Provincie Zeeland - Verkeersbesluit – verkeersmaatregelen voor provinciale weg N62, Zelzate - A58 (gedeelte Zelzate - Terneuzen), traject Sluiskiltunnel; van km 11,300 tot km 17,220;(Nieuwe tracé (N62: Tractaatweg en Sluiskiltunnel));
Logo Zeeland
aanwijzing autoweg, regeling voorrang en verplichte rijrichting, regelen (advies)snelheid van op- en afritten, instellen (en opheffen) inhaalverbod.
Middelburg,
Datum : 28 april 2015
Nummer : 15006579
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
betreft:
Verkeersbesluit voor de provinciale weg N62, Zelzate - A58 (gedeelte Zelzate - Terneuzen), traject Sluiskiltunnel ; van km 11,300 tot km 17,220;
(Nieuwe tracé (N62: Tractaatweg en Sluiskiltunnel ));
aanwijzing autoweg, regeling voorrang en verplichte rijrichting, regelen (advies)snelheid van op- en afritten, instellen (en opheffen) inhaalverbod.
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Bevoegdheidsgrondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N62 is/komt in beheer bij de provincie Zeeland.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
Het nieuwe tracé van de provinciale weg N62 Zelzate – A58 (gedeelte Zelzate – Terneuzen), inclusief de Sluiskiltunnel, is gerealiseerd om het knelpunt van de brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen op te heffen. De realisatie van de tunnel zal de doorstroming ten goede komen.
Het omliggende tracé is zodanig aangepast dat het geheel logisch op elkaar aansluit. De toe- en afritten van de N62 sluiten aan op het onderliggend wegennet.
Verkeersmaatregelen
De verkeersmaatregelen voor een deel van het oude tracé (thans N290: Guido Gezellestraat) zijn opgenomen in een separaat verkeersbesluit voor de provinciale weg provinciale weg Hulst - Terneuzen (N290) (Guido Gazellestraat); van km 22,200 tot km 23,400.
Het nieuwe tracé is circa 6 kilometer lang en loopt van de Spuikreekweg ter hoogte van km 11,300, waar de weg aansluit op de Tractaatweg (N62), naar de Binnendijk ter hoogte van km 17,220, waar de weg aansluit op de Westerscheldetunnelweg.
Het tracé is aangelegd en ingericht als een stroomweg en wordt aangeduid als autoweg (bord G3) met 2x 2 rijstroken en een gehandhaafde maximum snelheid van 100 km/h. Dit is in overeenstemming met aansluitende tracés. De kruispunten zijn uitgevoerd als ongelijkvloerse kruisingen met toeritten naar en afritten van de N62. Deze toe- en afritten sluiten aan op, in z'n totaliteit, vier rotondes. Deze rotondes zijn onderdeel van het onderliggend wegennet (N290 en N61) en behoren dus niet tot het verkeersbesluit van de N62.
Op de toeritten van de N62, zowel aan de west- als oostzijde van de tunnel wordt de weg aangeduid als autoweg met borden G3. Andersom wordt op de afritten van de N62 richting de rotondes het einde van de autoweg aangegeven met borden G4. Op de afrit van de N62 richting de N61 staan geen borden einde autoweg, gezien het feit dat de N61 ook autoweg is. Op deze afrit wordt een adviessnelheid van 50 km/u gegeven met bord A4-50. Op de afritten van de N62 richting de rotondes worden, in tegengestelde richting, borden met een gesloten verklaring C2 met onderbord OB705f ('ga terug') geplaatst ter voorkoming van spookrijders.
Op het tracé wordt van ca. km 12,900 tot km 15,500 in beide richtingen een inhaalverbod ingesteld voor vrachtwagens en motorvoertuigen met aanhangwagens om elkaar onderling in te halen met bord F1 en onderborden B101 en B11. Dit verbod wordt opgeheven met borden F8. Dit inhaalverbod wordt ingesteld op het weggedeelte van de daadwerkelijke tunnel in verband met tunnelveiligheid.
Oostzijde Sluiskiltunnel
Bij de overgang van de bestaande tweebaans Tractaatweg naar het nieuwe vierbaans tracé richting de Sluiskiltunnel wordt de weggebruiker middels een bord D2ro op de middengeleider geattendeerd op de verplichte rijrichting.
Op de afrit van de N62 naar de noordelijke rotonde wordt ter hoogte van km 12,000a een maximum snelheid van 70 km/h ingesteld met bord A1-70. Dit in verband met de verkeersveiligheid. Op de toerit van de (noordelijke) rotonde naar de noordelijke rijbaan wordt een adviessnelheid van 50 km/h gegeven met bord A4-50.
Ter hoogte van km 13,200 bevinden zich aan de noord- en zuidzijde toegangen voor hulpdiensten in geval van calamiteiten (calamiteitenwegen), afgesloten met slagbomen. Beide toegangen sluiten aan op (parallel)wegen waaraan voorrang verleend dient te worden. Dit wordt geregeld door plaatsing van borden B6 en haaientanden. Anderzijds wordt vanaf de (parallel)wegen de calamiteitentoegang gesloten voor alle verkeer met borden C1. Op de noordelijke parallelweg wordt de verplichte rijrichting aangegeven met borden C4r en D4.
Westzijde Sluiskiltunnel
Op de afrit van de N62 richting de rotonde aan de westzijde van de Sluiskiltunnel, ten zuiden van het nieuwe tracé wordt in het kader van de verkeersveiligheid een maximumsnelheid van 70 km/h ingesteld met bord A1-70 ter hoogte van km 16,550c. Tevens wordt, zoals eerder vermeld, op de afrit van de zuidelijke rijbaan van de N62 richting de N61 met het bord A4-50 een adviessnelheid van 50 km/h aangegeven.
Op de afrit van de N62 richting de noordelijke rotonde wordt een bord met adviessnelheid 50 km/h geplaatst (bord A4-50).
Ter hoogte van km 15,300 bevinden zich aan de noord- en zuidzijde toegangen voor hulpdiensten in geval van calamiteiten, afgesloten met slagbomen (calamiteitenwegen). Beide toegangen sluiten aan op (parallel)wegen waaraan voorrang verleend dient te worden. Dit wordt geregeld door plaatsing van borden B6 en haaientanden.
Op de noordelijke (parallel)weg wordt met bord D4 aangegeven dat die weg gevolgd moet worden en er niet afgeslagen mag worden richting de calamiteitenroute. Deze wordt gesloten verklaard met bord C1. Tevens wordt de voorrang geregeld met bord B6 en haaientanden, zodanig dat weggebruikers op de calamiteitenroute voorrang moeten verlenen aan de weggebruikers op de parallelweg. Het begin en einde van het naastgelegen (brom)fietspad wordt aangegeven met de borden G12a en bord G12b.
De zuidelijke calamiteitentoegang wordt vanaf de zuidelijke (parallel)weg eveneens gesloten verklaard met borden C1. Begin en einde van het fietspad ten zuiden van N62 wordt aangeduid als (brom)fietspad met bord G12a en bord G12b.
Overig
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1, sub. a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1, sub c: het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerder, te weten de gemeente Terneuzen.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen
b e s l u i t e n wij:
I.Door plaatsing van de verkeersborden A1 (met opschrift '70') , van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), op de provinciale weg N62, Zelzate - A58 (gedeelte Zelzate - Terneuzen), traject Sluiskiltunnel, op de afrit naar de noordelijke rotonde ter hoogte van km 12,000a en op de afrit van voornoemde N62 richting de rotonde aan de westzijde van de Sluiskiltunnel, ten zuiden van het nieuwe tracé ter hoogte van km 16,550c, een maximumsnelheid van 70km/h vast te stellen;
Door plaatsing van de verkeersborden A4 (met opschrift '50'), van voornoemde bijlage op de afrit van de zuidelijke rijbaan van voornoemde N62 richting de rijksweg N61 Schoondijke – Terneuzen) en op de afrit van de N62 richting de noordelijke rotonde van de N62 richting voornoemde N61, een adviessnelheid in te stellen van 50km/h;
  • I.
    Door plaatsing van de verkeersborden F1 met onderborden 101 en 11, en verkeersborden F8 (eindevan alle door verkeersborden aangegeven verboden), van voornoemde bijlage, op voornoemde provinciale weg N62 van ca. km 12,900 tot km 15,500 een inhaalverbod in te stellen, zodat het voor bestuurders van vrachtwagens en motorvoertuigen met aanhangwagens, in beide richtingen, verboden is elkaar onderling in te halen;
  • II.
    Door plaatsing van de verkeersborden G3 en G4, van voornoemde bijlage, de provinciale weg N62, Zelzate - A58 (gedeelte Zelzate - Terneuzen), traject Sluiskiltunnel, van km 11,300 tot km 17,220 (incl. de toeritten) aan te duiden als autoweg. Op de afritten van de N62 richting de rotondes bestuurders te informeren dat de autoweg eindigt;
  • III.
    Door plaatsing van de verkeersborden C2 met onderbord 705f ("ga terug"), van voornoemde bijlage, de afritten van voornoemde N62 richting de rotondes, aan te wijzen als eenrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij of trekdieren of vee;
  • IV.
    Door plaatsing van de verkeersborden D2ro van voornoemde bijlage, bij de oostzijde Sluiskiltunnel bij de overgang van de bestaande tweebaans Tractaatweg naar het nieuwe vierbaans tracé richting de Sluiskiltunnel, bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;
  • V.
    Door plaatsing van de verkeersborden B6, van voornoemde bijlage, met de bijbehorende haaientanden, als bedoeld in artikel 12, onder b VII van het BAWB, de voorrang te regelen voor respectievelijk de aan de oostzijde van de Sluiskultunnel ter hoogte van km 13,200, aan de noord- en zuidzijde gelegen toegangen voor hulpdiensten in geval van calamiteiten (calamiteitenwegen) die aansluiten op (parallel)wegen en de zich aan de westzijde van de Sluiskiltunnel ter hoogte van km 15,300 aan de noord- en zuidzijde gelegen toegangen voor hulpdiensten in geval van calamiteiten (calamiteitenwegen) die aansluiten op de (parallel)wegen zodanig dat aan het verkeer op de parallelwegen voorrang dient te worden verleend;
  • VI.
    Door plaatsing van de verkeersborden C1, van voornoemde bijlage, respectievelijk de aan de westzijde van de Sluiskiltunnel ter hoogte van km 13,200 en de aan de oostzijde van de Sluiskiltunnel ter hoogte van km 15,300 gelegen voornoemde calamiteitenwegen, alsmede de zuidelijke calamiteitentoegang vanaf de zuidelijke (parallel)weg te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;
  • VII.
    Door plaatsing van de verkeersborden C4 en D4, van voornoemde bijlage, de noordelijke parallelweg aan te duiden als eenrichtingsweg en bestuurders te gebieden de rijrichting te volgen die op de borden is aangegeven;
  • VIII.
    Door plaatsing van de verkeersborden G12a en G12b, van voornoemde bijlage, het naastgelegen (brom)fietspad bij de noordelijke (parallel)weg en het fietspad ten zuiden van N62 aan te duiden als fiets/bromfietspad;
  • IX.
    In te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten;
  • X.
    dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,
namens dezen,
M.J. Krombeen, QC
hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.
Mededeling
Inlichtingen
Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:
Verkeersmaatregelen:
de heer M.J. Hoosemans, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631457;
mevrouw S. Voet, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631054;
de heer E. Roelans, Unit Droge Infrastructuur, telefoonnummer: 0118 – 631047 of 062890 4110.
Juridische procedure:
Mevrouw A. Caljouw, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631571.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij:
Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.
Wie is belanghebbende?
Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.
In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.
U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.
Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.
Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.
Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.
Naar boven