Provincie Zeeland - Verkeersbesluit – verkeersmaatregelen voor provinciale weg Scharendijke - Haamstede (N652) (Recreatieverdeelweg 2e fase);
Logo Zeeland
Aanwijzing voorrangsweg, sluiting hoofdrijbaan voor langzaam verkeer, aanduiding van rotondes met regeling voorrang en verplichte rijrichting, instelling inhaalverbod, regelen maximum snelheid op aansluitende en naastliggende wegen, aanduiding fiets-/bromfietspaden, gesloten verklaring voor fietstunnel (km 1,200 tot km 4,000), gesloten verklaring voor voetgangers
Middelburg,
Datum : 1 april 2015
Nummer : 15005247
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
betreft:
Verkeersbesluit voor de provinciale weg Scharendijke - Haamstede (N652) ( Recreatieverdeelweg 2 e fase);
Aanwijzing voorrangsweg, sluiting hoofdrijbaan voor langzaam verkeer, aanduiding van rotondes met regeling voorrang en verplichte rijrichting, instelling inhaalverbod, regelen maximum snelheid op aansluitende en naastliggende wegen, aanduiding fiets-/bromfietspaden, gesloten verklaring voor fietstunnel (km 1,200 tot km 4,000), gesloten verklaring voor voetgangers.
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Bevoegdheidsgrondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N652 is in beheer bij de provincie Zeeland.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren, de nabijgelegen kernen zoveel mogelijk te ontlasten van het doorgaande autoverkeer en ter verbetering van de doorstroming van het verkeer, is de Recreatieverdeelweg 2e fase gedeelte tussen Scharendijke en Renesse aangelegd.
Deze weg is als gebiedsontsluitingsweg aangelegd volgens het principe 'Duurzaam Veilig' waar de voorrang is geregeld en de maximale snelheid 80 km/h betreft. Daarnaast is er een scheiding van verkeerssoorten gerealiseerd en kan er niet worden ingehaald. Op de gelijkvloerse kruispunten vindt de uitwisseling van de diverse verkeerssoorten plaats met behulp van rotondes, waarvan één ovonde en één kluifrotonde.
Met name 's zomers en door de vele uitgaansgelegenheden is Renesse en omgeving een trekpleister voor toeristen en jongeren. In de omgeving zijn dan ook veel (jongeren)campings te vinden.
In de zomer van 2014 is het meermaals voorgekomen dat er voetgangers op en rondom de Recreatieverdeelweg (N652) tussen Scharendijke en Renesse liepen. Dit kan gevaarlijke en verkeersonveilige situaties opleveren, aangezien de berm van de weg niet ingericht is op het herbergen van voetgangers (géén trottoir). Deze situatie is zeer onwenselijk. In het kader daarvan is besloten een gesloten verklaring voor voetgangers in te stellen.
Het is aangewezen hiervoor de benodigde verkeersmaatregelen te treffen.
Verkeersmaatregelen
Gelet op de functie van deze weg en uit oogpunt van eenduidigheid met de aansluitende weggedeelten, dient de weg te worden aangewezen als voorrangsweg door plaatsing van de verkeersborden B1. In het belang van de veiligheid op de weg en om de doorstroming van het verkeer te bevorderen, dient daarnaast dit weggedeelte gesloten te worden verklaard voor langzaam verkeer met de verkeersborden C9.
De scheiding van rijstroken is gerealiseerd door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken asstreep. Voor de Recreatieverdeelweg (km 1,200 tot en met km 4,000) geldt tevens een inhaalverbod, dat met deze dubbele doorgetrokken asstreep aangegeven wordt. Een inhaalverbod op dit type weg wordt gehandhaafd/ingesteld op basis van provinciaal beleid en heeft te maken met waarborging van de verkeersveiligheid. Inhalen met snelheden van 80 km/h wordt op wegen met twee rijkstroken als onwenselijk en gevaarlijk beschouwd. Plaatsing van verdere bebording om het inhaalverbod duidelijk te maken is door de aangebrachte dubbele doorgetrokken asstreep niet nodig.
De in de weg gelegen gelijkvloerse kruispunten/aansluitingen zijn uitgevoerd als rotondes, waarvan één ovale rotonde en één kluifrotonde. Deze kruispunten dienen te worden aangeduid als rotonde met verplichte rijrichting met resp. de verkeersborden D1 en D2. Deze laatste dienen op de middengeleiders voor de rotonde aan de toeleidende weg te worden geplaatst. Tevens is het noodzakelijk de voorrang te regelen ter plaatse van de aansluitingen van de toeleidende wegen op de rotondes, zodanig dat aan het verkeer op de rotonde voorrang moet worden verleend door plaatsing van de verkeersborden B6.
De rond de rotondes nabij km 1,350 en km 2,750 gesitueerde fietspaden dienen te worden aangeduid als fiets-/bromfietspad met verkeersborden G12a, waarop tevens voorrang verleend dient te worden aan kruisende wegen. Hiertoe worden de benodigde verkeersborden B6 geplaatst.
Op de kluifrotonde gesitueerd km 1,350 zijn nog wat extra maatregelen nodig om verkeersonveilige situaties tegen te gaan. Plaatsing van verkeersbord C14 op de noordwestelijke toeleidende weg dient ertoe om fietsers erop te attenderen hun weg op het fietspad te vervolgen en niet via de autorijbaan de rotonde op te rijden. Tevens worden er twee extra verkeersborden F10 geplaatst op de noordoostelijke toeleidende weg, om te voorkomen dat weggebruikers via deze rijbaan, die alleen naar de rotonde toe leidt en géén afleidende baan heeft, de rotonde verlaten.
Op de ovonde omstreeks km 2,750 zijn nog extra maatregelen getroffen in de vorm van plaatsing van twee verkeersborden C15 (één aan de noordzijde en één aan de zuidzijde van de rotonde op de toeleidende weg), zodat (brom)fietsverkeer niet via de autorijbaan de rotonde oprijdt, maar op het naastgelegen fietspad de rotonde passeert.
Daarnaast dienen twee verkeersborden A1-60 geplaatst te worden op de afleidende wegen (niet zijnde de N652) ten noorden en zuiden van de rotonde (Lange Moermondsweg) om de snelheid aldaar te bepalen op 60 km/h.
De rotonde gesitueerd omstreeks km 4.000 is reeds in gebruik genomen na de afronding van de 1e fase Recreatieverdeelweg. Dit betekent dat er voor die rotonde destijds al een verkeersbesluit is vastgesteld. Met uitbreiding van de Recreatieverdeelweg 2e fase, zijn onderstaande verkeersborden geplaatst m.b.t. de naastgelegen parallelweg en het opengestelde nieuwe weggedeelte:
  • Verkeersbord B6: weggebruikers op de parallelweg dienen voorrang te verlenen aan weggebruikers op de kruisende (Stoof)weg;
  • Verkeersbord A1-60: de (gehandhaafde) snelheid op de naastgelegen weg is 60 km/h.
De fietstunnel, gesitueerd bij km 1.980, dient in beide richtingen gesloten verklaard te worden voor alle motorvoertuigen door plaatsing van de verkeersborden C8 en C12.
Voor de hele Recreatieverdeelweg 2e fase geldt een gesloten verklaring voor voetgangers. Hiertoe dienen de verkeersborden C16 te worden geplaatst.
Overig
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1, sub. a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1, sub c: het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen
b e s l u i t e n wij:
  • I.
    door plaatsing van de verkeersborden B1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de provinciale weg Scharendijke – Haamstede (N652) (Recreatieverdeelweg 2e fase) van km 1,200 tot km 4,000 aan te duiden als voorrangsweg voor het verkeer in beide richtingen;
  • II.
    Door plaatsing van de verkeersborden A1 (met opschrift "60"), van voornoemde bijlage, voor de afleidende wegen (niet zijnde de N652) ten noorden en zuiden van de rotonde (Lange Moermondsweg), alsmede voor de naastgelegen paralelweg, een maximumsnelheid van 60 km/h vast te stellen;
  • III.
    door plaatsing van de verkeersborden B6 van voornoemde bijlage voor de naastgelegen parallelweg en het opengestelde nieuwe weggedeelte de voorrang zodanig te regelen dat door bestuurders op de parallelweg voorrang dient te worden verleend aan bestuurders op de kruisende (Stoof)weg;
  • IV.
    door plaatsing van de verkeersborden C9 van voornoemde bijlage, de hoofdrijbaan van voornoemde provinciale weg voor het verkeer in beide richtingen gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
  • V.
    door het aanbrengen van een (dubbele) doorgetrokken streep, als bedoeld in artikel 76 van voornoemd reglement in de as van voornoemde weg de bestuurders te verbieden elkaar onderling in te halen;
  • VI.
    Door plaatsing van respectievelijk de verkeersborden C8 en C12, van voornoemde bijlage de fietstunnel, gesitueerd bij km 1,980, in beide richtingen gesloten te verklaren voor respectievelijk motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en alle motorvoertuigen
  • VII.
    Door plaatsing van de verkeersborden C14 van voornoemde bijlage voornoemde weg ter plaatse van km 1,350, gesloten te verklaren voor fietsers en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor. Deze categorie weggebruikers dient hun weg op het fietspad te vervolgen, het is voor hen verboden via de autorijbaan de rotonde op te rijden;
  • VIII.
    Door plaatsing van de verkeersborden C15 van voornoemde bijlage voornoemde weg ter plaatse van km 2,750, gesloten te verklaren voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen. Deze categorie weggebruikers dient via het naastgelegen fietspad de rotonde te passeren;
  • IX.
    Door plaatsing van verkeersborden C16, van voornoemde bijlage de provinciale weg Scharendijke – Haamstede (N652) (Recreatieverdeelweg 2e fase) van km 1,200 tot km 4,000 in beide richtingen gesloten te verklaren voor voetgangers;
  • X.
    door plaatsing van de verkeersborden D1 van voornoemde bijlage de in voornoemde weg gelegen rotondes als zodanig aan te wijzen en de voorrang te regelen, zodanig dat aan bestuurders op de rotonde voorrang dient te worden verleend; hiertoe worden de nodige verkeersborden B6 geplaatst;
  • XI.
    door plaatsing van de verkeersborden D2 van voornoemde bijlage bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;
  • XII.
    Door plaatsing van de verkeersborden F10 van voornoemde bijlage op de noordoostelijke toeleidende weg, te voorkomen dat weggebruikers via deze rijbaan, die alleen naar de rotonde toe leidt en géén afleidende baan heeft, de rotonde verlaten;
  • XIII.
    door plaatsing van de verkeersborden G12a van voornoemde bijlage, de rond de voornoemde rotondes nabij km 1,350 en km 2,750 gesitueerde fietspaden aan te duiden als fiets/bromfietspad en de voorrang door plaatsing van verkeersborden B6 zodanig te regelen dat voorrang verleend dient te worden aan kruisende wegen;
  • XIV.
    in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten;
  • XV.
    dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,
namens dezen,
M.J. Krombeen, QC
hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.
Mededeling
Inlichtingen
Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:
Verkeersmaatregelen:
de heer M.J. Hoosemans, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631457;
mevrouw S. Voet, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631054;
de heer A. Welleman, Unit Droge Infrastructuur, telefoonnummer: 0118 - 631047 of 062890 4110.
Juridische procedure:
Mevrouw A. Caljouw, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631571.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij:
Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.
Wie is belanghebbende?
Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.
In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.
U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.
Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.
Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.
Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.
Naar boven