Logo HeerhugowaardVoornemen tot Verkeersbesluit Middenweg, tussen Reuzenpandasingel en de Amstel

Datum: 11 februari 2014

Onderwerp: voornemen tot verkeersbesluit voor de Middenweg, tussen de Reuzenpandasingel en de Amstel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

en is het gewenst om op de Middenweg op het gedeelte tussen de Amstel en de Reuzenpandasingel diverse verkeersveiligheidsmaatregelen te treffen. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan deze weg.

Het gaat om de volgende maatregelen:

  • a)Het aanpassen van het wegprofiel: de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • b)Het aanbrengen van een versmallingen bij de fietsoversteek ter hoogte van het Henriëtte Bosmansplantsoen. Bij deze versmalling wordt een voorrangsregeling ingesteld. Het verkeer uit de richting van de Reuzenpandasingel moet voorrang verlenen.

  • c)Het aanbrengen van een versmallingen bij de fietsoversteek ter hoogte van het fietspad achter de Rivierenwijk/Edelstenenwijk. Het verkeer uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen.

  • d)Een voorrangsregeling in te stellen bij de al bestaande versmalling ter hoogte van Middenweg 19. Het verkeer uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen.

  • e)Een voorrangsregeling in te stellen bij de al bestaande versmalling ter hoogte van Middenweg 17. Het verkeer uit de richting van de Reuzenpandasingel moet voorrang verlenen.

Met het bovenstaande wordt beoogd

Ad a)

De Middenweg op dit deel vorm te geven als een Wijktoegangsweg, waarmee de verkeersveiligheid gediend zal worden. De Middenweg is op dit deel is volgens het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan gecategoriseerd als een Wijktoegangsweg. De Middenweg vervult een functie als verbinding vanuit een gebied van erftoegangswegen naar een gebiedsontsluitingsweg. Daarbij is de verkeersintensiteit hoger dan gebruikelijk op andere erftoegangswegen en bovendien is de weg onderdeel van een belangrijke busroute. Er zijn vrij liggende fietspaden aanwezig, want fietsverkeer neemt een belangrijke positie in; de verbinding is onderdeel van het hoofdfietsnetwerk. De Middenweg is onderdeel van een belangrijke route voor nood- en hulpdiensten.

Het is echter niet realistisch deze weg om te vormen naar 30 km/u in verband met de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet, met betrekking tot zijn functie als verzamelweg en de ruimte in het profiel.

De uitstraling van dit type weg echter moet niet lijken op dat van een gebiedsontsluitingsweg en dat is de reden dat de dubbele asstreep wordt verwijderd en er op deze manier maar één rijloper overblijft voor autoverkeer.

De maximumsnelheid blijft 50 km/u, ontwerpsnelheid 40 km/u.

Ad b)c)d) en e)

Om het karakter van deze weg als Wijktoegangsweg te ondersteunen is het wenselijk de mogelijkheid om al te veel snelheid te maken te temperen en tevens de oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers te verbeteren. Dat wordt gedaan middels een serie wegversmallingen die op strategische punten inmiddels zijn aangebracht op de schoolzone voor de basisscholen Fonkelsteen en Zonnewijzer. De versmallingen zijn daar gecombineerd met een voetgangersoversteekplaats. De andere twee versmallingen worden aangebracht bij twee belangrijke fietsoversteken over de Middenweg ter hoogte van het Henriëtte Bosmansplantsoen en het fietspad (zonder naam) achter de Rivierenwijk/Edelstenenwijk. Op deze manier wordt de snelheid op deze punten waar veel voetgangers/fietsers oversteken getemperd en tevens de oversteeklengte verkort.

Binnen Wijktoegangswegen is het standaard versmallingen te voorzien van een voorrangsregeling. De voorrangsregelingen zijn tegengesteld aan elkaar, zodat maximale snelheidsremming wordt bereikt.

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

OnTWERPBesluit

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders om het voornemen uit om op de Middenweg, tussen de Reuzenpandasingel en de Amstel:

  • 1.Het wegprofiel aan te passen de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • 2.Twee nieuwe versmallingen aan te brengen ter hoogte van het Henriëtte Bosmansplantsoen en bij de fietsoversteek ter hoogte van het fietspad achter de Rivierenwijk/Edelstenenwijk. Bij deze versmallingen worden voorrangsregelingen ingesteld.

  • 3.Bij de bestaande wegversmallingen ter hoogte van Middenweg 19 en 17 een voorrangsregeling in te stellen.

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk F Overige Geboden

Bordnummer Omschrijving

F4 Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting

F5 Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan

Mededelingen

Wilt u het besluit inzien?

Het besluit ligt tot en met 28 maart 2014 ter inzage. U kunt het besluit op de volgende locaties inzien:

  • Gemeentehuis, informatiebalie, Parelhof 1, openingstijden:

    • maandag t/m donderdag: 10.00 tot 17.00 uur

    • vrijdag: 10:00 tot 20.00 uur

  • Info(n)oord, Middenweg 541A, openingstijden:

    ∘maandag, woensdag en vrijdag: 13.00 tot 17.00 uur en 18.30 tot 20.30 uur

Welke stukken liggen ter inzage?

•Het ontwerp verkeersbesluit

Wilt u uw mening geven?

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 28 maart 2014. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met dhr. J.A.G. de Leur, afdeling Wijkbeheer, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

Naar boven