Opheffen voorrangskruispunten buitengebied Middel e.o.
Logo Olst-Wijhe
J.B. van der Kolk
 
BESLUIT
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe
besluiten:
Tot het opheffen van de alle voorrangsweg(en) en kruispunten in het buitengebied “Middel” (gebied gelegen ten zuiden van N756, ten noorden van Eikelhofweg-Boxbergerweg, ten oosten van N337 en ten westen van N348) en gelijktijdige aanwijs van de kruispunten Woolsdijk-Velsdijk en Middelerstraat-Bruinsweg-Boerhaarseweg als voorrangskruispunten. (Met verplicht stoppen komende vanuit betreffende aansluitende zijwegen).
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit:
 
Vereiste van het besluit
  • 1.
    Op grond van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, is het college bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.
  • 2.
    Op grond van het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12, sub a genoemde borden, behorende bij bijlage 1 van het RVV 1990.
 
Motivering en belangenafweging
 
De in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen liggen ten grondslag aan het verkeersbesluit:
 
  • 1.
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • 2.
    het beschermen van de weggebruikers en passagiers.
 
Voor de aanpak van de verkeersveiligheid heeft Nederland al jaren de aanpak Duurzaam Veilig. De gemeente Olst-Wijhe volgt dit landelijke beleidsprogramma. In Duurzaam Veilig worden drie typen wegcategorieën onderscheiden op basis van stroomfunctie, gebiedsontsluitingsfunctie en erftoegangsfunctie. Per wegcategorie worden verschillende basiskenmerken toegepast, zodat de onderlinge verschillen tussen de wegcategorieën duidelijk herkenbaar zijn. Wanneer wegen niet worden uitgerust volgens deze basiskenmerken zal daardoor de weg minder of niet verkeersveilig zijn.
In een duurzaam veilig wegverkeerssysteem is het van belang dat de weg duidelijk is en dus ‘voor zichzelf spreekt’ en er toe oproept het juiste rijgedrag te vertonen. Het juiste rijgedrag wordt in grote mate bepaald door een herkenbaar en verkeersveilig wegontwerp. De weggebruiker moet in één oogopslag kunnen bepalen op welk wegtype hij rijdt en welk gedrag nodig is om daarop veilig te kunnen rijden.
In de gemeente Olst-Wijhe overschrijden 60 km/h (erftoegangsweg buiten de bebouwde kom) ook de grens met buurgemeenten. Indien de weginrichting van gemeenten (of andere wegbeheerders) niet goed op elkaar aansluiten, kan dit tot onduidelijkheid leiden voor weggebruikers voor het gewenste verkeersgedrag.
 
Een erftoegangsweg versterkt het verblijfskarakter van de directe omgeving. Op een erftoegangsweg worden de verschillende verkeerssoorten gemengd op de rijbaan. Erftoegangswegen buiten de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid van 60 km/h. Uitgangspunt van het ontwerp is dat in een 60 km/h zone alle kruispunten in principe gelijkwaardig zijn. Dat wil zeggen dat de bestaande voorrangsregelingen (zoals verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek) worden verwijderd. Op een gelijkwaardig kruispunt moeten bestuurders voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen. Gelijkwaardige kruispunten leiden tot lagere snelheden.
 
Belangenafweging
 
  • 1.
    Een verzoek is binnengekomen van Veilig Verkeer Nederland om te voldoen aan de basiskenmerken wegontwerp CROW publicatie 315 behorende bij erftoegangswegen buiten de bebouwde kom;
  • 2.
    Dat het wenselijk blijft om voor een tweetal kruispunten (kruispunten Woolsdijk-Velsdijk en Middelerstraat-Bruinsweg-Boerhaarseweg) een voorrangsregeling in stand te houden en vanaf de zijwegen een stopplicht in te stellen i.v.m. met slecht uitzicht door bosschage en/of brugleuningen.
  • 3.
    Het opheffen van de voorrangskruispunten of voorrangswegen in het 60 km/h zonegebied aansluit op het beleid van Duurzaam Veilig;
  • 4.
    Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland. Hij bracht hierover een positief advies uit;
  • 5.
    De verkeerscommissie Olst-Wijhe heeft ten aanzien van deze maatregel een positief advies uitgebracht.
 
 
Op grond van vorenstaande overwegingen hebben wij besloten tot;
Het opheffen van alle voorrangswegen en kruispunten in het buitengebied “Middel” (gebied gelegen ten zuiden van N756, ten noorden van Eikelhofweg-Boxbergerweg, ten oosten van N337 en ten westen van N348) met gelijktijdige aanwijs dat de kruispunten Woolsdijk-Velsdijk en Middelerstraat-Bruinsweg-Boerhaarseweg als geregelde voorrangskruispunten worden aangewezen waarbij het verkeer op de Woolsdijk en Middelerstraat de voorrang verkrijgt op het verkeer komende uit de aansluitende zijwegen. Voor betreffende zijwegen geldt een stopplicht. i.v.m. het slechte uitzicht door bosschage en/of de brugleuning. Betreffende kruispunten worden voorzien van de verkeersborden RVV; B03 en B07.
 
 
Wijhe, juni 2015
 
 
 
Namens Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe,
 
 
 
M. Blind
Wethouder
 

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Het besluit is gebaseerd op artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen betreffende het wegverkeer.
Het besluit en de daarbij behorende stukken liggen gedurende zes weken na de datum van publicatie ter inzage bij de balies op de locaties in Olst en Wijhe. Belanghebbenden kunnen gedurende genoemde termijn van zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Informatie over het indienen van een bezwaarschrift is verkrijgbaar bij Renate Nijhof, telefoon 14 0570. Bij haar afwezigheid kunt u contact opnemen met Gerard Luijmes.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.
 
Naar boven