Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu houdende sluiting en beperking luchtruim tijdens NSS 2014 (Regeling tijdelijke sluiting en beperking luchtruim NSS 2014)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op de artikelen 5.5, derde lid, en 5.10, eerste lid, van de Wet luchtvaart en de artikelen 1a, derde lid, 8 en 41, derde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

AMSL:

above mean sea level;

AOCS NM:

Air Operations Control Station Nieuw Milligen;

burgerluchtverkeer:

alle luchtvaartactiviteiten van burgerluchtvaartuigen met inbegrip van de bijzondere luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 1a van het Luchtverkeersreglement;

geregeld luchtvervoer:

een reeks van verkeersvluchten, uitgevoerd door of namens een luchtvaartmaatschappij, waaraan het publiek kan deelnemen en welke worden uitgevoerd ten behoeve van het verkeer tussen twee of meer plaatsen, hetzij in overeenstemming met een gepubliceerde dienstregeling, hetzij met een zodanige regelmaat of frequentie dat zij een duidelijk herkenbare systematische reeks vormen;

NM:

nautische mijlen;

NSS:

Nuclear Security Summit 2014;

politievlucht:

vlucht uitgevoerd door de politie of de krijgsmacht met een vliegtuig of helikopter in het kader van de politietaak, bedoeld in artikel 3 van de Politiewet 2012;

zakelijke luchtvaart:

die sector van de algemene luchtvaart die betrekking heeft op de exploitatie of het gebruik van vliegtuigen of helikopters door ondernemingen voor het vervoer van passagiers of goederen als onderdeel van hun bedrijfsvoering, maar waarin de vluchten over het algemeen niet toegankelijk zijn voor het publiek en de piloten minimaal een geldig bewijs van bevoegdheid hebben als beroepsvlieger.

Artikel 2 NSS Coepelduynen

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in het gebied NSS Coepelduynen dat wordt gevormd door een cirkel met een straal van 10.186 km (5,5 NM) om het punt met de coördinaten 52°13’12.81”NB en 004°24’42.67”OL vanaf de grond tot 1.500 voet boven gemiddeld zeeniveau (1.500 ft AMSL), zoals weergegeven op de kaart die is opgenomen als bijlage bij deze regeling, van zaterdag 22 maart 2014 00:01 uur tot en met dinsdag 25 maart 2014 23:59 uur plaatselijke tijd.

  • 2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing op:

    • a. politievluchten;

    • b. vluchten uitgevoerd door helikopters die worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening (HEMS);

    • c. vluchten met luchtvaartuigen die worden ingezet voor orgaanvervoer;

    • d. vluchten uitgevoerd door luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR),

    met dien verstande dat aan de luchtvaartuigen die de vluchten, bedoeld onder b, c en d, uitvoeren voorafgaand toestemming (PPR) is verleend door de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • 3. NSS Coepelduynen wordt onder de volgende regels aangewezen als bijzonder luchtverkeersgebied:

    • a. NSS Coepelduynen wordt geclassificeerd als luchtverkeersdienstverleningsklasse D;

    • b. op VFR-verkeer zijn de minimum zichtweersomstandigheden van luchtverkeersdienstverleningsklasse G van toepassing;

    • c. luchtverkeersdiensten worden verleend door AOCS NM.

Artikel 3 NSS Den Haag 50

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in het gebied NSS Den Haag 50 dat wordt gevormd door een cirkel met een straal van 92.6 km (50 NM) om het punt met de coördinaten 52°05'54.17''NB en 004°18'48.63''OL, voor zover dit gebied valt binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam, van de grond tot vliegniveau 195 (FL195), zoals weergegeven op de kaart die is opgenomen als bijlage bij deze regeling, van maandag 24 maart 2014 00:01 uur tot en met dinsdag 25 maart 2014 23:59 uur plaatselijke tijd.

  • 2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing op:

    • a. politievluchten;

    • b. luchtverkeer belast met kustwachttaken voor maritieme handhaving van NSS;

    • c. vluchten uitgevoerd door helikopters die worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening (HEMS);

    • d. vluchten met luchtvaartuigen die worden ingezet voor orgaanvervoer;

    • e. vluchten uitgevoerd door luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR);

    • f. geregeld luchtvervoer, niet zijnde zakelijke luchtvaart;

    • g. regeringsvluchten, zijnde vluchten in naam, opdracht of op uitnodiging van het staatshoofd voor NSS;

    • h. vluchten met helikopters van en naar mijnbouwinstallaties op de Noordzee, uitsluitend via gepubliceerde helicopter main routes (HMR), binnen helicopter traffic zones (HTZ) en helicopter protection zones (HPZ) en tussen aaneengesloten HPZ/HTZ’s onderling;

    • i. loodsvluchten van en naar IJmuiden Heliport EHYM (YPAD), Maasvlakte Heliport Pistoolhaven (EHTP) naar Maas Center Boei (MCB), Rotterdam Rendez-Vouz (RRV), IJmuiden Rendez-Vouz (YRV) en IJmuiden Uiterton (YUIT),

    met dien verstande dat voor de vluchten, bedoeld onder c tot en met i, voorafgaand toestemming (PPR) is verleend door de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • 3. NSS Den Haag 50 wordt aangewezen als bijzonder luchtverkeersgebied met dien verstande dat voor alle vluchten als bedoeld in het tweede lid een vliegplan wordt ingediend en dat gedurende alle in het tweede lid bedoelde vluchten tweezijdig radiocontact wordt onderhouden met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst.

Artikel 4 NSS Eindhoven

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in het gebied NSS Eindhoven, dat wordt gevormd door het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied Eindhoven (CTR) en de Eindhoven naderingsluchtverkeersleidingsgebieden (TMA’s) 1 tot en met 4, voor zover deze liggen buiten het gebied NSS Den Haag 50, zoals weergegeven op de kaart die is opgenomen als bijlage bij deze regeling, van maandag 24 maart 2014 00:01 uur tot en met dinsdag 25 maart 2014 23:59 uur plaatselijke tijd.

  • 2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing op:

    • a. politievluchten;

    • b. vluchten uitgevoerd door helikopters die worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening (HEMS);

    • c. vluchten met luchtvaartuigen die worden ingezet voor orgaanvervoer;

    • d. vluchten uitgevoerd door luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR);

    • e. geregeld luchtvervoer, niet zijnde zakelijke luchtvaart;

    • f. regeringsvluchten zijnde vluchten in naam of opdracht of op uitnodiging van het staatshoofd voor NSS,

    met dien verstande dat voor de vluchten, bedoeld onder b tot en met f, voorafgaand toestemming (PPR) is verleend door de Minister van Infrastructuur en Milieu.

Artikel 5 NSS Den Haag 9

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in het gebied NSS Den Haag 9 dat wordt gevormd door een cirkel met een straal van 16.668 km (9 NM) om het punt met de coördinaten 52°05'29.02''NB en 004°17'23.40''OL, vanaf de grond tot vliegniveau 195 (FL195), zoals weergegeven op de kaart die is opgenomen als bijlage bij deze regeling, op maandag 24 maart 2014 van 12:00 uur plaatselijke tijd tot dinsdag 25 maart 2014 23:59 uur plaatselijke tijd.

  • 2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing op:

    • a. politievluchten;

    • b. vluchten utgevoerd door helikopters die worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening (HEMS);

    • c. vluchten met luchtvaartuigen die worden ingezet voor orgaanvervoer;

    • d. vluchten uitgevoerd door luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR);

    • e. geregeld luchtvervoer komende vanaf een luchthaven gelegen in de Benelux, Frankrijk of Spanje exclusief de Canarische Eilanden, via de standaard gepubliceerde aankomstroute van het punt RIVER naar het baken SPL naar Schiphol Amsterdam Airport (EHAM), tussen vliegniveau 070 (FL070) en vliegniveau 100 (FL100), conform de bestaande procedures zoals vastgelegd in de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties en een maximum van gemiddeld vijf vluchten per uur,

    met dien verstande dat voor de vluchten, bedoeld onder b tot en met e, voorafgaand toestemming (PPR) is verleend door de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • 3. NSS Den Haag 9 wordt met de volgende regels aangewezen als bijzonder luchtverkeersgebied:

    • a. NSS Den Haag 9 wordt vanaf de grond tot vluchtniveau 065 (FL065) geclassificeerd als luchtverkeersdienstverleningsklasse D, met dien verstande dat op VFR-verkeer de minimum zichtweersomstandigheden van luchtverkeersdienstverleningsklasse G van toepassing zijn;

    • b. NSS Den Haag 9 wordt vanaf vluchtniveau 065 (FL065) tot vluchtniveau 195 (FL195) geclassificeerd als luchtverkeersdienstverleningsklasse A;

    • c. luchtverkeersdiensten worden verleend door AOCS NM.

Artikel 6 NSS Valkenburg

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in het gebied NSS Valkenburg, gelijk aan de dimensies van de ATZ Valkenburg zoals opgenomen in de Regeling Luchtverkeersdienstverlening, van maandag 17 maart 00:01 uur tot vrijdag 28 maart 2014 23:59 uur plaatselijke tijd.

  • 2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing op:

    • a. politievluchten;

    • b. vluchten uitgevoerd door helikopters die worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening (HEMS);

    • c. vluchten met luchtvaartuigen die worden ingezet voor orgaanvervoer;

    • d. vluchten uitgevoerd door luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR),

    met dien verstande dat voor de vluchten, bedoeld onder b, c en d, voorafgaand toestemming (PPR) is verleend door de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • 3. NSS Valkenburg wordt met de volgende regels aangewezen als bijzonder luchtverkeersgebied:

    • a. NSS Valkenburg wordt geclassificeerd als luchtverkeersdienstverleningsklasse D;

    • b. het bepaalde bij of krachtens artikel 43 van het Luchtverkeersreglement is onverkort van toepassing op al het VFR-verkeer;

    • c. luchtverkeersdiensten worden verleend door de militaire plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst.

Artikel 7 Toestaan VFR in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A

Politievluchten die VFR worden uitgevoerd binnen de gebieden NSS Den Haag 50 en NSS Den Haag 9, bedoeld in deze regeling, zijn toegestaan in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A mits

  • a. voor de desbetreffende vlucht een klaring is verkregen van de betrokken luchtverkeersleidingsdienst; en

  • b. het vliegzicht ten minste 3 kilometer bedraagt.

Artikel 8 Afwijken transponderplicht

Politievluchten die worden uitgevoerd binnen de gebieden NSS Coepelduynen, NSS Den Haag 50, NSS Eindhoven, NSS Den Haag 9 en NSS Valkenburg, bedoeld in deze regeling, mogen de SSR-transponder met mode S/ELS uitschakelen dan wel niet inschakelen indien:

  • a. de betrokken luchtverkeersleidingsdienst vooraf instemming heeft verleend; en

  • b. een SSR-transponder met mode 3A en C of mode A en C wordt ingeschakeld.

Artikel 9 Onderscheppingen

In aanvulling op artikel 1, slotzin, van de Regeling onderschepping luchtvaartuigen, kan tevens anders worden beslist op grond van de Tijdelijke regeling bijstand handhaving luchtruimrestricties NSS.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 16 maart 2014 en vervalt met ingang van 29 maart 2014.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tijdelijke sluiting en beperking luchtruim NSS 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en van de inhoud van deze regeling zal mededeling worden gedaan in de luchtvaartpublicaties.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

Op 24 en 25 maart 2014 vindt in het World Forum in Den Haag de Nuclear Security Summit (NSS) 2014 plaats, een wereldconferentie over veiligheid in relatie tot nucleair materiaal. De NSS is voor Nederland een ongekend groot evenement. Dit feit, alsmede de aanwezigheid van een groot aantal staats- en regeringsleiders vraagt om een samenstel van maatregelen voor een veilig, waardig en ongestoord verloop van het evenement.

Het is bij een wereldtop zoals de NSS gebruikelijk om restricties op te leggen aan het gebruik van het luchtruim. Deze restricties komen voort uit de op het dreigingsbeeld gebaseerde scenario’s die door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) zijn opgesteld. Die scenario’s leveren een behoefte op aan zowel een veilige ruimte – ook boven de deelnemers aan de NSS – als aan een adequate werkruimte voor het bewaken en beveiligen van de deelnemers. Hieruit volgt voor de luchtvaart een indrukwekkend pakket aan maatregelen. Dit pakket beïnvloedt de mogelijkheden om te vliegen in een groot deel van het Nederlandse luchtruim.

Op basis van de scenario’s is ervoor gekozen om een aantal gebieden in het Nederlandse luchtruim grotendeels te sluiten voor het burgerluchtverkeer en om binnen die gebieden het resterende verkeer aan bijzondere regels te binden. Het gaat om de gebieden NSS Coepelduyen, NSS Den Haag 50, NSS Den Haag 9, NSS Eindhoven en NSS Valkenburg. Hoewel het gebied NSS Den Haag 50 op kaarten is weergegeven als een cirkel die tevens een deel van het Belgische luchtruim omvat, wordt het gebied alleen binnen het Nederlandse luchtruim ingesteld. De verboden en aanvullende regels gelden dus niet in het Belgische luchtruim. Ter uitvoering van deze regeling zullen de betrokken luchtverkeersdienstverleners, LVNL en de Minister van Defensie, werkafspraken maken waarin de concrete operationele gevolgen van de regeling zijn verwerkt. Deze afspraken hebben onder andere betrekking op de wijze waarop de door ICAO voorgeschreven separatie wordt ingevuld. Deze afspraken zijn geaccepteerd door de Militaire Luchtvaart Autoriteit en Inspectie Leefomgeving en Transport.

Naast deze regeling is tevens een tweetal regelingen of beschikkingen vastgesteld die de effecten van de NSS op de luchthavens Schiphol en Rotterdam The Hague Airport reguleren: de Regeling afwijking LVB voor NSS en groot baanonderhoud Polderbaan 2014 (Strct. 2014, 5908) en de Ontheffing t.b.v. Nuclear Security Summit (Strct. 2014, 6123).

De gebieden die in de onderhavige regeling worden ingesteld, zijn verboden voor het burgerluchtverkeer, inclusief alle bijzondere luchtvaartuigen. De verboden gelden dus niet voor militair luchtverkeer. De Minister van Defensie zal echter in een instructie bewerkstelligen dat in de voor de NSS ingestelde gebieden alleen militair luchtverkeer zal vliegen dat een aan de NSS gerelateerde taak heeft. Per gebied wordt vervolgens een aantal uitzonderingen benoemd. Politievluchten, dat wil zeggen vluchten die door of namens de politie worden uitgevoerd ter uitvoering van de algemene handhavingstaak van de politie, zijn in alle gebieden uitgezonderd van het verbod. Deze uitzondering bevat nadrukkelijk ook luchtvaartuigen die door Defensie worden gebruikt ten behoeve van de handhavingstaak van de politie. Ook zijn luchtvaartuigen die worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening (HEMS) en die luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR) van het verbod uitgezonderd.

In de regeling zijn de tijdstippen opgenomen tot wanneer de verboden en beperkingen van kracht zijn. Mocht het mogelijk zijn de verboden en beperkingen eerder op te heffen dan zal de Minister van IenM dit via een Notice to Airmen (NOTAM) bekend stellen.

Daarnaast bevatten de individuele gebieden een aantal specifieke uitzonderingen. Voor NSS Den Haag 50, dat tevens de luchthaven Schiphol omvat, worden specifieke uitzonderingen gemaakt voor geregeld luchtvervoer, niet zijnde zakelijke luchtvaart, regeringsvluchten, bepaalde helikopteroperaties van en naar mijnbouwinstallaties op de Noordzee en bepaalde loodsvluchten. Ook voor NSS Eindhoven wordt een uitzondering gemaakt voor geregeld luchtvervoer en regeringsvluchten. Voor NSS Den Haag 9 wordt een uitzondering gemaakt voor geregeld luchtvervoer dat afkomstig is van een beperkt aantal specifieke luchthavens en dat gebruik moet maken van een bepaalde aankomstroute voor Schiphol. Ook geregeld luchtvervoer dat een specifieke nadering (via het zogenaamde punt RIVER) vliegt, is uitgezonderd. Voor alle uitzonderingen behalve de politievluchten geldt dat zij vooraf van de Minister van Infrastructuur en Milieu hiervoor toestemming, een zogenaamde PPR, hebben verkregen. Voor het behandelen van aanvragen van de vereiste toestemming voorafgaand aan de vlucht (PPR) wordt door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een loket ingericht dat proactief kan werken met o.a. de slotcoördinator.

HEMS, SAR, loodsvluchten en vluchten voor orgaanvervoer nemen voorafgaand aan iedere vlucht, telefonisch contact op met de Backoffice in Nieuw Milligen (AOCS).

Naast de verboden wordt in de onderhavige regeling op een aantal punten ook afgeweken van de regels en procedures die normaal gesproken binnen het betrokken luchtruim gelden. Om deze reden worden de gebieden tevens als bijzonder luchtverkeersgebied (BVG) aangewezen. Een BVG wordt ingericht ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van het overige luchtverkeer of ten opzichte van een specifieke activiteit in het luchtruim. Het instellen van een BVG verandert niets aan de luchtruimclassificatie of de daarbinnen geldende luchtverkeersregels, maar biedt wel de mogelijkheid deze classificatie te wijzigen en aanvullende of afwijkende regels op te stellen. De aanwijzing van de verboden gebieden tot BVG maakt het mogelijk om de luchtruimclassificatie van NSS Coepelduynen, NSS Den Haag 9 en NSS Valkenburg zodanig aan te passen dat de noodzakelijke luchtverkeersdiensten in die gebieden verstrekt kunnen worden. De Minister van Defensie is vervolgens belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening. De classificatie van deze gebieden, respectievelijk D en A, maakt tevens duidelijk dat verkeer binnen deze gebieden enkel is toegestaan na contact met de betrokken dienstverlener. Deze eis geldt voor alle vluchten die in de gebieden worden uitgevoerd, dus ook voor de politievluchten, HEMS en SAR. Tevens worden binnen de BVG's op een aantal punten de regels voor vluchten die worden uitgevoerd overeenkomstig de zichtvliegvoorschriften (VFR) aangepast.

Binnen alle gebieden wordt daarnaast voor politievluchten een uitzondering gemaakt op het verbod om VFR in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A te vliegen en op de plicht op een SSR-transponder met mode S/ELS te voeren. Gelet op de risico’s die VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A met zich meebrengen en de effecten hiervan op de totale operationele afhandeling van het verkeer, zal de politie zeer terughoudend gebruikmaken van deze uitzondering en er slechts in dringende en noodzakelijke gevallen een beroep op doen. Het niet-voeren van een geactiveerde SSR-transponder met mode S/ELS mag alleen als wel de mode A en C informatie wordt uitgezonden. Op die manier blijft het luchtvaartuig wel zichtbaar voor de luchtverkeersleidingsdiensten en ACAS – het botsingsvermijdingssysteem aan boord van o.a. verkeersvliegtuigen. De locatie en identiteit van het luchtvaartuig kunnen echter niet meer worden opgevangen met eenvoudige ontvangers.

Voor de handhaving van deze regeling heeft de Minister van Veiligheid en Justitie in aanvulling op de Regeling bijstand bestrijding luchtvaartterrorisme de Tijdelijke regeling bijstand handhaving luchtruimrestricties NSS vastgesteld. Als het nodig is om luchtvaartuigen te onderscheppen zullen uiteraard daarbij de regels worden gevolgd uit artikel 41 van het Luchtverkeersreglement en de Regeling onderschepping luchtvaartuigen.

Uiteraard zullen luchtvarenden en overige betrokkenen via luchtruimpublicaties op de hoogte worden gesteld van de verboden en beperkingen. Daarnaast wordt ook op websites van overheden en belangenorganisaties, vooraf en tijdens de NSS o.a. via de aanwezigheid van politie of inspecteurs van ILT op de meest relevant geachte luchthavens, de aandacht van luchtvarenden gevestigd op de genomen maatregelen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven