Regeling Transparantie contracteerproces Wlz

Vastgesteld 16 december 2014

CA-NR-1552

Ingevolge artikelen 45 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) en artikel 4.2.2. van de Wet langdurige zorg (Wlz) is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevoegd tot het stellen van regels op het gebied van transparantie rondom het contracteerproces.

Artikel 1. Reikwijdte

Deze beleidsregel is van toepassing op de zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Wet langdurige zorg (Wlz) die wordt geleverd door zorgaanbieders die op grond van de Wet toelating zorginstellingen zijn toegelaten voor één of meer van de zorgvormen persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling of verblijf als omschreven in de Wlz.

Deze beleidsregel is tevens van toepassing op een natuurlijke persoon,

indien en voor zover deze persoon een of meer van de navolgende

vormen van zorg levert: persoonlijke verzorging, verpleging,

begeleiding en behandeling als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, onderdelen b en c, Wlz.

Artikel 2. Begripsbepalingen

a. de wet

De Wet marktordening gezondheidszorg

b. Wlz-uitvoerder

Een rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Wet marktordening gezondheidszorg;

c. zorgkantoorregio zorgkantoor

De regio waarvoor een Wlz-uitvoerder op grond van artikel 4.2.4, tweede lid van de Wlz is aangewezen;

d. zorgaanbieder

Een zorgaanbieder als bedoeld in artikel 1, onder c, onderdeel 1 van de wet;

e. overeenkomst

Door Wlz-uitvoerder en zorgaanbieder gesloten overeenkomst ten aanzien van het leveren van zorg waarop Wlz-verzekerden aanspraak hebben op grond van de artikelen 3.1.1., 3.1.2 van de Wlz, de in dat kader toe te passen prestatiebeschrijvingen en bijbehorende tarieven;

f. budgetverzoek

Een gezamenlijke of eenzijdige tariefaanvraag als bedoeld in artikel 52 Wmg;

g. budgetronde

Door de NZa vastgestelde data voor indiening van tariefaanvragen.

Artikel 3. Transparantie van modellen van overeenkomsten

Een Wlz-uitvoerder maakt voorafgaand aan de onderhandelingen over een overeenkomst bekend volgens welke modellen hij aan zorgaanbieders overeenkomsten aanbiedt.

Artikel 4. Transparantie financieel beslag overeenkomsten

Een Wlz-uitvoerder maakt aan de zorgaanbieders met wie een overeenkomst is gesloten voorafgaand aan de indiening van de tariefaanvragen de som bekend van de in de zorgkantoorregio overeengekomen budgetten.

Artikel 5 Intrekking oude regel

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze nadere regel wordt de Nadere regel Transparantie contracteerproces AWBZ, met kenmerk CA/NR-100.078 ingetrokken.

Artikel 6 Overgangsbepaling

De Nadere regel Transparantie contracteerproces AWBZ, met kenmerk CA/NR-100.078, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die nadere regel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die nadere regel gold.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeerregel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2015, tenzij de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 20, tweede lid, onderdeel a, van de Wmg, wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2014, in welk geval de regeling in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de regeling wordt geplaatst, en terugwerkt tot en met 1 januari 2015.

Deze regeling kan worden aangehaald als: ‘Regeling transparantie contracteerproces Wlz’.

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit M.A. Ruys voorzitter Raad van Bestuur a.i.

TOELICHTING

Veranderingen ten opzichte van de vorige nadere regel

Met ingang van 1 januari 2015 is de Wet langdurige zorg in werking getreden. Tegelijkertijd zijn verschillende vormen van zorg die tot 2015 onder de AWBZ vielen overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet of de gemeente. De terminologie in deze nadere regel is in de lijn van deze ontwikkeling aangepast.

1. Inleiding

Namens de uitvoeringsorganen Wlz sluiten Wlz-uitvoerders overeenkomsten ten aanzien van de levering van Wlz-zorg, de in dat kader toe te passen prestatiebeschrijvingen en de bijbehorende tarieven.

De NZa is op grond van artikel 45 Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) bevoegd om met het oog op de inzichtelijkheid van de zorgmarkten of de bevordering van de concurrentie regels te stellen betreffende de wijze van totstandkoming van overeenkomsten met betrekking tot zorg of tarieven en betreffende de voorwaarden in die overeenkomsten.

Voor een goed verloop van het onderhandelingsproces acht de NZa het van groot belang dat zorgaanbieders ermee bekend zijn volgens welke modellen de Wlz-uitvoerder in hun regio contracten aanbiedt. Met die kennis ontstaat er een beter evenwicht in de onderhandelingspositie van zorgaanbieders ten opzichte van de Wlz-uitvoerder. Voorts is het van belang dat zorgaanbieders ermee bekend zijn of de som van de door de Wlz-uitvoerder met zorgaanbieders gecontracteerde budgetten, de regionale contracteerruimte overschrijdt. Is dat het geval dan leidt dat volgens de beleidsregels van de NZa (terzake de contracteerruimte) tot een naar rato korting op de tarieven. De NZa maakt op haar website de beschikbare financiële ruimte per regio van de Wlz-uitvoerder bekend. Kennis van een overschrijding zou voor zorgaanbieders aanleiding moeten zijn voor nader overleg met de Wlz-uitvoerder over de gemaakte budgetafspraken of zou tenminste een signaal moeten zijn voor zorgaanbieders om de productie goed te bewaken teneinde niet geconfronteerd te worden met een onverwacht tekort aan financiële middelen. In ieder geval zal een eventuele overschrijding van de regionale contracteerruimte onderwerp van overleg moeten zijn bij de besprekingen in de eerstvolgende budgetronde.

De NZa heeft in het jaar 2007 geconstateerd dat niet bij alle aanbieders voldoende inzicht bestond in het contracteerproces van een Wlz-uitvoerder en de gevolgen daarvan voor individuele zorgaanbieders.

Ter bevordering van inzichtelijkheid van de zorginkoopmarkt voor Wlz-zorgaanbieders bij het onderhandelingsproces over de te sluiten overeenkomsten heeft de NZa daarom besloten om haar bevoegdheid op grond van artikel 45 Wmg te gebruiken en onderhavige regeling vast te stellen.

In het hiernavolgende volgt een artikelsgewijze toelichting op de artikelen van de regeling.

2. Artikel 2

Artikel 2 omvat de definitiebepalingen.

3. Artikel 3

Artikel 3 verplicht Wlz-uitvoerders bekend te maken volgens welke modellen zij zorgaanbieders contracteren. Dat kan via bijvoorbeeld via toezending per brief of per email, maar ook via publicatie op de website. Indien het zorgaanbieders duidelijk is volgens welke modellen de Wlz-uitvoerder bereid is te contracteren is men daar mee beter in staat een onderhandelingsstrategie te bepalen. Dat bevordert het goed functioneren van de zorginkoopmarkt.

4. Artikel 4

Artikel 4 verplicht de Wlz-uitvoerders per budgetronde aan te gegeven wat de som van de overeengekomen budgetten is. Met die kennis kunnen alle zorgaanbieders berekenen of er sprake zal zijn van een korting op het voor hen geldende tarief wegens overschrijding van de regionale contracteerruimte.

Kennis van een overschrijding zou voor zorgaanbieders aanleiding moeten zijn voor nader overleg met de Wlz-uitvoerder over de gemaakte budgetafspraken of zou tenminste een signaal moeten zijn voor zorgaanbieders om de productie goed te bewaken teneinde niet geconfronteerd te worden met een onverwacht tekort aan financiële middelen. In ieder geval zal een eventuele overschrijding van de regionale contracteerruimte onderwerp van overleg moeten zijn bij de besprekingen in de eerstvolgende budgetronde.

Naar boven