aanwijzing autoweg, regeling voorrang en verplichte rijrichting, regelen (advies)snelheid van op- en afritten, instellen (en opheffen) inhaalverbod.
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
Verkeersbesluit voor de provinciale weg N62,
Zelzate
- A58 (gedeelte
Zelzate
- Terneuzen), traject
Sluiskiltunnel
; van km 11,300 tot km 17,220;
(Nieuwe tracé (N62:
Tractaatweg
en
Sluiskiltunnel
));
aanwijzing autoweg, regeling voorrang en verplichte rijrichting, regelen (advies)snelheid van op- en afritten, instellen (en opheffen) inhaalverbod.
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N62 is/komt in beheer bij de provincie Zeeland
.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
Het nieuwe tracé van de provinciale weg N62 Zelzate – A58 (gedeelte Zelzate – Terneuzen), inclusief de Sluiskiltunnel, is gerealiseerd om het knelpunt van de brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen op te heffen. De realisatie van de tunnel zal de doorstroming ten goede komen.
Het omliggende tracé is zodanig aangepast dat het geheel logisch op elkaar aansluit. De toe- en afritten van de N62 sluiten aan op het onderliggend wegennet.
De verkeersmaatregelen voor een deel van het oude tracé (thans N290: Guido Gezellestraat) zijn opgenomen in een separaat verkeersbesluit voor de provinciale weg provinciale weg Hulst - Terneuzen (N290) (Guido Gazellestraat); van km 22,200 tot km 23,400.
Het nieuwe tracé is circa 6 kilometer lang en loopt van de Spuikreekweg ter hoogte van km 11,300, waar de weg aansluit op de Tractaatweg (N62), naar de Binnendijk ter hoogte van km 17,220, waar de weg aansluit op de Westerscheldetunnelweg.
Het tracé is aangelegd en ingericht als een stroomweg en wordt aangeduid als autoweg (bord G3) met 2x 2 rijstroken en een gehandhaafde maximum snelheid van 100 km/h. Dit is in overeenstemming met aansluitende tracés. De kruispunten zijn uitgevoerd als ongelijkvloerse kruisingen met toeritten naar en afritten van de N62. Deze toe- en afritten sluiten aan op, in z'n totaliteit, vier rotondes. Deze rotondes zijn onderdeel van het onderliggend wegennet (N290 en N61) en behoren dus niet tot het verkeersbesluit van de N62.
Op de toeritten van de N62, zowel aan de west- als oostzijde van de tunnel wordt de weg aangeduid als autoweg met borden G3. Andersom wordt op de afritten van de N62 richting de rotondes het einde van de autoweg aangegeven met borden G4. Op de afrit van de N62 richting de N61 staan geen borden einde autoweg, gezien het feit dat de N61 ook autoweg is. Op deze afrit wordt een adviessnelheid van 50 km/u gegeven met bord A4-50. Op de afritten van de N62 richting de rotondes worden, in tegengestelde richting, borden met een gesloten verklaring C2 met onderbord OB705f ('ga terug') geplaatst ter voorkoming van spookrijders.
Op het tracé wordt van ca. km 12,900 tot km 15,500 in beide richtingen een inhaalverbod ingesteld voor vrachtwagens en motorvoertuigen met aanhangwagens om elkaar onderling in te halen met bord F1 en onderborden B101 en B11. Dit verbod wordt opgeheven met borden F8. Dit inhaalverbod wordt ingesteld op het weggedeelte van de daadwerkelijke tunnel in verband met tunnelveiligheid.
Bij de overgang van de bestaande tweebaans Tractaatweg naar het nieuwe vierbaans tracé richting de Sluiskiltunnel wordt de weggebruiker middels een bord D2ro op de middengeleider geattendeerd op de verplichte rijrichting.
Op de afrit van de N62 naar de noordelijke rotonde wordt ter hoogte van km 12,000a een maximum snelheid van 70 km/h ingesteld met bord A1-70. Dit in verband met de verkeersveiligheid. Op de toerit van de (noordelijke) rotonde naar de noordelijke rijbaan wordt een adviessnelheid van 50 km/h gegeven met bord A4-50.
Ter hoogte van km 13,200 bevinden zich aan de noord- en zuidzijde toegangen voor hulpdiensten in geval van calamiteiten (calamiteitenwegen), afgesloten met slagbomen. Beide toegangen sluiten aan op (parallel)wegen waaraan voorrang verleend dient te worden. Dit wordt geregeld door plaatsing van borden B6 en haaientanden. Anderzijds wordt vanaf de (parallel)wegen de calamiteitentoegang gesloten voor alle verkeer met borden C1. Op de noordelijke parallelweg wordt de verplichte rijrichting aangegeven met borden C4r en D4.
Op de afrit van de N62 richting de rotonde aan de westzijde van de Sluiskiltunnel, ten zuiden van het nieuwe tracé wordt in het kader van de verkeersveiligheid een maximumsnelheid van 70 km/h ingesteld met bord A1-70 ter hoogte van km 16,550c. Tevens wordt, zoals eerder vermeld, op de afrit van de zuidelijke rijbaan van de N62 richting de N61 met het bord A4-50 een adviessnelheid van 50 km/h aangegeven.
Op de afrit van de N62 richting de noordelijke rotonde wordt een bord met adviessnelheid 50 km/h geplaatst (bord A4-50).
Ter hoogte van km 15,300 bevinden zich aan de noord- en zuidzijde toegangen voor hulpdiensten in geval van calamiteiten, afgesloten met slagbomen (calamiteitenwegen). Beide toegangen sluiten aan op (parallel)wegen waaraan voorrang verleend dient te worden. Dit wordt geregeld door plaatsing van borden B6 en haaientanden.
Op de noordelijke (parallel)weg wordt met bord D4 aangegeven dat die weg gevolgd moet worden en er niet afgeslagen mag worden richting de calamiteitenroute. Deze wordt gesloten verklaard met bord C1. Tevens wordt de voorrang geregeld met bord B6 en haaientanden, zodanig dat weggebruikers op de calamiteitenroute voorrang moeten verlenen aan de weggebruikers op de parallelweg. Het begin en einde van het naastgelegen (brom)fietspad wordt aangegeven met de borden G12a en bord G12b.
De zuidelijke calamiteitentoegang wordt vanaf de zuidelijke (parallel)weg eveneens gesloten verklaard met borden C1. Begin en einde van het fietspad ten zuiden van N62 wordt aangeduid als (brom)fietspad met bord G12a en bord G12b.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1, sub. a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1, sub c: het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerder, te weten de gemeente Terneuzen.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via
https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.