Logo AalsmeerVerkeersbesluit lengtebeperking Uiterweg-Grundelweg

Centrale Beheertaken, verkeer en vervoer, 2014

Z-2014/020665, D-2014/094166

Burgemeester en wethouders van Aalsmeer besluiten de Uiterweg en de Grundelweg gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 12 meter.

Dit gebeurt door middel van het plaatsen en verwijderen van verkeersborden en verkeerstekens conform bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), zoals aangegeven op de bijgevoegde bebordingstekening met tekeningnummer CBT-V-BB2014.09.

Voorgeschiedenis en bestaande situatie

In 2010 is besloten om de Uiterweg ten zuidwesten van de T-kruising Uiterweg-Grundelweg gesloten te verklaren voor vrachtverkeer langer dan 12 meter. De geslotenverklaring zorgt ervoor dat voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 12 meter, niet op dit deel van de Uiterweg mogen komen. De motivering van dit besluit was als volgt. Dit deel van de Uiterweg is een doodlopende smalle weg en om de weg te kunnen verlaten zal men ergens moeten kunnen keren. De Uiterweg is echter te smal voor grote voertuigen om te keren en er zijn ook geen mogelijkheden om een keerlus aan te leggen. Waar mogelijk keert men nu op aangrenzende erven of terreinen maar in een aantal gevallen kan dit niet, waardoor vrachtverkeer achteruit de Uiterweg af rijdt. Achteruitrijdend lang vrachtverkeer zorgt voor verkeersonveilige situaties voor medeweggebruikers.

Motivering uitbreiding verkeersbesluit

Het uitbreiden van het gebied waar de lengtebeperking geldt wordt als volgt gemotiveerd.

Het is wenselijk om de lengtebeperking uit te breiden met de Grundelweg (tussen Praamplein en Uiterweg). Het kruispunt Uiterweg-Grundelweg is zodanig krap dat lange vrachtwagens hier niet goed kunnen afslaan. Voor rechtsafslaan vanaf de Uiterweg naar de Grundelweg is onvoldoende ruimte omdat wachtende voertuigen op de Grundelweg niet kunnen uitwijken en omdat de bocht krap is. Ook voor linksafslaan is weinig ruimte als gevolg van de brug aan de overzijde en de uitstulping in de weg. Op de Grundelweg zelf rijdt veel verkeer van en naar de winkels, ook langzaam verkeer. Om de verkeersveiligheid te vergroten, de verkeersafwikkeling te verbeteren en de verkeerssituatie op het kruispunt Grundelweg-Uiterweg te verbeteren is het wenselijk om ook de Grundelweg gesloten te verklaren voor voertuigen langer dan 12 meter. Omdat zowel de Grundelweg als de Uiterweg ten zuiden van de Grundelweg dan een lengtebeperking kennen, is het wenselijk om ook op het meest noordelijke stukje Uiterweg (Grundelweg-Van Cleeffkade) dezelfde lengtebeperking in te stellen. Vrachtverkeer ziet dan al op de hoofdweg dat het inrijden van het gebied Uiterweg-Grundelweg niet is toegestaan en zal zich minder snel vastrijden. Op dit wegvak liggen geen bestemmingen waar lang vrachtverkeer zou moeten komen. Indien een langere vrachtwagen incidenteel toch op de Grundelweg moet zijn, kan dit via een ontheffing geregeld worden. Aan- en afrijden dient dan te gebeuren via het Praamplein.

Bestemmingsplantechnisch is het mogelijk om in het pand van Stationsweg 6 detailhandel te vestigen. Er moet dan ook worden voorzien in een mogelijkheid tot laden en lossen. Laden en lossen ten behoeve van dit pand blijft via de Uiterweg mogelijk met vrachtwagens korter dan 12 meter of door middel van het creëren van een laad- en losvoorziening voor grotere vrachtwagens aan de zijde van de Stationsweg.

Het besluit strekt conform art. 2 Wegenverkeerswet tot:

  • -het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a)

  • -het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b)

  • -het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (lid 1c)

Participatie

Over het besluit heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseurs van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland, die namens de korpschef optreden (art. 24 BABW).

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

  • -de Wegenverkeerswet 1994

  • -het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

  • -het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (art. 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Burgemeester en wethouders van Aalsmeer hebben deze bevoegdheid bij besluit van 30 juli 2013 gemandateerd aan burgemeester en wethouders van Amstelveen. Voor Amstelveen is een mandaatbesluit van toepassing.

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Aalsmeer.

Inzage

Dit besluit ligt gedurende een periode van zes weken ter inzage bij de Afdeling Publiekszaken van de Gemeente Aalsmeer, Drie Kolommenplein 1 te Aalsmeer.

Mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en wethouders van Aalsmeer, t.a.v. de Bezwaarschriftencommissie, Postbus 4,

1180 BA Amstelveen.

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om – zodra het bezwaarschrift is ingediend – tevens een verzoek om een voorlopige voorziening in te dienen. Er moet sprake zijn van een spoedeisend belang. Dit verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850,

1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Ondertekening

Aalsmeer, 1 april 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer,

de secretaris, de burgemeester,

F.Romkema drs. J. Vonk-Vedder

Dit verkeersbesluit is openbaar gemaakt op 3 april 2014.

Naar boven