Logo AssenOntwerp-Verkeersbesluit

Eenheid Leefomgeving

Nr. 2014-00967

Onderwerp: Verkeersbesluit voor de aanleg van Blauwe As 2e fase, deelgebied 2

Burgemeester en wethouders van Assen:

hierbij het volgende overwegende:

Blauwe As 2 e fase

De FlorijnAs is aangemerkt als een lokaal project met nationale betekenis (artikel 2.18 en verder van de Crisis herstelwet). De Blauwe As 2e fase is een deelproject van de Florijnas, waarvoor onder de Crisis- en Herstelwet een structuurvisie is vastgesteld op 27 oktober 2011. Ten aanzien van alle te nemen besluiten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de projecten binnen de FlorijnAs geldt de gemeentelijke coördinatieregeling (paragraaf 3.6.1. van de Wet ruimtelijke ordening).

Met de Blauwe As 2e fase wordt Het Kanaal bevaarbaar gemaakt om daarmee als katalysator te dienen voor opwaarderig van de openbare ruimte en gebiedsontwikkelingen langs Het Kanaal. Naast het bevaarbaar maken van Het Kanaal worden ook de beide zijden van Het Kanaal opnieuw ingericht. In het kader van deze reconstructie moeten drie verkeersaders worden voorzien van bruggen. Hierbij gaat het om de kruisingen van Het Kanaal met de Industrieweg, de Groningerstraat en de Nobellaan.

Met het oog op een goede en veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse en het waarborgen van een goede doorstroming van het verkeer, het bevaarmaken van Het Kanaal, worden de wegen Het Kanaal vanaf kruising Weiersstraat t/m kruising Industrieweg inclusief alle kruispunten, de Jan Fabriciusstraat vanaf Het Kanaal t/m kruising Kloekhorststraat inclusief alle kruispunten, heringericht.

Maatregelen

Voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse en het waarborgen van een goede doorstroming van het verkeer worden hiervoor:

  • beweegbare bruggen aangelegd in de Nobellaan, nabij de Kanaalrotonde, nabij kruising Oude Molenstraat, bij de Groningerstraat en in de Industrieweg;

  • een fietspad aangelegd langs Het Kanaal evenzijde geheel doorlopend vanaf kruispunt Weiersstraat tot kruispunt Industrieweg;

  • een fietspad aangelegd langs Het Kanaal onevenzijde tussen kruispunt Het Kanaal nabij huisnummer 247 en het kruispunt Industrieweg;

  • een doorgetrokken asstreep aangebracht op Het Kanaal, zodat een inhaalverbod en een parkeerverbod is ingesteld;

  • de verbinding Havenkade met de kruising Industrieweg-Het Kanaal voor alle bestuurders, uitgezonderd fietsers, wordt opgeheven;

  • de ventweg (Industrieweg oostzijde) verwijderd tussen de kruising met de Van Hobokenstraat en de kruising met de Havenkade;

  • de fietspaden aan beide zijden van de Industrieweg aangesloten op de fietspaden komende vanaf de kruising Industrieweg – A.H.G. Fokkerstraat en de ventwegen langs de Industrieweg oostzijde;

  • de aansluiting Het Kanaal onevenzijde nabij huisnummer 209 op Het Kanaal evenzijde vervalt;

  • eenrichtingsverkeer ingesteld op Het Kanaal noordzijde vanaf de kruising met de Groen van Prinstererlaan naar de kruising met de Groningerstraat;

  • eenrichtingsverkeer wordt ingesteld op de brug in de kruising Groningerstraat – Het Kanaal voor alle bestuurders uitgezonderd (brom)fietsers. Dit eenrichtingsverkeer loopt van noord naar zuid. Hiermee wordt de doorstroming en de veiligheid op Het Kanaal verbeterd en de verkeersdruk op de Groningerstraat verminderd;

  • de verkeerslichten bij de kruising fietsbrug Oude Molenstraat – Het Kanaal verwijderd. De nieuwe verkeerslichten worden geplaatst op de kruisingen Weiersstraat – Het Kanaal, Groningerstraat – Het Kanaal, Jan Fabriciusstraat – Het Kanaal en Industrieweg – Het Kanaal;

  • de bushalte gecombineerd met laad- en losplaatsen aan de Jan Fabriciusstraat vervalt;

  • een bushalte aan de Jan Fabriciusstraat aangelegd. Bij Het Kanaal rotonde bushaltes worden aangelegd ten oosten en ten westen van de rotonde;

  • laad- en losplaatsen worden aangelegd nabij Het Kanaal huisnummer 74, Het Kanaal huisnummer 91, Het Kanaal huisnummer 258, Het Kanaal huisnummer 260, Jan Fabriciusstraat huisnummer 75 en Jan Fabriciusstraat huisnummer 73;

  • een verkeerssluis aangelegd uitsluitend ten behoeve van vrachtverkeer in de Korenmolen nabij de kruising met Het Kanaal;

  • het vergunningparkeren op Het Kanaal blijft gehandhaafd.

Belangenafweging

Het verkeersbesluit wordt met name genomen om de veiligheid op de weg te vergroten. Daarbij worden maatregelen genomen zoals onder meer de aanleg van een verkeerssluis ten behoeve van vrachtverkeer in de Korenmolen en het instellen van eenrichtingsverkeer op Het Kanaal noordzijde, op de brug in de kruising Groningerstraat – Het Kanaal. Deze en de overige maatregelen bevorderen een verkeersveilige inrichting en bescherming van alle typen weggebruikers en passagiers.

Wet- en regelgeving

Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en/of verwijderd.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de namens de Korpschef  van politie aangewezen verkeersadviseur van het district Drenthe.

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

b e s l u i t e n :

Overeenkomstig op de bij dit besluit behorende situatieschets:

  • I.Op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschetsen huidige situatie VB 01, VB 02, VB 03 en VB 04

    Te verwijderen:

    • 1.haaientanden (verkeerstekens op het wegdek);

    • 2.fietssymbolen (verkeerstekens op wegdek);

    • 3.doorgetrokken strepen (verkeerstekens op wegdek);

    • 4.borden A1 30 zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (maximumsnelheid 30km/h zone bord);

    • 5.borden A1 30 einde zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (maximumsnelheid 30km/h einde zone bord);

    • 6.borden E9 zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeergelegenheid alleen voor vergunninghouders einde zone bord);

    • 7.borden E9 einde zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeergelegenheid alleen voor vergunninghouders zone bord);

    • 8.borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voorrangsweg);

    • 9.bord B2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (einde voorrangsweg);

    • 10.bord B3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voorrangskruising);

    • 11.bord B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voorrangskruising);

    • 12.borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);

    • 13.borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsverkeer, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

    • 14.bord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsweg);

    • 15.bord C4r van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsweg);

    • 16.bord C14 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor);

    • 17.bord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);

    • 18.bord C19 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan op het bord aangegeven);

    • 19.borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (rotonde; verplichte rijrichting);

    • 20.borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

    • 21.borden D06L van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

    • 22.borden D06R van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

    • 23.borden D7 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

    • 24.borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod);

    • 25.borden E1 zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod zone bord);

    • 26.borden E1 einde zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod einde zone bord);

    • 27.borden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen);

    • 28.bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voetpad);

    • 29.borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 (verplicht fietspad);

    • 30.borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 (verplicht fiets/bromfietspad);

    • 31.borden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (bushalte/tramhalte);

    • 32.borden L8 van bijlage 1 van het RVV 1990 (doodlopende weg);

    • 33.onderborden OB52 van bijlage 2A van het RVV 1990 (uitgezonderd fietsen)

    • 34.onderborden OB54 van bijlage 2A van het RVV 1990 (uitgezonderd fietsen en bromfietsen)

    • 35.onderborden OB505 van het RVV 1990 (tweerichtingen bereden fietspad)

  • I.Op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschetsen nieuwe situatie VB5, VB 6, VB 7 en VB 8.

Te plaatsen en aan te brengen op het wegdek:

  • 1.haaientanden (verkeerstekens op het wegdek);

  • 2.fietssymbolen (verkeerstekens op wegdek);

  • 3.doorgetrokken strepen (verkeerstekens op wegdek);

  • 4.borden A1 30 zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (maximumsnelheid 30km/h zone bord);

  • 5.borden A1 30 einde zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (maximumsnelheid 30km/h einde zone bord);

  • 6.borden E9 zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeergelegenheid alleen voor vergunninghouders einde zone bord);

  • 7.borden E9 einde zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeergelegenheid alleen voor vergunninghouders zone bord);

  • 8.borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voorrangsweg);

  • 9.borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);

  • 10.borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsverkeer, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

  • 11.borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

  • 12.bord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsweg);

  • 13.bord C4r van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsweg);

  • 14.bord C14 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor);

  • 15.bord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);

  • 16.bord C19 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan op het bord aangegeven);

  • 17.borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (rotonde; verplichte rijrichting);

  • 18.borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

  • 19.bord D04 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

  • 20.borden D06L van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

  • 21.borden D06R van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

  • 22.borden D7 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gebod tot het volgen van de rijrichting of een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven);

  • 23.borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod);

  • 24.borden E1 zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod zone bord);

  • 25.borden E1 einde zone bord van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod einde zone bord);

  • 26.borden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 (gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen);

  • 27.bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 (voetpad);

  • 28.borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 (verplicht fietspad);

  • 29.borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 (verplicht fiets/bromfietspad);

  • 30.borden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (bushalte/tramhalte);

  • 31.borden L8 van bijlage 1 van het RVV 1990 (doodlopende weg);

  • 32.borden L205 van bijlage 1 van het RVV 1990 (bussluis);

  • 33.onderborden OB54 van bijlage 2A van het RVV 1990 (uitgezonderd fietsen en bromfietsen)

  • 34.onderborden OB505 van het RVV 1990 (tweerichtingen bereden fietspad)

5 maart 2014

Burgemeester en wethouders van Assen,

namens hen,

manager Eenheid Leefomgeving,

R.Stoffelsma

Naar boven