Onderwerp: realisatie oplaadpaal elektrisch rijden op de Muldershofweg in Plasmolen.
Logo Mook en Middelaar
Bevoegdheid :
In artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Mook en Middelaar bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een voor het openbaar rij- en ander verkeer opengestelde weg onder beheer van de gemeente Mook en Middelaar.
Aanleiding verkeersbesluit :
In Plasmolen, op het parkeerterrein van de Muldershofweg, wordt een oplaadpaal geplaatst. Voertuigen die niet elektrisch kunnen worden opgeladen, mogen niet parkeren
op de parkeervakken naast de elektrische oplaadpaal.
Waarom een verkeersbesluit?
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een verkeersbesluit vereist is als door de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De algemene maatregel van bestuur is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
(BABW).
In artikel 12 van het BABW staan verkeerstekens en onderborden opgenomen. Door het plaatsen of
verwijderen van deze verkeerstekens en onderborden ontstaat of wijzigt een gebod of verbod. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.
In artikel 12 wordt voor het bord E4 bijlage I RVV 1990 een uitzondering gemaakt. De uitzondering is
niet van toepassing als onder het bord een onderbord wordt geplaatst zoals bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d van het BABW. Met het onderbord wordt de parkeerplaats bestemd voor een
voertuigcategorie of een groep voertuigen.
Doelstelling verkeersbesluit :
De doelstelling van het verkeersbesluit is het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Overwegingen :
Elektrisch vervoer biedt kansen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, geluid, energie en economie.
Als een elektrische auto op groene stroom rijdt, dan stoot een elektrische auto geen schadelijke stoffen uit. Een elektrische auto is stiller dan een auto met een benzine- of dieselmotor.
Door het realiseren van de oplaadpalen kunnen bezitters van de elektrische voertuigen hun voertuig in de directe nabijheid van horeca opladen. Daarnaast wordt het aanschaffen van een elektrisch voertuig aantrekkelijker.
Het in de directe nabijheid van de horeca kunnen opladen van elektrische voertuigen vergroot de inzetbaarheid van de reeds aanwezige elektrische voertuigen. Het aantrekkelijker maken van de aanschaf van een elektrisch voertuig sluit aan bij het streven om het elektrisch rijden te stimuleren.
Onder een elektrisch voertuig wordt een voertuig verstaan dat rijdt op elektriciteit en voorzien is van
een stekker om op te laden. In de Wegenverkeerswet 1994 is de volgende definitie opgenomen van
een elektrisch voertuig:
Een voertuig met meer dan twee wielen, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 1 sub c, van de
Wegenverkeerswet 1994, welk voertuig is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en geheel
of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd
wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening
buiten het voertuig.
De elektrische oplaadpaal wordt in de directe nabijheid geplaatst van druk bezochte horecapanden. De locatie is goed zichtbaar en ligt niet direct voor een pand. Hiermee wordt voorkomen dat de parkeerplaatsen als particuliere parkeerplaatsen worden beschouwd.
Er is geen sprake van een reservering van de parkeerplaatsen op kenteken. De parkeerplaatsen zijn openbaar en mogen door alle personen met een elektrisch voertuig voor het opladen worden gebruikt.
De elektrische oplaadpaal kan twee voertuigen gelijktijdig opladen. In eerste instantie wordt één parkeerplaats daadwerkelijk voor het opladen gereserveerd. Naar behoefte wordt ook
de tweede parkeerplaats gereserveerd. Dit verkeersbesluit maakt het juridisch mogelijk om beide
parkeerplaatsen voor het opladen te reserveren.
Overleg politie:
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer de politie basiseenheid Gennep om advies is gevraagd, de politie heeft positief geadviseerd.
Bekendmaking :
Dit verkeersbesluit wordt in de Staatscourant gepubliceerd. Tevens wordt het verkeersbesluit
aangekondigd op de website van de gemeente Mook en Middelaar en op de gemeentepagina van de Maasdriehoek.
Besluiten:
  • I.
    Op grond van de overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om op het parkeerterrein van de Muldershofweg in Plasmolen twee parkeerplaatsen te
    reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van bord E4 Bijlage
    1 van het RVV 1990 met onderbord met daarop de tekst “Opladen elektrische
    motorvoertuigen” waarbij één van de twee parkeerplaatsen direct wordt gereserveerd en de
    andere parkeerplaats zodra blijkt dat daar behoefte aan is.
  • II.
    De borden te plaatsen conform de bijgevoegde gewaarmerkte tekening.
Mook, mei 2015
 
Het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar,
De secretaris, De burgemeester,
J.M.G Smits - de Kinkelder Mr. drs. W. Gradisen
 
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet, gemotiveerd en ondertekend, worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, Postbus 200, 6585 ZK, Mook. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan tevens een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond, Postbus 950, 6040 AZ, Roermond. Aan het indienen van een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.
Naar boven