Besluit van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 13 april 2015, nr. IENM/BSK-2015/69348, tot wijziging van het aanwijzingsbesluit spoorwegen als locaalspoorweg in verband met de sanering van de verbinding Nieuw Amsterdam – Schoonebeek

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 1, eerste lid, van de de wet van 9 juli 1900, houdende nadere regeling van den dienst en het gebruik van spoorwegen, waarop uitsluitend met beperkte snelheid wordt vervoerd (Stb. 118);

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit spoorwegen als locaalspoorweg wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a vervalt.

2. De onderdelen c tot en met k worden geletterd a tot en met i.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, sector Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:

  • a. naam en adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

TOELICHTING

Dit besluit regelt dat de spoorweg Nieuw Amsterdam – Schoonebeek niet langer te beschouwen is als locaalspoorweg. Dit heeft tot gevolg dat de Locaalspoor- en Tramwegwet (LenT-wet) niet langer van toepassing is op de spoorlijn.

Dit besluit wordt genomen omdat de spoorlijn in onbruik is geraakt. De lijn was tot medio jaren ’90 in gebruik om een aardolieveld te ontsluiten. Tegenwoordig wordt de olie echter per pijplijn en vrachtauto vervoerd. Sinds de jaren ’90 is er geen vervoersexploitatie geweest op de spoorweg. Mede daarom is in 2011 de wissel gesaneerd die de spoorlijn verbond met het hoofdspoor Emmen-Coevorden. De locaalspoorweg Nieuw Amsterdam – Schoonebeek is sindsdien niet meer op een ander railnetwerk aangesloten.

De reden om nu dit besluit te nemen, is omdat de economische eigenaar van de spoorweg (ProRail bv) de locaalspoorweg wil verkopen. De potentiële koper is voornemens de spoorse voorzieningen weg te halen en vervolgens het oud ijzer en de gronden aan derden te verkopen. Hierdoor hoeft de beheerder geen kosten te maken om de spoorlijn te saneren. Voor verkoop is het noodzakelijk dat de spoorlijn uit het Aanwijzingsbesluit spoorwegen als locaalspoorweg gehaald is.

Voor de Inspectie Leefomgeving en Transport en de beheerder, ProRail bv, geeft het voorgestelde besluit geen aanleiding tot opmerkingen. Uit het voorgestelde besluit vloeien geen informatieverplichtingen voort die kunnen leiden tot kosten (administratieve lasten) voor het bedrijfsleven en burgers.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven