Medegebruik Luchtvaartterrein Saba

Datum: 13 maart 2014

Nummer: ILT-2014/15974

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Gehoord het mondelinge verzoek van het openbare lichaam Saba, de heer J.J. Johnson, als exploitant van het luchtvaartterrein Juancho E. Yrausquin te Saba van 11 maart 2014 om ontheffing voor het uitvoeren van spoedeisende medische vluchten buiten openstellingtijden van het luchtvaartterrein;

Overwegende dat het verzoek zich richt op het uitvoeren van VFR-vluchten van en naar het luchtvaartterrein Juancho E. Yrausquin gelegen op Saba, buiten de reguliere openstellingsuren, welke zijn vastgelegd in de Regeling heraanwijzing luchtvaartterreinen BES, met als doel het verlenen van spoedeisende medische hulp (HEMS) in opdracht van de Saba Health Care Foundation;

Overwegende dat de operaties worden uitgevoerd met een tweemotorige helikopter van het type Bölkow Bo 105 CBS4;

Overwegende dat National Helicopters Inc. beschikt over een geldig Transport Canada Air Operator Certificaat, nummer 6491;

Overwegende dat het Air Operator Certificaat is voorzien van een operatiespecificatie, nummer 600 voor het verlenen van spoedeisende medische hulp;

Gezien het verzoek van National Helicopters Inc. van 6 maart 2014, gevestigd te 11339 Albion Vaughan Road, Kleinburg, Ontario, L0J 1C0 Canada, alsmede de aanvulling op dit verzoek van 11 maart 2014;

Gelet op artikel 39, tweede lid, van de Luchtvaartwet BES.

BESLUIT:

Artikel 1 Algemeen

Aan de exploitant van de luchthaven Juancho E. Yrausquin te Saba, hierna te noemen verzoeker, wordt ontheffing verleend van het verbod als bedoeld in artikel 39, eerste lid, onder a, van de Luchtvaartwet BES om het luchtvaartterrein te gebruiken ten behoeve van het uitvoeren van helikoptervluchten met een tweemotorige helikopter van het type Bölkow Bo 105 CBS4 buiten de daglichtperiode.

Artikel 2 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Landingen en starts op het genoemde luchtvaartterrein worden uitsluitend uitgevoerd ten behoeve van het verlenen van spoedeisende medische hulp in opdracht van de Saba Health Care Foundation, alsmede ten behoeve van de hiervoor noodzakelijke trainingsvluchten;

  • 2. Landingen en starts op het genoemde luchtvaartterrein worden uitsluitend uitgevoerd via het verlichte Touch-down and Lift-Off area (TLOF) gelegen in de Final Approach and Take-Off area (FATO);

  • 3. Het luchtvaartterrein is uitgerust met een TLOF verlichtingssysteem, FATO-verlichting en -markeringen, een verlichte windzak, strijkverlichting terzijde van het platform en indien van toepassing obstakelverlichting;

  • 4. Gedurende operaties naar en van het genoemde luchtvaartterrein is te allen tijde tweezijdig radiocontact tussen de gezagvoerder van de opererende helikopter en de havendienst van de luchthaven mogelijk;

  • 5. Ter uitvoering van operaties op het genoemde luchtvaartterrein voldoet verzoeker aan Bijlage CARNA part 14 behorende bij het Besluit toezicht luchtvaart BES.

Artikel 3 Geldigheidsduur

Deze beschikking treedt in werking met ingang van dagtekening en vervalt met ingang van 1 december 2014.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M.A.M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beschikking, kunt u daartegen volgens de Wet administratieve rechtspraak BES naar keuze een beroep- of bezwaarschrift indienen. Dit kan binnen zes weken na verzending van de beschikking.

Een beroepschrift dient u in tweevoud in bij de griffie van het Gerecht in eerste aanleg van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (nadere informatie telefoonnummer (5997) 178172).

Een bezwaarschrift dient u enkelvoudig in bij het bestuursorgaan dat de beschikking heeft genomen.

Het beroep- of bezwaarschrift is ondertekend en voorzien van de datum en, mede van uw eventuele gemachtigde, de naam en hetadres op Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Ook omvat het de vordering, de gronden voor beroep of bezwaar en een omschrijving van deze beschikking met zo mogelijk een kopie en de daarop betrekking hebbende stukken.

De indiening van een beroepschrift is belast met griffierecht; de indiening van een bezwaarschrift is rechtenvrij.

Courtesy transion

THE STATE SECRETARY FOR INFRASTRUCTURE AND THE ENVIRONMENT,

Having heard the request by the Governor of the island Saba, Mr. J.J. Johnson, the 11th of March 2014 for an exemption for performing emergency flights out of the uniform daylight period at the airport;

Considering that the request is aimed at performing VFR helicopter services to and from the aerodrome Juancho E. Yrausquin located at Saba, outside the regular opening hours as laid down in the Regulation re-designation of aerodromes BES, in order to extend Helicopter Emergency Medical Service (HEMS) by order of the Saba Health Care Foundation;

Considering that the operations will take place with a two-engine helicopter, type Bölkow Bo 105 CBS4;

Considering that National Helicopters Inc. has a current Transport Canada Air Operator Certificate, no. 6491 at its deposal;

Considering that the Air Operator Certificate includes operations specification, no. 600 to extend Helicopter Emergency Medical Service;

Regarding the request from National Helicopters Inc. 11339 Albion Vaughan Road, Kleinburg, Ontario, L0J 1C0 Canada dated 6th of March 2014 as well as the supplement to this request dated 11th of March 2014;

With reference to article 39, second paragraph, of the Aviation Act BES.

DECREE:

Article 1 General

The operator of the aerodrome Juancho E. Yrausquin at Saba, hereafter referred to as the applicant, is hereby granted exemption from the prohibition referred to in article 39, first paragraph, sub-paragraph a, of the Aviation Act BES in order to use the aerodrome to conduct helicopter flights with a two- engine helicopter, type Bölkow Bo 105 CBS4, out of the uniform daylight period.

Article 2 Conditions

  • 1. Landings and take-offs at the aerodrome shall only be conducted to perform Helicopter Emergency Medical Service flights by order of the Saba Health Care Foundation, as well as to perform necessary training flights to this end;

  • 2. Landings and take-offs at the aerodrome shall only be conducted at the lighted Touch-down and Lift-Off area situated in the Final Approach and Take-Off area (FATO);

  • 3. The aerodrome is equipped with a TLOF lighting system, FATO lighting system- and markings, floodlights aside the ramp, an illuminated wind direction indicator and obstacle lights if applicable;

  • 4. During flight operations to and from the mentioned aerodrome two-sided radio communication between the pilot in command of the operating helicopter and aerodrome operations concerned shall be possible, at all times;

  • 5. The operator of the aerodrome complies with Schedule CARNA part 14 as incorporated in the Regulation on aviation supervision BES.

Article 3 Validation

This approval has a validity from today up till the 1st of December 2014.

THE STATE SECRETARY OF INFRASTRUCTURE AND ENVIRONMENT, on behalf of, THE INSPECTOR CIVIL AVIATION AUTHORITY THE NETHERLANDS, M.A.M. van Velzen

Objections and immediate judicial sentence

In case you do not agree with this decision, you can lodge a notice of objection or an application for judicial review under the Administrative Procedure Act BES. The time limit for lodging a notice of objection or application for judicial review shall be six weeks after this decision is sent.

An application for judicial review shall be lodged in duplicate by the registry of the Court of first instance of Bonaire, Sint Eustatius and Saba (further information may be obtained from number (5997) 178172).

A notice of objection shall be lodged with the State Secretary for Infrastructure and Environment.

The application for judicial review or the notice of objection shall be signed and shall contain: the date and, also from your possible agent, the name and address on Bonaire, Sint Eustatius or Saba. It shall also contain the legal claim, the grounds of the objection or application for judicial review and a description of the decision against which the objection or application for judicial review is being lodged, if possible accompanied by both a copy of the decision and the documents relating to the decision.

Court fees shall be levied on lodging an application for judicial review. They shall not be levied on lodging a notice of objection.

Naar boven