Logo Rotterdam - Hillegersberg-SchiebroekDeelgemeente Hillegersberg - Schiebroek - aanpassing snelheidsregime G.K. van Hogendorpweg

18 maart 2014, Z-03301

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek,

daartoe bevoegd ingevolge het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2010 tot het vaststellen van de Deelgemeenteverordening 2010:

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

Op de kruising G.K. van Hogendorpweg - Meijersplein is sprake van een voetgangersoversteekplaats, waar dagelijks veel voetgangers zich van en naar het P+R terrein Meijersplein en het bedrijventerrein Zestienhoven verplaatsen.

Het instellen van een maximale rijsnelheid van 50 km/uur is noodzakelijk om de veiligheid voor de voetgangers maximaal te waarborgen. De oversteek op deze kruising is als zogenaamd gevaarpunt aangemerkt, ook al worden deze overgangen gereguleerd middels verkeersregelinstallaties(stoplichten).

Wettelijk kader

Gelet op artikel 18, eerste lid sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

Gelet op het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Gelet op het bepaalde in Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

Overwegingen:

overwegende,

• dat de oostelijke rijbaan van het gemeentelijke deel van de G.K. van Hogendorpweg valt onder het juridisch wegbeheerderschap van de deelgemeente Hillegersberg - Schiebroek, terwijl de westelijke  rijbaan valt onder het juridisch wegbeheerderschap van de deelgemeente Overschie;

• dat gebleken is dat bij de eigendomsoverdracht van een deel van de G.K. van Hogendorpweg vanuit de provincie er geen definitief verkeersbesluit is genomen inzake de status autoweg en daarbij horende snelheid van 100 km/uur; 

• dat er wel een verkeersbesluit genomen is voor het tijdelijk verlagen van de snelheid op het weggedeelte tussen hectometerpaal 0.0 en 1.0.;

• dat dit verkeersbesluit formeel nooit ingetrokken is; 

• dat de status autoweg door de provincie Zuid-Holland op het gedeelte N471 tussen hectometerpaal 1.0 en de rotonde met de Landscheiding is ingetrokken;

• dat er, ten behoeve van een veilige verbinding voor de fiets- en voetgangers, een aparte tunnel aangelegd is die onder de G.K. van Hogendorpweg door gaat;

• dat het bovengenoemde kruispunt hierdoor hoofdzakelijk door gemotoriseerde voertuigen wordt gebruikt;

• dat er sprake is van een met verkeerslichten geregelde voetgangersoversteekplaats, waarbij de voetganger een oversteek maakt van de RandstadRailhalte Meijersplein richting het P+R terrein Meijersplein en omgekeerd;

• dat, als gevolg van de middels dit besluit te nemen verkeersbesluiten, ter plaatse een aantal verkeersborden conform het bebordingsplan geplaatst c.q. verplaatst dient te worden;

• dat er twee bebordingstekeningen (bebordingtekening I en II) bij dit besluit gevoegd zijn, waarop de precieze locaties van de te verwijderen en te plaatsen borden en drempels nader aangeduid zijn; 

• dat over deze maatregelen overleg heeft plaatsgevonden met clusters Stadsontwikkeling, Stadsbeheer en de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond;

• dat de politie negatief adviseert op het instellen van een maximale rijsnelheid van 50 km/uur op bovengenoemde kruising met de volgende argumenten:

- dat de aard en inrichting van het kruispunt G.K. van Hogendorpweg - Meijersplein de weggebruiker niet in voldoende mate er toe dwingt om zich daadwerkelijk te houden aan de snelheid van 50 km/uur;

- dat de weggebruiker bij het naderen van de kruising een rijsnelheid heeft van 80 km/ per uur en door de huidige weginrichting niet in voldoende mate wordt verplicht om zijn rijsnelheid op de kruising te verlagen naar 50 km/per uur;

- dat de politie, mede gezien het feit dat de kruising met een 24-uurs verkeersregelinstallatie, van oordeel is dat een veilige oversteek voor de voetganger, bij het handhaven van het snelheidsregime van 70 km/uur, gewaarborgd blijft;

• door de aard en inrichting van G.K. van Hogendorpweg, de weggebruiker in de huidige situatie niet voldoende wordt gedwongen om zijn rijsnelheid te verlangen naar maximaal 50 km/uur;

• dat er bij het verlagen van snelheid naar maximaal 50 km/uur de politie niet zal handhaven;

• dat de afdeling Verkeer en Vervoer van cluster Stadsontwikkeling de voetgangersoversteekplaats op de onderhavige kruising, in het licht van de bepalingen uit het besluit administratieve bepalingen wegen (BABW), als een gevaarpunt aanmerken;

• dat dit wordt onderbouwd in een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SVOV) naar veilige snelheidslimieten genaamd ‘Een helpende hand bij snelhedenbeleid gericht op veiligheid en geloofwaardigheid’;

• dat uit dit onderzoek blijkt dat er op kruisingen met voetgangersoversteekplaatsen, bij een snelheid harder dan 30 km/uur, aanzienlijk meer dodelijke verkeersslachtoffers vallen;

• dat een snelheidslimiet van 50 km/uur, gezien het gevaarpunt en de wetenschappelijk onderbouwde conclusies uit het onderzoek van de SVOV, vanuit verkeersveiligheid voor de voetganger noodzakelijk is;

• dat provincie Zuid-Holland op hun wegen, waarbij er sprake is van vergelijkbare kruisingen met een verkeersregelinstallatie, ook een maximale rijsnelheid van 50 km/uur van kracht is;

• dat provincie Zuid-Holland dit onderschrijft met de volgende argumenten:

- de provincie ziet met verkeerslichten geregelde kruispunten waar langzaam verkeer gelijkvloers oversteekt als potentiële gevarenpunten. De provincie vindt het daarom niet verantwoord dat langzaam verkeer gelijkvloers oversteek bij snelheden van 70 en 80 km/h. Vandaar dat bij dergelijke kruispunten wordt gekozen voor een verlaging van de maximumsnelheid naar 50 km/h. Dit is overeenkomstig de BABW en wordt door de provincie als een veilige snelheid beschouwd; 

• dat de provincie Zuid-Holland zich inzake handhaving van de in te stellen maatregelen laat adviseren door Verkeershandhavingsteam Rotterdam-Rijnmond;

• dat er op het instellen van een snelheidsregime van maximaal 50 km/uur op bovengenoemde kruisingen positief is geadviseerd vanuit het verkeershandhavingsteam Rotterdam-Rijnmond;

• dat de verschillende wegbeheerders, waaronder de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam, in Nederland de bepalingen over toe te passen maximale rijsnelheden en daarbij horende bebording, op vergelijkbare kruisingen, uniform moeten toepassen;

• dat, om de daadwerkelijke rijsnelheid op de onderhavige kruising te verlagen naar maximaal 50 km/per uur, er snelheidsremmende maatregelen ingesteld moeten worden;

• dat door de verkeerskundige van cluster Stadsontwikkeling geadviseerd wordt om een brede drempel voor de kruising als snelheidsremmende maatregel toe te passen;

• dat deze maatregel ook op provinciale wegen binnen Zuid-Holland wordt toegepast;

• dat het dagelijks bestuur van mening is dat het advies van cluster Stadsontwikkeling in deze zwaarder weegt dan het advies van de politie, waarbij het vergroten van de veiligheid voor de voetganger door het verlagen van de maximale snelheid op de kruising de belangrijkste afwegingsfactor is; 

• dat het dagelijks bestuur ervan overtuigd is, als er in voldoende mate snelheidsremmende maatregelen worden getroffen, de maximale rijsnelheid van 50 km/uur wordt afgedwongen;

• dat dit advies onderschreven wordt door het beleid van de provincie Zuid-Holland;

• dat het, gezien dit gewenste nieuwe snelheidsregime, onwenselijk is dat motorvoertuigen die langzamer kunnen en/of mogen rijden dan 25 km uur, geldend voor het weggedeelte net na de kruising Van Limburg Stirumplein (N471) tot aan de kruising met de Doenkade (N209);

• dat de maatregelen strekken, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg en tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; 

• dat het voornemen tot het nemen van deze maatregelen is gepubliceerd op www.rotterdam.nl/bekendmakingen;

• dat er naar aanleiding van deze publicatie geen bedenkingen zijn binnengekomen;

• dat de betreffende wegen gelegen zijn in de Gemeente Rotterdam;          

BESLUIT

  • 1.de status autoweg op de G.K. van Hogendorpweg tussen de kruising Van Limburg Stirumplein (kmp 0,0) en de kruising met het Meijersplein (kmp 1,0) in te trekken;

 

  • 2.het instellen van een snelheidsregime van 50 km/uur, op het weggedeelte vanaf het begin van de uitvoegstroken bij het Meijersplein op de oostelijke rijbaan en de kruising van de G.K. van Hogendorpweg - Meijersplein, en dit kenbaar te maken aan de weggebruiker door plaatsing van bord A1-50 met daarboven het waarschuwingsbord J38f (zie bebordingstekening II) volgens bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 3.het instellen van een geslotenverklaring op het weggedeelte net na de kruising Van Limburg Stirumplein (N471) tot aan de kruising met de Doenkade (N209), voor motorvoertuigen die niet harder kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur, en dit kenbaar te maken aan de weggebruiker door plaatsing van bord C9 volgens bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 4.Stadsbeheer, gebiedskantoor Hillegersberg - Schiebroek te belasten met de uitvoering van dit besluit;

 

  • 5.dit besluit op de gebruikelijke wijze te publiceren;

  • 6.een afschrift van dit besluit te verzenden aan:

    • .

  • 1.Regiopolitie Rotterdam Rijnmond, Verkeerspolitie, Bureau Verkeersondersteuning, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

  • 2.Regiopolitie Rotterdam Rijnmond, Bureau Noord, Wijkteam Hillegersberg - Schiebroek Prins Frederik Hendrikstraat 40, 3051 ES Rotterdam;

  • 3.Cluster Stadsbeheer, gebiedskantoor Hillegersberg – Schiebroek en Overschie, Melanchtonweg 125, 3045 PN Rotterdam;

  • 4.VRR – District Noord, Afdeling Brandveiligheid,  Frobenstraat 8, 3045 RD Rotterdam;

  • 5.Cluster Stadsontwikkeling, afdeling Verkeer en Vervoer, Postbus 6699, 3002 AR Rotterdam.

 

Rotterdam,

 

het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hillegersberg - Schiebroek,

namens deze,
H. Keizer
Secretaris

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van verzending ervan een bezwaarschrift indienen bij het dagelijks bestuur van deelgemeente Hillegersberg - Schiebroek.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hillegersberg - Schiebroek,

t.a.v. de bezwaarschriftencommissie, Postbus 34020, 3005 GA te Rotterdam.

Faxnummer deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek: (010) 4185312.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op:

www.rotterdam.nl -> gemeenteloket -> onlineproducten -> formulier "digitaal bezwaar".

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven