Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzonder luchtverkeersgebied 2014

25 februari 2014

Nr: BS2014005443

De Minister van Defensie en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 5.10, eerste en tweede lid, van de Wet Luchtvaart en de artikelen 1a, derde lid, 8 en 45, vierde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluiten:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

AMC:

Airspace Management Cell;

AMC-Manageable Area:

luchtruim dat enerzijds voor militaire en anderzijds voor civiele activiteiten kan worden gebruikt;

burgerluchtverkeer:

alle luchtvaartactiviteiten van burgerluchtvaartuigen met inbegrip van de bijzondere luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 1a van het Luchtverkeersreglement;

militair luchtverkeer:

vluchten uitgevoerd onder militair gezag;

NOTAM:

Notice to Airmen, een bericht aan luchtvarenden gedistribueerd via een communicatienetwerk voor luchtverkeersdiensten met inlichtingen over de instelling, toestand, of verandering van enige luchtvaartfaciliteit, -dienstverlening, -procedure of -gevaar, waarvan het noodzakelijk is dat personen die betrokken zijn bij de vluchtvoorbereiding en -uitvoering daarvan tijdig kennis nemen;

UAS:

Unmanned Aircraft System.

Artikel 2

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in de volgende gebieden:

    • a. EHP 25 (Kasteel Drakensteijn)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°11'08.00’N 005°12'30.00’E;

      52°12'22.00’N 005°17'15.00’E;

      52°11'21.00’N 005°17'56.00’E;

      52°10'09.00’N 005°13'11.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 2000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd;

    • b. EHP 26 (Koninklijke paleizen en regeringsgebouwen)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°03'43.00’N 004°18'20.00’E;

      52°06'25.00’N 004°24'20.00’E;

      52°07'37.00’N 004°26'03.00’E;

      52°08'36.00’N 004°23'50.00’E;

      52°05'17.00’N 004°16'27.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 2000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd;

    • c. EHP 26A (Scheveningen)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°06'26.46’N 004°16'38.89’E;

      52°07'10.98’N 004°18'05.07’E;

      52°06'47.72’N 004°19'48.69’E;

      52°05'58.33’N 004°17'58.83’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 2000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd;

    • d. EHR 3 (Oldebroek)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°23'00.00’N 005°50'00.00’E;

      52°21'30.00’N 005°52'30.00’E;

      52°24'30.00’N 006°01'00.00’E;

      52°27'00.00’N 006°00'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 3.000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd.

  • 2. Behoudens toestemming van AOCS NM is burgerluchtverkeer verboden in de volgende gebieden op maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd en op vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd of incidenteel op per NOTAM bekendgemaakte andere hoogten, dagen en tijden:

    • a. EHR 3A (Oldebroek)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°23'00.00’N 005°50'00.00’E;

      52°21'30.00’N 005°52'30.00’E;

      52°24'30.00’N 006°01'00.00’E;

      52°27'00.00’N 006°00'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van 3.000 ft AMSL tot FL 185;

    • b. EHR 4 (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°10'12.59’N 004°46'21.14’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°07'01.98’N 004°56'02.41’E;

      53°11'00.00’N 004°51'24.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot FL 065;

    • c. EHR 4B (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°09'43.06’N 005°06'58.79’E;

      53°02'40.00’N 005°15'00.00’E;

      52°58'09.00’N 005°06'22.00’E;

      53°07'01.98’N 004°56'02.41’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) terug naar beginpunt;

      tot 4.000 ft AMSL;

    • d. EHR 4C (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°02'40.00’N 005°15'00.00’E;

      52°52'40.00’N 005°21'30.00’E;

      52°51'30.00’N 005°15'30.00’E;

      52°59'05.07’N 005°08'08.93’E;

      terug naar beginpunt;

      van 1.000 ft AMSL tot 2000 ft AMSL;

    • e. EHR 4D (Vliehors)

      het gebied, begrensd door een lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°10'12.59’N 004°46'21.14’E;

      53°09'17.00’N 004°40'28.00’E;

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) terug naar beginpunt;

      tot 1.500 ft AMSL;

    • f. EHR 4F (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°21'58.90’N 004°40'44.58’E;

      53°19'39.51’N 004°46'10.31’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) terug naar beginpunt;

      tot 5.000 ft AMSL;

    • g. EHR 8 (Den Helder)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°57'42.00’N 004°44'25.00’E;

      52°52'00.00’N 004°43'00.00’E;

      52°47'00.00’N 004°41'00.00’E;

      52°45'00.00’N 004°32'00.00’E;

      52°46'30.00’N 004°26'00.00’E;

      52°49'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°02'59.00’N 004°40'46.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot FL 065;

    • h. EHR 9 (Harskamp)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°11'30.00’N 005°47'00.00’E;

      52°09'30.00’N 005°52'50.00’E;

      52°07'30.00’N 005°52'50.00’E;

      52°06'40.00’N 005°45'45.00’E;

      52°09'20.00’N 005°44'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 5.900 ft AMSL;

    • i. EHD 61 (Arnhemse Heide)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 300 meter vanuit positie 52°02'29.00’N 005°55'04.00’E;

      tot 1.000 ft AMSL;

    • j. EHD 62 (Reek)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 51°43'42.00’N 005°41'33.00’E;

      tot 1.000 ft AMSL;

    • k. EHD 63 (Riel)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 51°30'00.00’N 004°59'47.00’E;

      tot 1.000 ft AMSL.

  • 3. Behoudens toestemming van AOCS NM is burgerluchtverkeer verboden in de volgende gebieden gedurende de dagen en tijden die telkens per NOTAM worden bekendgemaakt:

    • a. EHR 1A (De Peel A)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 6,5 nautische mijlen vanuit positie 51°31'02.20’N 005°51'20.30’E;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 195;

    • b. EHR 1B (De Peel B)

      het gebied, begrensd door de volgende posities en hoogten:

      van positie

      51°31'11.56’N 006°01'44.49’E;

      51°20'00.00’N 006°02'09.00’E;

      51°15'10.00’N 005°57'00.00’E;

      51°15'20.00’N 005°48'50.00’E;

      51°20'00.00’N 005°42'08.95’E;

      51°28'01.84’N 005°42'08.95’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 6,5 nautische mijlen vanuit positie 51°31'02.20’N 005°51'20.30’E) terug naar beginpunt;

      van 1.200 ft AMSL tot 2.500 ft AMSL;

    • c. EHR 2 (Marnewaard)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°24'41.00’N 006°14'09.00’E;

      53°25'33.00’N 006°14'56.00’E;

      53°26'02.00’N 006°19'55.00’E;

      53°24'09.00’N 006°20'08.00’E;

      53°24'03.00’N 006°15'16.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van 11.700 ft AMSL;

    • d. EHR 2A (Marnewaard A)

      een gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°25'21.12’N 006°28'46.39’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°23'00.00’N 006°16'00.00’E) naar

      53°23'07.98’N 006°29'21.48’E;

      53°15'16.66’N 006°12'35.42’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°23’00.00’N 006°16'00.00’E) naar

      53°23'59.32’N 006°02'44.44’E;

      terug naar beginpunt;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 195;

    • e. EHR 2B (Marnewaard B)

      een gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°25'17.00’N 006°27'25.00’E;

      53°23'32.00’N 005°54'26.00’E;

      53°23'00.00’N 005°51'30.00’E;

      53°10'00.00’N 006°02'00.00’E;

      53°09'59.77’N 006°04'17.14’E;

      53°24'37.00’N 006°36'30.00’E;

      53°27'28.28’N 006°40'32.88’E;

      53°25'21.12’N 006°28'46.39’E;

      terug naar beginpunt;

      van 1.200 ft AMSL tot 2.500 ft AMSL;

    • f. EHR 2C (Marnewaard C)

      een gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°27'49.00’N 006°45'16.00’E;

      53°26'42.00’N 006°52'08.00’E;

      53°21'12.00’N 006°52'24.00’E;

      53°14'58.00’N 006°23'59.00’E;

      53°09'57.00’N 006°20'03.00’E;

      53°09'59.77’N 006°04'17.14’E;

      53°24'37.00’N 006°36'30.00’E;

      53°27'28.28’N 006°40'32.88’E;

      terug naar beginpunt;

      van 1.200 ft AMSL tot 2.500 ft AMSL;

    • g. EHR 8A (Den Helder)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°57'42.00’N 004°44'25.00’E;

      52°52'00.00’N 004°43'00.00’E;

      52°47'00.00’N 004°41'00.00’E;

      52°45'00.00’N 004°32'00.00’E;

      52°46'30.00’N 004°26'00.00’E;

      52°49'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°02'59.00’N 004°40'46.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 065 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • h. EHR 50 (Marne, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,7 nautische mijl vanuit positie 53°23'30.60’N 006°15'28.05’E;

      tot 600 ft AMSL;

    • i. EHR 51 (De Haar, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 0,875 nautische mijl vanuit positie 52°56'46.34’N 006°31'16.75’E;

      tot 600 ft AMSL;

    • j. EHR 52 (Havelte, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°48'07.33’N 006°10'31.07’E;

      52°49'03.91’N 006°12'59.85’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1,2 nautische mijl vanuit positie 52°48'03.00’N 006°14'02.88’E) naar

      52°46'55.12’N 006°14'41.94’E;

      52°46'20.04’N 006°11'56.22’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°47'16.59’N 006°11'23.62’E) terug naar beginpunt;

      tot 600 ft AMSL;

    • k. EHR 53 (Beekhuizerzand, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°19'54.77’N 005°40'28.68’E;

      tot 600 ft AMSL;

    • l. EHR 54 (Ermelosche Heide, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,06 nautische mijl vanuit positie 52°17'24.07’N 005°40'49.93’E;

      tot 600 ft AMSL;

    • m. EHR 55A (Vlasakkers, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°08'55.83’N 005°17'47.18’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°08'15.77’N 005°18'59.60’E) naar

      52°07'22.59’N 005°18'14.73’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 600 ft AMSL;

    • n. EHR 55B (Vlasakkers, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°07'22.59’N 005°18'14.73’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°08'15.77’N 005°18'59.60’E) naar

      52°08'55.83’N 005°17'47.18’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 600 ft AMSL;

      de EHR 55B kan niet gelijktijdig worden geactiveerd met zweefvliegactiviteiten op Soesterberg;

    • o. EHR 56 (Leusderheide, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,2 nautische mijl vanuit positie 52°06'22.27’N 005°20'28.78’E;

      tot 600 ft AMSL;

    • p. EHR 57 (Rucphense Heide, UAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 51°30'43.29’N 004°32'11.25’E;

      tot 600 ft AMSL;

    • q. EHD 41A

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00’N 003°45'00.00’E;

      53°13'00.00’N 003°45'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00’N 004°10'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°10'00.00’E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      tot FL 055;

    • r. EHD 41B

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00’N 003°37'00.00’E;

      53°13'00.00’N 003°37'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00’N 003°45'00.00’E;

      53°05'00.00’N 003°45'00.00’E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      tot FL 055;

    • s. EHD 41C

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00’N 004°10'00.00’E;

      53°13'00.00’N 004°10'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00’N 004°18'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°18'00.00’E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      tot FL 055;

    • t. EHD 41D

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00’N 003°45'00.00’E;

      53°13'00.00’N 003°45'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00’N 004°10'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°10'00.00’E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • u. EHD 42

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 006°06'26.00’E;

      53°51'06.00’N 006°13'58.00’E;

      53°37'38.00’N 005°06'00.00’E;

      53°36'00.00’N 004°46'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • v. EHD 49 (Breezanddijk)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°01'03.00’N 005°12'32.00’E;

      52°53'45.00’N 005°16'00.00’E;

      52°53'29.00’N 005°11'11.00’E;

      52°48'39.00’N 005°10'16.00’E;

      52°48'47.00’N 005°07'33.00’E;

      52°50'53.00’N 005°07'49.00’E;

      52°56'00.00’N 005°03'33.00’E;

      terug naar beginpunt;

      tot 19.500 ft AMSL of een andere in de NOTAM aan te geven hoogte.

  • 4. De volgende gebieden zijn AMC Manageable Areas van maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd en op vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd of incidenteel op andere per NOTAM bekendgemaakte hoogten, dagen en tijden. Indien deze gebieden binnen de gestelde tijden zijn geactiveerd door de AMC, is burgerluchtverkeer aldaar verboden, behoudens toestemming van AOCS NM:

    • a. EHR 4A (Vliehors) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°10'12.59’N 004°46'21.14’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°07'01.98’N 004°56'02.41’E;

      53°11'00.00’N 004°51'24.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 065 tot FL 285;

    • b. EHR 4E (Vliehors) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door een lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      53°30'00.00’N 004°20'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00’N 005°10'00.00’E;

      53°16'44.82’N 005°10'00.00’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) terug naar beginpunt;

      van 10.000 ft AMSL tot FL 285;

    • c. TRA 10 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°40'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°33'38.00’N 006°36'24.00’E;

      53°31'22.00’N 006°40'20.00’E;

      53°30'15.00’N 006°44'30.00’E;

      53°24'37.00’N 006°36'30.00’E;

      52°48'02.89’N 005°17'10.78’E;

      52°43'30.00’N 004°33'40.00’E;

      52°45'25.00’N 004°28'03.00’E;

      52°48'19.15’N 004°21'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°09'17.00’N 004°40'28.00’E;

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°22'29.07’N 004°52'20.47’E;

      53°26'24.00’N 005°10'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 095 tot FL 285;

    • d. TRA 10A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°40'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°33'38.00’N 006°36'24.00’E;

      53°31'22.00’N 006°40'20.00’E;

      53°30'15.00’N 006°44'30.00’E;

      53º24'37.00’N 006°36'30.00’E;

      52°48'02.89’N 005°17'10.78’E;

      52°43'30.00’N 004°33'40.00’E;

      52°45'25.00’N 004°28'03.00’E;

      52°48'19.15’N 004°21'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°09'17.00’N 004°40'28.00’E;

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°22'29.07’N 004°52'20.47’E;

      53°26'24.00’N 005°10'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • e. TRA 10B AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°40'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°33'38.00’N 006°36'24.00’E;

      53°31'22.00’N 006°40'20.00’E;

      53°30'15.00’N 006°44'30.00’E;

      53º24'37.00’N 006°36'30.00’E;

      52°48'02.89’N 005°17'10.78’E;

      52°43'30.00’N 004°33'40.00’E;

      52°45'25.00’N 004°28'03.00’E;

      52°48'19.15’N 004°21'00.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°09'17.00’N 004°40'28.00’E;

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°22'29.07’N 004°52'20.47’E;

      53°26'24.00’N 005°10'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 065 tot FL 095;

    • f. TRA 12 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°29'49.54’N 004°48'23.54’E;

      51°51'20.13’N 005°01'57.73’E;

      51°58'55.00’N 005°17'42.00’E;

      52°00'04.00’N 005°31'16.00’E;

      51°56'22.00’N 005°47'00.00’E;

      51°50'02.07’N 005°57'31.88’E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      51°14'45.88’N 006°04'54.01’E;

      51°15'20.98’N 005°33'24.80’E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      51°16'54.02’N 005°26'29.97’E;

      51°26'02.91’N 005°06'10.21’E;

      langs de Nederlands-Belgische grens naar

      51°26'52.00’N 005°00'18.06’E;

      langs de parallel naar

      51°26'52.00’N 004°49'24.66’E;

      langs de Nederlands-Belgische grens terug naar beginpunt;

      van FL 095 tot FL 285;

    • g. TRA 12A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°38'28.12’N 004°53'49.03’E;

      51°51'20.13’N 005°01'57.73’E;

      51°58'55.00’N 005°17'42.00’E;

      52°01'10.99’N 005°44'45.29’E;

      51°50'41.85’N 006°02'17.96’E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      51°14'45.88’N 006°04'54.01’E;

      51°14'54.61’N 005°57'44.46’E;

      51°15'38.94’N 005°53'10.31’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • h. EHD 01 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00’N 005°00'00.00’E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 004°32'09.45’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • i. EHD 01A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00’N 005°00'00.00’E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 004°32'09.45’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • j. EHD 02 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00’N 006°30'00.00’E;

      54°30'00.00’N 006°30'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • k. EHD 02A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00’N 006°30'00.00’E;

      54°30'00.00’N 006°30'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • l. EHD 03 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00’N 004°32'09.45’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 004°05'04.96’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • m. EHD 03A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00’N 004°32'09.45’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 004°05'04.96’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • n. EHD 04 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • o. EHD 04A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • p. EHD 05 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 006°30'00.00’E;

      54°00'00.00’N 006°30'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • q. EHD 05A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00’N 006°30'00.00’E;

      54°00'00.00’N 006°30'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • r. EHD 06 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 004°05'04.96’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      53°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00’N 003°38'44.30’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • s. EHD 06A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 004°05'04.96’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      53°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00’N 003°38'44.30’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • t. EHD 07 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      53°26'24.00’N 005°10'00.00’E;

      53°22'29.07’N 004°52'20.47’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°19'39.51’N 004°46'10.31’E;

      53°19'43.93’N 004°46'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • u. EHD 07A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 004°46'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      53°26'24.00’N 005°10'00.00’E;

      53°22'29.07’N 004°52'20.47’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°19'39.51’N 004°46'10.31’E;

      53°19'43.93’N 004°46'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • v. EHD 08 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°40'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • w. EHD 08A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00’N 005°34'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°40'00.00’N 006°30'00.00’E;

      53°30'00.00’N 005°34'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • x. EHD 09 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°30'00.00’N 003°38'44.30’E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      53°19'43.39’N 004°46'00.00’E;

      53°19'39.51’N 004°46'10.31’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      53°09'17.00’N 004°40'28.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      52°48'19.15’N 004°21'00.00’E;

      53°03'20.00’N 003°44'00.00’E;

      53°27'54.91’N 003°36'56.03’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot FL 285;

    • y. EHD 09A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°30'00.00’N 003°38'44.30’E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00’N 004°46'00.00’E;

      53°19'43.39’N 004°46'00.00’E;

      53°19'39.51’N 004°46'10.31’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°15'00.00’N 004°43'40.92’E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00’N 004°37'01.38’E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00’N 004°57'00.00’E) naar

      53°11'06.00’N 004°38'07.51’E;

      53°09'17.00’N 004°40'28.00’E;

      53°06'10.00’N 004°30'56.00’E;

      53°05'00.00’N 004°21'00.00’E;

      52°48'19.15’N 004°21'00.00’E;

      53°03'20.00’N 003°44'00.00’E;

      53°27'54.91’N 003°36'56.03’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • z. CBA SEA 1 AMC-Manageable Area

      het Nederlandse deel van het gebied wordt begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°57'30.00’N 005°02'34.82’E;

      langs de parallel naar

      54°57'30.00’N 006°30'00.00’E;

      langs de parallel naar

      54°57'30.00’N 007°36'59.07’E;

      53°54'12.87’N 006°55'25.40’E;

      53°50'01.91’N 006°30'00.00’E;

      53°32'30.00’N 004°49'39.38’E;

      langs de parallel naar

      53°32'30.00’N 003°45'37.54’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660.

    • aa. EB TRA N B AMC-Manageable area

      het Nederlandse deel van de grotendeels in België gelegen TRA Noord B wordt begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°26'00.00’N 005°04'00.00’E;

      langs de Nederlands-Belgische grens naar

      51°16'00.00’N 005°27'00.00’E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 095 tot FL 660.

  • 5. In de gebieden EHR 4, EHR 4B en EHR 4C is militair luchtverkeer, voor zover voor de militaire oefeningen noodzakelijk, vrijgesteld van het verbod betreffende laagvliegen, neergelegd in artikel 45, eerste lid, onderdeel b, van het Luchtverkeersreglement .

Artikel 3

  • 1. Het verbod, genoemd in artikel 2, eerste lid, onderdeel a (gebied EHP 25), is niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid;

    • b. luchtvaartuigen die worden gebruikt ten behoeve van het vervoer van leden van het Koninklijk Huis, staatshoofden en ministers;

    • c. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties, en

    • d. burgerluchtvaartuigen die ontheffing hebben gekregen van de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • 2. Het verbod, genoemd in artikel 2, eerste lid, onderdelen b (gebied EHP 26) en c (gebied EHP 26A), is niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid;

    • b. luchtvaartuigen die worden gebruikt ten behoeve van het vervoer van leden van het Koninklijk Huis, staatshoofden en ministers;

    • c. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties;

    • d. ambulancevluchten voor het Medisch Centrum Haaglanden Westeinde in Den Haag, en

    • e. burgerluchtvaartuigen die ontheffing hebben gekregen van de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • 3. Het verbod, genoemd in artikel 2, eerste lid, onderdeel d (gebied EHR 3), is niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid, en

    • b. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties.

  • 4. Van het verbod, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel d, en tweede tot en met vierde lid, kan ontheffing worden verleend door de autoriteiten, genoemd in artikel 5, eerste lid . Aan de ontheffing kunnen voorschriften of beperkingen worden verbonden.

Artikel 4

  • 1. Als bijzonder luchtverkeersgebied ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van het militaire valschermspringen van grote hoogte zonder grondzicht wordt aangewezen het gebied ‘Regte Heide’, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 51°30'45.00’N 005°01'40.00’E;

    tot 18.500 ft AMSL.

  • 2. Het bijzondere luchtverkeersgebied, genoemd in het eerste lid, wordt per NOTAM geactiveerd.

  • 3. Indien het bijzondere luchtverkeersgebied actief is, is voor het uitvoeren van vluchten met luchtvaartuigen binnen dit bijzondere luchtverkeersgebied een klaring van de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst van de militaire luchthaven Gilze-Rijen of van AOCS NM vereist.

Artikel 5

  • 1. De hierna genoemde autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van de militaire oefeningen in de volgende gebieden:

    • a. de Commandant Zeestrijdkrachten voor de gebieden EHD 41A, EHD 41B, EHD 41C, EHD 41D, EHR 8 en EHR 8A;

    • b. de Commandant Landstrijdkrachten voor de gebieden EHD 49, EHR 2, EHR 3, EHR 3A, EHR 9, EHR 50, EHR 51, EHR 52, EHR 53, EHR 54, EHR 55A, EHR 55B, EHR 56 en EHR 57;

    • c. de Commandant Luchtstrijdkrachten voor de gebieden CBA SEA 1, EB TRA N B, EHD 01, EHD 01A, EHD 02, EHD 02A, EHD 03, EHD 03A, EHD 04, EHD 04A, EHD 05, EHD 05A, EHD 06, EHD 06A, EHD 07, EHD 07A, EHD 08, EHD 08A, EHD 09, EHD 09A, EHD 42, EHD 61, EHD 62, EHD 63, EHR 1A, EHR 1B, EHR 2A, EHR 2B, EHR 2C, EHR 4, EHR 4A, EHR 4B, EHR 4C, EHR 4D, EHR 4E, EHR 4F, TRA 10, TRA 10A, TRA 10B, TRA 12 en TRA 12A.

  • 2. Mede ten behoeve van de uitgifte van NOTAMs worden door de autoriteiten, genoemd in het eerste lid, coördinatoren aangewezen.

  • 3. Naar de vorengenoemde gebieden kan worden verwezen met de lettercijfercombinatie die boven de beschrijving is gesteld.

Artikel 6

Artikel 1a van de Regeling modelvliegen komt te luiden:

Artikel 1a

Het is verboden deel te nemen aan het luchtverkeer met een modelluchtvaartuig als bedoeld in artikel 1a van het Luchtverkeersreglement of een licht onbemand luchtvaartuig als bedoeld in artikel 1a van het Luchtverkeersreglement in de gebieden, bedoeld in artikel 1 van de Regeling sluiting luchtruim nationale herdenkingen.

Artikel 7

Ingetrokken worden:

  • a. de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere luchtverkeersgebieden;

  • b. de Regeling sluiting luchtruim boven Den Haag en kasteel Drakensteijn;

  • c. de Regeling sluiting luchtruim Scheveningen.

Artikel 8

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 6 maart 2014.

  • 2. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 6 maart 2014, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 6 maart 2014.

Artikel 9

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzonder luchtverkeersgebied 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 25 februari 2014

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

TOELICHTING

Algemeen

In deze regeling worden alle gebieden waarvoor structureel een gebruiksbeperking voor burgerluchtvaartuigen geldt, samengebracht. Gebieden die slechts zeer incidenteel een beperking kennen of die op ad hoc basis worden ingesteld zijn niet in deze regeling opgenomen. De gebieden die in deze regeling zijn opgenomen, zijn voor het burgerluchtverkeer verboden of beperkt toegankelijk, omdat in die gebieden – veelal door het ministerie van Defensie – activiteiten plaatsvinden die niet met het burgerluchtverkeer verenigbaar zijn. Deze gebieden zijn op basis van internationale (ICAO) regelgeving gecategoriseerd en worden met deze regeling voor Nederland vastgesteld en in luchtvaartpublicaties opgenomen. Om duidelijk te maken dat deze verboden en beperkingen ook van toepassing zijn op bijzondere luchtvaartuigen is in de definitie van burgerluchtverkeer nadrukkelijk opgenomen dat dit ook bijzondere luchtvaartuigen omvat. Op basis van artikel 1a, derde lid, van het Luchtverkeersreglement heeft de minister de bevoegdheid regels te stellen omtrent de deelname van bijzondere luchtvaartuigen aan het luchtverkeer. Omdat dit artikel echter delen van de Wet luchtvaart niet van toepassing verklaart op bijzondere luchtvaartuigen, zou zonder de expliciete toevoeging aan de definitie onduidelijkheid kunnen bestaan omtrent de status van de verboden en beperkingen voor bijzondere luchtvaartuigen. Historisch gezien werden militaire oefengebieden vrijwel altijd permanent afgesloten voor het burgerluchtverkeer en was gebruik door burgerluchtvaartuigen meestal niet mogelijk. Door gewijzigde Europese regelgeving en de toenemende noodzaak om het luchtruim efficiënt te gebruiken is het gewenst deze gebieden alleen te activeren als er daadwerkelijk militaire activiteiten plaatsvinden. De permanente afsluiting wordt dus vervangen door een flexibele sluitingsmogelijkheid. In de in 2012 aan de Tweede Kamer aangeboden luchtruimvisie wordt onderscheid gemaakt in gebieden die permanent, regelmatig of incidenteel worden afgesloten voor burgerluchtverkeer. Het flexibele luchtruimgebruik dient tijdig te worden afgestemd met alle luchtruimgebruikers. In Nederland is voor dit noodzakelijke, flexibele en efficiënte luchtruimgebruik een Airspace Management Cell (AMC) ingericht waarin civiel en militair luchtruimgebruik vooraf met betrokken partijen wordt afgestemd. Voor ongecontroleerde gebieden waarin luchtruimgebruik door luchtvarenden is toegestaan zonder verplicht radiocontact met een luchtverkeersleidingsinstantie en waar de kans op ongeautoriseerd gebruik van afgesloten gebieden dus reëel aanwezig is, worden gebieden meer structureel, op de meest voorkomende gebruikstijden afgesloten. Gebieden die onder directe controle staan van luchtverkeersleidingsinstanties en waarin alleen gecontroleerd luchtverkeer vliegt, kunnen gepland maar ook per direct worden afgesloten en weer worden vrijgegeven. Dit vergroot de luchtruimcapaciteit voor burgerluchtverkeer aanzienlijk, terwijl militair luchtruimgebruik verzekerd blijft. In deze gewijzigde regeling zijn nu alle binnen het Nederlandse luchtruim aanwezige oefengebieden opgenomen, ook die gebieden die eerder niet in een regeling voorkwamen, zoals gebieden die regelmatig als bijzonder luchtverkeersgebied werden ingesteld en in de Staatscourant werden gepubliceerd. De gemeenschappelijke noemer van alle gebieden is dat zij in het kader van (vlieg)veiligheid kunnen worden afgesloten (voor niet aan oefeningen deelnemend vliegverkeer).

Voor een beperkt aantal gebieden, zoals rondom de paleizen en regeringsgebouwen, blijft de sluiting permanent. Voor andere gebieden is permanente afsluiting niet nodig en zelfs ongewenst voor een efficiënt en flexibel luchtruimgebruik. De regeling is waar mogelijk vereenvoudigd en biedt meer overzicht voor zowel de luchtruimbeheerder als de luchtruimgebruiker en vergroot de flexibiliteit. De nummering en de grootheden van de verticale begrenzingen van de gebieden zijn zoveel mogelijk gestandaardiseerd waardoor de kans op veiligheidsincidenten afneemt. Een aantal gebieden is voortaan variabel in hoogte te activeren, zodat niet meer luchtruim wordt geclaimd dan strikt noodzakelijk.

Artikelgewijs

De in artikel 2, eerste lid, genoemde gebieden zijn permanent voor de luchtvaart gesloten.

De in artikel 2, tweede lid, genoemde gebieden zijn op vastgestelde tijden verboden voor burgerluchtverkeer. Deze gebieden kunnen echter worden vrijgegeven voor gebruik aan de desbetreffende luchtverkeersdienstverlener. Voor het vrijgeven van de gebieden wordt gebruikgemaakt van het in de Europese Luchtruimverordening aangegeven ‘Flexible Use of Airspace concept’.

In artikel 2, derde lid, is onder andere een aantal kleine gebieden (EHR 50 tot en met EHR 57) opgesomd ten behoeve van vluchten met militaire Unmanned Aircraft Systems (UAS). Voorheen kon enkel van deze gebieden, die allemaal boven militaire oefenterreinen en zo goed als mogelijk binnen de grenzen daarvan zijn gelegen, gebruik worden gemaakt als een bijzonder luchtverkeersgebied was ingesteld, hetgeen sinds 2007 gangbare praktijk is. De in dit lid genoemde gebieden zijn slechts incidenteel benodigd en zullen op aanvraag voor burgerluchtverkeer worden afgesloten door middel van een Notice to Airmen (NOTAM).

Ten slotte worden de in artikel 2, vierde lid, genoemde gebieden door de AMC geactiveerd en wordt de informatie hieromtrent tijdig aan de luchtverkeersdienstverleners verstrekt.

In het tweede, derde en vierde lid zijn thans ook enkele gebieden opgenomen die regelmatig als zogenaamd bijzonder luchtverkeersgebied werden gesloten voor burgerluchtverkeer. Het betreft hier de gebieden met de aanduiding EHR 1A, 1B, 2A, 2B en 2C. De gebieden EHR 3A en 8A zijn niet nieuw, maar zijn een verticale afsplitsing van de bestaande gebieden zonder A-aanduiding, zulks in het kader van ‘Flexible Use of Airspace’. Ook het gebied EHR 4 is een verticale afsplitsing, maar dan van het bestaande gebied EHR 4A. De gebieden EHD 41A, 41B, 41C, 41D, 42, 49, 61, 62 en 63 betreffen reeds bestaande oefengebieden en gebieden waar springstof tot ontploffing wordt gebracht. Van de gebieden EHD 41A, 41B, 41C en 41D is de indeling gewijzigd. TRA 10B is een nieuw gebied dat onder de bestaande TRA 10 ligt. TRA 10B wordt gebruikt voor nachtvliegen zonder navigatieverlichting. Volledigheidshalve is ook het Nederlandse deel van het grotendeels in België liggende gebied EB TRA N B in de regeling opgenomen.

De in het vijfde lid van artikel 2 opgenomen vrijstelling voor laagvliegen is overgenomen uit artikel 1, vierde lid, van de tot nu toe geldende regeling. EHR 4 betreft een verticale splitsing van het reeds bestaande EHR 4A.

In artikel 3 worden enkele speciale categorieën luchtvaartuigen opgesomd die toegang hebben tot de EHP 25, de EHP 26, de EHP 26A en de EHR 3. Deze bepaling is ontleend aan de Regeling sluiting luchtruim boven Den Haag en kasteel Drakensteijn en de Regeling sluiting luchtruim Scheveningen, die thans allebei worden ingetrokken (artikel 7).

Artikel 4 betreft de instelling van een gebied voor militair valschermspringen van grote hoogte. Dit artikel is afkomstig uit de tot nu toe geldende Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzondere luchtverkeersgebieden. Het in artikel 2 van die regeling opgenomen bijzondere luchtverkeersgebied Climb Corridor Soesterberg (EHR 10) keert in de onderhavige regeling niet terug. Dit houdt verband met de sluiting van de vliegbasis Soesterberg.

In artikel 5 is bepaald in welke gebieden de verschillende commandanten verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van militaire oefeningen. De bepaling is ontleend aan artikel 5 van de tot nu toe geldende regeling.

Voor de datum van inwerkingtreding (artikel 8) is gekozen voor de publicatiedatum van de Aeronautical Chart ICAO 1:500 000 The Netherlands, Edition 2014, waarop de in de regeling genoemde gebieden zijn aangegeven. Op die datum treedt tevens de gewijzigde Aeronautical Information Publication (AIP) in werking waarin de betrokken gebieden zijn opgenomen. Om die reden wordt afgeweken van de vaste verandermomenten.

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

Naar boven