|
|
BB
|
KB
|
GL/TL
|
MVT/K/1
|
Oriëntatie op leren en werken
|
|
|
|
1.
|
De kandidaat kan zich oriënteren op de eigen loopbaan en het belang van de Moderne
Vreemde Talen in de maatschappij.
|
X
|
X
|
X
|
MVT/K/2
|
Basisvaardigheden
|
|
|
|
2.
|
De kandidaat kan basisvaardigheden toepassen die betrekking hebben op communiceren,
samenwerken en informatie verwerven, verwerken en presenteren
|
X
|
X
|
X
|
MVT/K/3
|
Leervaardigheden in de Moderne Vreemde Talen
|
CE
|
CE
|
CE
|
|
De kandidaat kan strategische vaardigheden toepassen die bijdragen tot:
|
X
|
X
|
X
|
3.
|
− het bereiken van verschillende lees-, schrijf-, luister- en kijk-, en spreek-en
gespreksdoelen
|
|
|
|
|
− de bevordering van het eigen taalleerproces
|
|
|
|
|
− het compenseren van eigen tekortschietende taalkennis of communicatieve kennis.
|
|
|
|
|
− kennis van land en samenleving toepassen bij het herkennen van cultuuruitingen
|
|
|
|
MVT/K/4
|
Leesvaardigheid
|
CE
|
CE
|
CE
|
|
De kandidaat kan:
|
X
|
X
|
X
|
4.
|
− aangeven welke relevante informatie een tekst bevat, gegeven een bepaalde informatiebehoefte
|
|
|
|
|
− de hoofdgedachte van een tekst(gedeelte) aangeven
|
|
|
|
|
− de betekenis van belangrijke elementen van een tekst aangeven
|
|
|
|
|
− gegevens uit één of meer teksten met elkaar vergelijken en daaruit conclusies trekken
|
|
|
|
|
− verbanden tussen delen van een tekst aangeven.
|
|
|
|
MVT/K/5
|
Luister- en kijkvaardigheid [1]
|
CE
|
CE
|
CE
|
|
De kandidaat kan:
|
X
|
X
|
X
|
5.
|
− aangeven welke relevante informatie een tekst bevat, gegeven een bepaalde informatiebehoefte
|
|
|
|
|
− de hoofdgedachte van een tekst(gedeelte) aangeven
|
|
|
|
|
− de betekenis van belangrijke elementen van een tekst aangeven
|
|
|
|
|
− anticiperen op het meest waarschijnlijke vervolg van een gesprek.
|
|
|
|
MVT/K/6
|
Gespreksvaardigheid
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
|
X
|
X
|
X
|
6.
|
− adequaat reageren in veel voorkomende sociale contacten, zoals begroeten
|
|
|
|
|
− informatie geven en vragen
|
|
|
|
|
− naar een mening/oordeel vragen en een mening/oordeel geven
|
|
|
|
|
− uitdrukking geven aan en vragen naar (persoonlijke) gevoelens
|
|
|
|
|
− een persoon, object of gebeurtenis, ook uit het verleden en in de toekomst, beschrijven.
|
|
|
|
MVT/K/7
|
Schrijfvaardigheid [2]
|
BB
|
KB
|
GL/TL
|
|
|
CE
|
CE
|
CE
|
|
De kandidaat kan:
|
X
|
X
|
X
|
7.
|
− (persoonlijke) gegevens verstrekken
|
|
|
|
|
− een kort bedankje, groet of goede wensen schriftelijk overbrengen
|
|
|
|
|
− een briefje schrijven om informatie te vragen of te geven, om verzoeken of voorstellen
te doen of daarop te reageren, om gevoelens te uiten en ernaar te vragen
|
|
|
|
|
− op eenvoudig niveau briefconventies gebruiken.
|
|
|
|
MVT/V/1
|
Leesvaardigheid
|
|
|
CE
|
8.
|
De kandidaat kan:
|
|
|
X
|
|
− het gebruik van speciale stijlmiddelen herkennen
|
|
|
|
|
− conclusies trekken met betrekking tot het schrijfdoel, de opvattingen, de gevoelens
van de auteur en tot het beoogde publiek.
|
|
|
|
MVT/V/2
|
Kennis van land en samenleving
|
|
|
CE
|
9.
|
De kandidaat kan kennis van land en samenleving rond bepaalde onderwerpen toepassen
bij het herkennen en interpreteren van cultuuruitingen die specifiek zijn voor het
taalgebied of daarmee in directe relatie staan.
|
|
|
X
|
MVT/V/4
|
Verwerven, verwerken en verstrekken van informatie
|
|
|
|
10.
|
De kandidaat kan zelfstandig informatie verwerven, verwerken en verstrekken in het
kader van het sectorwerkstuk.
|
|
|
X
|
MVT/V/5
|
Vaardigheden in samenhang
|
|
|
CE
|
11.
|
De kandidaat kan de vaardigheden uit het kerndeel in samenhang toepassen.
|
|
|
X
|