Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2014, 9171 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2014, 9171 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 8.23, eerste en vijfde lid, Wet luchtvaart;
BESLUIT:
De Regeling afwijking LVB voor NSS en groot onderhoud Polderbaan 2014 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 3 wordt onder vernummering van het tweede lid tot derde lid na het eerste lid een nieuw lid ingevoegd dat als volgt luidt:
2. Gedurende de periode van groot baanonderhoud aan de Polderbaan van 1 april 2014 tot en met 21 april 2014 kan het gebruik van de Aalsmeerbaan als bedoeld in het eerste lid slechts plaatsvinden indien de beschikbaar gestelde Kaagbaan niet bruikbaar is omdat wordt voorzien dat de windlimieten, zoals geformuleerd in de luchtvaartgids, paragraaf 4.3.3. van hoofdstuk EHAM, blz. AD2.EHAM-21 van de Aeronautical Information Publication, versie 6 maart 2014, op deze baan worden overschreden, of vanwege andere meteorologische omstandigheden.
B
In artikel 4, tweede lid, wordt ‘artikel 3, tweede lid’ vervangen door: artikel 3, derde lid.
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2014.
2. In afwijking van het eerste lid, treedt deze regeling indien de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst wordt uitgegeven na 31 maart 2014 in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatcourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 april 2014.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.
De onderhavige regeling wijzigt de op 10 maart 2014 in werking getreden Regeling afwijking LVB voor NSS en groot onderhoud Polderbaan 2014. Gebleken is dat in artikel 3 van deze regeling met betrekking tot starts van baan 18L en landingen op baan 36R (Aalsmeerbaan) voor de periode van het groot baanonderhoud aan de Polderbaan van 1 april 2014 tot en met 21 april 2014 niet de explicitering is opgenomen dat dit gebruik slechts kan plaatsvinden indien in die periode de Kaagbaan niet bruikbaar is omdat wordt voorzien dat bepaalde windlimieten op deze baan worden overschreden of vanwege andere meteorologische omstandigheden. Het betreft een verduidelijking van bestaand beleid om twijfel ten aanzien van de toepassing weg te nemen.
Luchtverkeerleiding Nederland (LVNL) geeft luchtverkeersleiding die ertoe strekt dat voor de afhandeling van het luchthavenluchtverkeer gebruik wordt gemaakt van de meest geluidpreferente banen gelet op de zicht- en daglichtcondities. LVNL maakt een keuze uit een combinatie van beschikbare en bruikbare banen voor starts en voor landingen gebaseerd op de zogenaamde baanpreferentietabellen die onderdeel zijn van de afspraken aan de Tafel van Alders.
De afspraken over baanpreferenties leiden ertoe dat indien de Polderbaan buiten gebruik is in de nacht de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan de meest preferente banen zijn. Indien de door de exploitant beschikbaar gestelde Kaagbaan in de nacht echter niet bruikbaar is voor starts naar het zuiden (baan 24) of landingen vanuit het zuiden (baan 06), zal moeten worden uitgeweken naar een alternatieve baan. Omdat het onwenselijk is om de Zwanenburgbaan in mixed-mode (gelijktijdig gebruik van de baan voor starts en landingen) te gebruiken zal in dat geval de Aalsmeerbaan worden gebruikt. De exploitant van de luchthaven kan omwille van redenen van veiligheid een baan niet beschikbaar stellen, bijvoorbeeld als er onvoorziene infrastructurele beperkingen zijn aan de baan.
De Kaagbaan is in ieder geval niet bruikbaar indien wordt voorzien dat de windlimieten, zoals geformuleerd in de luchtvaartgids, paragraaf 4.3.3. van hoofdstuk EHAM, blz. AD2.EHAM-21 van de Aeronautical Information Publication (AIP, versie 6 maart 2014) op deze baan worden overschreden. Daarnaast kunnen er andere meteorologische omstandigheden zijn waardoor de baan niet bruikbaar is. Het betreft dan bijvoorbeeld onweers- of sneeuwbuien (zie hiervoor ook bijlage 3 bij het Aldersadvies van 8 oktober 2013, Kamerstukken II, 2013–2014, 29 665, nr. 190).
Volledigheidshalve is deze beperking met betrekking tot de inzet van de Aalsmeerbaan in plaats van de Kaagbaan in de nacht tijdens het groot baanonderhoud aan de Polderbaan alsnog door middel van de onderhavige wijzigingsregeling toegevoegd, in de vorm van een nieuw tweede lid in artikel 3.
De zinsneden ‘wordt voorzien’ en ‘of vanwege andere meteorologische omstandigheden’ in het nieuwe tweede lid van artikel 3 zijn opgenomen om mogelijk te maken dat door de LVNL geanticipeerd of gereageerd wordt op weerscondities, conform de afspraken die in het kader van het nieuwe normen- en handhavingstelsel zijn gemaakt aan de Alderstafel.
De regeling heeft geen administratieve lasten tot gevolg.
Vanwege de vereiste spoed wordt afgeweken van de vaste verandermomenten voor regelgeving van het Rijk.
De regeling treedt in werking tot en met 1 april 2014. Indien de publicatie ervan niet voor die datum heeft plaatsgevonden is voorzien in terugwerkende kracht tot 1 april 2014.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-9171.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.