N790 en N791; verkeersbesluitdiverse maatregelen in de gemeente Voorst
Logo Gelderland
VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2014-0 14204 , D.D . 8 JUNI 2015
Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het realiseren van diverse verkeersmaatregelen op de N790 (Deventerweg/Rijksstraatweg) kilometer 0,0 – 4,8 en de N791 (Molenallee/Fliertweg) kilometer 1,98 – 4,0 in de gemeente Voorst.
Aanleiding
De provinciale weg N790 verbindt de kernen Voorst, Bussloo, Wilp, Steenenkamer en Deventer met elkaar. De weg sluit bij Voorst aan op de N345 en bij Deventer op de N344. In de bebouwde kom van Wilp sluit de provinciale weg N791 aan op de N790. De N791 vormt de verbinding met de autosnelweg A1, ten westen van Wilp.
Op de N790 tussen Voorst en Wilp en op de N791 is groot onderhoud gepland in 2015. In dit kader is onderzoek verricht om inzicht te krijgen in eventuele knelpunten op beide trajecten, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. Naar aanleiding daarvan worden tijdens de onderhoudswerkzaamheden diverse maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Het opgestelde uitvoeringsplan voor de N790 en N791 bevat een aantal maatregelen waarvoor een verkeersbesluit nodig is. Als wegbeheerder is de provincie Gelderland verplicht om voor deze maatregelen het verkeersbesluit te nemen. De betreffende maatregelen zijn onderstaand per traject aangegeven:
N 790 :
  • Instellen maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom;
  • Opheffen status voorrangsweg en instellen voorrangskruispunten;
  • Wijzigen van de voorrangsregeling kruispunt Lathmerweg;
N79 1:
  • Opheffen verbod voor landbouwvoertuigen, kilometer 2,0 – 2,5;
  • Instellen verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders, op het traject van kilometer 2,0 – 2,5;
  • Opheffen voorrangsregeling Fliertweg (parallel aan de oprit A1) op de N791 (Fliertweg);
  • Instellen adviessnelheid in de bocht, tussen de aansluiting op het gemeentelijk wegennet en de noordelijke aansluiting van de afrit van de A1.
Juridisch Kader
Wettelijke grondslag:
Dit besluit wordt genomen conform:
  • -
    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;
  • -
    artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;
  • -
    artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
  • -
    afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
  • -
    het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.
Procedure totstandkoming
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Voorst en met de korpschef van de Politie, Eenheid Oost-Nederland.
Zienswijzen
Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 16 april tot en met 28 mei 2015, zijn geen zienswijzen ingediend.
Beleidskader
In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.
Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:
  • -
    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;
  • -
    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;
  • -
    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.
Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).
De N790 zal worden ingericht als een erftoegangsweg. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van (door gebiedsontsluitingswegen) omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Uitwisseling van verkeer komt daarbij zowel op kruispunten als op wegvakken voor. Uitwisseling van verkeer vindt bij voorkeur plaats bij lage snelheden.
De N791 is een gebiedsontsluitingsweg. Met de uitvoering van de plannen in het kader van groot onderhoud wordt de vormgeving beter afgestemd op deze functie, conform het Duurzaam-Veilig beleid.
Belangenafweging
Het belangrijkste doel van de maatregelen is het verbeteren van de verkeersveiligheid op beide trajecten.
N 790: maximumsnelheid 60 kilometer per uur
Op het traject van de N790 tussen de rotonde N790 - N345 bij Voorst en de zuidelijke grens van de bebouwde kom van Wilp is de toegestane maximumsnelheid grotendeels 80 kilometer per uur. Ter hoogte van Bussloo mag maximaal 60 kilometer per uur worden gereden. Het gehele traject ligt buiten de bebouwde kom. Om een eenduidig en uniform wegbeeld te creëren wordt op het hele traject buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur ingesteld.
De maximumsnelheid past bij de functie van de weg. Ook de vormgeving is hierop afgestemd. Voor een verdere accentuering van de functie, wordt de vormgeving nog nadrukkelijker aangepast aan de erftoegangsfunctie en de nieuwe maximumsnelheid, door op enkele locaties een plateau aan te brengen. Met deze vormgeving wordt het gewenst gebruik gestimuleerd, conform de principes van Duurzaam Veilig Verkeer.
N790: opheffen status voorrangsweg en instellen voorrangskruispunten
De status van een voorrangsweg past niet bij de functie van een erftoegangsweg. De verkeersborden voorrangsweg worden niet toegepast op wegen met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, conform de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. Deze borden worden daarom verwijderd.
De voorrang op de kruispunten/aansluitingen wordt afzonderlijk geregeld door het plaatsen van de borden B3, B4 of B5 van het RVV 1990 langs de N790. Er is dan geen sprake meer van een voorrangsweg maar van voorrangskruispunten. Verkeer vanaf de zijwegen moet daarbij, net als in de huidige situatie, voorrang verlenen aan het bestuurders op de N790.
N790: Wijzigen van de voorrangsregeling aansluiting Lathmerweg
Op het kruispunt N790 – Lathmerweg worden de huidige stopborden met bijbehorende stopstreep op de Lathmerweg vervangen door voorrangsdriehoeken en haaientanden. Verkeer op de Lathmerweg hoeft dan niet meer verplicht te stoppen voordat het de N790 mag oprijden.
In de huidige situatie wordt het zicht vanaf de Lathmerweg belemmerd door bomen, waardoor verkeer op de Lathmerweg bij nadering van het kruispunt niet goed kan beoordelen of de N790 vrij is om door te rijden. Daarom wordt het verkeer in de huidige situatie verplicht om vóór de N790 te stoppen om te kijken of er verkeer op de N790 aanwezig is waaraan voorrang verleend moet worden. Doordat ter hoogte van het kruispunt de aanwezige bomen worden verwijderd, wordt het zicht op de N790 vanaf de Lathmerweg verbeterd. Hierdoor kan verkeer op de Lathmerweg de situatie op de N790 al bij nadering van het kruispunt beoordelen. Zo kan het verkeer op de Lathmerweg vroegtijdig anticiperen op de aanwezigheid van verkeer op de N790 en zo nodig stoppen om voorrang te verlenen. Met het vervangen van het stopbord voor een voorrangsbord wordt de voorrangssituatie op het kruispunt gelijk aan andere zijwegen van de N790. Hiermee ontstaat eenheid in de regelgeving op het hele traject.
N791: opheffen verbod voor landbouwvoertuigen en instellen verplichte rijrichting langs middengeleiders
Het eerste deel van de N791 van kilometer 1,98 tot 2,5 geldt een verbod voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h, alsmede voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen. In de nieuwe situatie wordt het verbod voor eerstgenoemde groep opgeheven, zodat voor dit verkeer een kortere route ontstaat tussen Wilp en Twello.
Om de verkeersveiligheid te waarborgen, wordt het inhalen op het traject tegengegaan door de aanleg van een aantal middengeleiders. De middengeleiders worden aangebracht bij de aansluitingen van de op- en afritten van de A1, zodat deze ook een goede geleiding vormen voor verkeer van en naar de A1.
De middengeleiders worden voorzien van verkeersborden die de verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders aanduiden (borden model D2 conform bijlage I van het RVV 1990). Hiermee ontstaat een herkenbare, veilige vormgeving.
N791: o pheffen voorrangsregeling Fliertweg (parallel aan de oprit A1) op de N791 (Fliertweg) en adviessnelheid 30 kilometer per uur in bocht Fliertweg
Het gemeentelijke deel van de Fliertweg sluit in de huidige situatie haaks aan op het provinciale deel van de Fliertweg (N791), ter hoogte van kilometer 1,98. Daarbij is de voorrang geregeld met borden en markering, zodanig dat het verkeer op de N791 voorrang heeft. Deze vormgeving is in het verleden ingesteld vooruitlopend op een mogelijk verlenging van de N791, waarmee een T-aansluiting zou ontstaan. Omdat de verlenging van de N791 niet doorgaat, wordt de Fliertweg conform de huidige plannen uitgevoerd als doorgaande route. Daarbij wordt de haakse aansluiting opgeheven en wordt de weg in een bocht uitgevoerd. Daarmee komt de huidige voorrangsregeling te vervallen.
De scherpe bocht die in het traject ontstaat, past niet bij de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Om het verkeer daarop te attenderen worden verkeersborden geplaatst die een adviessnelheid van 30 kilometer per uur aangeven.
Besluit
Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale wegen N790 (Deventerweg / Rijksstraatweg) kilometer 0,0 – 4,8 en de N791 (Molenallee/Fliertweg) kilometer 1,98 – 4,0 in de gemeente Voorst het volgende verkeersbesluit:
Provinciale weg N790
  • I.
    door het verwijderen van de borden model A1(60zb) en model A2(60ze) conform bijlage 1 van het RVV 1990 de zonale maximumsnelheid van 60 kilometer per uur op de N790 op te heffen ter hoogte van Bussloo tussen kilometer 1,35 en kilometer 1,90;
  • II.
    door het plaatsen van verkeersborden model A1(60) en A2(60) conform bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur in te stellen op de N790 tussen kilometer 0,0 en kilometer 3,57;
  • III.
    door het verwijderen van borden model B1 conform bijlage 1 van het RVV 1990 de status van de N790 als voorrangsweg in te trekken voor het weggedeelte tussen kilometer 0,0 en kilometer 3,57;
  • IV.
    door het plaatsen van borden model B3, B4 en B5 conform bijlage 1 van het RVV 1990 de afzonderlijke kruispunten op het weggedeelte tussen kilometer 0,0 en kilometer 3,57 aan te duiden als zijnde voorrangskruispunten, waarbij het verkeer op de aansluitende zijwegen voorrang moet verlenen aan bestuurder op de N791;
  • V.
    door het verwijderen van het verkeersbord model B7 conform bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de bijbehorende stopstreep op de Lathmerweg vóór de rijbaan van de N790 en door het plaatsen van verkeersbord model B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, het gebod voor verkeer op de Lathmerweg om eerst te stoppen voor het oprijden van de N790 in te trekken en de voorrangsregeling waarbij verkeer op de Lathmerweg voorrang moet verlenen aan bestuurders op de N790 te handhaven;
Provinciale weg N791
  • I.
    door het verwijderen van bord model C8 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de Fliertweg, vóór de aansluiting op de N791 ter hoogte van kilometer 1,98 en door het vervangen van bord model C9 door bord C15 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de N791 ter hoogte van kilometer 2,5, het verbod voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 kilometer per uur in te trekken, op het traject tussen de Molenallee en de Fliertweg (kilometer 1,98 – 2,5);
  • II.
    door het plaatsen van borden model D2 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de te realiseren middengeleiders bij de aansluitingen van de op- en afritten van de A1, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders op de N791 in te stellen;
  • III.
    door het verwijderen van bord model B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden op de Fliertweg bij de haakse aansluiting op de N791 de huidige voorrangsregeling op de N791 – Fliertweg op te heffen;
  • IV.
    door het plaatsen van borden model A4(30) conform bijlage 1 van het RVV 1990 in beide rijrichtingen vóór de te realiseren bocht nabij kilometer 1,98, en het plaatsen van bord model A5(30) conform bijlage 1 in beide richtingen na de bocht, een adviessnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen;
Ter inzage
De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 18 juni 2015 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl ->actueel->bekendmakingen->verkeersbesluit).
De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.
Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 18 juni tot en met 30 juli 2015 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, locatie Marktstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Voorst, H.W. Iordensweg 17, Twello.
Instellen beroep
Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de punten I t/m IX van het verkeersbesluit.
Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.
Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ing. P.J.J. Arts
Naar boven