Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 10 februari 2014, nr. IENM/BSK-2014/36374, tot wijziging van de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 72, eerste lid, van de Schepenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 13 komt te luiden:

Artikel 13

Voor het behandelen van een verzoek tot samenlading van gevaarlijke stoffen in één laadeenheid is een tarief verschuldigd van € 98.

B

Artikel 14 komt te luiden:

Artikel 14

Voor het behandelen van een verzoek tot goedkeuring op grond van de International Maritime Dangerous Goods Code is een vergoeding verschuldigd van € 456.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Op basis van artikel 72, eerste lid, van de Schepenwet stelt de Minister de tarieven voor ILT-producten vast bij ministeriële regeling. Deze tarieven staan in de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet.

Bij de laatste grote wijziging van de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet zijn, naast de aanpassing van de tarieven, een aantal bepalingen geschrapt. De schrapping volgde uit het feit dat in de afgelopen jaren een aantal onderzoeken en verstrekkingen van certificaten zijn overgedragen aan klassenbureaus. Bij deze schrapping zijn ten onrechte twee tarieven meegenomen van producten die de ILT ook na 31 december 2013 uitgeeft. Deze regeling dient ter herintroductie van deze twee tarieven. Bij de herintroductie worden de tarieven zoals gebruikelijk aangepast met een inflatiecorrectie van 2,25% ten opzichte van het geldende tarief op 31 december 2013.

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling wordt afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2014) zou leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven