Logo HeerhugowaardBij14-220 Verkeersbesluit voor de Westfrieslandsingel

Verkeersbesluit

Datum: 1 april 2014

Onderwerp: verkeersbesluit voor Westfrieslandsingel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, is het gewenst om op de Westfrieslandsingel diverse verkeersveiligheidsmaatregelen te treffen. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan deze weg.

Het gaat om de volgende maatregelen:

  • a)Het aanpassen van het wegprofiel: de fietsstroken worden verbreed van 1,5 m naar 2,25 m. De fietsstroken worden voorzien van een onderbroken streep en fietssymbolen; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • b)De kruisingen Neslaan/fietsbrug Schaapskuilmeer en Gaard / Moerbeeklaan aan te passen ten behoeve van fietsers

Met het bovenstaande wordt beoogd:

Ad a)

De Westfrieslandsingel vorm te geven als een Wijktoegangsweg, waarmee de verkeersveiligheid gediend zal worden. De Westfrieslandsingel is volgens het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan gecategoriseerd als een Wijktoegangsweg. De Westfrieslandsingel vervult een functie als verbinding vanuit een gebied van erftoegangswegen naar een gebiedsontsluitingsweg. Daarbij is de verkeersintensiteit hoger dan gebruikelijk op andere erftoegangswegen. Fietsverkeer neemt een belangrijke positie in en de Westfrieslandsingel is onderdeel van een belangrijke route voor nood- en hulpdiensten.

Het is echter niet realistisch deze weg om te vormen naar 30 km/u in verband met de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet, met betrekking tot zijn functie als verzamelweg en de ruimte in het profiel.

De uitstraling van dit type weg moet niet lijken op dat van een gebiedsontsluitingsweg en dat is de reden dat de fietsstroken worden verbreed en er maar één rijloper overblijft voor autoverkeer.

De maximumsnelheid blijft 50 km/u, ontwerpsnelheid 40 km/u.

Ad b)

De fietsoversteken over de Westfrieslandsingel ter hoogte van de Neslaan/fietsbrug Schaapskuilmeer en Gaard/Fietsbrug Moerbeeklaan lopen nu parallel aan de voetgangersoversteekplaatsen. De aansluiting van de fietsbrug en de weg is vormgegeven met een hek haaks op het fietspad. Die inrichting is niet erg fietsvriendelijk en potentieel gevaarlijk. Bovendien steken fietsers gezamenlijk over met voetgangers. Voetgangers hebben daarbij voorrang, fietsers echter niet. Landelijke aanbevelingen aangaande oversteekplaatsen raden af gecombineerde oversteekplaatsen met twee verschillende voorrangsregels toe passen. Het aanpassen van de voorrang ten gunste van fietsers en voetgangers is hier onrealistisch en gevaarlijk. Om het zebrapad te kunnen handhaven, wat wel aan te bevelen is, is het verstandig fietsers gezamenlijk met autoverkeer af te wikkelen op de kruising. De fietsoversteken worden daartoe dan ook verwijderd. Dat maakt de situatie helder voor alle verkeersdeelnemers en bovendien een stuk fietsvriendelijker. Het kruisingsvlak wordt voorzien van een rode ondergrond zodat het overige verkeer geattendeerd wordt op mogelijk overstekende fietsers.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

Belangenafweging ( Awb-procedure )

Er heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.

Na overleg met het wijkpanel Oostertocht / ’t Kruis en Fietsersbond Heerhugowaard zijn er op details aanpassingen gedaan aan de ontwerpen voor de kruisingen met de Neslaan/fietsbrug Schaapskuilmeer en Gaard / Moerbeeklaan. De strekking van de motivering uit het ontwerpbesluit blijft gelijk.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om op de Westfrieslandsingel:

  • 1.Het wegprofiel aan te passen: de fietsstroken te verbreden en te voorzien van een onderbroken streep; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • 2.De kruisingen Neslaan/fietsbrug Schaapskuilmeer en Gaard / Moerbeeklaan aan te passen ten behoeve van fietsers.

Burgemeester en wethouders van Heerhugowaard,

namens hen,

N.A. van Excel

hoofd afdeling Wijkbeheer

Mededelingen

Beroep

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit dan kunt u beroep instellen. U kunt alleen beroep instellen als u eerder een zienswijze heeft ingediend of kunt aantonen dat u daartoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest. Ook kunt u beroep instellen, als u het niet eens bent met één van de wijzigingen in het definitieve besluit, ten opzichte van het ontwerpbesluit.

U stuurt dan binnen zesweken na publicatiedatum van dit besluit een beroepschrift naar de Rechtbank Alkmaar, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG in Alkmaar.

In het beroepschrift moeten ten minste zijn vermeld:

  • Uw naam, adres en telefoonnummer

  • Een omschrijving van het besluit waartegen u beroep instelt maakt

  • De reden(en) waarom u het niet eens bent met de beslissing

  • De datum waarop u het beroepschrift geschreven heeft

Daarnaast dient u een kopie van het besluit mee te zenden naar de Rechtbank.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht .

Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een beroepschrift moet u een bijdrage betalen, het zogenaamde griffierecht. Op www.rechtspraak.nl kunt u de brochure “beroep instellen bij de rechtbank, de Bestuursrechtelijke procedure” vinden. Hierin vindt u alle relevante informatie.

Voorlopige voorziening

De uitvoering van het besluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld. Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Wanneer deze wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw beroepschrift is beslist.

Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Alkmaar, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Naar boven