Gemeente Rotterdam - RECTIFICATIE BESLUIT VERKEERSMAATREGEL
Logo Rotterdam
Maasvlakte I en II Euro VI 2015 15/0010002
AS15/02575
 
De directeur van cluster Stadsontwikkeling,
Overwegende dat,
  • in de publicatie van het verkeersbesluit “Maasvlakte I en II Euro VI 2015” op 20 maart 2015 met kenmerk 15/0003644 en AS15/02575 besluit 2 van de verkeersmaatregel abusievelijk onjuist is weergegeven en het derhalve noodzakelijk is om besluit 2 te rectificeren;
  • op grond van vigerende regelgeving, artikel 17 van het bestemmingsplan Maasvlakte 2 (en de aanvullingen daarop) en de Overeenkomst Lucht (en de addenda daarop) maatregelen zijn genomen om de verslechtering van de luchtkwaliteit als gevolg van het (toekomstig) gebruik van de Maasvlakte I en II (hierna Maasvlakte) te compenseren en salderen in gebieden waar grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden;
  • op 22 mei 2012 een verkeersbesluit is genomen, het zogenaamde “Verkeersbesluit Maasvlakte Euro VI 2014”, gepubliceerd op 30 mei 2012, ingegaan op 1 januari 2014, borden geplaatst op 1 oktober 2014, waarbij de Maasvlakte gesloten is verklaard vanaf die datum voor vrachtauto’s als bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV ’90) met dieselmotor die niet voldoen aan Euro VI, met uitzondering van vrachtauto’s die niet ouder zijn dan 7 jaar en daterend van voor 1 januari 2013; met mogelijkheid tot ontheffing in bijzondere gevallen zoals vastgelegd in Besluit ontheffingen Verkeersbesluit Maasvlakte Euro VI 2014, vastgesteld op 23 oktober 2012, gepubliceerd op 28-07-2014 of nadien is gewijzigd;
  • dit verkeersbesluit voldeed aan de wettelijke voorschriften met betrekking tot luchtkwaliteit en een voldoende compenserende werking zou hebben uitgaande van de aanname dat de Maasvlakte over de weg alleen ontsloten is via de N15;
  • dat de bedoeling is geweest de maatregel voor de gehele Maasvlakte te laten gelden, zie ook de website http://www.rotterdam.nl/N15 en de daarop gepubliceerde kaart (zie bijlage);
  • gebleken is dat parallel aan de N15 de Noordoever Oostvoornse Meer gelegen is, een weg onder beheer van het waterschap Hollandse Delta en de calamiteitenroute bij ontruiming van de Maasvlakte;
  • gebleken is dat via bovengenoemde weg vrachtauto’s het verkeersbesluit kunnen ontwijken en, wanneer dit massaal gaat gebeuren, het risico bestaat dat de compenserende werking en de gestelde normen voor de luchtkwaliteit in het eerder genoemde verkeersbesluit niet gehaald kunnen gaan worden en dat deze weg van het waterschap Hollandse Delta ook niet op zulk zwaar verkeer berekend is;
  • het dus gewenst is om de geslotenverklaring voor vrachtauto’s met dieselmotor op de Maasvlakte zonaal te maken.
  •  
  • De maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:
  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
  • het in stand houden van de Noordoever Oostvoornse Meer en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • de wegen onder beheer zijn van de gemeente Rotterdam;
  • in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460,of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaats gevonden met de Politie, eenheid Rotterdam;
     
gelet op artikel 15 lid 1, artikel 18 aanhef en onder d. van de Wvw, het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV ’90, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 459 zoals nadien gewijzigd) en artikel 12 sub a. I van het BABW en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2012 (gemeenteblad 2012-53, zoals nadien gewijzigd);
BESLUIT:
namens het college van Burgemeester en Wethouders,
  • 1.
    tot het wijzigen van het “Verkeersbesluit Maasvlakte Euro VI 2014” waarbij de geslotenverklaring voor vrachtauto’s met dieselmotor aangegeven door bord C7 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord met tekst: “Uitgezonderd Euro VI of toelating in de EU niet ouder dan 7 Jaar en daterend van voor 2013” op de Maasvlakte, zonaal wordt uitgevoerd zoals aangegeven op de in de toelichting aangegeven kaart, door de plaatsing van verkeersborden C7 (zone en einde zone) met onderborden van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
    - op de N15 / Europaweg bij hmp 25,0 in westelijke richting;
    - ter hoogte van de toerit van het Steenenbaak Plein op de N15 / Europaweg;
    - bij de aansluiting van de Krabbeweg op de N15 / Europaweg;
    - op de Noordoever Oostvoornse Meer 150 meter voor de splitsing in Prinses Máximaweg en Noorzeeboulevard;
    - een vooraankondiging van het zonebord C7 met afstandsaanduiding “na 5 km” op het onderbord op de Noordoever Oostvoornse Meer in westelijke richting na de aansluiting op de N218 / Brielse Maasdam;
waardoor de geslotenverklaring voor vrachtauto’s zonaal voor het gehele op genoemde kaart aangegeven gebied geldt;
• dat besluit 1 in gaat één dag na publicatie in de Staatscourant;
  •  
  • 2.
    onderdeel 2 van het op 20 maart 2015 gepubliceerde “Besluit verkeersmaatregel Maasvlakte I en II Euro VI 2015” met kenmerk 15/0003644 en AS15/02575 in te trekken en te vervangen door onderstaande tekst: tot het wijzigen van het besluit genoemd onder 1 waarbij de zonaal uitgevoerde geslotenverklaring voor vrachtauto’s met dieselmotor aangegeven door bord C7 (zone en einde zone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord met tekst: “Uitgezonderd Euro VI of toelating in de EU niet ouder dan 7 Jaar en daterend van voor 2013” op de Maasvlakte, wordt gewijzigd danwel uitgebreid door de plaatsing van verkeersborden C7 (zone en einde zone) met onderborden van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
    - op de N15 / Europaweg in westelijke richting direct na afrit 8;
    - een vooraankondiging van het zonebord C7 met afstandsaanduiding “na 1 km” op het onderbord tussen de afrit 9 en afrit 8 op de N15 in westelijke richting;
    - ter hoogte van de toerit van het Steenenbaak Plein op de N15 / Europaweg;
    - bij de aansluiting van de Krabbeweg op de N15 / Europaweg;
    - op de Noordoever Oostvoornse Meer 150 meter voor de splitsing in Prinses Máximaweg en Noorzeeboulevard;
    - een vooraankondiging van het zonebord C7 met afstandsaanduiding “na 5 km” op het onderbord op de Noordoever Oostvoornse Meer in westelijke richting na de aansluiting op de N218 / Brielse Maasdam;
waardoor de geslotenverklaring voor vrachtauto’s zonaal voor het gehele op bovengenoemde kaart aangegeven gebied geldt;
• tot het verwijderen van verkeersborden C7 (zone en einde zone) met onderborden van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de N15 ter hoogte van hmp 25,0 in westelijke richting;
• dat besluit 2 in gaat per 1 mei 2015;
Dat deze wijzigingsbesluiten worden aangehaald als “Maasvlakte I en II Euro VI 2015”.
 
De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.
 
Rotterdam, 1 april 2015
Namens het college van Burgemeester en Wethouders
de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,
voor deze, het hoofd Verkeer en Vervoer,
 
 
Mw. S.M. Leijten-Adams
 
 
Belanghebbenden kunnen tegen het gewijzigde onderdeel 2 van het besluit binnen zes weken na datum van de nieuwe publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. De bezwaartermijn tegen onderdeel 1 van het verkeersbesluit loopt nog tot en met 2 mei 2015.
Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:
  • -
    naam en adres van de indiener
  • -
    datum bezwaarschrift
  • -
    de gronden van het bezwaar
  • -
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.
Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:
Het college van burgemeester en wethouders,
t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.
Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op:
www.rotterdam.nl -> gemeenteloket -> onlineproducten -> formulier "digitaal bezwaar".
U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:
Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.
Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.
Naar boven