Logo LeidenGemeente Leiden, ontwerpverkeersbesluit project “Kwaliteitsverbetering Breestraat” – verkeersmaatregelenbus en parkeren Korevaarstraat e.o.

Situatietekening: ST14 017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit (ontwerp) verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

A anleiding herinrichting Breestraat

Overwegende dat:

  • de Breestraat één van de oudste en bekendste straten van Leiden en een belangrijke schakel in het centrum is aangezien deze het kernwinkelgebied met het Pieterskwartier verbindt en tevens een belangrijke route voor fietsers vormt;

  • de Breestraat derhalve veel potentie heeft om als één van de aantrekkelijkste (winkel)straten van Leiden te fungeren;

  • deze potentie in de huidige situatie echter niet wordt benut aangezien de huidige inrichting van de Breestraat als ‘druk’ wordt ervaren, met veel obstakels (zoals straatmeubilair, reclamezuilen, fietswrakken) en hardrijdend verkeer (o.a. bussen en fietsers), waardoor de straat niet alleen een barrièrewerking voor voetgangers, maar tevens een onaantrekkelijke uitstraling heeft gekregen;

  • naar aanleiding hiervan, alsook het feit dat duidelijk is geworden dat er geen RijnGouweLijn door de Breestraat komt, de wens bij zowel de gemeente, ondernemers als omwonenden is ontstaan om de Breestraat weer in haar glorie te herstellen door de historische uitstraling en de potentie die de straat heeft te benutten en zichtbaar te maken;

  • het belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat het verblijfskarakter van de straat wordt versterkt, de aansluiting met de binnenstad wordt verbeterd en dat de voetganger centraal staat;

  • de gemeente de afgelopen jaren dan ook intensief heeft samengewerkt met veel partijen en organisaties uit de stad om te komen tot een plan waarmee het voorgaande kan worden bewerkstelligd;

Herinrichtingsplan & fasering

Overwegende dat:

  • dit in het kader van het project ‘Kwaliteitsverbetering Breestraat’ heeft geleid tot een schetsontwerp en bijbehorend kaderbesluit, waarin onder meer de uitgangspunten voor de beoogde kwaliteitsverbetering zijn vastgesteld en een voorstel is opgenomen met betrekking tot de financiering hiervan;

  • het college van Burgemeester en Wethouders in januari 2013 en de gemeenteraad op 14 maart 2013 met dit kaderbesluit, inclusief bijbehorend schetsontwerp, heeft ingestemd;

  • het schetsontwerp vervolgens op basis van dit kaderbesluit is uitgewerkt tot een Voorlopig Ontwerp (hierna: VO)

  • enkele van de belangrijkste uitgangspunten van dit VO bestaan uit:

  • het hoogwaardig inrichten van de Breestraat, gericht op de beleving van de voetganger. Dit wordt onder andere bewerkstelligd door een nieuw profiel met aan weerszijden van de weg zo breed mogelijke voetgangersgebieden, het verwijderen van overbodig straatmeubilair, waaronder het verwijderen van alle vaste fietsparkeervoorzieningen en enkele reclamezuilen in de straat, en het minimaliseren van de ruimtelijke impact van de aanwezige bushaltes;

  • mede in verband met het voorgaande punt: zorgdragen voor slimme & praktische oplossingen met betrekking tot fietsparkeren en laden en lossen.

  • het realiseren van een verkeersluwere en –veiligere Breestraat door het verlagen van de snelheid naar 15 km/uur, het ontmoedigen van inhaalbewegingen, halteren op de rijbaan en op termijn het terugbrengen van het aantal bussen door de Breestraat;

  • de beoogde herinrichting van de Breestraat gefaseerd, in twee fasen wordt uitgevoerd;

  • deze fasering samenhangt met de wens om het aantal bussen dat door de Breestraat rijdt (725 per etmaal in de huidige situatie) terug te brengen naar maximaal 325 bus bewegingen per etmaal, aangezien de huidige hoeveelheid busverkeer een negatieve impact op de beleving van de Breestraat heeft:

  • het ontwerp voor de heringerichte Breestraat voorziet in een rijbaan die volledig in klinkers is uitgevoerd;

  • een rijbaan waarop dagelijks 725 bus bewegingen plaatsvinden echter in teveel trillingshinder voor de omgeving zou resulteren, terwijl dit met een hoeveelheid van maximaal 325 bus bewegingen en een snelheid van 15 km/uur wel zou kunnen;

  • de beoogde halvering van het aantal bus bewegingen in de Breestraat op korte termijn nog niet haalbaar is aangezien de alternatieve routes (o.a. Hooigracht en Langegracht) nog niet geschikt zijn om extra busverkeer te verwerken;

  • teneinde vertraging van de herinrichting van de Breestraat te voorkomen dan ook is gekozen voor een uitvoering van de herinrichting bestaande uit de volgende twee fasen:

  • Fase 1: herinrichting van de Breestraat waarbij de rijbaan met een nieuwe asfalt laag wordt afgewerkt. Hiermee wordt voorkomen dat de omgeving onderhevig is aan trillingsoverlast als gevolg van de huidige 725 bus bewegingen per dag;

  • Fase 2: op het moment dat de alternatieve routes zijn aangepast en het aantal bussen door de Breestraat teruggebracht kan worden naar maximaal 325 per dag, wordt het asfalt op de rijbaan vervangen door klinkers;

  • gelijktijdig met de herinrichting van de Breestraat ook herinrichtingswerkzaamheden worden uitgevoerd op de volgende locaties:

  • Korevaarstraat, tussen de Cathrijnestraat en de Steenschuur. Dit weggedeelte vormt de feitelijke aanlooproute naar de Breestraat. Daarnaast wordt aan de westzijde van dit weggedeelte in de nabije toekomst de nieuwe Garenmarktgarage gebouwd. Met de herinrichting van dit weggedeelte krijgt de Korevaarstraat een inrichting die kwalitatief aansluit op de nieuwe inrichting van de Breestraat. In combinatie met de herinrichting van het kruispunt met het Gangetje en de Steenschuur (zie punt hieronder) wordt duidelijk dat men zodoende een ander gebied binnenkomt;

  • het kruispunt Korevaarstraat – Gangetje – Steenschuur. Dit kruispunt wordt ingericht als een plein, met ruimte voor extra terrassen, inclusief klinkerverharding die reeds in fase 1 van de herinrichtingswerkzaamheden wordt aangebracht. Hiermee vormt dit heringerichte kruispunt het overgangsgebied van de Korevaarstraat naar de Breestraat en wordt middels de inrichting als plein duidelijk gemaakt dat een gebied wordt binnengereden waar het gemotoriseerd verkeer te gast is;

V erkeersmaatregelen en verkeersbesluiten

Overwegende dat:

  • de voorgenomen herinrichting van de Breestraat, Korevaarstraat en het kruispunt Korevaarstraat – Gangetje – Steenschuur ook met zich meebrengt dat de verkeerssituatie(s) op deze wegen gaan wijzigen ten opzichte van de huidige situatie;

  • het vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid, doorstroming van het verkeer en waarborging van de bereikbaarheid ter plaatse dan ook wenselijk wordt geacht om huidige verkeersmaatregelen die als gevolg van de herinrichting overbodig worden op te heffen en nieuwe verkeersmaatregelen in te stellen waarmee het verkeer in de nieuwe situatie wordt geregeld;

  • het verder vanuit administratief oogpunt wenselijk wordt geacht om voor elk van de deelgebieden binnen het project ‘Kwaliteitsverbetering Breestraat’ een separaat verkeersbesluit op te stellen;

  • in dat verband in totaal vier verkeersbesluiten zijn dan wel worden opgesteld waarin tot het opheffen van de oude en het instellen van de nieuwe verkeersmaatregelen wordt besloten;

  • het in deze gaat om de volgende vier verkeersbesluiten:

  • verkeersbesluit 1: verkeersmaatregelen Breestraat i.v.m. herinrichting;

  • verkeersbesluit 2: verkeersmaatregelen kruispunt Breestraat – Steenschuur – Gangetje – Korevaarstraat i.v.m. herinrichting;

  • verkeersbesluit 3: verkeersmaatregelen Korevaarstraat, Steenschuur en Nieuwe Rijn i.v.m. herinrichting Korevaarstraat tussen Cathrijnestraat en Steenschuur;

  • verkeersbesluit 4: verkeersmaatregelen bushaltes en parkeren Korevaarstraat, Steenschuur, Gangetje en Nieuwe Rijn i.v.m. herinrichting Korevaarstraat tussen Cathrijnestraat en Steenschuur;

  • in elk van deze vier verkeersbesluiten per modaliteit wordt ingegaan op de verkeersmaatregelen die worden opgeheven dan wel worden ingevoerd;

  • dit specifieke verkeersbesluit het bovengenoemde verkeersbesluit 4 betreft en derhalve betrekking heeft op de maatregelen die met betrekking tot de bushaltes en het parkeren in de Korevaarstraat, Steenschuur en Nieuwe Rijn worden genomen, zoals hieronder nader wordt toegelicht;

Herinrichting splan Korevaarstraat, tussen Cathrijnestraat en Steenschuur

Overwegende da t:

  • aan de westzijde van de Korevaarstraat, ter hoogte van Levendaal, op termijn de realisatie van de nieuwe parkeergarage Garenmarkt is voorzien;

  • de nieuwe parkeergarage onder de Garenmarkt in de toekomst, gelet op de herinrichting van de Breestraat zoals verwoord in verkeersbesluit 1, het logische eindpunt voor autoverkeer op de Korevaarstraat richting het centrum zal vormen;

  • het verder de binnenstad inrijden (dus richting Breestraat rijden) vanaf het punt ter hoogte van de Garenmarktgarage in de toekomstige situatie namelijk enkel nog bedoeld is voor bestemmingsverkeer (bevoorradingsverkeer en lijnbussen), in verband waarmee in verkeersbesluit 1 ook is besloten tot het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen in de Breestraat waar enkel het bovengenoemde bestemmingsverkeer van wordt uitgezonderd;

  • dit in het kader van het project “Kwaliteitsverbetering Breestraat” aanleiding is voor de gemeente om naast de Breestraat en het kruispunt Gangetje/Steenschuur ook de Korevaarstraat van een nieuw profiel te voorzien teneinde het gewenste verkeersgedrag mede met de inrichting van de weg te verduidelijken;

  • de Korevaarstraat hierbij van een inrichting wordt voorzien die kwalitatief aansluit bij de inrichting van de Breestraat en tevens past bij de lang gekoesterde wens om van de Korevaarstraat een aantrekkelijke aanloopstraat naar het centrum te maken;

  • het gedeelte van de Korevaarstraat gelegen tussen de Cathrijnestraat en Steenschuur in dat verband wordt heringericht met hantering van de volgende inrichtingsprincipes:

  • tussen Levendaal en Steenschuur wordt de straat voorzien van een middenberm, welke gebruikt wordt om fietsparkeren in te passen (gedeeltelijke compensatie voor het fietsparkeren dat als gevolg van de herinrichting van het kruispunt Steenschuur – Gangetje komt te vervallen);

  • ter hoogte van het kruispunt met de Steenschuur wordt de Korevaarstraat voorzien van een keerlus, waarmee richting automobilisten duidelijk wordt gemaakt dat het niet de bedoeling is dat zij verder rijden richting de Breestraat. Enkel bussen en bevoorradingsverkeer mag vanaf dit punt verder rijden, wat de constructie ter plaatse ook mogelijk maakt. Ter ondersteuning wordt ter plaatse een geslotenverklaring ingesteld, zoals verwoord is in verkeersbesluit 3;

  • het heringerichte gedeelte van de Korevaarstraat wordt voorzien van groen;

  • de parkeervakken die in de huidige situatie aan weerszijden van de Korevaarstraat, tussen Levendaal en Steenschuur, aanwezig zijn komen in verband met de herinrichting te vervallen;

  • de huidige bushaltes op de Korevaarstraat gelegen ter hoogte van de Raamsteeg en Levendaal worden deels opgeheven en deels verplaatst naar het hierboven vermelde heringerichte gedeelte dat van een middenberm wordt voorzien;

  • de maatregelen die betrekking hebben op het verplaatsen van de bushaltes en het opheffen en compenseren van parkeergelegenheid in dit besluit zijn opgenomen en hieronder nader worden toegelicht;

  • tot het instellen dan wel opheffen van de overige benodigde verkeersmaatregelen die met de herinrichting van de Korevaarstraat gepaard gaan in een separaat verkeersbesluit is besloten, namelijk verkeersbesluit 3, waarnaar gemakshalve wordt verwezen;

Herinrichting Korevaarstraat – opheffen en (ver)plaatsen bushaltes

Overwegende dat:

  • de Korevaarstraat ter hoogte van de Garenmarkt in de huidige situatie beschikt over 5 bushaltes die op korte afstand van elkaar liggen, te weten:

  • een bushalte aan de oostzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummer 14;

  • een bushalte aan de oostzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummer 8b;

  • een bushalte aan de westzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummers 21 t/m 29c;

  • twee bushaltes aan de westzijde van de straat, gelegen ter hoogte van de Garenmarkt;

  • elk van de hierboven genoemde bushaltes ten behoeve van het halteren van de bus de beschikking heeft over een naast de rijbaan gelegen strook, welke door middel van een doorgetrokken lijn en het woord “BUS” is aangewezen als busstrook;

  • deze busstroken de mogelijkheid aan buschauffeurs bieden om naast de rijbaan van de Korevaarstaat te halteren, zodat het overige verkeer zo min mogelijk hinder van deze bussen ondervindt;

  • de realisatie van de nieuwe Garenmarktgarage echter tot gevolg heeft dat de huidige bovengenoemde bushaltes niet gehandhaafd kunnen worden;

  • dit enerzijds te maken heeft met het feit dat op deze locaties de aan- en afrijroutes van het autoverkeer van en naar de nieuwe garage komen

  • dit anderzijds te maken heeft met het feit dat het opheffen en verplaatsen van de huidige bushaltes op deze locaties de mogelijkheid biedt om in het kader van de beoogde herinrichting op deze locatie de verkeersveiligheid op het kruispunt Garenmarkt – Levendaal te verbeteren;

  • een deel van de bussen vanuit de Breestraat in de huidige situatie namelijk na het halteren moet afslaan richting Levendaal, wat voor fietsers op de Korevaarstraat moeilijk is in te schatten en onoverzichtelijk is voor de buschauffeurs, met verkeersonveilige situaties tot gevolg;

  • de gemeente gelet op het voorgaande dan ook voornemens is om de betreffende vijf bushalteplaatsen op te heffen;

  • in plaats daarvan in het herinrichtingsplan voor de Korevaarstraat wordt voorzien in de realisatie van twee toegankelijke bushaltes op het heringerichte gedeelte van de Korevaarstraat, gelegen tussen Levendaal en Steenschuur;

  • het in deze gaat om de realisatie van de volgende twee nieuwe bushaltes:

  • een bushalte aan de oostzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummers 2a t/m 2d;

  • een bushalte aan de westzijde van de straat, gelegen direct ten noorden van het kruispunt met de Levendaal;

  • de huidige aanwezige 15 parkeerplaatsen op deze locatie in het kader van de herinrichting namelijk komen te vervallen om zodoende een aantrekkelijke aanloopstraat voor voetgangers tussen de Garenmarktgarage en de binnenstad te creëren;

  • hierdoor ter plaatse ruimte beschikbaar komt om de bovengenoemde twee toegankelijke bushaltes te kunnen realiseren;

  • een aandachtspunt in deze echter wordt gevormd door het feit dat zich onder de bovengenoemde 15 parkeerplaatsen ook 4 laad- en losplaatsen en 4 algemene gehandicaptenparkeerplaatsen bevinden;

  • de gemeente het wenselijk acht om deze zoveel als mogelijk in de directe omgeving te compenseren;

  • een nadere toelichting op het opheffen en compenseren van de laad- en losplaatsen alsook de algemene gehandicapten parkeerplaatsen hieronder in de onderdelen “laad- en losplekken” en “gehandicaptenparkeerplaatsen” worden gegeven;

Herinrichting Korevaarstraat – wijzigingen laad- en losplaatsen

Overwegende dat:

  • in de huidige situatie ter hoogte van de huisnummers 2d t/m 6 in totaal 4 laad- en losplaatsen aan de oostzijde van de Korevaarstraat liggen;

  • deze laad- en losplaatsen in het kader van de herinrichting van de Korevaarstraat komen te vervallen (zie de hierboven vermelde toelichting);

  • de Korevaarstraat na de herinrichting niet beschikt over als zodanig ingerichte en aangewezen laad- en losplaatsen;

  • laad- en losactiviteiten in verband hiermee op weekdagen kunnen plaatsvinden in de Steenschuur en/of het Gangetje;

  • daarnaast met ondernemers en leveranciers afspraken zijn dan wel worden gemaakt dat incidentele laad- en losactiviteiten op het trottoir van de Korevaarstraat zijn toegestaan en dat dit vanuit de gemeente wordt gedoogd;

  • het voorgaande ook betrekking heeft op de huidige laad- en losplaats aan de zuidzijde van het Gangetje, gelegen ter hoogte van het kruispunt met de Korevaarstraat;

  • deze laad- en losplaats als gevolg van de herinrichting van het kruispunt Breestraat – Steenschuur – Gangetje – Hoge Woerd komt te vervallen;

  • voor laad- en losverkeer dat in de huidige situatie van deze locatie gebruik maakt eveneens het bovengenoemde toegestane gebruik van de Steenschuur dan wel het trottoir geldt;

  • zowel de Steenschuur, Nieuwe Rijn als het Gangetje op de zaterdagen echter (geheel of deels) niet geschikt zijn voor laad- en losactiviteiten;

  • dit enerzijds te maken heeft met het feit dat de zaterdagmarkt hier zijn standplaats heeft en anderzijds te maken heeft met het feit dat de aanwezige parkeervakken in de Steenschuur en de Nieuwe Rijn op zaterdagen worden ingericht als fietsparkeerplaatsen;

  • de huidige situatie namelijk heeft uitgewezen dat, mede in verband met de markt, met name op zaterdagen een grote vraag naar fietsparkeerplaatsen in de omgeving van het Gangetje aanwezig is;

  • fietsers in dat verband in de huidige situatie hun fiets veelal rondom het kruispunt Steenschuur – Gangetje parkeren, wat in verband met foutgeparkeerde fietsen vaak tot overlast leidt;

  • dit fietsparkeren in het kader van de herinrichting van het kruispunt Steenschuur – Gangetje (zie verkeersbesluit 2) niet langer mogelijk is, in verband waarmee naar een alternatieve locatie is gezocht om voldoende parkeergelegenheid te kunnen bieden op de zaterdagen;

  • dit kan worden geboden door een deel van de parkeerplaatsen rondom de markt enkel op zaterdagen in te richten als fietsparkeerplaats;

  • de gemeenteraad een apart besluit zal nemen dan wel reeds heeft genomen waarmee het bovengenoemde fietsparkeren op de zaterdagen mogelijk wordt gemaakt;

Herinrichting Korevaarstraat – wijzigingen gehandicaptenparkeerplaatsen

Overwegende dat:

  • ter hoogte van het kruispunt Korevaarstraat – Steenschuur in de huidige situatie 4 algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan de oostzijde van de Korevaarstraat liggen;

  • deze 4 gehandicaptenparkeerplaatsen evenals de hierboven vermelde laad- en losplaatsen komen te vervallen in het kader van de herinrichting van de Korevaarstraat;

  • daarnaast in de naastgelegen Steenschuur, langs de ten noorden van het water gelegen rijbaan, ook 2 algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aanwezig zijn;

  • ook deze 2 gehandicaptenparkeerplaatsen komen te vervallen, maar dan in verband met het feit dat hier op zaterdagen wordt voorzien in het realiseren van de hierboven omschreven extra fietsparkeergelegenheid;

  • het voorgaande tot gevolg zou hebben dat ter hoogte van het kruispunt Steenschuur – Gangetje in de nieuwe situatie geen gehandicaptenparkeerplaatsen meer beschikbaar zouden zijn;

  • de gemeente het van groot belang acht dat openbare voorzieningen, in dit geval in de vorm van de winkels in de Breestraat en Korevaarstraat en de markt rondom het Gangetje, te allen tijde goed bereikbaar zijn voor minder valide bezoekers;

  • de gemeente in dat verband dan ook de norm hanteert dat 5% van de parkeerplaatsen die in de buurt van openbare voorzieningen liggen worden aangewezen als gehandicaptenparkeerplaats;

  • gelet op het voorgaande dan ook als onderdeel van het project “Kwaliteitsverbetering Breestraat” is besloten om ter hoogte van het kruispunt Steenschuur – Korevaarstraat, op de ten zuiden van de het water gelegen rijbaan van de Steenschuur, 3 parkeerplaatsen als algemene gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen teneinde de bereikbaarheid van het gebied voor minder valide bezoekers in de nieuwe situatie te kunnen blijven waarborgen;

Herinrichting Korevaarstraat – fysiek afsluiting Steenschuur en gebruik parkeerplaatsen Nieuwe Rijn op zaterdagen

Overwegende dat:

  • bezoekers van de binnenstad en de zaterdagmarkt van oudsher gewend zijn om de fiets op en om het kruispunt Steenschuur – Gangetje – Hogewoerd te parkeren;

  • dit in de nieuwe situatie, als gevolg van de herinrichting van dit kruispunt, niet langer mogelijk is;

  • de herinrichting van de Korevaarstraat daarom voorziet in het inpassen van fietsparkeren in de nieuwe middenberm om zodoende tegemoet te komen aan de vraag om de fiets in de omgeving van het kruispunt Steenschuur – Gangetje te kunnen parkeren;

  • deze parkeergelegenheid naar verwachting echter niet voldoende is om op piekmomenten aan de vraag naar fietsparkeercapaciteit te voldoen, aangezien deze met name op de zaterdagen (marktdag) erg groot is;

  • de gemeente in dat verband heeft bekeken welke mogelijkheden er zijn om op de zaterdagen tegemoet te kunnen komen aan de (piek)vraag naar fietsparkeergelegenheid;

  • de gemeente deze mogelijkheid in de Steenschuur en de Nieuwe Rijn gevonden meent te hebben door op de Steenschuur de noordelijke rijbaan en de parkeervakken, voor zover gelegen tussen de Breestraat en de Garenmarkt, op zaterdagen te transformeren tot tijdelijke fietsparkeergelegenheid, en daarnaast op de Nieuwe Rijn enkel de parkeervakken, voor zover gelegen tussen het Gangetje en de Watersteeg, op zaterdagen eveneens te transformeren tot tijdelijke fietsparkeergelegenheid;

  • dit voor het overige verkeer betekent dat het betreffende gedeelte van de Steenschuur op zaterdagen in feite fysiek is afgesloten, waartoe middels dit verkeersbesluit dan ook wordt besloten;

  • deze maatregel naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke problemen voor overige weggebruikers aangezien deze nog steeds van de zuidelijke rijbaan van de Steenschuur gebruik kunnen maken dan wel via de Garenmarkt kunnen rijden;

  • de gemeente het voorts niet wenst uit te sluiten dat bovengenoemd gedeelte van de Steenschuur in de toekomst ook in het geval van (lokale) evenementen kan worden afgesloten voor al het verkeer;

  • met betrekking tot de in dit verkeersbesluit opgenomen (parkeer)maatregelen tot slot vermeld dient te worden dat deze in lijn zijn met de wensen van de gemeenteraad om overcapaciteit in het parkeerareaal te voorkomen, zoals geuit in mei 2012 bij het vaststellen van het kaderbesluit van de ondergrondse parkeergarages Garenmarkt en Lammermarkt;

  • dat gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

zijn, gelet op het voorgaande, voornemens te nemen de volgende

BESLUITEN:

  • 1.door het verwijderen van de borden model E6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de daaronder aanwezige onderborden model OB501l, OB501r en OB502 de hieronder vermelde algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op te heffen:

    • a.de vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan de oostzijde van de Korevaarstraat, gelegen ter hoogte van de huisnummers 2 t/m 2d;

    • b.de twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan de zuidzijde van de Steenschuur, gelegen ter hoogte van de huisnummers 5 en 7;

  • 2.door het plaatsen van borden model E6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord model OB504 drie parkeerplaatsen aan de zuidzijde van de Steenschuur, gelegen ter hoogte van de huisnummers 2 t/m 4, aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats;

  • 3.door het verwijderen van de borden model E7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de daaronder aanwezige onderborden model OB501l, OB501r, OB502 en de onderborden met de tekst “maandag t/m zondag 08.00 – 18.00 h” de hieronder vermelde laad- en losplaatsen op te heffen:

    • a.de vier laad- en losplaatsen aan de oostzijde van de Korevaarstraat, gelegen ter hoogte van de huisnummers 2d t/m 6;

    • b.de laad- en losplaats aan de zuidzijde van het Gangetje, gelegen ter hoogte van huisnummer 2a;

  • 4.door het verwijderen van de borden model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de huidige bushaltes op de hieronder vermelde locaties in de Korevaarstraat op te heffen:

    • a.de bushalte aan de oostzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummer 14;

    • b.de bushalte aan de oostzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummer 8b;

    • c.de bushalte aan de westzijde van de straat, gelegen ter hoogte van huisnummers 21 t/m 29c;

    • d.de twee bushaltes aan de westzijde van de straat, gelegen ter hoogte van de Garenmarkt;

  • 5.de huidige busstroken gelegen ter hoogte van de onder punt 4 van dit besluit genoemde halteplaatsen op te heffen door het verwijderen van de tekst “BUS” van het wegdek;

  • 6.de ten noorden van het water gelegen rijbaan van de Steenschuur, voor zover gelegen tussen de Breestraat en de Garenmarkt, op zaterdagen fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer door, onder andere in verband met de zaterdagmarkt, ook op de rijbaan in extra fietsparkeercapaciteit te voorzien;

  • 7.de in dit verkeersbesluit genoemde verkeermaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST14017 van 13 februari 2014;

Leiden, februari, 

burgemeester en wethouders van Leiden,

namens dezen,

W.Spies

Afdeling Realisatie

Teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting

Zienswijze

Tegen dit voornemen kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit – verkeersmaatregelen bus en parkeren Korevaarstraat e.o.’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 516 7751. De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven