VERKEERSBESLUIT 663-2015.
Logo Utrecht
Provincie Utrecht, gemeente Soest , Soesterberg, reconstructie tot een verdiepte ligging van de N237.
Besluit van Gedeputeerde Staten van 9 juni 2015, afdeling Wegen, nr. 8154CE12 tot vaststelling van verkeersmaatregelen en het plaatsen van verkeersborden ten behoeve van de reconstructie tot een verdiepte ligging van de N237.
Gebruikte afkortingen.
RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
Overwegingen
Het dorp Soesterberg heeft, mede door de ligging tegen de vliegbasis Soesterberg aan, zich moeilijk kunnen ontwikkelen (o.a. geluidcontouren) en met de sluiting van de basis veel aan werkgelegenheid ingeboet. Voor de toekomst is een forse ruimtelijke kwaliteitsslag noodzakelijk om de leefbaarheid te vergroten. In de zomer van 2008 is een stuurgroep ingesteld met gemeente en provincie om vanuit de Samenwerkingsagenda een Masterplan voor Soesterberg op te stellen en vervolgens de belangrijkste onderdelen tot uitvoering te brengen.
Belangrijk is de samenhang met de ontwikkeling van de Vliegbasis en op hogere schaal het programma Hart van de Heuvelrug. Dit project is een essentieel onderdeel van de uitvoering van het Masterplan dat ervoor zorgt dat de ruimtelijke kwaliteit door het verbinden van de 2 dorpshelften sterk wordt verbeterd.
Verkeersstructuur
Om de verbinding tussen het dorp Soesterberg en vliegbasis te versterken, is het cruciaal om samenhang aan te brengen tussen het noorden en zuiden van het dorp. De N237 doorsnijdt het dorp Soesterberg en vormt daarmee een forse barrière. Daar komt bij dat vanwege de verkeersdrukte op de A28 voor de provinciale weg N237 een overloopfunctie is voorzien. Dit zorgt voor een aanvullende barrièrewerking van de provinciale weg. Deze beide ontwikkelingen leiden tot het aanpakken van de barrièrewerking van de N237.
Zowel voor de realisatie van het ruimtelijke plan voor de vliegbasis als voor het Masterplan Soesterberg is dit van groot belang. Het ruimtelijk plan voorziet in nieuwe woningen in het noorden van Soesterberg. Dit nieuwe woongebied dient straks ook goed bereikbaar te zijn en in verbinding te staan met het dorp Soesterberg. De meest effectieve wijze om de barrièrewerking van de N237 aan te pakken is het verdiept aanleggen van de N237.
Het verdiept aanleggen van de N237 heeft tot gevolg dat de huidige (directe) ontsluitingen van Soesterberg-Noord op de N237 komen te vervallen.
Verkeerskundig uitgangspunt is dat Soesterberg-Noord minimaal twee directe ontsluitingen krijgt op de N237. Hierin wordt voorzien door de aanleg van zowel een oostelijke ontsluiting (vanaf rotonde Tammer) als een westelijke ontsluiting (ter hoogte van de Novalaan). Bovendien blijft Soesterberg-Noord direct bereikbaar vanuit Soesterberg (zuid) met twee overspanningen over de verdiepte ligging (Veldmaarschalk Montgomeryweg en Postweg). En daarnaast wordt de parallelweg langs de Amersfoortsestraat direct ontsloten via de Veldmaarschalk Montgomeryweg en de westelijke ontsluitingsweg. Door het verdiept aanleggen van de N237 is het niet langer mogelijk om af te slaan vanaf N237 naar de Montgomeryweg en vice versa.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Verplicht overleg politie
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregelen. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.
Afweging belangen
De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veilige verkeersafwikkeling op de provinciale weg N237.
Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de gemeente Soest en de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig zullen worden geschaad. Er wordt tevens een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van het centrum van Soesterberg gerealiseerd door het verbinden van de 2 dorpshelften.
Bevoegdheid
De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Utrecht) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
Besluit
In overeenstemming met de aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakende tekening(en) met nummer(s) N237OM-0019.pdf en N237OM-0020,pdf (markering en bebordingstekeningen), worden de volgende concrete fysieke maatregelen uitgevoerd op de provinciale weg N237:
Tijdelijke maatregelen:
  • -
    Geheel afsluiten van de N237 tussen de aansluitingen BP tankstation en de Novalaan;
  • -
    tijdelijk afsluiten (brom)fietspad ten noorden van de N237 en ten westen van de Veldmaarschalk Montgomeryweg;
  • -
    instellen maximum snelheid van 50 km/uur op de N237 tussen de aansluitingen BP tankstation en Novalaan;
  • -
    realiseren aansluiting Van der Griendlaan - Postweg over N237, incl. 30 km/h, bestemd voor (brom)fietsers;
  • -
    verruiming verbinding tussen parallelweg Amersfoortsestraat en Veldmaarschalk Montgomeryweg ((brom)fietsers > al het verkeer.
Permanente maatregelen:
  • -
    opheffen kruispunt N237 met Veldmaarschalk Montgomeryweg voor gemotoriseerd verkeer;
  • -
    het opheffen van het bestaande verplichte (brom)fietspad tussen de Montgomeryweg en de bestaande parallelweg Amersfoortsestraat;
  • -
    opheffen van de voorrangssituatie; (bebording, haaientanden)
  • -
    opheffen van de aansluiting tussen N237 en parallelweg Amersfoortsestraat; (t.h.v. Veldmaarschalk Montgomeryweg)
  • -
    opheffen van het eenrichtingsverkeer aansluiting tussen de N237 en de parallelweg Amersfoortsestraat ter hoogte van Veldmaarschalk Montgomeryweg.
Onttrekking aan de openbaarheid:
- Opheffen van de bestaande aansluiting op de parallelweg Amersfoortsestraat (ter hoogte van nummer 11b) nabij de Veldmaarschalk Montgomeryweg.
In overleg met de aannemer kunnen aanvullende, nog niet bekende verkeersbelemmerende maatregelen aan de Rademakerstraat kruising Banningstraat worden genomen. Eventueel volgen nog voorrangsmaatregelen bij de aansluitingen Batenburgweg (m.n. Montgomeryweg)
Maatregelen N237
Toevoegen:
• borden 2 x B6 van bijlage 1 van de RVV 1990, om voorrang te verlenen door bestuurders op de aansluitende weg aan bestuurders op de N237. In combinatie met haaientanden op het wegdek zoals bedoeld in artikelen 78 en 80 van het RVV 1990, om de voorrang zodanig te regelen dat verkeer op de N237 voorrang heeft. Plaatsing ter hoogte van kmp. 83,600;
Verwijderen:
  • bord 4 x B1 van bijlage 1 van de RVV 1990 om aan te geven dat de N237 een voorrangsweg is. Verwijdering ter hoogte van kmp. 83,300 – 83,400;
  • borden 4 x G12A van bijlage 1 van de RVV 1990 tot het instellen van een fiets- en bromfietspad op de parallelweg. Verwijdering ter hoogte van kmp. 83,300 – 83,400;
  • borden 1 x G12B van bijlage 1 van de RVV 1990 tot het beëindigen van een fiets- en bromfietspad op de parallelweg. Verwijdering ter hoogte van kmp. 83,300 – 83,400;
  • borden 5 x D2 van bijlage 1 van de RVV 1990, een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft. Deze borden worden verwijderd van de verschillende middeneilanden die door de reconstructie verdwijnen. Verwijdering ter hoogte van kmp. 83,300 – 83,400;
  • borden 2 x C2 (eenrichtingsweg) van bijlage 1 van de RVV 1990, dat aangeeft dat het een eenrichtingsweg is, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- en trekdieren of vee worden verwijdert van de afslag ter hoogte van kmp. 83,300 – 83,400;
  • borden 2 x B6 van bijlage 1 van de RVV 1990, om voorrang te verlenen door bestuurders op de aansluitende weg aan bestuurders op de N237. In combinatie met haaientanden op het wegdek zoals bedoeld in artikelen 78 en 80 van het RVV 1990, om de voorrang zodanig te regelen dat verkeer op de N237 voorrang heeft. Verwijdering ter hoogte van kmp. 83,300 – 83,400.
Bekendmaking:
Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 11 juni 2015 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis en is in te zien na telefonische afspraak via 030 258 2949 en wordt elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt op het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.
De gemeente Soest zal met betrekking tot het verdiept aanleggen van de N237 eveneens een verkeersbesluit nemen voor die wegen of weggedeelten en aansluitingen die onder beheer van de gemeente vallen.
Rechtsbescherming
Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken vanaf de dag na die waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen, t.a.v. de secretaris van de Adviescommissie bezwaarschriften van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet in ieder geval bevatten: uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden (motivering) van het bezwaar. Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Belanghebbenden die bezwaar hebben ingesteld, kunnen bij een spoedeisend belang een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Het verzoek moet worden gedaan bij de Voorzieningenrechter van de Sector bestuursrecht van de rechtbank Midden Nederland, Postbus 16005, 3600 DA te Utrecht. Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook: www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Aandachtspunt
Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
namens hen,
Dhr. M.E.G. Stangenberger
Teamleider afdeling Wegen
Naar boven