VERKEERSBESLUIT
ZAAKNUMMER
2014-0
14204
, D.D
.
8 JUNI
2015
Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het realiseren van diverse verkeersmaatregelen op de N790 (Deventerweg/Rijksstraatweg) kilometer 0,0 – 4,8 en de N791 (Molenallee/Fliertweg) kilometer 1,98 – 4,0 in de gemeente Voorst.
De provinciale weg N790 verbindt de kernen Voorst, Bussloo, Wilp, Steenenkamer en Deventer met elkaar. De weg sluit bij Voorst aan op de N345 en bij Deventer op de N344. In de bebouwde kom van Wilp sluit de provinciale weg N791 aan op de N790. De N791 vormt de verbinding met de autosnelweg A1, ten westen van Wilp.
Op de N790 tussen Voorst en Wilp en op de N791 is groot onderhoud gepland in 2015. In dit kader is onderzoek verricht om inzicht te krijgen in eventuele knelpunten op beide trajecten, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. Naar aanleiding daarvan worden tijdens de onderhoudswerkzaamheden diverse maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Het opgestelde uitvoeringsplan voor de N790 en N791 bevat een aantal maatregelen waarvoor een verkeersbesluit nodig is. Als wegbeheerder is de provincie Gelderland verplicht om voor deze maatregelen het verkeersbesluit te nemen. De betreffende maatregelen zijn onderstaand per traject aangegeven:
- •
Instellen maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom;
- •
Opheffen status voorrangsweg en instellen voorrangskruispunten;
- •
Wijzigen van de voorrangsregeling kruispunt Lathmerweg;
- •
Opheffen verbod voor landbouwvoertuigen, kilometer 2,0 – 2,5;
- •
Instellen verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders, op het traject van kilometer 2,0 – 2,5;
- •
Opheffen voorrangsregeling Fliertweg (parallel aan de oprit A1) op de N791 (Fliertweg);
- •
Instellen adviessnelheid in de bocht, tussen de aansluiting op het gemeentelijk wegennet en de noordelijke aansluiting van de afrit van de A1.
Dit besluit wordt genomen conform:
- -
artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;
- -
artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;
- -
artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;
- -
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
- -
afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
- -
het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Voorst en met de korpschef van de Politie, Eenheid Oost-Nederland.
Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 16 april tot en met 28 mei 2015, zijn geen zienswijzen ingediend.
In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.
Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:
- -
het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;
- -
het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;
- -
het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.
Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).
De N790 zal worden ingericht als een erftoegangsweg. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van (door gebiedsontsluitingswegen) omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Uitwisseling van verkeer komt daarbij zowel op kruispunten als op wegvakken voor. Uitwisseling van verkeer vindt bij voorkeur plaats bij lage snelheden.
De N791 is een gebiedsontsluitingsweg. Met de uitvoering van de plannen in het kader van groot onderhoud wordt de vormgeving beter afgestemd op deze functie, conform het Duurzaam-Veilig beleid.
Het belangrijkste doel van de maatregelen is het verbeteren van de verkeersveiligheid op beide trajecten.
N
790:
maximumsnelheid
60 kilometer per uur
Op het traject van de N790 tussen de rotonde N790 - N345 bij Voorst en de zuidelijke grens van de bebouwde kom van Wilp is de toegestane maximumsnelheid grotendeels 80 kilometer per uur. Ter hoogte van Bussloo mag maximaal 60 kilometer per uur worden gereden. Het gehele traject ligt buiten de bebouwde kom. Om een eenduidig en uniform wegbeeld te creëren wordt op het hele traject buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur ingesteld.
De maximumsnelheid past bij de functie van de weg. Ook de vormgeving is hierop afgestemd. Voor een verdere accentuering van de functie, wordt de vormgeving nog nadrukkelijker aangepast aan de erftoegangsfunctie en de nieuwe maximumsnelheid, door op enkele locaties een plateau aan te brengen. Met deze vormgeving wordt het gewenst gebruik gestimuleerd, conform de principes van Duurzaam Veilig Verkeer.
N790:
opheffen status voorrangsweg en instellen voorrangskruispunten
De status van een voorrangsweg past niet bij de functie van een erftoegangsweg. De verkeersborden voorrangsweg worden niet toegepast op wegen met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, conform de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. Deze borden worden daarom verwijderd.
De voorrang op de kruispunten/aansluitingen wordt afzonderlijk geregeld door het plaatsen van de borden B3, B4 of B5 van het RVV 1990 langs de N790. Er is dan geen sprake meer van een voorrangsweg maar van voorrangskruispunten. Verkeer vanaf de zijwegen moet daarbij, net als in de huidige situatie, voorrang verlenen aan het bestuurders op de N790.
N790: Wijzigen van de voorrangsregeling
aansluiting
Lathmerweg
Op het kruispunt N790 – Lathmerweg worden de huidige stopborden met bijbehorende stopstreep op de Lathmerweg vervangen door voorrangsdriehoeken en haaientanden. Verkeer op de Lathmerweg hoeft dan niet meer verplicht te stoppen voordat het de N790 mag oprijden.
In de huidige situatie wordt het zicht vanaf de Lathmerweg belemmerd door bomen, waardoor verkeer op de Lathmerweg bij nadering van het kruispunt niet goed kan beoordelen of de N790 vrij is om door te rijden. Daarom wordt het verkeer in de huidige situatie verplicht om vóór de N790 te stoppen om te kijken of er verkeer op de N790 aanwezig is waaraan voorrang verleend moet worden. Doordat ter hoogte van het kruispunt de aanwezige bomen worden verwijderd, wordt het zicht op de N790 vanaf de Lathmerweg verbeterd. Hierdoor kan verkeer op de Lathmerweg de situatie op de N790 al bij nadering van het kruispunt beoordelen. Zo kan het verkeer op de Lathmerweg vroegtijdig anticiperen op de aanwezigheid van verkeer op de N790 en zo nodig stoppen om voorrang te verlenen. Met het vervangen van het stopbord voor een voorrangsbord wordt de voorrangssituatie op het kruispunt gelijk aan andere zijwegen van de N790. Hiermee ontstaat eenheid in de regelgeving op het hele traject.
N791: opheffen verbod voor landbouwvoertuigen
en
instellen verplichte rijrichting langs middengeleiders
Het eerste deel van de N791 van kilometer 1,98 tot 2,5 geldt een verbod voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h, alsmede voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen. In de nieuwe situatie wordt het verbod voor eerstgenoemde groep opgeheven, zodat voor dit verkeer een kortere route ontstaat tussen Wilp en Twello.
Om de verkeersveiligheid te waarborgen, wordt het inhalen op het traject tegengegaan door de aanleg van een aantal middengeleiders. De middengeleiders worden aangebracht bij de aansluitingen van de op- en afritten van de A1, zodat deze ook een goede geleiding vormen voor verkeer van en naar de A1.
De middengeleiders worden voorzien van verkeersborden die de verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders aanduiden (borden model D2 conform bijlage I van het RVV 1990). Hiermee ontstaat een herkenbare, veilige vormgeving.
N791: o
pheffen voorrangsregeling Fliertweg (parallel aan de oprit A1) op de N791
(Fliertweg)
en
adviessnelheid 30 kilometer per uur in bocht Fliertweg
Het gemeentelijke deel van de Fliertweg sluit in de huidige situatie haaks aan op het provinciale deel van de Fliertweg (N791), ter hoogte van kilometer 1,98. Daarbij is de voorrang geregeld met borden en markering, zodanig dat het verkeer op de N791 voorrang heeft. Deze vormgeving is in het verleden ingesteld vooruitlopend op een mogelijk verlenging van de N791, waarmee een T-aansluiting zou ontstaan. Omdat de verlenging van de N791 niet doorgaat, wordt de Fliertweg conform de huidige plannen uitgevoerd als doorgaande route. Daarbij wordt de haakse aansluiting opgeheven en wordt de weg in een bocht uitgevoerd. Daarmee komt de huidige voorrangsregeling te vervallen.
De scherpe bocht die in het traject ontstaat, past niet bij de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Om het verkeer daarop te attenderen worden verkeersborden geplaatst die een adviessnelheid van 30 kilometer per uur aangeven.