Het gebied de Arena boulevard (De loper, De passage en de Arena boulevard), Hoekenrode en het Bijlmerplein (winkelcentrum Amsterdamse Poort), één aaneengesloten openbare ruimte is, die bestemd is voor voetgangers;De passage een weg is, die onder andere de Arena boulevard kruist, en waar veelvuldig gereden wordt met gemotoriseerd verkeer. Dit terwijl met de huidige voetgangersintensiteiten, het gemotoriseerde verkeer hier juist, door middel van venstertijden van 06.00 tot 12.00 uur, geminimaliseerd moet worden; Door het afsluiten met slagbomen van De passage, ter hoogte van De entree en het Strandvlietpad, bij de grens van de gemeente Ouder-Amstel, voor gemotoriseerd verkeer, wordt het verkeer op en naar de Arena boulevard geminimaliseerd. Slechts vergunninghouders kunnen, binnen de aan hun gegeven venstertijden, het gebied gebruiken. (Brom)fietsers kunnen wel hun weg over De passage blijven volgen; Bij evenementen, in de diverse evenementen locaties aan en rondom De passage, wordt de behoefte aan het minimaliseren van gemotoriseerd verkeer nog eens benadrukt. Hierbij wordt het Verkeerscirculatieplan 2000 van kracht, en wordt De passage afgesloten door middel van slagbomen en verkeersregelaars;De Arena boulevard en Hoekenrode als voetgangersgebied zijn ingericht, waar gelet de grootschaligheid (de Arena boulevard is 75m breed) fietsen is toegestaan. Het benodigde verkeersbesluit hiervoor is nog niet genomen;De voetgangersintensiteit op de Arena boulevard en Hoekenrode blijft onder de 100 per uur/meter profielbreedte, waardoor voldaan wordt aan het gestelde in publicatie nummer 8 “Fietsers in voetgangersgebieden” van het Fietsberaad; Het Bijlmerplein (winkelcentrum Amsterdamse Poort) is ingericht voor voetgangers, waar gelet de kleinschaligheid van het gebied fietsen
niet is toegestaan. Voor het laden en lossen van goederen zijn laad- en losplatform aan de buitenzijden van het Bijlmerplein aanwezig. Een klein aantal bedrijven kan echter niet vanaf deze laad- en losplatforms benaderd worden. Deze bedrijven moeten vanaf het Bijlmerplein benaderd worden, hiervoor gelden venstertijden van 06.00 tot 11.00 uur;In het landelijke convenant “Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering” is overeengekomen dat de gemeente zich inspant om, ter compensatie van de nadelige effecten van de milieuzone, in nauw overleg met het bedrijfsleven de stedelijke distributie te verbeteren. Dit in samenwerking met het EVO (eigenvervoersorganisatie) en TLN (Transport en Logistiek Nederland). In het Portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer, Parkeren en Mobiliteit dd. 7 februari 2011 is dit standpunt overgenomen. Van 15 november 2011 tot 15 november 2012 is op het Bijlmerplein een proef gehouden met het verruimen van de venstertijden van 11.00 naar 12.00 uur. Uit de evaluatie bleek dat dit voor alle belanghebbende positief uitpakte, reden waarom dit is doorgezet. Hiervoor moet wel het verkeersbesluit van 22 maart 1994 worden aangepast;Het fiets/bromfietspad (Abcouderpad) een belangrijke voetgangersroute kruist op het Bijlmerplein, ter hoogte van perceel 92. Gebleken is dat het (brom)fietsverkeer hier geen rekening houdt met overstekende voetgangers. De aanleg van een voetgangersoversteekplaats hier is dan ook gewenst, dit enerzijds om de herkenbaarheid van de oversteek van voetgangers te optimaliseren, anderzijds om de snelheid van de (brom)fietser omlaag te brengen, bestuurders moeten bij een voetgangersoversteekplaats voetgangers voor laten gaan;Onderstaande verkeersmaatregelen de nieuwe inrichting en de bruikbaarheid van het Arena boulevard gebied, Hoekenrode en het Bijlmerplein waarborgen;De verkeersmaatregelen, in het algemeen verkeersbelang wenselijk c.q. noodzakelijk zijn, omdat hiermee de veiligheid en de toegankelijkheid van het voetgangersgebied wordt gewaarborgd;betrokken wegen en pleinen gelegen zijn binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam Zuidoost;De Nationale Politie Eenheid Amsterdam, afdeling Oost aangegeven heeft in te stemmen met het onderstaande besluit; De ambtelijke verkeerscommissie (AVC) heeft ingestemd met het onderstaande besluit;In het kader van art. 25 BABW overleg met de gemeente Ouder-Amstel over dit besluit heeft plaatsgevonden;De Fietsersbond op 15 september 2005, heeft aangegeven voorstander te zijn van het toestaan van fietsers op de Arena boulevard en Hoekenrode. Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Eerder genomen verkeersbesluitenHet gebied Bijlmerplein is op 22 maart 1994 (DB220394 SDW/287 onder punt II) aangewezen voetgangersgebied met de verkeersborden G7. Dit zijn echter geen zonale borden, waardoor op sommige weggedeelten slecht is te handhaven.Gelijktijdig is onder punt IV besloten om door het plaatsen van onderborden met de tekst [07.00 tot 11.00 uur] bedienend verkeer binnen deze tijden toe te staan. Het gebied rondom de Amsterdam Arena en Hoekenrode is op 15 oktober 1996 (DB151096 BM/807) ingesteld als voetgangersgebied met de verkeersborden G7. Dit zijn echter geen zonale borden, waardoor op sommige weggedeelten slecht is te handhaven. De passage, gelegen tussen De entree en de gemeentegrens met Ouder-Amstel, is op 19 oktober 1999 (DB990001571) ingesteld als fiets/bromfietspad met de verkeersborden G12a. Het Hoekenrodepad, gelegen tussen het Frankemaheerdpad en het Gulden Kruispad, is op 19 oktober 1999 (DB990001521) ingesteld als fiets/bromfietspad met de verkeersborden G12a. Het Abcouderpad is op 19 oktober 1999 ingesteld als fiets/bromfietspad met de verkeersborden G12a.