Verkeersmaatregelen Kroonplein en omgeving Lemelerveld
Burgemeester en wethouders van Dalfsen,
gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).
de Dorpsstraat, Kerkstraat, Kroonplein, Meester Gorisstraat, Vilstersestraat, Kanaaldijk, Brugstraat, Parallelstraat, Mölnhoek en de Driepuntsbrug gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Lemelerveld;
Lemelerveld als dorp gelegen is binnen het beheersgebied van de gemeente Dalfsen;
bovengenoemde straten, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Dalfsen bevoegd is verkeersbesluiten te nemen;
gemeente Dalfsen het Kroonplein in Lemelerveld aan het herinrichten is om het geschikt te maken voor toekomstige ontwikkelingen;
tegelijkertijd een fietsroute Mölnhoek (tussen Driepuntsbrug en de Parallelstraat) en de Brugstraat gedeeltelijk wordt aangewezen als fietsstraat en als fietspad;
door de gemeente voor deze herinrichting een ontwerp is gemaakt dat ook gevolgen heeft voor de verkeerskundige inrichting van het gebied;
bij de herinrichting rekening gehouden is met de uitgangspunten die in het convenant Duurzaam Veilig dan wel in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan zijn vastgelegd;
binnen Duurzaam Veilig onderscheid wordt gemaakt tussen gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (verblijfsgebieden);
het gebied waarin de ontwikkeling plaatsvindt in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan Dalfsen in zijn geheel is aangewezen als verblijfsgebied waar een 30 kilometer per uur zone van kracht is;
in dergelijke verblijfsgebieden de voorrang zonder het toepassen van verkeerstekens geregeld wordt, waarbij aan bestuurders die van rechts naderen voorrang verleend dient te worden;
om die reden het voorrangskruispunt Dorpsstraat- Kerkstraat zal worden opgeheven;
voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) bij voorkeur niet worden toegepast in verblijfsgebieden, omdat het oversteken van voetgangers overal op wegvakken kan plaatsvinden;
het Kroonplein een pleinachtige inrichting krijgt waardoor de bestaande voetgangersoversteekplaats (zebrapad) over de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 4 kan komen te vervallen;
op het Kroonplein een zevental algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in het nieuwe plan worden opgenomen, waarbij de zes bestaande algemene gehandicaptenparkeer-plaatsen komen te vervallen;
op het Kroonplein een oplaadpunt ten behoeve van elektrische voertuigen aanwezig is, die in de nieuwe situatie een andere locatie zal krijgen en wordt voorzien van bord E4 met daaronder de tekst: ‘opladen elektrische voertuigen’;
de huidige route van buslijn 162 - via de Brugstraat richting de Parallelstraat - wordt gewijzigd waarbij de Brugstraat niet meer in de lijnvoering is opgenomen;
de Brugstraat tussen de Parallelstraat en een punt gelegen op circa 40 meter ten westen van de Dorpsstraat - middels borden G11 van het RVV 1990 - wordt aangewezen als verplicht tweerichting fietspad;
op de Brugstraat - tussen de Parallelstraat en het punt gelegen op circa 40 meter ten westen van de Dorpsstraat - een tweerichting fietspad is aangewezen welke in oostelijke richting overgaat in een fietsstraat waarbij fietsers gemotoriseerd verkeer kunnen verwachten en dat daarom bord G12 van het RVV 1990 (einde verplicht fietspad) zal worden geplaatst;
met het aanwijzen van de Brugstraat als verplicht tweerichting fietspad de huidige geslotenverklaring voor motorvoertuigen middels borden C12 van het RVV 1990 zal worden opgeheven;
met het vervallen van de busroute over de Brugstraat ook de bushalte wordt opgeheven;
in het geval van een vastgestelde hoofdfietsroute door verblijfsgebieden door de wegbeheerder gekozen mag worden om voorrangskruispunten in te stellen ten gunste van deze fietsroute;
de gemeente Dalfsen bezig is met een nieuw Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan waarin de route via de Mölnhoek/ Brugstraat wordt aangewezen als hoofdfietsroute;
kruispunt Mölnhoek- Parallelstraat in de nieuwe plannen wordt aangemerkt als kruispunt binnen een hoofdfietsroute en dat daarom middels het plaatsen van borden B3 en B6 van het RVV 1990 de voorrang wordt ingesteld ten gunste van de Mölnhoek/ Brugstraat;
gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de verkeersborden B3, B6, C12, G11, G12, E4, E6, L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 - en voetgangersoversteek-plaatsen - een verkeersbesluit is vereist;
gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg dan wel het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
in het kader van artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland;
de politie een positief advies heeft afgegeven op onderstaand verkeersbesluit.
met het verwijderen van verkeersbord B3 en B6 (voorrangskruispunt) en de bijbehorende markering - conform bijlage 1 RVV 1990 - het voorrangskruispunt Dorpsstraat – Kerkstraat op te heffen;
met het verwijderen van verkeersbord C12 (gesloten voor motorvoertuigen) - conform bijlage 1 RVV 1990 - de geslotenverklaring in de Brugstraat op te heffen;
met het verwijderen van verkeersbord E6 (algemene gehandicaptenparkeerplaats) - conform bijlage 1 RVV 1990 - op het bestaande Kroonplein een zestal algemene gehandicapten parkeerplaatsen (4 ter hoogte van Kroonplein 16 en 2 gelegen ten oosten van de weg tussen Kroonplein en Kerkstraat) op te heffen;
met het verwijderen van verkeersbord E4 met daaronder ‘opladen elektrische voertuigen’ - conform bijlage 1 RVV 1990 - op het bestaande Kroonplein gelegen (ten westen van de weg tussen Kroonplein en Kerkstraat) een laadlocatie voor elektrische voertuigen op te heffen;
met het verwijderen van de markering (en de bijbehorende borden L2) - conform bijlage 1 RVV 1990 - de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van Kerkstraat 4 op te heffen;
met het verwijderen van bord L3 - conform bijlage 1 RVV 1990 - de bushalte aan de Brugstraat op te heffen;
met het plaatsen van borden B3 en B6 (en de bijbehorende markering) - conform bijlage 1 RVV 1990 - een voorrangskruispunt aan te wijzen tussen de Mölnhoek – Parallelstraat waarbij verkeer op de Parallelstraat voorrang dient te verlenen aan verkeer op de route Mölnhoek/ Brugstraat;
met het plaatsen van verkeersbord E6 - conform bijlage 1 RVV 1990 - 7 algemene gehandicapten parkeerplaatsen op het vernieuwde Kroonplein aan te wijzen;
met het plaatsen van verkeersbord E4 met daaronder de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ - conform bijlage 1 RVV 1990 - een tweetal parkeerplaatsen ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen op het vernieuwde Kroonplein aan te wijzen;
met het plaatsen van verkeersbord G11 (verplicht fietspad) en onderbord fietsers in twee richtingen toegestaan - conform bijlage 1 RVV 1990 - de Brugstraat tussen de Parallelstraat en een punt dat gelegen is op circa 40 meter ten westen van de Dorpsstraat aan te wijzen als tweerichting fietspad;
met het plaatsen van verkeersbord G12 (einde verplicht fietspad) en onderbord fietsers in twee richtingen toegestaan - conform bijlage 1 RVV 1990 - het tweerichting fietspad op de Brugstraat, vanaf een punt dat gelegen is op circa 40 meter ten westen van de Dorpsstraat, in oostelijke richting te beëindigen;
een afschrift van dit besluit te zenden aan de politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, de Regionale Ambulancevoorziening IJssel-Vecht en Veilig Verkeer Nederland Dalfsen.
namens burgemeester en wethouders van Dalfsen
manager Ruimtelijke Ontwikkeling.
Dit besluit wordt openbaar bekend gemaakt in de Staatscourant en KERNpunten. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Dit doet u door een bezwaarschrift in te dienen binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit. In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:
- -
- -
- -
een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de redenen van uw bezwaar.
U moet het bezwaarschrift ook ondertekenen. Ook vragen wij u om een vermelding van het zaaknummer van het besluit waar u bezwaar tegen heeft mee te sturen en aan te geven op welk telefoonnummer of e-mailadres u te bereiken bent. Het bezwaarschrift moet u sturen naar het College van burgemeester en wethouders van Dalfsen, Postbus 35, 7720 AA Dalfsen. Het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, vanwege spoedeisend belang of omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle (Postbus 10067, 8000 GB Zwolle).
Bijlage: s
ituatieschets verkeersmaatregelen Kroonplein e.o. Lemelerveld