Verkeersbesluit Provinciale weg N271 (VENLO-NIJMEGEN)
Logo Limburg
Tweerichtingenfietspad Bergen - A fferden -H eijen
TIJDELIJKE EN DEFINITIEVE VERKEERSMAATREGELEN
GEDEPUTEERDE STAT E N VAN LIMBURG
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Bevoegheidsgrondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994. Op grond van het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen. De betreffende weg N271 is in beheer bij de provincie Limburg.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsook op grond van het mandaat van Gedeputeerde Staten van Limburg van 01 juli 2013 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.
 
Motivering
De projectlocatie is globaal gelegen op de N271 (provinciale weg Bergen-Afferden-Heijen) tussen HMP/KM 101,650 en HMP/KM 109,200 in de gemeenten Bergen en Gennep. De werkzaamheden maken deel uit van het aanleggen van een breder en dubbelzijdig fietspad en het onderhoud van de weg. Het huidige fietspad is door opdruk van wortels erg slecht, waardoor de verharding van het fietspad aan vervanging toe is. Bovendien ligt het fietspad te dicht bij de rijweg en is erg smal.
De Provincie Limburg wil hiermee bereiken dat het fietsverkeer en voetgangers veiliger van het fietspad gebruik kunnen maken.
Tevens wordt over een bepaald gedeelte de asfalt van de rijweg vervangen (deels door stil asfalt) en worden de kruispunten veiliger gemaakt.
Het is daarom gewenst dat voor het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen borden of verkeerstekens op het wegdek worden geplaatst ten behoeve van het omleiden van het verkeer ten behoeve van het onderhoud van de N271 op dit weggedeelte.
Het project is opgedeeld in een 14 tal wegvakken welke onderverdeeld zijn in faseringen waarbij, over kortere lengtes, werkzaamheden plaats zullen vinden middels afzettingen conform de figuren uit CROW 96b.
Er zal 1 weekendafsluiting plaats vinden waarin o.a. de deklaag aangebracht wordt. De datum hiervan is nog niet bekend omdat deze afhankelijk is van de planning van de toekomstig opdrachtnemer. Tijdens deze weekendafsluiting zal de weg niet toegankelijk zijn voor verkeer, hiervoor is een omleidingsroute voorzien. Voor de hulpdiensten wordt in overleg een nader te bepalen voorziening getroffen.
Ook staat het de toekomstig opdrachtnemer vrij om wegvakken te combineren (binnen het gestelde in het contract) en zodoende een optimalisatie in de uitvoeringsfase te krijgen. De opdrachtnemer mag vanaf maart 2015 tot november 2015 civiel technische werkzaamheden uitvoeren.
E.e.a. conform de tekeningen “Fietspaden N271 Bergen-Afferden-Heijen, bebording en markering” d.d. 21 oktober 2014 met tekeningnummers 13.141 – B.22 t/m B.28.
Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren wordt (een gedeelte van) de weg gedurende de periode van werkzaamheden in verschillende fasen geheel en/of gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer. Aan het begin van de onderscheiden werkvakken wordt dan ook tijdens de verschillende uitvoeringsfasen tijdelijk bebording en afzettingen geplaatst conform de figuren uit CROW 96b.
Door met een geheel of gedeeltelijke afsluiting van de rijbaan, kunnen de werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk worden uitgevoerd. Naast de bebording om het wegvak af te sluiten wordt per fase aanvullende bebording geplaatst om overlast te voorkomen en om het verkeer veilig langs de omleiding om het werkvak te geleiden.
Gedurende de gehele periode van uitvoering van werkzaamheden is daarom een omleidingsroute voor alle verkeer aangegeven, zoals weergegeven op de tekeningnrs. 314.02.02.001 t/m 314.02.02.022 “Toepassen tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werkzaamheden aan het fietspad langs de N271” d.d. 24 oktober 2014 met de status ‘Definitief’.
 
Belangenafweging
De werkzaamheden gaan hinder met zich meebrengen voor omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Doordat in bepaalde uitvoeringsfasen gewerkt wordt zal er enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid slechter kan worden.
In het voortraject zijn om- en aanwonenden, ondernemers en de dorpsraad betrokken geweest en hebben uitleg gekregen over de verkeersmaatregelen. Daarnaast zijn er voor aanvang van de werkzaamheden via de plaatselijke en lokale (en sociale) media berichten verstuurd. Met de nood- en hulpdiensten en OV-diensten zijn de werkzaamheden afgestemd. Met de gemeenten Bergen en Gennep is overlegd. De werkzaamheden zijn afgestemd en de bebording voor de omleidingsroute alsmede de aanvullende bebording voor bedrijven en fietsers, mag op het grondgebied van deze gemeenten geplaatst worden. Deze bebording is overigens niet verkeersbesluitplichtig maar volledigheidshalve wel betrokken in dit besluit.
Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor de bedrijven en omwonenden.
Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door gefaseerd te werken en doordat de bereikbaarheid via andere straten over het gehele traject gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.
Tijdens de afsluiting voor verkeer kunnen hulp- en OV-diensten van de omleidingsroute gebruik maken. De lijnvoering van OV-diensten kan gewoon worden afgewikkeld en ondervindt geen hinder. Indien nodig worden vanwege deze diensten bewegwijzerde omleidingsroutes ingesteld.
Overig
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
  • -
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • -
    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
  • -
    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • -
    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de gemeente Gennep en de gemeente Bergen.
Nood- en hulpdiensten, alsmede OV-diensten zijn geïnformeerd en akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.
 
B E S L U I T E N :
 
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Gedeputeerde Staten van Limburg:
  • I.
    In verband met de werkzaamheden en aanleg van het tweerichtingenfietspad langs de N271 (provinciale weg Bergen-Afferden-Heijen) tussen HMP/KM 101,650 en HMP/KM 109,200 in de gemeenten Bergen en Gennep tijdens de verschillende fasen tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen op de N271 en omliggende straten.
  • II.
    Door tijdelijke plaatsing van rood-wit geblokte afzethekken en borden model A1-30, model A1-50, model C1, model C2, model C3, model C15 model D2, model D4, model F1, model F5, model F6, model F8 en model G12a van bijlage 1 van het RVV 1990.
  • III.
    Door definitieve plaatsing van borden model B1, model B6, model C15, model D2, model D5, model D6, model G12a en model G12b van bijlage 1 van het RVV 1990.
  • IV.
    Daarnaast bebording, ter regeling van het verkeer, te plaatsen zoals opgenomen op bijgevoegde tekeningen “Fietspaden N271 Bergen-Afferden-Heijen, bebording en markering” d.d. 21 oktober 2014 met tekeningnummers 13.141 – B.22 t/m B.28.
  • V.
    Dit verkeersbesluit in werking te laten treden op 1 maart 2015 en te laten gelden tot en met 1 december 2015 of voor zoveel korter of langer als nodig is in verband met de werkzaamheden.
  • VI.
    Dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.
MEDEDELINGEN
Nadeelcompensatie
Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan gedeputeerde staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, postbus 5700, 6202 MA Maastricht.
Inwerkingtreding besluit
Dit besluit treedt in werking door publicatie in de Staatcourant (www.officielebekendmakingen.nl)
Rechtsbescherming
Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl en klik vervolgens op ‘e-loket’.
Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
 
Gedeputeerde Staten van Limburg
namens dezen,
drs. M. Buring
clustermanager Wegbeheer
 
Afschriften
Een afschrift van dit besluit hebben wij verzonden aan:
  • -
    Provincie Limburg, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht:
    • -
      J. van Tilburg
    • -
      R. Vluggen
  • -
    Gemeente Bergen, t.a.v. de heer H. Driessen, Postbus 140, 5854 ZJ Bergen
  • -
    Gemeente Gennep, t.a.v. de heer A. Knipping, Postbus 9003, 6590 HD Gennep
  • -
    Politie Limburg, t.a.v. de heer H. Broeksma, Postbus 52, 5900 AB Venlo
  • -
    Ambulancezorg Limburg Noord, t.a.v. de heer L. Arnoldussen, Postbus 827, 5900 AV Venlo
  • -
    Veolia Transport Nederland, t.a.v. de heer P.P. Weijers, Stationsplein 3, 5913 AA VENLO
Naar boven