Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem Falcon 8 zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door Cyberhawk Innovations

Datum: 19 maart 2014

Nummer: ILT-2014/17890

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Cyberhawk Innovations, ontvangen op 28 februari 2014, contactpersoon de heer M. Sickling, e-mail: mark@thecyberhawk.com;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een observant te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een licht onbemand luchtvaartuig, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

  • de piloten van Cyberhawk Innovations beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat of door CAA UK zijn geaccepteerd;

  • Cyberhawk Innovations beschikt over een door de CAA UK goedgekeurd bedrijfshandboek;

  • Cyberhawk Innovations een operationeel plan inclusief risicoanalyse heeft voorbereid voor het project Shell;

  • voor vluchten in een CTR een vliegplan, klaring en tweezijdig radiocontact nodig zijn;

  • voor vluchten met een onbemand luchtvaartuig dicht bij een industriële installatie (hoogte 120 m), in een aaneengesloten industrieel gebied en ver beneden de VFR minimum-vlieghoogte (1000 ft boven het hoogste obstakel binnen een afstand van 600 m), verder dan 5 km van de luchthaven de kans op interferentie met ander (gecontroleerd) luchtverkeer heel klein is;

  • kans op luchtruimschendingen in de BVG is gering gezien bovenstaande situatiebeschrijving;

  • in het BVG Shell gelden de regels die horen bij luchtruimclassificatie G (m.u.v. zicht en afstand tot de wolken):

    • VFR en IFR zijn toegestaan en ontvangen op verzoek vluchtinformatie;

    • geen tweezijdig radiocontact vereist;

    • geen klaring vereist;

    • geen vliegplan vereist;

  • de risico’s en kosten bij de conventionele wijze van inspectie vele malen groter zijn dan bij de inspectie met een licht onbemand luchtvaartuig;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Cyberhawk Innovations wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van artikel 3.8, eerste lid, en 3.19a, eerste lid, van de Wet luchtvaart en van de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een licht onbemand luchtvaartuig, type Falcon 8, zonder nationaliteits- en inschrijvingskenmerk en zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Aan de navolgende medewerkers van Cyberhawk Innovations wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met het in het eerste lid genoemde lichte onbemande luchtvaartuig zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. B. Irving;

    • b. M. Sickling;

    • c. M. Cipriani;

    • d. C. Darling.

  • 3. Cyberhawk Innovations fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van het in het eerste lid genoemde lichte onbemande luchtvaartuig.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van bijzondere luchtverkeersactiviteiten tijdens een inspectie door een licht onbemand luchtvaartuig wordt als bijzonder luchtverkeersgebied (BVG) aangewezen het gebied BVG Shell begrensd door een cirkel met een straal van 1 nautische mijl met als middelpunt 51°52'55.56"NB – 004°20'32.28"OL, vanaf de grond tot een hoogte van 150 m (500 voet AGL) boven de grond of het water;

  • b. in de BVG Shell gelden de regels behorend bij luchtruim classificatie G;

  • c. het BVG Shell is verboden voor al het luchtverkeer met uitzondering van:

    • het lichte onbemande luchtvaartuig van Cyberhawk Innovations;

    • HEMS-, SAR- en politievluchten;

  • d. Cyberhawk Innovations mag vluchten met het in artikel 1, eerste lid, genoemde lichte onbemande luchtvaartuig uitvoeren in het BVG Shell;

  • e. de vluchten vinden plaats binnen de geldigheidsperiode van deze beschikking;

  • f. de vluchten vinden plaats binnen de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN2.7;

  • g. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht en afstand tot wolken behorende bij luchtruimclassificatie C: een vliegzicht van ten minste 5 km en ten minste 300 m verticale afstand van bewolking;

  • h. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, vaartuigen of voertuigen;

  • i. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven constructies en bewoonde gebouwen, tenzij deze onder zeggenschap staan van Cyberhawk Innovations;

  • j. de horizontale afstand tussen het onbemande luchtvaartuig en mensenmenigten, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen die niet onder zeggenschap vallen van Cyberhawk Innovations bedraagt ten minste 150 meter;

  • k. het lichte onbemande luchtvaartuig blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (hierna te noemen: VLOS) van de piloot;

    VLOS wil in ieder geval zeggen dat de afstand van het luchtvaartuig tot de piloot, die het externe besturingsstation bedient, of de gekwalificeerde waarnemer maximaal 500 meter en de vlieghoogte maximaal 120 meter boven de grond of het water (400 ft AGL) bedraagt;

  • l. Cyberhawk Innovations voert de vluchten uit volgens het operationeel plan van 28 februari 2014;

  • m. Cyberhawk Innovations zorgt ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • n. Cyberhawk Innovations wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • o. Cyberhawk Innovations wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een observant aan; het is de taak van de observant om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • p. verzekering

    • 1°. Cyberhawk Innovations is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Cyberhawk Innovations voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • q. Cyberhawk Innovations stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • r. Cyberhawk Innovations stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • s. voorvalmeldingen

    • 1°. Cyberhawk Innovations meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • b) de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. incidenten worden binnen Cyberhawk Innovations geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • t. Cyberhawk Innovations draagt ervoor zorg dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag waarop het terrein zal worden gebruikt, dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de minister kan worden gedaan via de melding aan de inspectie;

  • u. het is de verantwoordelijkheid van Cyberhawk Innovations dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • v. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte UAS werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • w. Cyberhawk Innovations initieert uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit en het BVG bekend worden gemaakt bij de Operationele Helpdesk LVNL, per telefoon 020 406 2201.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking op de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 juni 2014.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Team Juridische Zaken

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl ) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven