Logo MontfoortVerkeersbesluit, vaststellen eenrichtingsweg Liefhovendijk en Raadhuisstraat, vaststellen erf Meidoornlaan, opheffen 30 km/uur zone Meidoornlaan, vaststellen gelegenheid laden en lossen Strick van Linschotenstraat, Linschoten

Verkeersmaatregelen Linschoten-noord

Burgemeester en wethouders van Montfoort,

HEBBEN BESLOTEN :

  • 1.Tot het vaststellen van een eenrichtingsweg uitgezonderd (brom)fietsers op de Liefhovendijk te Linschoten, weggedeelte tussen Liefhovendijk huisnummer 49 en Strick van Linschotenstraat, in de richting van de Strick van Linschotenstraat, door het plaatsen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB54;

  • 2.Tot het vaststellen van een eenrichtingsweg uitgezonderd (brom)fietsers op de Liefhovendijk te Linschoten, weggedeelte tussen Raadhuisstraat en Strick van Linschotenstraat, in de richting van de Strick van Linschotenstraat, door het plaatsen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB54;

  • 3.Tot het vaststellen van een eenrichtingsweg uitgezonderd (brom)fietsers op de Raadhuisstraat te Linschoten, weggedeelte tussen Strick van Linschotenstraat en de Liefhovendijk, in de richting van de Liefhovendijk, door het plaatsen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB54;

  • 4.Tot het opheffen van de 30 km/uur zone in de Meidoornlaan te Linschoten, weggedeelte tussen huisnummer 15 en 91;

  • 5.Tot het vaststellen van de Meidoornlaan te Linschoten, weggedeelte tussen huisnummer 15 en 91, tot erf door het plaatsen van borden G5 en G6 van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 6.Tot het vaststellen van een gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen van 8.00 uur tot 18.00 uur in de Strick van Linschotenstraat ter hoogte van huisnummer 1 door het plaatsen van bord E7 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord OB201p.

Montfoort, 19 maart 2014

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MONTFOORT,

namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,

namens deze, de algemeen directeur

J. van Delden

Bevoegdheid

De algemeen directeur van de UW Samenwerking is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • -artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -het collegebesluit d.d. 3 december 2013, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 door het college van Burgemeester en wethouders van Montfoort aan dagelijks bestuur van de UW Samenwerking is gemandateerd;

  • -het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 19 december 2013 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking 2014.

Wetgeving

De wettelijke grondslag voor dit ontwerp verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • -Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • -Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • -Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • -(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Overwegingen ten aanzien van het ontwerp verkeersbesluit

Aanleiding

De wijk Linschoten Noord wordt grondig aangepakt. De riolering in de wijk wordt vervangen en tegelijkertijd wordt de openbare ruimte gereconstrueerd. Doel van de totale reconstructie is een vernieuwde- en duurzame inrichting die aansluit bij de eisen van deze tijd en waarbij bestaande problematiek, zoals parkeren, is aangepakt.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om:

  • -Op de Liefhovendijk en Raadhuisstraat te Linschoten eenrichtingsverkeer in te stellen;

  • -Een gedeelte van de Meidoornlaan te Linschoten vast te stellen als erf;

  • -Op de Strick van Linschotenstraat te Linschoten een gelegenheid voor het laden en lossen van goederen vast te stellen.

Hierbij hebben wij het volgende overwogen:

  • De rijbaan van de Liefhovendijk en Raadhuisstraat (gedeelte tussen Strick van Linschotenstraat en Liefhovendijk) heeft een wisselende wegbreedte en is op het smalste gedeelte ca. 3,35 meter breed;

  • In de huidige situatie wordt de Liefhovendijk door gemotoriseerd verkeer in twee richtingen bereden, bij het passeren van twee voertuigen moet gebruik gemaakt worden van de wegberm;

  • De aard en gesteldheid van de wegbermen/taluds van de Liefhovendijk zijn ongeschikt voor intensief en/of zwaar verkeersgebruik;

  • Langs de Liefhovendijk zijn geen voetpaden aanwezig, voetgangers moeten daarom ook gebruik maken van de rijbaan;

  • Dat door het instellen van eenrichtingverkeer op de Liefhovendijk de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers verbetert;

  • De rijbanen van de G. van de Valk Boumanstraat en Strick van Linschotenstraat zijn ca. 5,40 meter breed en lenen zich hiermee beter voor het passeren van twee (grote) voertuigen;

  • Door het instellen van eenrichtingsverkeer op de Liefhovendijk worden bewoners geconfrontreerd met omrijdafstand en omrijdtijd;

  • De omrijdafstand voor motorvoertuigen verschilt per woning, maar bedraagt hooguit ca. 400 meter en is hiermee acceptabel;

  • Dat in de Strick van Linschotenstraat ter hoogte van de aansluiting met de Raadhuisstraat een buurtsuper en slager gevestigd zijn;

  • Dat (bedrijfs)voertuigen van de buurtsuper en/of slager die komen laden en lossen, gebruik moeten maken van de rijbaan van de Strick van Linschotenstraat, waardoor de verkeersdoorstroming wordt belemmerd en gevaarlijke verkeersituaties kunnen ontstaan.

Advies

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken in de Werkgroep Verkeer, waarin naast de gemeente ook de Politie Regio Utrecht en de Brandweer Veiligheidsregio Utrecht, District Rijn & Venen zitting hebben. Middels het overleg in de Werkgroep Verkeer is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de treffen genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt met ingang van woensdag 19 maart 2014 gedurende zes weken ter inzage bij de balie Bouwzaken, gevestigd in het Stadskantoor aan het Kasteelplein 5 te Montfoort. Het Stadskantoor is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Daarnaast wordt het besluit gepubliceerd in de Staatscourant op woensdag 19 maart 2014.

Bezwaar en beroep

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd schriftelijk bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders.

Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten: de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden waarop het bezwaarschrift rust. Als u bezwaar maakt, kunt u tevens een om een voorlopige voorziening verzoeken bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Utrecht. Een voorlopige voorziening kan door de voorzieningenrechter worden getroffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Naar boven