VERKEERSBESLUIT – adviessnelheid – Maassluissedijk – Vlaardingen
Logo Vlaardingen
1106296
Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij hem ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;
gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-66) en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-67);
gelezen het advies van de politie d.d. 06-04-2015 die met dit besluit instemt en waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
  • 1.
    tot het instellen van een adviessnelheid van 50 km per uur op de Maassluissedijk ter hoogte van de bochten in het dijklichaam, direct ten oosten van de gemeentegrens met Maassluis middels het plaatsen van de verkeersborden A4 (50 km) volgens bijlage I van het RVV 1990;
  • 2.
    de verkeersborden en verkeersmaatregen te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening
  • 3.
    te bepalen dat dit verkeersbesluit in werking treedt op de dag van bekendmaking in de Staatscourant
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Aanleiding en bestaande situatie
  • dat de Maassluissedijk is gelegen tussen de gemeentegrens met Maassluis en de spoorwegovergang ter hoogte van de Marathonweg;
  • dat het deel van de Maassluissedijk tussen het noord zuidelijk lopende deel van de James Wattweg en de gemeentegrens met Maassluis buiten de bebouwde kom is gelegen;
  • dat het besluit betrekking heeft op het weggedeelte dat buiten de bebouwde kom is gelegen;
  • dat dit deel van de Maassluissedijk is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en als zodanig is ingericht;
  • dat er ter hoogte van de bochten in dit deel van de Maassluissedijk regelmatig verkeersonveilige situaties optreden.
Verkeerskundige aspecten
  • dat er op het deel van de Maassluissedijk waarop het besluit betrekking heeft een snelheidsregime van 80 km per uur geldt;
  • dat er in het westelijk deel van de Maassluissedijk een tweetal scherpe bochten zijn gelegen;
  • dat er in de bochten een afwijkende markering (o.a. een doorgetrokken dubbele as markering) is aangebracht;
  • dat er desondanks regelmatig onveilige verkeerssituaties ontstaan;
  • dat het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt wenselijk is dat de snelheid ter plaatse van deze bochten wordt verlaagd;
  • dat dit bewerkstelligd kan worden door het instellen van een maximum snelheid of het nemen van fysieke snelheid verlagende maatregelen zoals verkeersdrempels of het aanduiden van een adviessnelheid;
  • dat de gemeente geen budget heeft voor het nemen van snelheid verlagende maatregelen;
  • dat als optie het plaatsen van adviesborden overblijft;
  • bij het plaatsen van een adviesbord de aangegeven adviessnelheid minimaal 20 km /uur lager moet zijn dan de toegestane snelheid, iets dat hier het geval is;
  • de bovengenoemde maatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de borden A4 (50 km) ter hoogte van de bochten in het westelijk deel van de Maassluissedijk.
Uit het oogpunt van:
  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;
Is het gewenst om:
•ter verhoging van de verkeersveiligheid borden adviessnelheid 50 km te plaatsen ter hoogte van de scherpe bochten in het westelijk deel van de Maassluissedijk;
Belangenafweging
  • bij de afweging van de belangen gaat het om de verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid en het beschermen van de weggebruikers, zoals geformuleerd in artikel 2, eerste lid sub a en b, van de Wegenverkeerswet 1994;
  • er zijn geen individuele belangen in het geding die de positie van een of meer personen kunnen aantasten;
  • er zijn dan ook geen aanwijzingen dat er sprake is of kan zijn van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen;
  • daarom kan bij het nemen van het besluit evenmin sprake zijn van onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Zorgvuldigheid
  • dat de verkeersmaatregel is afgestemd met vertegenwoordigers van de gemeente Maassluis;
  • dat bij de voorbereiding van dit besluit dan ook gehandeld is overeenkomstig de zorgvuldigheid die op grond van artikel 3:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van besluiten als deze moet worden betracht;;
  • dat met de vaststelling van dit besluit dan ook geen sprake is van een besluit met onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.
Vlaardingen, 08-04-2015
Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
N.A. Krijnen
Hoofd Beheer Openbare Ruimte
MEDEDELINGEN
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen, onder vermelding van “bezwaarschrift verkeersbesluit”, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:
  • a.
    naam en adres van belanghebbende;
  • b.
    de dagtekening;
  • c.
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;
  • d.
    de gronden van het bezwaar;
  • e.
    een volmacht, indien het bezwaarschrift niet door de belanghebbende maar door een ander, namens hem, wordt ingediend.
Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit (zie artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).
De indiener van een bezwaarschrift kan ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, als onverwijlde spoed dat – gelet op de betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.
Afschriften
Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:
  • de politie;
  • gemeente Maassluis
Naar boven