Aanwijzing voorrangsweg, sluiting hoofdrijbaan voor langzaam verkeer, aanduiding van rotondes met regeling voorrang en verplichte rijrichting, instelling inhaalverbod, regelen maximum snelheid op aansluitende en naastliggende wegen, aanduiding fiets-/bromfietspaden, gesloten verklaring voor fietstunnel (km 1,200 tot km 4,000), gesloten verklaring voor voetgangers
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
Verkeersbesluit voor de provinciale weg
Scharendijke
- Haamstede (N652) (
Recreatieverdeelweg
2
e
fase);
Aanwijzing voorrangsweg, sluiting hoofdrijbaan voor langzaam verkeer, aanduiding van rotondes met regeling voorrang en verplichte rijrichting, instelling inhaalverbod, regelen maximum snelheid op aansluitende en naastliggende wegen, aanduiding fiets-/bromfietspaden, gesloten verklaring voor fietstunnel (km 1,200 tot km 4,000), gesloten verklaring voor voetgangers.
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N652 is in beheer bij de provincie Zeeland
.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren, de nabijgelegen kernen zoveel mogelijk te ontlasten van het doorgaande autoverkeer en ter verbetering van de doorstroming van het verkeer, is de Recreatieverdeelweg 2
e fase gedeelte tussen Scharendijke en Renesse aangelegd.
Deze weg is als gebiedsontsluitingsweg aangelegd volgens het principe 'Duurzaam Veilig' waar de voorrang is geregeld en de maximale snelheid 80 km/h betreft. Daarnaast is er een scheiding van verkeerssoorten gerealiseerd en kan er niet worden ingehaald. Op de gelijkvloerse kruispunten vindt de uitwisseling van de diverse verkeerssoorten plaats met behulp van rotondes, waarvan één ovonde en één kluifrotonde.
Met name 's zomers en door de vele uitgaansgelegenheden is Renesse en omgeving een trekpleister voor toeristen en jongeren. In de omgeving zijn dan ook veel (jongeren)campings te vinden.
In de zomer van 2014 is het meermaals voorgekomen dat er voetgangers op en rondom de Recreatieverdeelweg (N652) tussen Scharendijke en Renesse liepen. Dit kan gevaarlijke en verkeersonveilige situaties opleveren, aangezien de berm van de weg niet ingericht is op het herbergen van voetgangers (géén trottoir). Deze situatie is zeer onwenselijk. In het kader daarvan is besloten een gesloten verklaring voor voetgangers in te stellen.
Het is aangewezen hiervoor de benodigde verkeersmaatregelen te treffen.
Gelet op de functie van deze weg en uit oogpunt van eenduidigheid met de aansluitende weggedeelten, dient de weg te worden aangewezen als voorrangsweg door plaatsing van de verkeersborden B1. In het belang van de veiligheid op de weg en om de doorstroming van het verkeer te bevorderen, dient daarnaast dit weggedeelte gesloten te worden verklaard voor langzaam verkeer met de verkeersborden C9.
De scheiding van rijstroken is gerealiseerd door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken asstreep. Voor de Recreatieverdeelweg (km 1,200 tot en met km 4,000) geldt tevens een inhaalverbod, dat met deze dubbele doorgetrokken asstreep aangegeven wordt. Een inhaalverbod op dit type weg wordt gehandhaafd/ingesteld op basis van provinciaal beleid en heeft te maken met waarborging van de verkeersveiligheid. Inhalen met snelheden van 80 km/h wordt op wegen met twee rijkstroken als onwenselijk en gevaarlijk beschouwd. Plaatsing van verdere bebording om het inhaalverbod duidelijk te maken is door de aangebrachte dubbele doorgetrokken asstreep niet nodig.
De in de weg gelegen gelijkvloerse kruispunten/aansluitingen zijn uitgevoerd als rotondes, waarvan één ovale rotonde en één kluifrotonde. Deze kruispunten dienen te worden aangeduid als rotonde met verplichte rijrichting met resp. de verkeersborden D1 en D2. Deze laatste dienen op de middengeleiders voor de rotonde aan de toeleidende weg te worden geplaatst. Tevens is het noodzakelijk de voorrang te regelen ter plaatse van de aansluitingen van de toeleidende wegen op de rotondes, zodanig dat aan het verkeer op de rotonde voorrang moet worden verleend door plaatsing van de verkeersborden B6.
De rond de rotondes nabij km 1,350 en km 2,750 gesitueerde fietspaden dienen te worden aangeduid als fiets-/bromfietspad met verkeersborden G12a, waarop tevens voorrang verleend dient te worden aan kruisende wegen. Hiertoe worden de benodigde verkeersborden B6 geplaatst.
Op de kluifrotonde gesitueerd km 1,350 zijn nog wat extra maatregelen nodig om verkeersonveilige situaties tegen te gaan. Plaatsing van verkeersbord C14 op de noordwestelijke toeleidende weg dient ertoe om fietsers erop te attenderen hun weg op het fietspad te vervolgen en niet via de autorijbaan de rotonde op te rijden. Tevens worden er twee extra verkeersborden F10 geplaatst op de noordoostelijke toeleidende weg, om te voorkomen dat weggebruikers via deze rijbaan, die alleen naar de rotonde toe leidt en géén afleidende baan heeft, de rotonde verlaten.
Op de ovonde omstreeks km 2,750 zijn nog extra maatregelen getroffen in de vorm van plaatsing van twee verkeersborden C15 (één aan de noordzijde en één aan de zuidzijde van de rotonde op de toeleidende weg), zodat (brom)fietsverkeer niet via de autorijbaan de rotonde oprijdt, maar op het naastgelegen fietspad de rotonde passeert.
Daarnaast dienen twee verkeersborden A1-60 geplaatst te worden op de afleidende wegen (niet zijnde de N652) ten noorden en zuiden van de rotonde (Lange Moermondsweg) om de snelheid aldaar te bepalen op 60 km/h.
De rotonde gesitueerd omstreeks km 4.000 is reeds in gebruik genomen na de afronding van de 1
e fase Recreatieverdeelweg. Dit betekent dat er voor die rotonde destijds al een verkeersbesluit is vastgesteld. Met uitbreiding van de Recreatieverdeelweg 2
e fase, zijn onderstaande verkeersborden geplaatst m.b.t. de naastgelegen parallelweg en het opengestelde nieuwe weggedeelte:
- •
Verkeersbord B6: weggebruikers op de parallelweg dienen voorrang te verlenen aan weggebruikers op de kruisende (Stoof)weg;
- •
Verkeersbord A1-60: de (gehandhaafde) snelheid op de naastgelegen weg is 60 km/h.
De fietstunnel, gesitueerd bij km 1.980, dient in beide richtingen gesloten verklaard te worden voor alle motorvoertuigen door plaatsing van de verkeersborden C8 en C12.
Voor de hele Recreatieverdeelweg 2
e fase geldt een gesloten verklaring voor voetgangers. Hiertoe dienen de verkeersborden C16 te worden geplaatst.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1, sub. a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1, sub c: het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via
https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.