De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 8, eerste lid, 13 en 16 van het Besluit Bewijzen van bevoegdheid
voor de luchtvaart;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001
wordt als volgt gewijzigd.
A
In artikel 1, eerste lid, vervalt:
- gekwalificeerde opleidingsinstelling:
-
gekwalificeerde opleidingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen
voor luchtvarenden 2001;.
B
In artikel 7, eerste lid, onderdeel a, vervalt ‘MP of’.
C
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a vervalt ‘of gekwalificeerde’.
2. In onderdeel b wordt na ‘kennis:’ ingevoegd: de eisen bedoeld in bijlage I (Deel
FCL), subdeel B, sectie 2 onderscheidenlijk sectie 3, van verordening (EU) nr. 1178/2011
of, tot uiterlijk 8 april 2016,.
D
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a vervalt ‘of gekwalificeerde’.
2. In onderdeel b wordt na ‘kennis en bedrevenheid:’ ingevoegd: de eisen bedoeld in
bijlage 4 van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 of, tot uiterlijk
8 april 2016,.
E
In artikel 20, onderdeel b, vervalt ‘of gekwalificeerde’.
ARTIKEL II
De Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt in de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen ingevoegd:
- gyroplane:
-
helicopter als bedoeld in artikel 1 van het Besluit luchtvaartuigen 2008;
B
In artikel 3, eerste lid, wordt RPL(MLA) vervangen door: RPL(A)MLA, RPL(H) gyroplane.
C
In de aanhef van artikel 4, onderdeel a, wordt ‘RPL(MLA)’ vervangen door: RPL(A)MLA
of RPL(H) gyroplane.
D
In artikel 6 komen, onder vernummering van het tweede lid tot derde lid, de eerste
twee leden te luiden:
-
1. De minister registreert op aanvraag een opleidingsinstelling opnieuw voor ten hoogste
twee jaar indien de aanvrager voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 10.
-
2. In afwijking van het eerste lid is opnieuw registreren met betrekking tot de opleidingen
RPL(A)SE piston (land) en RPL(A)TMG mogelijk voor ten hoogste twee jaar tot uiterlijk
8 april 2018.
E
In artikel 8 vervalt ‘, kwalificatie’.
F
In artikel 12 wordt ‘Bewijzen van registratie of kwalificatie’ onderscheidenlijk ‘aangemerkt
als registraties of kwalificaties’ vervangen door: een bewijs van registratie, onderscheidenlijk,
een registratie.
G
Het opschrift van bijlage 2 komt te luiden:
BIJLAGE 2. BEDOELD IN ARTIKEL 10, EERSTE LID, ONDERDEEL B, ONDER 2°.
H
Het opschrift van bijlage 4 alsmede deel I van die bijlage komen te luiden overeenkomstig
de bijlage bij deze regeling.
ARTIKEL III
Het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de alfabetische rangschikking van artikel 1 worden ingevoegd:
- EIR:
-
bevoegdverklaring ‘en route’-instrumentvliegen;
- LAPL:
-
bewijs van bevoegdheid voor de recreatieve luchtvaart als bedoeld in bijlage I (Deel
FCL), subdeel B, van verordening (EU) nr. 1178/2011;
- PPL:
-
bewijs van bevoegdheid als privépiloot.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid komt te luiden:
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
3. Het in het tweede lid bedoelde toelatingsbewijs vermeldt het persoonsgebonden registratienummer
en de geldigheidsduur van het toelatingsbewijs, te weten 18 maanden, gerekend vanaf
de laatste dag van de kalendermaand waarin de kandidaat voor het eerst aan een examenzitting
heeft deelgenomen.
D
In artikel 7 vervalt het eerste lid alsmede de aanduiding ‘2.’ voor het tweede lid.
E
Artikel 8, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘CPL, behoudens het CPL (FB),’ vervangen door: CPL behoudens
het CPL (FB), EIR.
2. In onderdeel b wordt na ‘PPL’ ingevoegd: , LAPL.
ARTIKEL IV
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel II, onderdelen
A tot en met C, terugwerken tot en met 15 maart 2014.
BIJLAGE BEDOELD IN ARTIKEL II, ONDERDEEL D, VAN DE REGELING VAN DE STAATSSECRETARIS
VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, NR. IENM/BSK-2015/71164, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING
BEWIJZEN VAN BEVOEGDHEID EN BEVOEGDVERKLARINGEN VOOR LUCHTVARENDEN 2001, DE REGELING OPLEIDINGSINSTELLINGEN VOOR LUCHTVARENDEN
2001 EN HET EXAMENREGLEMENT VOOR LUCHTVARENDEN 2004 IN VERBAND MET DE UITVOERING VAN
VERORDENING (EU) NR. 1178/2011 EN DE REPARATIE VAN ENKELE ONVOLKOMENHEDEN
Bijlage 4 bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling opleidingsinstellingen
voor luchtvarenden 2001
I Bevoegdverklaring Radiotelefonie
Inhoud
-
1. Algemeen
-
2. Kennis
-
3. Bedrevenheid
-
3.1 Bedrevenheid – VFR
-
3.2 Bedrevenheid – IFR
1. Algemeen
Kandidaten wordt lesgegeven door (voormalig) Luchtverkeersleiders, Flight Examiners
(FE), Instrument Rating Examiners (IRE), Flight Instructors (FI), Instrument Rating
Instructors (IRI) of leden van de voormalige standaardcommissie voor RT of voormalige
RT-examinatoren, te accepteren door de ILT.
Tijdens de opleiding wordt gebruik gemaakt van simulatieapparatuur die minimaal bestaat
uit een hoofdtelefoon met een daaraan bevestigde of losse microfoon, welke de kandidaat
in staat stelt andere kandidaten en de instructeur te horen en te antwoorden middels
een simplex verbinding. Na afloop dient door de instelling een certificaat te worden
afgegeven met betrekking tot het resultaat van de opleiding.
Het namens de betrokken opleidingsinstelling ondertekende certificaat dient te zijn
voorzien van de naam en het adres van die instelling, de inhoud van de training (VFR
of IFR), de periode waarin de opleiding werd verzorgd en het resultaat daarvan. Alsmede
dient te worden aangegeven de naam, het adres, de geboorteplaats, de geboortedatum
en eventueel het ILT-correspondentienummer van de kandidaat.
2. Kennis
Met kandidaten dient de volledige lesstof voor de vakken Communications, Communication
VFR of Communication IFR als onderdeel van de kenniseisen conform de Regeling bewijzen
van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001 voor LAPL, BPL, SPL,
PPL, CPL, IR, EIR, ATPL dan wel MPL zoals beschreven in verordening (EU) nr. 1178/2011,
te zijn behandeld.
Voor de bevoegdverklaring RT (VFR only) is als kennis vereist:
-
– het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen voor RPL en LAPL, bedoeld
in artikel FCL.120 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011;
-
– het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen voor BPL, SPL en PPL, bedoeld
in artikel FCL.215 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011; of
-
– het vak Communication VFR, als onderdeel van de kenniseisen voor CPL en ATPL, bedoeld
artikel FCL.310, respectievelijk artikel FCL.515 van bijlage I (Deel FCL) van verordening
(EU) nr. 1178/2011.
Voor de bevoegdverklaring RT (VFR and IFR) is als kennis vereist:
-
– het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen voor RPL en LAPL, bedoeld
in artikel FCL.120 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011;
-
– het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen BPL, SPL en PPL, bedoeld
in artikel FCL.215 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011; of
-
– het vak Communication VFR, als onderdeel van de kenniseisen voor CPL en ATPL, bedoeld
in artikel FCL.310, respectievelijk artikel FCL.515 van bijlage I (Deel FCL) van verordening
(EU) nr. 1178/2011; en
-
– het vak Communication IFR, als onderdeel van de kenniseisen voor IR, EIR of ATPL,
bedoeld in artikel FCL.615, respectievelijk artikel FCL.515, van bijlage I (Deel FCL)
van verordening (EU) nr. 1178/2011.
3. Bedrevenheid
Bedrevenheid wordt aangetoond door een praktijktoets.
3.1 Bedrevenheid – VFR
De kandidaat toont, tijdens de toets, aan de hand van gesimuleerde VFR-vluchtsituaties
aan bedreven te zijn in het, met gebruikmaking van de door ICAO voorgeschreven procedures
en fraseologieën in de Engelse taal, samenstellen, overbrengen en opnemen van berichten
met betrekking tot gecontroleerde VFR-vluchten.
3.2 Bedrevenheid – IFR
De kandidaat toont, tijdens de toets, aan de hand van gesimuleerde IFR-vluchtsituaties
aan bedreven te zijn in het, met gebruikmaking van de door ICAO voorgeschreven procedures
en fraseologieën in de Engelse taal, samenstellen, overbrengen en opnemen van berichten
met betrekking tot gecontroleerde IFR-vluchten.
TOELICHTING
Algemeen
Deze regeling strekt tot aanpassing van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen
voor luchtvarenden 2001, de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001
en het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 in verband met de uitvoering van verordening
(EU) nr. 1178/2011, zoals laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/445 van
de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 voor wat de technische
eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen
betreft, en de reparatie van een aantal onvolkomenheden in die regelingen.
Deze aanpassingen betreffen in de eerste plaats een overgangsregeling van de huidige
exameneisen naar de nieuwe Europese eisen voor de recreatieve vliegbrevetten en de
bevoegdverklaring voor radiotelefonie, alsmede reparaties van de Regeling bewijzen
van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001.
Daarnaast betreffen de aanpassingen reparaties van de Regeling opleidingsinstellingen
voor luchtvarenden 2001 en een actualisering van de exameneisen voor het vak ‘Communicatie’
in bijlage 4 bij die regeling.
Ten derde behelzen de aanpassingen de uitbreiding van de examenmogelijkheden met het
examen voor de light aircraft pilot licence (LAPL), de invoering van een nieuwe bevoegdverklaring
voor ‘en route’-instrumentvliegen (EIR) en een overgangsregeling van de huidige exameneisen
naar de nieuwe Europese eisen voor de recreatieve vliegbrevetten in het Examenreglement
voor luchtvarenden 2004.
Met deze aanpassingen wordt alvast geanticipeerd op de volledige inwerkingtreding
van Verordening (EU) nr. 1178/2011 met ingang van 8 april 2018 wanneer ook alle recreatieve
communautaire brevetten zijn ingevoerd en ook de opleidingen geheel aan de eisen van
die verordening voldoen.
Gevolgen
De aanpassingen hebben een volledig wetstechnisch karakter en hebben geen effect op
de administratieve lasten of andere gevolgen voor de burger.
Advies en consultatie
Deze regeling is voor een uitvoerings- en handhavingstoets voorgelegd aan de Inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT concludeert dat met de aanpassingen van de
regelingen de Nederlandse regelgeving formeel in lijn wordt gebracht met de Europese
regelgeving en zodoende de voor toezicht en handhaving benodigde duidelijkheid geeft.
De regeling heeft geen gevolgen voor de capaciteit en financiële middelen van de ILT.
Aangezien deze regeling geen ingrijpende veranderingen teweeg brengt in de rechten
en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de
uitvoeringspraktijk is afgezien van openbare internetconsultatie.
Vaste verandermomenten
Aangezien deze regeling diverse reparaties bevat voor de luchtvaartexamens en ook
noodzakelijk is om uitvoering te kunnen geven aan verordening (EU) nr. 1178/2011 wordt
afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn.
Verder worden de reparaties ten behoeve van het brevet RPL(H) gyroplane met terugwerkende
kracht tot en met 15 maart 2014 ingevoerd omdat op dat tijdstip de wijziging van kracht
werd waarbij dat brevet had moeten worden meegenomen.
Artikelsgewijs
Artikel I
Het begrip ‘gekwalificeerde opleidingsinstelling’ kan vervallen omdat deze instellingen
inmiddels verdwenen zijn. Aangezien deze instellingen voldeden aan de daarvoor geldende
eisen van verordening (EU) nr. 1178/2011 zijn deze sinds 8 april 2014 erkend als ATO’s
(approved training organisations) als bedoeld in bijlage VI van die verordening.
Voorts vervalt in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, de geldigheidsduur voor de bevoegdverklaring
MP omdat deze nu door de verordening (EU) nr. 1178/2011 wordt geregeld.
Verder worden met dit artikel de nieuwe eisen voor de nationale recreatieve vliegbrevetten
RPL (recreational pilot licence) en de nationale bevoegdverklaring voor radiotelefonie
RT overeenkomstig verordening (EU) nr. 1178/2011 vastgesteld. Tot uiterlijk 8 april
2016 blijft het daarnaast mogelijk om die documenten te verkrijgen op grond van de
oude eisen volgens JAR-FCL.
Artikel II
De eerste zeven onderdelen betreffen reparaties van de Regeling opleidingsinstellingen
voor luchtvarenden 2001, onder meer in verband met het ontbreken van het brevet RPL(H)
gyroplane en het vervallen van het begrip ‘gekwalificeerde opleidingsinstelling’.
Voorts is het opschrift van bijlage 2 van de regeling gecorrigeerd en is bijlage 4
van de regeling geactualiseerd. Deze bijlage 4 vermeldt voor elk type brevet welke
eisen gelden voor het onderdeel ‘Communicatie’ van het examen voor dat brevet. Deze
eisen zijn overgenomen uit bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011.
Artikel III
In artikel 3, tweede lid, van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 zijn in
onderdeel a nieuwe examens voor de bevoegdverklaring EIR en de brevetten LAPL(A) en
LAPL(H) toegevoegd. In onderdeel c is het examen voor het nationale brevet RPL weer
teruggezet omdat de volledige invoering van verordening (EU) nr. 1178/2011 tot 8 april
2018 is opgeschort bij Verordening (EU) 2015/445 van de Commissie tot wijziging van
verordening (EU) nr. 1178/2011. Het nieuwe onderdeel d betreft een geheel nieuw examen.
De artikelen 6 en 7, eerste lid, van het examenreglement konden vervallen omdat deze
bepalingen zijn geïntegreerd in de onderdelen b en c van artikel 3, tweede lid.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld