Haarlemmermeer - verkeersbesluit –Oude Meer, Ten Pol
Logo Haarlemmermeer
Onderwerp: inrijdverbod voor vrachtverkeer
N ummer : 2014 / 080626
Gelet op het volgende:
  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
  • De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
  • 1.
    In eerste instantie:
    • a.
      het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • b.
      het beschermen van weggebruikers en passagiers;
    • c.
      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
    • d.
      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
  • 2.
    In tweede instantie ook voor:
    • a.
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
    • b.
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.
      • De vermelde wegen, met uitzondering van een gedeelte van de Aalsmeerderdijk, zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. Het gedeelte van de Aalsmeerderdijk, dat haaks aansluit op de hoofdweg Aalsmeerderdijk, is eigendom van het Waterschap en wordt beheerd door eigenaren van aanliggende percelen.
      • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit mandaat.
Overwegingen en motivatie
In 2013 is onder andere de Aalsmeerderdijk ter hoogte van Ten Pol opgeknapt. De weg, waar een maximum snelheid geldt van 30 km/u, is toen voorzien van rode fietsstroken aan beide zijden van de rijbaan. Met de aanwezige snelheidsremmende voorzieningen voldoet de weg aan de uitgangspunten voor een 30km/u gebied. Ten Pol is tevens gelegen in het 30km/u gebied. Deze weg heeft ook een opknapbeurt gehad. In het verleden was er een mogelijkheid om via een verkeersregelinstallatie vanaf Ten Pol de Fokkerweg op te rijden. Sinds 2011 is deze mogelijkheid opgeheven. Het doodlopende gedeelte heeft na de inrit van Ten Pol 4a geen functie meer, waardoor de borden met betrekking tot het fiets-/bromfietspad naar voren worden verplaatst.
In Ten Pol is een bedrijf gevestigd, Ten Pol nr. 6, dat onder andere door vrachtverkeer bezocht wordt. Deze vrachtwagens komen in de meeste gevallen vanaf de Fokkerweg (N332), via de Schipholdijk naar Ten Pol. Bij het bedrijf aan Ten Pol nr. 6 is ruimte om te keren en het vrachtverkeer verlaat Ten Pol weer via de Schipholdijk – Fokkerweg.
Tijdens diverse contactmomenten met omwonenden blijkt dat vrachtverkeer ook gebruik maakt van de Aalsmeerderdijk en Ten Pol in- en uitrijden via de weg tussen huisnummers 25 en 29. Deze weg is niet geschikt voor (doorgaand) vrachtverkeer. De weg is zeer smal en het asfalt en de bermen worden kapot gereden. Dit terwijl er elders een zeer geschikte ontsluitingsweg is gelegen. Daarom wordt er een inrijdverbod voor vrachtverkeer ingesteld zodat vrachtverkeer via de geschikte ontsluitingsweg vanaf de Schipholdijk geleid wordt.
De maatregelen faciliteren het verkeer op een efficiënte en veilige wijze.
Maatregelen, bebording en belijning
De volgende maatregelen worden getroffen:
  • Het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer door het plaatsen van borden C7 RVV 1990 op de volgende locaties:
    • twee maal op Ten Pol ter hoogte van huisnummer 27;
    • eenmaal op Ten Pol ter hoogte van huisnummer 2a (voorzien van onderbord ‘na 75m’;
    • eenmaal op de Aalsmeerderdijk ter hoogte van huisnummer 25, voorzien van onderbord ‘na 50m’;
  • Het verplaatsen van de borden fiets-/bromfietspad en einde fiets-/bromfietspad (G12a en G12b RVV 1990).
De borden worden verplaatst van het parallelle gedeelte van het fiets/bromfietspad langs de Fokkerweg naar een locatie op Ten Pol, net na de inrit van huisnummer 4a.
De afsluiting wordt ondersteund door de aanleg van jumboblokken, die de rijrichting voor vrachtverkeer fysiek afdwingen.
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2014-065-005 d.d. 4 november 2014.
Motivering Wegenverkeerswet 1994:
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
  • Artikel 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • Artikel 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • Artikel 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
  • Artikel 2b van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Door de maatrelen wordt een van de belangen genoemd in de Wvw 1994 geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (artikel 1d). Dit belang achten wij minder zwaarwegend dan de overige belangen.
Belangenafweging
Bewoners
Door de maatregel verbetert de leefbaarheid voor bewoners.
( Doorgaand ) verkeer
De belangen van het overige (doorgaand) verkeer worden niet geschaad.
Parkeerders
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.
L angzaam verkeer
De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer.
Hulpdiensten
De maatregel heeft geen gevolgen voor hulpdiensten.
Openbaar vervoer
De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.
Vrachtverkeer
Vrachtverkeer wordt beperkt in hun vrijheid door het inrijdverbod. Zij kunnen echter nog steeds hun bestemming bereiken via een betere ontsluitingsweg. Het vrachtverkeer wordt omgeleid via een alternatieve route.
Algemeen belang
De maatregel heeft een gunstig effect op de leefbaarheid van Ten Pol. Tevens voorkomt de maatregel dat de weg kapot wordt gereden door vrachtverkeer. Hiermee is de maatregel in het algemeen belang.
Afweging De maatregelen zijn in het belang van omwonenden en in het algemeen belang. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van vrachtverkeer die worden geschaad. Voor vrachtverkeer is een alternatieve en beter geschikte route beschikbaar, die duidelijk zal worden aangegeven.
Voorbereiding en overleg
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe maatregelen betreft en de maatregelen vooraf worden gecommuniceerd met betrokkenen.
Met betrekking tot de herinrichting van de Schipholdijk is destijds gecommuniceerd met bewoners. Naar aanleiding daarvan is er door bewoners een brief aan de gemeente gestuurd (07-08-2013) over de overlast van vrachtverkeer dat gebruik maakt van de weg tussen huisnummers 25 en 29. In oktober 2014 is door de gemeente contact gelegd met de schrijver van de brief met de vraag of het probleem nog steeds speelt. Het blijkt dat er inderdaad nog steeds vrachtwagen in- en uitrijden. Met betrekking tot dit besluit wordt de omgeving door middel van een brief geïnformeerd.
Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 25 november 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Voor het gedeelte van de Aalsmeerderdijk dat in eigendom is bij het Hoogheemraadschap, heeft overleg plaatsgevonden met het Hoogheemraadschap. Het hoogheemraadschap stemt in met de maatregelen.
Publicatie
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
Besluiten:
  • 1.
    Het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer in Ten Pol in Oude Meer, ter hoogte van huisnummer 27, door het plaatsen van borden conform model C7 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties:
    • a.
      twee maal op Ten Pol ter hoogte van huisnummer 27;
    • b.
      eenmaal op Ten Pol ter hoogte van huisnummer 2a (voorzien van onderbord ‘na 75m’;
    • c.
      eenmaal op de Aalsmeerderdijk ter hoogte van huisnummer 25, voorzien van onderbord ‘na 50m’;
  • 2.
    Het verplaatsen van borden conform model G12a en G12b uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (aanduiding fiets-/bromfietspad/ einde fiets-/bromfietspad), van het parallelle gedeelte van het fiets-/bromfietspad langs de Fokkerweg naar een locatie in Ten Pol, net na de inrit van huisnummer 4a;
  • 3.
    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16 januari 2015.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de Teammanager Wegen, Water en Verkeer
 
 
 
 
M.Ardewijn
Terinzagelegging
Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Naar boven