt.

3. Onderdeel d wordt geletterd c.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt ‘onderscheidenlijk’ en wordt na ‘bijlage 2’ ingevoegd: of appendix A tot en met E van Guidelines on the medical examinations of seafarers/ International Labour Office, Sectoral Activities Programme, International Migration Organization 2013 (ILO/IMO/JMS/2011/12).

2. In het derde lid vervallen ‘bepaling van de bloedgroep indien niet bekend,’ en ‘en onderzoek op tuberculose’.

C

In artikel 4, eerste lid, wordt ‘in bijlage 2’ vervangen door: op grond van artikel 3, eerste lid,.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na ‘verklaring voor de zeevaart’ ingevoegd: ter ondertekening door de keurling.

2. In het tweede lid wordt na ‘De keuringsarts bekrachtigt de’ ingevoegd: door de keurling ondertekende.

E

Artikel 9 vervalt.

F

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Na het opschrift ‘Keuringsaanwijzingen’ wordt een opschrift ingevoegd, luidende: Algemeen.

2. Na onderdeel ‘Algemeen’ worden drie onderdelen ingevoegd, luidende:

Aanwijzingen

  • 1. Geschiktheid:

    De gekeurde is geschikt, indien hij op het tijdstip van de keuring op alle punten volledig voldoet aan de medische maatstaven, met inachtneming van de algemene keuringsaanwijzingen, opgenomen in deze bijlage.

  • 2. Ongeschiktheid:

    • a. de gekeurde is tijdelijk ongeschikt, indien op medische gronden wordt verwacht dat hij niet langer dan 3 jaar ongeschikt zal zijn.

    • b. de gekeurde is blijvend ongeschikt, indien op medische gronden wordt verwacht dat hij langer dan 3 jaar ongeschikt zal zijn.

  • 3. Indien een specialistisch rapport is voorgeschreven, kan soms worden volstaan met het opvragen van informatie bij de behandelend specialist. Bij het ontbreken van voldoende informatie wordt verwezen naar een niet-behandelend specialist.

Algemene lichamelijke conditie en fysieke vaardigheden

Zeevarenden moeten voldoende lichamelijke conditie en fysieke vaardigheid hebben om hun functie naar behoren te kunnen uitoefenen.

Zeevarenden die een functie uitoefenen of gaan uitoefenen, als bedoeld in artikel 18, tweede lid, van de wet, moeten bovendien voldoende lichamelijke conditie en fysieke vaardigheid hebben om te allen tijde adequaat te kunnen handelen aan boord (ref. STCW-Code, tabel B-I/9-2). Hiertoe is vereist dat de zeevarende:

  • 1. voldoende en zonder assistentie ladders en trappen kan op- en afgaan;

  • 2. voldoende en zonder assistentie over een 60 centimeter hoge drempel kan stappen;

  • 3. voldoende kan grijpen en tillen, alsmede veilig gereedschap kan hanteren, afsluiters kan open- en dichtdraaien, en kan werken met lijnen en trossen;

  • 4. voldoende kan reiken boven schouderhoogte;

  • 5. voldoende kan bukken, hurken, knielen en kruipen;

  • 6. voldoende kan staan en lopen tenminste, gedurende een wachtperiode;

  • 7. zonder assistentie zich door een opening van 60 bij 60 centimeter kan bewegen.

Uitgangspunten voor goedkeuring onder beperking

De keuringsarts laat zich bij een beslissing tot een goedkeuring onder beperkingen voortvloeiend uit de toepassing van appendix A tot en met E van de Guidelines on the medical examinations of seafarers/ International Labour Office, Sectoral Activities Programme, International Migration Organization 2013 (ILO/IMO/JMS/2011/12) leiden door de navolgende algemene richtlijnen.

Medisch geschikt voor de zeevaart onder beperkingen is de persoon, die lijdt aan een ziekte, afwijking of verwonding:

  • a. met een in de tijd toenemende kans op het ontwikkelen van complicaties waardoor een beperking van de geldigheidstermijn vereist is;

  • b. met een verhoogde kans op afhankelijkheid van medische zorg waardoor een beperking van het vaargebied vereist is;

  • c. met een dusdanige beperking dat niet al de taken volledig uitgevoerd kunnen worden waardoor een beperking van de taken vereist is;

  • d. met een dusdanige aandoening dat een adequaat hulpmiddel of specifieke voorziening vereist is.

Indien goedkeuring onder beperkingen plaatsvindt wordt dit aangetekend op de daarvoor bestemde plaats op de geneeskundige verklaring.

G

Bijlage 2 komt te luiden:

BIJLAGE 2

Aanwijzingen ten aanzien van zeevarenden, niet zijnde zeevarenden die een functie uitoefenen (of gaan uitoefenen) als bedoeld in artikel 18, tweede lid, van de wet, met uitkijk- of wachtfunctie of veiligheid- of beveiligingstaken, in afwijking van Appendix A en B als bedoeld in artikel 3, eerste lid.

Oog en gezichtsvermogen
  • 1. De gezichtsscherpte wordt bepaald met behulp van de kaart van Landolt TNO, de Snellen letterkaart of een andere test die geacht mag worden gelijkwaardig te zijn.

    Met beide ogen gelijktijdig dient, zo nodig met behulp van eigen (reserve)bril of contactlenzen, een gezichtsscherpte te worden bereikt van 0,1.

  • 2. Indien bij de keuring gebruik moet worden gemaakt van optische correctiemiddelen, moet aan de keurend arts een adequate reservebril worden getoond.

Oor en gehoor
  • 1. Eenmaal in de 2 jaar wordt een onderzoek gedaan met de toon-audiometer. Een gehoorverlies van gemiddeld 40 dB(HL) voor het beste oor is een reden voor ongeschiktheid. Als criterium geldt het rekenkundig gemiddelde van de ongemaskeerde luchtgeleidingsdrempels bij 500, 1000, 2000 en 3000 Hz. Indien de apparatuur een meting bij 3000 Hz niet toelaat, mag de drempel bij 3000 Hz per oor worden berekend op basis van het gemiddelde van de drempels bij 2000 en 4000 Hz voor hetzelfde oor.

  • 2. Indien de gemiddelde waarde van 40 dB (HL) wordt overschreden, is het gehoorvermogen toch als voldoende aan te merken, als de conversatiespraak, met of zonder gebruikmaking van een hoortoestel, op 2 meter met elk oor afzonderlijk duidelijk wordt verstaan.

H

Bijlage 3 komt te luiden:

BIJLAGE 3

Format geneeskundige verklaring

ARTIKEL II

Bijlage 5, artikel 6, van de Regeling veiligheid zeeschepen wordt als volgt gewijzigd:

A

Tabel 1, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel Geneesmiddelen voor het maagdarmkanaal, regel 2.2.02, wordt ‘Domperidon supp 60 mg’ vervangen door ‘Metoclopramide supp 20 mg’ en wordt ‘-’ vervangen door: 3.

2. Onderdeel Geneesmiddelen voor het maagdarmkanaal, regel 2.2.02R, vervalt.

3. In onderdeel Middelen voor oorheelkundig gebruik, wordt ‘Neomycine/Polymyxine-B/Hydrocortison oordruppels,’ vervangen door: Polymyxine-B bevattende oordruppels.

B

Tabel 2, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel Reanimatiebenodigdheden, regel II.1.02.a, vervalt ‘, verdeelblok met externe zuurstofaansluiting’.

2. In onderdeel Verbandmiddelen en hechtingsmateriaal, regel II.2.16, wordt ‘Veilgheidsspelden’ vervangen door: Veiligheidsspelden.

3. In onderdeel Materiaal voor injecties, perfusie, puncties en catherisatie, regel II.5.05.e, wordt ‘Vleugelnaalden’ vervangen door: Infuusnaalden.

4. Onderdeel Immobilisatiemateriaal, komt te luiden:

Immobilisatiemateriaal

II.7.01

Vervormbare spalk voor vingers/tenen

2

1

2

2

4

II.7.02

Vervormbare spalk voor onderarm en hand, set van 6 stuks

1

1

1

1

2

II.7.03

Vacuum spalken (halve/hele arm, half/heel been) met handpomp of equivalent

1

1

1

2

2

3

II.7.04

Dijbeenspalk

1

1

1

1

2

II.7.05

Nekkraag Stifneck Select of equivalent: instelbaar

2

2

2

2

4

II.7.06

Vacuumschelpmatras met voetpomp

1

1

1

1

II.7.07

Waar de voorgeschreven bemanning uit meer dan 3 personen bestaat: brancard1

1

1

1

2

2

2

X Noot
1

De brancard heeft een raamwerk met onbuigzame ondersteunende bodem en is zodanig geconstrueerd, dat het gehele lichaam van de patiënt bescherming wordt geboden en kan worden gefixeerd, waarbij rekening is gehouden met de uiteenlopende omstandigheden waaronder de brancard moet kunnen worden gebruikt. De brancard is vervaardigd van brandvertragend materiaal en voorzien van hijsogen en banden ten behoeve van horizontaal en verticaal transport, onder andere door mangaten en vluchtluiken. Op zeilschepen met een lengte van minder dan 24 meter behoeft geen brancard aan boord te zijn.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

1. Aanleiding en noodzaak

Met deze regeling is het Keuringsreglement voor de Zeevaart 2012 (hierna: Keuringsreglement) geactualiseerd. In het Keuringsreglement zijn de Nederlandse eisen voor de medische keuringen voor de zeevarenden opgenomen. Bij de vaststelling van deze eisen destijds is onder andere rekening gehouden met de door de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties (IAO) en Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) opgestelde ‘Guidelines for Conducting Pre-sea and Periodical Medical Fitness Examinations for Seafarers’, uit 1997. Inmiddels zijn deze guidelines geactualiseerd en vervangen door de ‘Guidelines on the medical examinations of seafarers’. Deze nieuwe guidelines zijn in 2013 goedgekeurd door de IAO en de IMO (Guidelines on the medical examinations of seafarers / International Labour Office, Sectoral Activities Programme; International Migration Organization – Geneva: ILO, 2013, ILO/IMO/JMS/2011/12). Dit maakte dat actualisering van het Keuringsreglement noodzakelijk werd.

Daarnaast is de Regeling veiligheid zeeschepen met betrekking tot de medische uitrusting aan boord van zeeschepen aangepast. Het betreft een aantal kleine wijzigingen die ondermeer zijn ingegeven door artsen van de Radio Medische Dienst. Zo is een voorgeschreven oorheelkundig middel vervangen omdat het niet of moeilijk verkrijgbaar is. Daarnaast zijn enkele innovaties met betrekking de verplicht aanwezige medische uitrusting opgenomen en zijn enkele taalkundige verbeteringen doorgevoerd.

2. Hoofdlijnen van het voorstel en verhouding tot bestaande regelgeving

Algemeen

Zeevarenden die op een schip werkzaam zijn moeten beschikken over een officiële geneeskundige verklaring van geschiktheid voor de zeevaart (hierna: geneeskundige verklaring) voor de uitoefening van hun taken. Dit vloeit voort uit artikel 40 van de Wet zeevarenden. Dit artikel implementeert voorschrift 1.2 en norm A 1.2 van het op 23 februari 2006 te Genève tot stand gekomen Maritiem Arbeidsverdrag, 2006 (Trb. 2007, 93) (hierna: MAV) en voorschrift I/9 en sectie A-I/9 van de STCW-Code van de IMO behorend bij het op 7 juli 1978 te Londen tot stand gekomen Internationaal verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst, 1978 (Trb. 1981, 144).

Ter nadere invulling en ter internationale uniformering en harmonisatie van keuringseisen voor zeevarenden zijn door de IAO en de IMO zogenaamde guidelines opgesteld. Deze vormen de basis van het Keuringsreglement waarin de Nederlandse keuringseisen zijn vastgelegd ter verkrijging van een geneeskundige verklaring.

De oorspronkelijke guidelines uit 1997 zijn door de IAO en de IMO geactualiseerd omdat er op onderdelen sprake was van nieuwe en modernere inzichten aangaande bepaalde ziektebeelden zoals suikerziekte en epilepsie. Tevens bieden de nieuwe guidelines meer ruimte voor maatwerk: zo kan er een onderscheid worden gemaakt tussen keuringseisen voor een beperkt vaargebied of een onbeperkt vaargebied.

Onderzoek naar bloedgroep en tuberculose

Verder is van de gelegenheid gebruik gemaakt om het verplichte onderzoek naar bloedgroep en tuberculose bij een medische keuring grotendeels te schrappen. Beide onderzoeken betroffen een nationale aanvulling op de internationale keuringseisen op basis van de guidelines.

Het onderzoek naar het type bloedgroep van een zeevarende is niet meer relevant. Bij verlies van enkele liters bloed gedurende een zeereis is het van belang het circulerende volume weer op peil te brengen door met een infuus extra vloeistof aan te bieden. Dit kan een zoutoplossing zijn (NaCl 0,9% infuusvloeistof), een plasmavervangend middel of bloed. Bloed kan uitsluitend gegeven worden als de ontvanger en donor dezelfde of een compatibele (uitwisselbare) bloedgroep hebben, omdat anders gevaarlijke afweerreacties kunnen optreden. Voorafgaand aan de bloedtransfusie wordt dan ook altijd een zogenaamd compatibiliteitsonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek bestaat uit de bepaling van de AB0-bloedgroep en rhesus D-factor van de ontvanger en van de donor, een antistofscreening en een kruisproef tussen het serum van de ontvanger en de rode bloedcellen van de donor. Omdat antistofscreening en een kruisproef niet aan boord van een schip kunnen worden uitgevoerd, is het geven van bloed op een schip zeer riskant. In een acute situatie zou daar nog steeds voor gekozen kunnen worden, maar het geven van een plasmavervangend middel (dat onderdeel is van de standaard medische uitrusting) verdient dan de voorkeur omdat de kans op een afweerreactie of het overbrengen van een infectieziekte met een plasmavervangend middel beduidend lager is. Dit betekent dat een bloedtransfusie aan boord van schepen met bloed van andere zeevarenden aan boord in principe niet plaatsvindt. Daarmee is de bekendheid van de bloedgroep van zeevarenden niet meer nodig.

Onderzoek naar tuberculose is belastend voor de keurling vanwege de radio-actieve straling die daarbij vrij komt, de tijd die het in beslag neemt en de kosten die het met zich mee brengt. Voor de groep zeevarenden die niet afkomstig is uit of woont in een risicogebied is het onderzoek medisch niet geïndiceerd. De afgelopen jaren is afkeuring vanwege tuberculose bij niemand uit deze groep voorgekomen. Om die reden is besloten de verplichting tot het doen van onderzoek naar tuberculose te laten vervallen voor wat betreft zeevarenden die niet afkomstig zijn uit of wonen in een risicogebied. Dit sluit aan bij de internationaal gangbare werkwijze betreffende tuberculose. De risicogebieden worden aangewezen door de Wereldgezondheidsorganisatie. Hiertoe wordt een norm gebruikt die gebaseerd is op het aantal gevallen van tuberculose in een gebied, de zogenaamde TB-incidentie. Gebruikelijk is de landen met een TB-incidentie van 50 of meer per 100.000 inwoners per jaar als een risicogebied te beschouwen. De aangewezen gebieden zijn te raadplegen op de website van de Wereldgezondheidsorganisatie onder Tuberculose. Deze site wordt zo nodig dagelijks bijgewerkt.

Beperkingen bij goedkeuring

In sommige gevallen kan het nodig zijn dat een keuringsarts aan de goedkeuring beperkingen verbindt die voortvloeien uit de toepassing van de guidelines. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer een zeevarende te maken heeft met een aandoening die frequente controle afdwingt (beperking geldigheidsduur), ziektebeelden zoals insuline afhankelijke suikerziekte en bepaalde hartaandoeningen met een verhoogde kans op afhankelijkheid van medische zorg (beperking vaargebied), beperkingen waardoor niet al de taken aan boord uitgevoerd kunnen worden of gebruik moet worden gemaakt van hulpmiddelen zoals een hoorapparaat (beperkende condities). Deze situaties komen in toenemende mate voor. Voorheen werden deze zeevarenden eerst afgekeurd. Vervolgens werden ze na een extra keuring door een scheidsrechter op basis van een ontheffing op grond van artikel 44, derde lid, van de Wet zeevarenden alsnog goedgekeurd. Op grond van dit artikel kan de minister van Infrastructuur en Milieu voor een bepaalde periode ontheffing verlenen. Het ontheffingsinstrument is echter feitelijk niet bedoeld voor de bovengenoemde situaties, omdat deze binnen de reikwijdte die de nieuwe guidelines bieden kunnen worden afgehandeld. Er is derhalve geen sprake van het afwijken van de guidelines. Met de aangepaste bijlage 1 kan de keuringsarts nu de meeste gevallen aan de hand van de guidelines afdoen en kan het aantal verleende ontheffingen worden beperkt tot de gevallen waarbij daadwerkelijk sprake is van het afwijken van de guidelines. De keuringsarts moet in geval er beperkingen zijn deze aantekenen op de geneeskundige verklaring.

Visserij

De medische keuringseisen, opgenomen in het Keuringsreglement, zijn ook van toepassing op bemanningsleden van vissersvaartuigen. Het gewijzigde Keuringsreglement brengt daar geen verandering in. De oorspronkelijke guidelines waren niet bedoeld voor bemanningsleden van vissersvaartuigen, maar waren daar wel voor geschikt. Vanwege het oogpunt van uniformiteit en de doelstelling om bemanningsleden in de verschillende deelsectoren in de sector zeevaart beter uitwisselbaar te maken, is er destijds in overleg met de Nederlandse visserijsector en overige sociale partners in de maritieme sector voor gekozen om het Keuringsreglement mede van toepassing te verklaren op bemanningsleden van vissersvaartuigen. Opgemerkt moet worden dat bij het opstellen van de nieuwe guidelines binnen IAO en IMO geen afstemming heeft plaatsgevonden met de internationale visserijsector. Evenwel is in overleg met de Nederlandse visserijsector bepaald dat het gewijzigde Keuringsreglement vooralsnog van toepassing blijft op bemanningsleden van vissersvaartuigen.

Regeling veiligheid zeeschepen

De Regeling veiligheid zeeschepen bevat naast algemene veiligheidsvoorschriften ook enkele aspecten die betrekking hebben op het verplicht aanwezig hebben van medische uitrusting zoals geneesmiddelen en voorzieningen. Aanpassing van deze regeling was noodzakelijk, omdat bepaalde middelen niet meer beschikbaar waren. Daarnaast was aanpassing wenselijk omdat bepaalde nieuwe voorzieningen besparingen met zich mee brengen voor reders ten opzichte van de voorzieningen voorafgaand aan deze wijzigingsregeling.

3. Uitvoering en handhaving

De uitvoering en handhaving van de onderhavige wetgeving is in handen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). Voor de Medisch Adviseur Scheepvaart is daarbij een specifieke rol weggelegd. De uitvoering van de wetgeving geschiedt in de vorm van de afgifte van geneeskundige verklaringen. Deze geneeskundige verklaringen worden afgegeven door keuringsartsen die zijn aangewezen of erkend door de Minister van Infrastructuur en Milieu. De aanvraag voor een geneeskundige verklaring wordt namens de minister beoordeeld door de Medisch Adviseur Scheepvaart. Met de afgifte van een geneeskundige verklaring wordt aangetoond dat de zeevarende in kwestie voldoet aan de toepasselijke eisen die gelden voor de specifieke functie.

Deze regeling heeft geen verandering met zich meegebracht in deze werkwijze. De ILT heeft een uitvoerings- en handhavingstoets uitgevoerd op deze regeling. De ILT voorziet geen bijzondere aandachtspunten bij de uitvoering en handhaving.

4. Financiële gevolgen voor burgers, bedrijven en andere overheden

Met de wijziging van het Keuringsreglement is een besparing in de lasten bewerkstelligd van circa € 700.250 per jaar.

Het vervallen van het verplichte onderzoek naar tuberculose brengt een besparing van circa € 665.000 met zich mee. Het ging jaarlijks om circa 7.000 keuringen. Het onderzoek naar tuberculose kost ongeveer € 50 per keuring. Op basis van 7.000 keuringen gaat het om circa € 350.000 per jaar. Naast deze feitelijke kosten is er ook sprake van tijdsbesparing en besparing in reistijd. Uitgaande van een tijdsbeslag van gemiddeld een uur per onderzoek, een gemiddeld uurloon van de zeevarende van € 45 en van de vermelde 7.000 zeevarenden per jaar gaat het om een besparing van circa € 315.000 per jaar.

Het vervallen van het verplichte bloedgroeponderzoek brengt een lastenverlichting van circa € 5.250 met zich mee. Het bloedgroeponderzoek vond alleen plaats als onderdeel van de eerste keuring bij de aanvang als zeevarende. Jaarlijks ging het om circa 350 personen per jaar à € 15.

Jaarlijks werden tientallen ontheffingen opgesteld voor zeevarenden die als gevolg van veel voorkomende ziektebeelden zoals suikerziekte en bepaalde hartaandoeningen ongeschikt waren voor wereldwijde zeevaart maar nog wel geschikt waren voor de vaart binnen een beperkt vaargebied. De kosten voor de herkeuring en voor het opstellen van een ontheffing zijn daarmee voor een aanzienlijk deel vervallen. Uitgaande van circa 60 gevallen per jaar à € 300 levert dit een besparing op van circa € 18.000 per jaar.

Bij psychische stoornissen waaronder depressieve symptomen en ADHD was een specialistisch onderzoek vereist. Het gewijzigde Keuringsreglement laat ook hier meer maatwerk toe. Voor menigeen zal aanvullend onderzoek door een specialist uitsluitend ter verkrijging van de geneeskundige verklaring zeevaart vervallen. Uitgaande van circa 40 gevallen per jaar à € 300 levert dit een besparing op van circa € 12.000 per jaar.

Per jaar gaan circa 120 zeevarenden met een hoorapparaat naar een KNO-arts in het kader van het verkrijgen van een ontheffing. De overgrote meerderheid van deze personen zal in de nieuwe situatie zonder tussenkomst van de KNO-arts gekeurd kunnen worden omdat het gewijzigde Keuringsreglement op dit punt meer maatwerk toelaat. Omdat zij ook in de nieuwe situatie toch vaak een KNO-arts en/of audioloog zullen consulteren om het hoorapparaat aan te schaffen of bij te stellen zal de kostenreductie hier beperkt zijn.

Wat betreft de wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen wordt een verwaarloosbare besparing in de administratieve lastendruk bewerkstelligd.

Deze regeling heeft geen financiële gevolgen voor de rijksbegroting.

5. Advisering en consultatie

De wijzigingen zijn tot stand gekomen in goed overleg met de meest representatieve organisaties van werknemers en werkgevers in de maritieme sector, te weten Nautilus International, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders, de Vereniging van Waterbouwers, de Redersvereniging voor de Zeevisserij, de Stichting Sectorraad Visserij en de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij. Met de visserijsector zijn specifieke afspraken gemaakt zoals verwoord onder aanleiding en noodzaak. Gezien deze consultatie en omdat deze regeling geen ingrijpende verandering teweeg heeft gebracht in de rechten en plichten van burgers en bedrijven heeft geen internetconsulatie (Kamerstukken 29 279, nr 114) plaatsgevonden.

Tevens heeft afstemming plaatsgevonden met andere vlaggenstaten in Noord-West Europa. De bevoegde autoriteiten van het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Duitsland, Denemarken en Nederland zijn een samenwerkingsverband aangegaan met als doel de uitvoering van de medische keuringen voor de zeevaart te verbeteren. Het streven is elkaars Geneeskundige Verklaringen Zeevaart wederzijds te erkennen op basis van een gemeenschappelijke standaard voor het scholen van de aangewezen keuringsartsen, de uitvoering van de medische keuringen en het afgeven van de geneeskundige verklaringen. De aangewezen keuringsartsen van de betreffende landen kunnen allen terugvallen op dezelfde bronnen, met name:

De betreffende vlaggenstaten hebben afgesproken zoveel mogelijk aan te sluiten bij voorhanden zijnde en relevante richtlijnen met betrekking tot medische keuringseisen. Hierbij is ook gekeken naar het gebruik van meer gestandaardiseerde modellen, zoals het model van de geneeskundige verklaring.

6. Inwerkingtreding/overgangsrecht

Deze wijzigingsregeling treedt met ingang van 1 oktober 2015 in werking en daarmee op een vast verandermoment. Deze datum is ingegeven door de voorgaande wijziging van het Keuringsreglement die in 2012 tot stand is gekomen en per 20 augustus 2013 in werking is getreden. Op dat tijdstip werd het MAV van kracht. Vanwege MAV-vereisten werd destijds een nieuw model van de geneeskundige verklaring voor de zeevaart zoals bedoeld in artikel 11 van het Keuringsreglement geïntroduceerd. Omdat de geneeskundige verklaring een geldigheidsduur kent van maximaal 2 jaar is er gedurende een afgebakende periode wel sprake van 2 verschillende modellen van de geneeskundige verklaring. Het oude model geneeskundige verklaring zal nog een uiterlijke geldigheidstermijn kennen tot 20 augustus 2015.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

Onderdelen A, B en E

Met deze onderdelen is het schrappen van de eisen met betrekking tot het verplichte onderzoek naar bloedgroep en tuberculose bij de keuring voor het verkrijgen van een geneeskundige verklaring gerealiseerd. Dit is geregeld met de aanpassing van artikel 2, tweede lid, (onderdeel A), artikel 3, derde lid (onderdeel B, onder 1) en het schrappen van artikel 9 (onderdeel C).

Met de wijziging van artikel 3, eerste lid, (onderdeel B, onder 2) is bewerkstelligd dat een medische keuring voor het verkrijgen van een geneeskundige verklaring wordt uitgevoerd met inachtneming van de keuringsaanwijzingen en medische maatstaven zoals opgenomen in de appendices A tot en met E van de guidelines. Hierbij is er bewust voor gekozen om deze niet te vertalen zoals dat het geval was voorafgaand aan deze wijzigingsregeling. Het is gebleken dat bij het vertalen van de vrij gedetailleerde en specialistische guidelines steeds kans is op kleine (interpretatie)verschillen waardoor er onzekerheid kan ontstaan in de uitvoeringspraktijk. Met het een op een overnemen van de Engelstalige guidelines wordt dit vermeden. Verder kan worden opgemerkt dat het gebruik van Engelstalige guidelines voordelen heeft omdat er sprake is van een internationaal opererende sector waarbij Engels op uitvoeringsniveau veelal de voertaal is.

Het was niet nodig om de appendices F, G en H over te nemen.

Appendix F ‘Suggested format for recording medical examinations of seafarers’ is een voorstel voor het opstellen van een keuringsformulier. Dit voorstel is grotendeels overgenomen, de lay-out is aangepast aan de huisstijl van de Rijksoverheid. Dit formulier is onder de titel ‘Medische keuring scheepvaartpersoneel’ te vinden op de website van de ILT. Zie: http://www.ilent.nl/Images/Formulier%20medische%20keuring_tcm334-317889.pdf. Appendix G ‘Medical certificate for service at sea’ is een voorbeeld voor de Geneeskundige Verklaring Zeevaart. Op basis van dit voorbeeld is de Nederlandse Geneeskundige Verklaring Zeevaart opgesteld. Zie ook de toelichting bij onderdeel I. Appendix H ‘Extract from the Maritime Labour Convention, 2006’ is een onderdeel van het op 23 februari 2006 te Genève tot stand gekomen Maritiem Arbeidsverdrag, 2006 (Trb. 2007, 93). Overname is derhalve overbodig, verwezen kan worden naar het bovengenoemde Traktatenblad.

Onderdeel C

Met dit onderdeel wordt artikel 4, eerste lid, gewijzigd in de zin dat bijlage 2 wordt vervangen door een verwijzing naar artikel 3, eerste lid. Dit was nodig vanwege de aanpassing van de bijlagen 1 en 2 en de verwijzing naar de appendices A tot en met E van de guidelines.

Onderdeel D

Met de wijziging van artikel 5 is verduidelijkt dat de zeevarende verplicht kennis dient te nemen van de inhoud van geneeskundige verklaring. Hiertoe dient hij deze voor gezien te ondertekenen. Dit is expliciet vermeld op het formulier van de geneeskundige verklaring. Het is wenselijk dat de keurend arts erop toeziet dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Dit is bewerkstelligd met de verplichte bekrachtiging door de keurend arts. Voor een nadere toelichting met betrekking tot het formulier wordt verwezen naar onderdeel I.

Onderdelen F en G

Met deze onderdelen zijn de bijlagen 1 en 2 aangepast.

Voorafgaand aan deze regeling bevatte bijlage 1 algemene keuringsaanwijzingen en bijlage 2 medische maatstaven. Het betrof de vertaalde guidelines en aanwijzingen. Bijlage 1 bevat thans enkele algemene aanwijzingen in aanvulling op de guidelines.

In bijlage 2 zijn nu aanwijzingen opgenomen met betrekking tot de keuring van oog en gezichtsvermogen en van oor en gehoor bedoeld voor de zeevarenden die geen uitkijk- of wachtfunctie uitoefenen. Deze aanwijzingen leiden tot een minder streng regime dan de guidelines die specifiek bedoeld zijn voor zeevarenden met een uitkijk- of wachtfunctie. Hiermee wordt voorkomen dat aspirant zeevarenden op medische gronden worden uitgesloten terwijl de aard van hun functie aan boord daar geen aanleiding toe geeft. Gedacht kan worden aan functies waarbij aan gezichtvermogen en gehoor minder strenge eisen gesteld behoeven te worden zoals personeel in de bediening of catering aan boord van cruiseschepen en visverwerkers aan boord van visserijschepen.

Onderdeel H

Met dit onderdeel is het formulier voor de geneeskundige verklaring vervangen.

In het nieuwe formulier is onder meer aanvinken van de tuberculosetest geschrapt. Verder is de lay-out vereenvoudigd in de zin dat de voor de toezichthouder relevante onderdelen op de eerste bladzijde van het formulier zijn vermeld.

Artikel II

Onderdeel A

Zorginstituut Nederland, dat de rijksoverheid onder meer adviseert met betrekking tot het gebruik van medicijnen, adviseert het middel Neomycine/polymyxine-B/hydrocortison oordruppels niet meer voor te schrijven. Het middel is bovendien tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar. Polymyxine-B bevattende oordruppels zijn gelijkwaardig aan bovengenoemde oordruppels en kunnen deze zonder meer vervangen. Deze wijziging heeft geen invloed op de hoeveelheid van het middel dat aan boord aanwezig moet zijn. Verder is het middel Domperidon vervangen door Metoclopramide omdat het middel uit de handel is genomen.

Onderdeel B

Met dit onderdeel is artikel 6, tabel 2, van bijlage 5 geactualiseerd. Deze tabel bevat verpleeg- en verbandmiddelen die verplicht aan boord van schepen aanwezig moeten zijn.

Het eerste lid betreft het vervallen van de verplichting om een verdeelblok met externe zuurstofaansluiting aan boord aanwezig te hebben. Tussenstukken, verloopnippels, verlengslangen en extra verdeelblokken brengen naast mogelijke technische mankementen ook met zich mee dat de zuurstofbehandeling ten gevolge van ‘human error’ onjuist, dan wel onveilig wordt uitgevoerd. Met het vervallen van de verplichting wordt dit risico teruggebracht.

Het tweede lid betreft een tekstuele correctie.

Met het derde lid is in het onderdeel Materiaal voor injecties, perfusie, puncties en catherisatie, regel II.5.05.e, de term vleugelnaalden vervangen door infuusnaalden omdat deze laatste term de correcte medische benaming is. Het vierde lid betreft het vervangen van het onderdeel Immobilisatiemateriaal in tabel 2. Dit onderdeel omvat de verplichte immoblisatiemiddelen die aan boord aanwezig moeten zijn. Sinds enige tijd zijn er functionele spalken voor het immobiliseren van de ledematen op de markt van kunststof of geïmpregneerd karton die gemakkelijker zijn in het gebruik, minder ruimte in beslag nemen, lichter zijn van gewicht en goedkoper zijn terwijl ze ten aanzien van het beoogde doel (immobilisatie) gelijkwaardig zijn. Gelet dit gegeven is het onderdeel immobilisatiemiddelen herzien en geactualiseerd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven