Logo HeerhugowaardVoornemen tot Verkeersbesluit Amstel, tussen Haringvliet en Rustenburgerweg

Datum: 11 februari 2014

Onderwerp: voornemen tot verkeersbesluit voor Amstel, tussen de Haringvliet en de Rustenburgerweg.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, is het gewenst om op de Amstel, op het gedeelte tussen de Haringvliet en de Rustenburgerweg diverse verkeersveiligheidsmaatregelen te treffen. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan deze weg.

Het gaat om de volgende maatregelen:

  • a)Het aanpassen van het wegprofiel: de fietsstroken worden verbreed van 1,5 m naar 2,25 m. De fietsstroken worden voorzien van een onderbroken streep en fietssymbolen; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • b)Het aanpassen van de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising met Paltrokmolen. Bij deze voetgangersoversteekplaats (voorzien van bord L2) wordt een versmalling in de weg gecreëerd en bij deze versmalling gelden voorrangsregels middels de verkeersborden F5 en F6. Het verkeer uit de richting van de Haringvliet moet voorrang verlenen.

  • c)Het aanpassen van de voetgangersoversteekplaatsen over de Amstel, ter hoogte van de kruising met de Haringvliet. De zebrapaden worden vervangen door een oversteekplaats zonder voorrang voor voetgangers.

Met het bovenstaande wordt beoogd:

Ad a)

De Amstel op dit deel vorm te geven als een Wijktoegangsweg, waarmee de verkeersveiligheid gediend zal worden. De Amstel is op dit deel is volgens het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan gecategoriseerd als een Wijktoegangsweg. De Amstel vervult een functie als verbinding vanuit een gebied van erftoegangswegen naar een gebiedsontsluitingsweg. Daarbij is de verkeersintensiteit hoger dan gebruikelijk op andere erftoegangswegen en bovendien is de weg onderdeel van een belangrijke busroute. Fietsverkeer neemt een belangrijke positie in en de Amstel is onderdeel van een belangrijke route voor nood- en hulpdiensten.

Het is echter niet realistisch deze weg om te vormen naar 30 km/u in verband met de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet, met betrekking tot zijn functie als verzamelweg en de ruimte in het profiel.

De uitstraling van dit type weg moet niet lijken op dat van een gebiedsontsluitingsweg en dat is de reden dat de fietsstroken worden verbreed en er maar één rijloper overblijft voor autoverkeer.

De maximumsnelheid blijft 50 km/u, ontwerpsnelheid 40 km/u.

Ad b)

De oversteekbaarheid van de Amstel ook op dit punt te verbeteren. Bij het huidige zebrapad over de is een middeneiland aanwezig. Binnen het nieuwe wegprofiel is een middeneiland ongewenst, want daar bestaat het risico dat fietsers gesneden. Om de opvallendheid en veiligheid van deze oversteekplaats te verbeteren wordt deze voorzien van een wegversmalling. Binnen Wijktoegangswegen is het standaard versmallingen te voorzien van een voorrangsregeling. Het verkeer komend uit de richting van de Haringvliet moet voorrang verlenen om blokkade van de kruising Amstel-Paltrokmolen te voorkomen.

Ad c)

Op de kruising van de Amstel met de Haringvliet zijn de oversteekplaatsen over de Amstel voor fietsers en voetganger gecombineerd. Er gelden echter verschillende voorrangsregels; fietsers moeten voorrang verlenen, voetgangers hebben voorrang. Landelijke aanbevelingen aangaande oversteekplaatsen raden af gecombineerde oversteekplaatsen met twee verschillende voorrangsregels toe passen. Het aanpassen van de voorrang ten gunste van fietsers en voetgangers is hier onrealistisch en gevaarlijk. Het loskoppelen van de fiets- en voetgangersoversteken, zoals wordt toegepast op de Westfrieslandsingel en Reuzenpandasingel, is hier niet mogelijk omdat op de Haringvliet fietsers ook een fietsvoorziening hebben. Het voorstel is hier om de zebrapaden over de Amstel te vervangen voor oversteekplaatsen zonder voorrang. Er is op deze plek een beperkte oversteekbehoefte en in de directe omgeving zijn wel oversteekplaatsen met een zebrapad beschikbaar (bij de kruising Amstel/Geul en bij de kruising Amstel/Paltrokmolen) die veel logischer in de looproutes liggen. De oversteek zelf is daarnaast kort en in tweeën verdeeld, zodat oversteken zonder voorrang hier veilig kan. De voorrangsregels op de oversteekplaats parallel aan de Amstel, overstekend over de Haringvliet blijven ongewijzigd. Wel zal deze oversteek in zijn geheel op een attentieverhogende rode ondergrond worden aangebracht.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

OnTWERPBesluit

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders om het voornemen uit om op de Amstel, tussen de Haringvliet en de Rustenburgerweg:

  • 1.Het wegprofiel aan te passen: de fietsstroken te verbreden en te voorzien van een onderbroken streep; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • 2.Bij de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising met de Paltrokmolen een versmalling in de weg te creëeren. Bij deze versmalling gelden voorrangsregels:. Het verkeer uit de richting van de Haringvliet moet voorrang verlenen.

  • 3.De voetgangersoversteekplaatsen over de Amstel, ter hoogte van de kruising met de Haringvliet te vervangen voor oversteekplaatsen zonder voorrang voor voetgangers.

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk F, Overige geboden

Bordnummer Omschrijving

F4 Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting

F5 Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan

Mededelingen

Wilt u het besluit inzien?

Het besluit ligt tot en met 28 maart 2014 ter inzage. U kunt het besluit op de volgende locaties inzien:

  • Gemeentehuis, informatiebalie, Parelhof 1, openingstijden:

    • maandag t/m donderdag: 10.00 tot 17.00 uur

    • vrijdag: 10:00 tot 20.00 uur

  • Info(n)oord, Middenweg 541A, openingstijden:

    ∘maandag, woensdag en vrijdag: 13.00 tot 17.00 uur en 18.30 tot 20.30 uur

Welke stukken liggen ter inzage?

•Het ontwerp verkeersbesluit

Wilt u uw mening geven?

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 28 maart 2014. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met dhr. J.A.G. de Leur, afdeling Wijkbeheer, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

Naar boven