Provincie Utrecht, gemeente
Soest
,
Soesterberg,
reconstructie tot een verdiepte ligging van de N237.
Besluit van Gedeputeerde Staten van 9 juni 2015, afdeling Wegen, nr. 8154CE12 tot vaststelling van verkeersmaatregelen en het plaatsen van verkeersborden ten behoeve van de reconstructie tot een verdiepte ligging van de N237.
RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
Het dorp Soesterberg heeft, mede door de ligging tegen de vliegbasis Soesterberg aan, zich moeilijk kunnen ontwikkelen (o.a. geluidcontouren) en met de sluiting van de basis veel aan werkgelegenheid ingeboet. Voor de toekomst is een forse ruimtelijke kwaliteitsslag noodzakelijk om de leefbaarheid te vergroten. In de zomer van 2008 is een stuurgroep ingesteld met gemeente en provincie om vanuit de Samenwerkingsagenda een Masterplan voor Soesterberg op te stellen en vervolgens de belangrijkste onderdelen tot uitvoering te brengen.
Belangrijk is de samenhang met de ontwikkeling van de Vliegbasis en op hogere schaal het programma Hart van de Heuvelrug. Dit project is een essentieel onderdeel van de uitvoering van het Masterplan dat ervoor zorgt dat de ruimtelijke kwaliteit door het verbinden van de 2 dorpshelften sterk wordt verbeterd.
Om de verbinding tussen het dorp Soesterberg en vliegbasis te versterken, is het cruciaal om samenhang aan te brengen tussen het noorden en zuiden van het dorp. De N237 doorsnijdt het dorp Soesterberg en vormt daarmee een forse barrière. Daar komt bij dat vanwege de verkeersdrukte op de A28 voor de provinciale weg N237 een overloopfunctie is voorzien. Dit zorgt voor een aanvullende barrièrewerking van de provinciale weg. Deze beide ontwikkelingen leiden tot het aanpakken van de barrièrewerking van de N237.
Zowel voor de realisatie van het ruimtelijke plan voor de vliegbasis als voor het Masterplan Soesterberg is dit van groot belang. Het ruimtelijk plan voorziet in nieuwe woningen in het noorden van Soesterberg. Dit nieuwe woongebied dient straks ook goed bereikbaar te zijn en in verbinding te staan met het dorp Soesterberg. De meest effectieve wijze om de barrièrewerking van de N237 aan te pakken is het verdiept aanleggen van de N237.
Het verdiept aanleggen van de N237 heeft tot gevolg dat de huidige (directe) ontsluitingen van Soesterberg-Noord op de N237 komen te vervallen.
Verkeerskundig uitgangspunt is dat Soesterberg-Noord minimaal twee directe ontsluitingen krijgt op de N237. Hierin wordt voorzien door de aanleg van zowel een oostelijke ontsluiting (vanaf rotonde Tammer) als een westelijke ontsluiting (ter hoogte van de Novalaan). Bovendien blijft Soesterberg-Noord direct bereikbaar vanuit Soesterberg (zuid) met twee overspanningen over de verdiepte ligging (Veldmaarschalk Montgomeryweg en Postweg). En daarnaast wordt de parallelweg langs de Amersfoortsestraat direct ontsloten via de Veldmaarschalk Montgomeryweg en de westelijke ontsluitingsweg. Door het verdiept aanleggen van de N237 is het niet langer mogelijk om af te slaan vanaf N237 naar de Montgomeryweg en vice versa.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Verplicht overleg politie
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregelen. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.
De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veilige verkeersafwikkeling op de provinciale weg N237.
Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de gemeente Soest en de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig zullen worden geschaad. Er wordt tevens een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van het centrum van Soesterberg gerealiseerd door het verbinden van de 2 dorpshelften.
De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Utrecht) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.