Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 10 februari 2014, kenmerk 197076-117131-MEVA, houdende wijziging van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg met het oog op de aanvraagprocedure

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg wordt als volgt gewijzigd:

A

De aanhef van artikel 1, onderdeel e, komt als volgt te luiden:

e. Zvw-omzet:

som van de volgende onderdelen van de bedrijfsopbrengsten van het organisatorisch verband die met het verlenen van zorg in het kader van de Zorgverzekeringswet in het tweede jaar voorafgaand aan het subsidiejaar zijn behaald zoals deze zijn verantwoord in de jaarrekening over dat jaar:

B

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

a. in het derde lid, onderdeel b, wordt ‘accountantsverklaring’ vervangen door: controleverklaring van een accountant;

b. in het vierde lid wordt ‘afwijkt van de jaarrekening’ vervangen door: afwijkt van de gegevens zoals vermeld in de jaarrekening.

C

In artikel 11, vierde lid, wordt ‘zes weken’ vervangen door: tien weken.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers.

TOELICHTING

Bij de uitvoering van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg (hierna: subsidieregeling) is het wenselijk gebleken die subsidieregeling te verduidelijken. Bij de voorbereiding van hun aanvragen hebben instellingen om nadere informatie verzocht waaruit valt af te leiden dat het begrip ‘Zvw-omzet’ verduidelijking behoeft. Er zijn instellingen die veronderstellen dat bij de aanvraag de Zvw-omzet opgegeven kan worden zoals die naar het oordeel van de instelling op het moment van de aanvraag zou moeten zijn. Die veronderstelling is echter niet juist. In de toelichting op de subsidieregeling is vermeld dat de Zvw-omzet is af te leiden uit de jaarrekening; aan de hand daarvan wordt het maximum bedrag van de subsidie berekend. De subsidieregeling verlangt dan ook dat de jaarrekening van het tweede jaar voorafgaand aan het subsidiejaar met de aanvraag wordt meegezonden. Blijkens de toelichting is gekozen voor de gegevens uit die jaarrekening omdat dat de laatst opgemaakte jaarrekening is op moment van indiening van de aanvraag. Ook de controleverklaring van de accountant1, behorende bij die jaarrekening, dient met de aanvraag meegestuurd te worden. Aldus is in de subsidieregeling tot uitdrukking gebracht dat de Zvw-omzet op basis van objectief vast te stellen en door een accountant gecontroleerde gegevens bepaald wordt.

Wel is er rekening mee gehouden dat de opgave van de Zvw-omzet op het aanvraagformulier voor de subsidie kan afwijken van de cijfers die zijn opgenomen in de jaarrekening. In dat geval vereist de subsidieregeling immers een toelichting op de afwijking. Deze situatie kan zich voordoen wanneer de Zvw-omzet van het organisatorische verband waarvoor de subsidie wordt aangevraagd niet als zodanig in de jaarrekening is opgenomen, maar daaruit moet worden afgeleid. Een voorbeeld hiervan is dat de cijfers in de jaarrekening een organisatorisch geheel betreft dat meer omvat dan het organisatorisch verband waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. Met andere woorden, bij eventuele afwijkingen van de opgave ten opzichte van de jaarrekening gaat het niet om in de loop der tijd veranderde gegevens of inzichten, maar om het destilleren van de Zvw-omzet uit de jaarrekening van het tweede jaar voorafgaand aan het subsidiejaar naar de toenmalige gegevens en inzichten.

Teneinde dit begrip van ‘Zvw-omzet’ boven elke twijfel te verheffen, is de definitie in artikel 1, onder e, van de subsidieregeling aangepast. Aldus wordt bevorderd dat alle instellingen hun aanvraag op gelijke wijze opstellen, zodat de beschikbare middelen op basis van dezelfde uitleg van het begrip ‘Zvw-omzet’ worden verdeeld.

Indien nodig voor de beoordeling van de aanvraag, krijgen de instellingen die vanuit de bovengeschetste, onjuiste veronderstelling omtrent de Zvw-omzet hun aanvraag hebben opgesteld en ingediend, de gelegenheid hun aanvraag bij te stellen. Hiervoor zal een termijn van drie weken worden geboden. Mede in verband hiermee is een beslistermijn van zes weken na de uiterste datum voor indiening van de aanvragen naar verwachting niet haalbaar. De subsidies kunnen immers pas verstrekt worden wanneer alle te honoreren aanvragen juist en volledig zijn. De beslistermijn voor het verstrekken van de subsidies ten behoeve van het jaar 2014 wordt derhalve verlengd tot tien weken.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers.


X Noot
1

per abuis is deze verklaring in de subsidieregeling aangeduid als accountantsverklaring. Dit is met de wijzigingsregeling gecorrigeerd.

Naar boven