Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 30 april 2015, nr. IENM/BSK-2015/71164, tot wijziging van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001, de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 en het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 in verband met de uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011 en de reparatie van enkele onvolkomenheden

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 8, eerste lid, 13 en 16 van het Besluit Bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001 wordt als volgt gewijzigd.

A

In artikel 1, eerste lid, vervalt:

gekwalificeerde opleidingsinstelling:

gekwalificeerde opleidingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001;.

B

In artikel 7, eerste lid, onderdeel a, vervalt ‘MP of’.

C

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a vervalt ‘of gekwalificeerde’.

2. In onderdeel b wordt na ‘kennis:’ ingevoegd: de eisen bedoeld in bijlage I (Deel FCL), subdeel B, sectie 2 onderscheidenlijk sectie 3, van verordening (EU) nr. 1178/2011 of, tot uiterlijk 8 april 2016,.

D

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a vervalt ‘of gekwalificeerde’.

2. In onderdeel b wordt na ‘kennis en bedrevenheid:’ ingevoegd: de eisen bedoeld in bijlage 4 van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 of, tot uiterlijk 8 april 2016,.

E

In artikel 20, onderdeel b, vervalt ‘of gekwalificeerde’.

ARTIKEL II

De Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen ingevoegd:

gyroplane:

helicopter als bedoeld in artikel 1 van het Besluit luchtvaartuigen 2008;

B

In artikel 3, eerste lid, wordt RPL(MLA) vervangen door: RPL(A)MLA, RPL(H) gyroplane.

C

In de aanhef van artikel 4, onderdeel a, wordt ‘RPL(MLA)’ vervangen door: RPL(A)MLA of RPL(H) gyroplane.

D

In artikel 6 komen, onder vernummering van het tweede lid tot derde lid, de eerste twee leden te luiden:

  • 1. De minister registreert op aanvraag een opleidingsinstelling opnieuw voor ten hoogste twee jaar indien de aanvrager voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 10.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is opnieuw registreren met betrekking tot de opleidingen RPL(A)SE piston (land) en RPL(A)TMG mogelijk voor ten hoogste twee jaar tot uiterlijk 8 april 2018.

E

In artikel 8 vervalt ‘, kwalificatie’.

F

In artikel 12 wordt ‘Bewijzen van registratie of kwalificatie’ onderscheidenlijk ‘aangemerkt als registraties of kwalificaties’ vervangen door: een bewijs van registratie, onderscheidenlijk, een registratie.

G

Het opschrift van bijlage 2 komt te luiden:

BIJLAGE 2. BEDOELD IN ARTIKEL 10, EERSTE LID, ONDERDEEL B, ONDER 2°.

H

Het opschrift van bijlage 4 alsmede deel I van die bijlage komen te luiden overeenkomstig de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL III

Het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de alfabetische rangschikking van artikel 1 worden ingevoegd:

EIR:

bevoegdverklaring ‘en route’-instrumentvliegen;

LAPL:

bewijs van bevoegdheid voor de recreatieve luchtvaart als bedoeld in bijlage I (Deel FCL), subdeel B, van verordening (EU) nr. 1178/2011;

PPL:

bewijs van bevoegdheid als privépiloot.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. Het CBR verstrekt de kandidaat voor het schriftelijk theorie-examen een toelatingsbewijs, dat:

    • a. voor ATPL, CPL behoudens CPL(FB), IR, EIR, PPL, LAPL(A) en LAPL(H) geldig is conform bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011;

    • b. voor CPL(FB) tot 8 april 2018 geldig is voor alle vakken met een maximum van 8 examenpogingen en 8 examenzittingen per vak;

    • c. voor RPL en PPL, afgegeven overeenkomstig JAR-FCL 1 en 2, tot 8 april 2016 geldig is voor alle vakken met een maximum van 8 examenpogingen en 8 examenzittingen per vak;

    • d. voor RPL, ten behoeve van het vliegen met toestellen als bedoeld in bijlage II van de basisverordening, geldig is conform bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011;

    • e. geldig is voor een schriftelijk examen als bedoeld in Bijlage III, onderdeel B Conversie bewijzen van bevoegdheid, van verordening (EU) nr. 1178/2011.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Het in het tweede lid bedoelde toelatingsbewijs vermeldt het persoonsgebonden registratienummer en de geldigheidsduur van het toelatingsbewijs, te weten 18 maanden, gerekend vanaf de laatste dag van de kalendermaand waarin de kandidaat voor het eerst aan een examenzitting heeft deelgenomen.

C

Artikel 6 vervalt.

D

In artikel 7 vervalt het eerste lid alsmede de aanduiding ‘2.’ voor het tweede lid.

E

Artikel 8, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘CPL, behoudens het CPL (FB),’ vervangen door: CPL behoudens het CPL (FB), EIR.

2. In onderdeel b wordt na ‘PPL’ ingevoegd: , LAPL.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel II, onderdelen A tot en met C, terugwerken tot en met 15 maart 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

BIJLAGE BEDOELD IN ARTIKEL II, ONDERDEEL D, VAN DE REGELING VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, NR. IENM/BSK-2015/71164, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING BEWIJZEN VAN BEVOEGDHEID EN BEVOEGDVERKLARINGEN VOOR LUCHTVARENDEN 2001, DE REGELING OPLEIDINGSINSTELLINGEN VOOR LUCHTVARENDEN 2001 EN HET EXAMENREGLEMENT VOOR LUCHTVARENDEN 2004 IN VERBAND MET DE UITVOERING VAN VERORDENING (EU) NR. 1178/2011 EN DE REPARATIE VAN ENKELE ONVOLKOMENHEDEN

Bijlage 4 bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001

I Bevoegdverklaring Radiotelefonie

Inhoud
  • 1. Algemeen

  • 2. Kennis

  • 3. Bedrevenheid

  • 3.1 Bedrevenheid – VFR

  • 3.2 Bedrevenheid – IFR

1. Algemeen

Kandidaten wordt lesgegeven door (voormalig) Luchtverkeersleiders, Flight Examiners (FE), Instrument Rating Examiners (IRE), Flight Instructors (FI), Instrument Rating Instructors (IRI) of leden van de voormalige standaardcommissie voor RT of voormalige RT-examinatoren, te accepteren door de ILT.

Tijdens de opleiding wordt gebruik gemaakt van simulatieapparatuur die minimaal bestaat uit een hoofdtelefoon met een daaraan bevestigde of losse microfoon, welke de kandidaat in staat stelt andere kandidaten en de instructeur te horen en te antwoorden middels een simplex verbinding. Na afloop dient door de instelling een certificaat te worden afgegeven met betrekking tot het resultaat van de opleiding.

Het namens de betrokken opleidingsinstelling ondertekende certificaat dient te zijn voorzien van de naam en het adres van die instelling, de inhoud van de training (VFR of IFR), de periode waarin de opleiding werd verzorgd en het resultaat daarvan. Alsmede dient te worden aangegeven de naam, het adres, de geboorteplaats, de geboortedatum en eventueel het ILT-correspondentienummer van de kandidaat.

2. Kennis

Met kandidaten dient de volledige lesstof voor de vakken Communications, Communication VFR of Communication IFR als onderdeel van de kenniseisen conform de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001 voor LAPL, BPL, SPL, PPL, CPL, IR, EIR, ATPL dan wel MPL zoals beschreven in verordening (EU) nr. 1178/2011, te zijn behandeld.

Voor de bevoegdverklaring RT (VFR only) is als kennis vereist:

  • het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen voor RPL en LAPL, bedoeld in artikel FCL.120 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011;

  • het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen voor BPL, SPL en PPL, bedoeld in artikel FCL.215 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011; of

  • het vak Communication VFR, als onderdeel van de kenniseisen voor CPL en ATPL, bedoeld artikel FCL.310, respectievelijk artikel FCL.515 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011.

Voor de bevoegdverklaring RT (VFR and IFR) is als kennis vereist:

  • het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen voor RPL en LAPL, bedoeld in artikel FCL.120 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011;

  • het vak Communications, als onderdeel van de kenniseisen BPL, SPL en PPL, bedoeld in artikel FCL.215 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011; of

  • het vak Communication VFR, als onderdeel van de kenniseisen voor CPL en ATPL, bedoeld in artikel FCL.310, respectievelijk artikel FCL.515 van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011; en

  • het vak Communication IFR, als onderdeel van de kenniseisen voor IR, EIR of ATPL, bedoeld in artikel FCL.615, respectievelijk artikel FCL.515, van bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011.

3. Bedrevenheid

Bedrevenheid wordt aangetoond door een praktijktoets.

3.1 Bedrevenheid – VFR

De kandidaat toont, tijdens de toets, aan de hand van gesimuleerde VFR-vluchtsituaties aan bedreven te zijn in het, met gebruikmaking van de door ICAO voorgeschreven procedures en fraseologieën in de Engelse taal, samenstellen, overbrengen en opnemen van berichten met betrekking tot gecontroleerde VFR-vluchten.

3.2 Bedrevenheid – IFR

De kandidaat toont, tijdens de toets, aan de hand van gesimuleerde IFR-vluchtsituaties aan bedreven te zijn in het, met gebruikmaking van de door ICAO voorgeschreven procedures en fraseologieën in de Engelse taal, samenstellen, overbrengen en opnemen van berichten met betrekking tot gecontroleerde IFR-vluchten.

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling strekt tot aanpassing van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001, de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 en het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 in verband met de uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011, zoals laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/445 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 voor wat de technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen betreft, en de reparatie van een aantal onvolkomenheden in die regelingen.

Deze aanpassingen betreffen in de eerste plaats een overgangsregeling van de huidige exameneisen naar de nieuwe Europese eisen voor de recreatieve vliegbrevetten en de bevoegdverklaring voor radiotelefonie, alsmede reparaties van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001.

Daarnaast betreffen de aanpassingen reparaties van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 en een actualisering van de exameneisen voor het vak ‘Communicatie’ in bijlage 4 bij die regeling.

Ten derde behelzen de aanpassingen de uitbreiding van de examenmogelijkheden met het examen voor de light aircraft pilot licence (LAPL), de invoering van een nieuwe bevoegdverklaring voor ‘en route’-instrumentvliegen (EIR) en een overgangsregeling van de huidige exameneisen naar de nieuwe Europese eisen voor de recreatieve vliegbrevetten in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004.

Met deze aanpassingen wordt alvast geanticipeerd op de volledige inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 1178/2011 met ingang van 8 april 2018 wanneer ook alle recreatieve communautaire brevetten zijn ingevoerd en ook de opleidingen geheel aan de eisen van die verordening voldoen.

Gevolgen

De aanpassingen hebben een volledig wetstechnisch karakter en hebben geen effect op de administratieve lasten of andere gevolgen voor de burger.

Advies en consultatie

Deze regeling is voor een uitvoerings- en handhavingstoets voorgelegd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT concludeert dat met de aanpassingen van de regelingen de Nederlandse regelgeving formeel in lijn wordt gebracht met de Europese regelgeving en zodoende de voor toezicht en handhaving benodigde duidelijkheid geeft. De regeling heeft geen gevolgen voor de capaciteit en financiële middelen van de ILT.

Aangezien deze regeling geen ingrijpende veranderingen teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk is afgezien van openbare internetconsultatie.

Vaste verandermomenten

Aangezien deze regeling diverse reparaties bevat voor de luchtvaartexamens en ook noodzakelijk is om uitvoering te kunnen geven aan verordening (EU) nr. 1178/2011 wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn.

Verder worden de reparaties ten behoeve van het brevet RPL(H) gyroplane met terugwerkende kracht tot en met 15 maart 2014 ingevoerd omdat op dat tijdstip de wijziging van kracht werd waarbij dat brevet had moeten worden meegenomen.

Artikelsgewijs

Artikel I

Het begrip ‘gekwalificeerde opleidingsinstelling’ kan vervallen omdat deze instellingen inmiddels verdwenen zijn. Aangezien deze instellingen voldeden aan de daarvoor geldende eisen van verordening (EU) nr. 1178/2011 zijn deze sinds 8 april 2014 erkend als ATO’s (approved training organisations) als bedoeld in bijlage VI van die verordening.

Voorts vervalt in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, de geldigheidsduur voor de bevoegdverklaring MP omdat deze nu door de verordening (EU) nr. 1178/2011 wordt geregeld.

Verder worden met dit artikel de nieuwe eisen voor de nationale recreatieve vliegbrevetten RPL (recreational pilot licence) en de nationale bevoegdverklaring voor radiotelefonie RT overeenkomstig verordening (EU) nr. 1178/2011 vastgesteld. Tot uiterlijk 8 april 2016 blijft het daarnaast mogelijk om die documenten te verkrijgen op grond van de oude eisen volgens JAR-FCL.

Artikel II

De eerste zeven onderdelen betreffen reparaties van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001, onder meer in verband met het ontbreken van het brevet RPL(H) gyroplane en het vervallen van het begrip ‘gekwalificeerde opleidingsinstelling’. Voorts is het opschrift van bijlage 2 van de regeling gecorrigeerd en is bijlage 4 van de regeling geactualiseerd. Deze bijlage 4 vermeldt voor elk type brevet welke eisen gelden voor het onderdeel ‘Communicatie’ van het examen voor dat brevet. Deze eisen zijn overgenomen uit bijlage I (Deel FCL) van verordening (EU) nr. 1178/2011.

Artikel III

In artikel 3, tweede lid, van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 zijn in onderdeel a nieuwe examens voor de bevoegdverklaring EIR en de brevetten LAPL(A) en LAPL(H) toegevoegd. In onderdeel c is het examen voor het nationale brevet RPL weer teruggezet omdat de volledige invoering van verordening (EU) nr. 1178/2011 tot 8 april 2018 is opgeschort bij Verordening (EU) 2015/445 van de Commissie tot wijziging van verordening (EU) nr. 1178/2011. Het nieuwe onderdeel d betreft een geheel nieuw examen. De artikelen 6 en 7, eerste lid, van het examenreglement konden vervallen omdat deze bepalingen zijn geïntegreerd in de onderdelen b en c van artikel 3, tweede lid.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven