Logo Waterschap Rivierenland Verkeersbesluit instellen geslotenverklaring voor vrachtverkeer Diefdijk te Vianen en Leerdam

Het dagelijks bestuur van waterschap Rivierenland,

G elet op :

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Ambtelijke bevoegdhedenregeling Waterschap Rivierenland 2011 en het mandaatregister 2013.

Overwegingen:

A) Huidige situatie

  • De Diefdijk is gelegen tussen de N327 en de Prijsseweg, een weg zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994.

  • De Diefdijk is een openbare weg met gemengd verkeer die ligt buiten de bebouwde kom van Leerdam en Vianen met als functie om de aanliggende percelen toegankelijk te maken.

  • De Diefdijk is gecatogiriseerd als erftoegangsweg (ETW) en kent een snelheidsregime van 60km/u.

  • De Diefdijk is in eigendom, beheer en onderhoud bij Waterschap Rivierenland.

  • De Diefdijk heeft een beperkte breedte zonder rijrichtingscheiding.

  • Op de Diefdijk hebben enkele ongevallen plaatsgevonden.

  • Bewoners ondervinden overlast van het vrachtverkeer op de Diefdijk

  • Op de Diefdijk liggen veel bewegwijzerde fietsroutes.

B) B elang verkeersbesluit

Om in te spelen op de kwaliteit van de leefomgeving, aantasting van het karakter daarvan zoveel mogelijk te beperken, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg, het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte overlast hinder of schade, en het beschermen van weggebruikers en passagiers, is het belangrijk om het vrachtverkeer zoveel mogelijk te beperken op de Diefdijk. Deze belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW liggen ten grondslag aan dit verkeersbesluit.

C) T oerisme en recreatie

  • De Diefdijk maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dit is een verdedigingslinie met water als verdedigingswapen. Dit historische monument bestaat uit een inundatiesysteem en bijbehorende schootsvelden met verschillende her en der gelegen groepsschuilplaatsen en batterijopstelplaatsen.

  • De smalle taluds van de dijk zijn karakteristiek voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

  • De (rijks)overheid zet in op stimulering van de recreatieve en toeristische ontwikkeling van dit historische gebied van nationaal belang, om de geschiedenis te kunnen beleven.

  • Langs de Diefdijk liggen verschillende natuurgebieden met een grote aantrekkingskracht op fietsers en wandelaars op de dijk.

D) (Brom)f ietsers

  • Op sommige stukken van de Diefdijk fietsen schoolgaande kinderen. Ook loopt op sommige zijwegen een schoolfietsroute.

  • Woon-werkverkeer op de (brom)fiets maakt gebruik van de Diefdijk.

  • Bij fietsers heerst een verkeersonveilig gevoel vanwege het vrachtverkeer.

  • Fietsers en vrachtwagens hoeven minder lang gebruik te maken van dezelfde weg.

  • Het in ere herstellen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie zal naar verwachting meer fietsers trekken naar de Diefdijk.

E) B ewoners

  • Bij bewoners heerst een verkeersonveilig gevoel vanwege het vrachtverkeer.

  • Bewoners ervaren overlast van het vrachtverkeer op de Diefdijk. Bij informatieavonden en enquêtes is dat veelvuldig aangegeven.

  • Met dit besluit hoeven minder woningen te worden gepasseerd door vrachtverkeer en zal voor bewoners overlast verminderen.

F ) V rachtverkeer

  • Vrachtverkeer van en naar verschillende bedrijven aan de Diefdijk maakt gebruik van de Diefdijk.

  • Vrachtverkeer van en naar het gebied Heukelum-Asperen-Leerdam maakt gebruik van de Diefdijk.

  • Vrachtverkeer van en naar Zijderveld-Culemborg maakt gebruik van de Diefdijk.

  • Vier bedrijven, gevestigd aan de Diefdijk, krijgen niet of nauwelijks te maken met omrijden.

  • Één bedrijf met vrachtverkeer aantrekkende activiteiten krijgt te maken met omrijden via de alternatieve routes. Het betreft een klein gedeelte van de vrachtwagenbewegingen van dit bedrijf.

G ) O nderhoud en beheer

  • Er is veel bermschade naast de weg zichtbaar.

  • De wegbeheerder heeft hoge beheers- en onderhoudskosten vanwege het regelmatig herstellen van bermschades de toegankelijkheid van de weg in stand te houden en de veiligheid te waarborgen.

  • Het wegdek vertoont op veel plaatsen veel schade omdat de microstabiliteit in de taluds van de dijkweg onder druk staat. Vrachtverkeer beïnvloedt de microstabiliteit nadelig.

  • De wegbeheerder heeft hoge beheers- en onderhoudskosten vanwege het veelvuldig repareren van het wegdek om de toegankelijkheid van de weg in stand te houden en de veiligheid te waarborgen.

H ) A lternatieve routes

  • Het vrachtverkeer van en naar alle bedrijven aan de Diefdijk kan alternatieve routes rijden naar herkomst- en bestemmingsgebieden.

  • De alternatieve route N484 is een andere wegcategorie, namelijk een gebiedsontsluitingsweg (GOW). Een GOW is een weg waar langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer eigen voorzieningen hebben. Op de N484 geldt een maximumsnelheid van 80km/u buiten de bebouwde kom en 50km/u binnen de bebouwde kom. De weg heeft gescheiden fietspaden, gedeeltelijk een parallelweg en een aantal kruispunten zijn vormgegeven via een rotonde.

  • De alternatieve route N327 is een andere wegcategorie, namelijk een GOW. Op de N327 geldt een maximumsnelheid van 80km/u buiten de bebouwde kom en 50km/u binnen de bebouwde kom. De weg heeft gescheiden fietspaden en een parallelweg

  • De alternatieve route Lange Meent en Graaf Huibertlaan betreft dezelfde wegcategorie, maar heeft wel extra voorzieningen. Beide wegen hebben gescheiden fietspaden. Ook zijn deze wegen breder en liggen niet op een dijk.

  • De alternatieve route de Sonsbrug is dezelfde wegcategorie, maar heeft wel andere inrichting. In vergelijking met de Kerkweg te Zijderveld is de Sonsbrug breder, er zijn fietssuggestiestroken, er staan minder woningen aan en de woningen staan verder van de weg.

  • De alternatieve route de Sonsbrug is dezelfde wegcategorie, maar heeft wel andere inrichting. In vergelijking met de Kerkweg te Schoonrewoerd is de Sonsbrug breder, er zijn fietssuggestiestroken, de weg is overzichtelijker, er staan minder woningen aan en de woningen staan verder van de weg.

I) B ereikbaarheid

  • Hulpdiensten en vuilniswagens kunnen te allen tijden gebruik blijven maken van de gehele Diefdijk.

  • Bewoners en bedrijven blijven bereikbaar voor vrachtverkeer dat bestemming kan aantonen door bijvoorbeeld vrachtbrief. Het ontheffingenbeleid van de wegbeheerder is hierop van toepassing.

Overleg met politie en gemeenten

De politie Zuid-Holland en politie Utrecht hebben advies uitgebracht;

De omliggende gemeenten Vianen, Leerdam, Geldermalsen en Culemborg zijn geïnformeerd en hebben geadviseerd.

mede gelet op het bepaalde in:

  • hoofdstuk I artikel 2 en hoofdstuk II paragraaf 2 van de WVW 1994;

  • de paragrafen 6 en 7 van het BABW;

Zienswijzen

Het ontwerp is bekendgemaakt in het Staatscourant en heeft van 12 maart 2013 t/m 23 april 2013 ter inzage gelegen.

Er zijn twee zienswijzen ten aanzien van het ontwerp ontvangen.

Deze zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven het verkeersbesluit inhoudelijk te veranderen.

Besluit

1. tot het opheffen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 15 ton op de Kerkweg tussen de Diefdijk en de bebouwde komgrens Schoonrewoerd door het verwijderen van de verkeersborden C21 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

2. tot het opheffen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 15 ton op de Kerkweg tussen de Diefdijk en de Parallelweg door het verwijderen van de verkeersborden C21 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

3. tot het opheffen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 15 ton op de Industrieweg tussen de Diefdijk en de bebouwde komgrens Leerdam door het verwijderen van de verkeersborden C21 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

4 . tot het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Diefdijk tussen Sonsbrug en Acquoysemeer te Leerdam door plaatsing van de verkeersborden C07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

5 . tot het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Diefdijk tussen Prijsseweg en Stokvisweg te Vianen met uitzondering van bestemmingsverkeer door plaatsing van de verkeersborden C07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

met onderbord met de tekst ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’.

6 . tot het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Diefdijk tussen N327 en Acyuosemeer te Leerdam met uitzondering van bestemmingsverkeer door plaatsing van de verkeersborden C07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord met de tekst ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’.

7. tot het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Industrieweg tussen de Diefdijk en de bebouwde komgrens Leerdam door plaatsing van de verkeersborden C07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

8. tot het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Kerkweg tussen de Diefdijk en bebouwde komgrens Schoonrewoerd met uitzondering van bestemmingsverkeer door plaatsing van de verkeersborden C07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord met de tekst ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’.

9. tot het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Kerkweg tussen de Diefdijk en de Parallelweg met uitzondering van bestemmingsverkeer door plaatsing van de verkeersborden C07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord met de tekst ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’.

10 . een afschrift te zenden aan:

  • de brandweercommandant;

  • de politie Zuid-Holland en politie Utrecht;

  • de gemeenten Vianen, Leerdam, Geldermalsen en Culemborg.

Namens het college van dijkgraaf en heemraden

van Waterschap Rivierenland,

de teamleider Wegbeheer

ing. J.C. Heurter

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2016 en wordt geëffectueerd op het moment dat de verkeersborden geplaatst zijn.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en het Waterschapsblad.

Beroep:

Omdat het ontwerp verkeersbesluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (de zogenaamde uniforme openbare voorbereidingsprocedure) is er geen mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen, maar kan er op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop een dergelijk besluit ter inzage is gelegd beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Gelderland, Sector Bestuursrecht. U kunt een beroepschrift ook digitaal indienen bij de rechtbank viahttp://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Beroep kan alleen worden ingesteld door degene die tijdig zijn zienswijze over het ontwerp van het te nemen besluit naar voren heeft gebracht en door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze over het ontwerp naar voren heeft gebracht.

Naar boven