Subsidies Tijdelijke subsidieregeling Persinnovatie 2014, tweede ronde, Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft op 18 december 2014 besloten een bedrag van in totaal € 400.278,– beschikbaar te stellen aan 7 projecten in de tweede ronde van de Tijdelijke subsidieregeling persinnovatie 2014.

Deze subsidieregeling staat open voor projecten die gericht zijn op journalistieke producten, diensten of werkwijzen verband houdend met nieuwsgaring, nieuwsduiding en opinievorming over de maatschappelijke actualiteit, mede in het belang van politieke meningsvorming. Daarnaast moet aangetoond worden dat de projecten haalbaar zijn en een innovatief karakter hebben, dat wil zeggen dat de te subsidiëren activiteiten vernieuwingen tot stand brengen in journalistieke functies zodat de persverscheidenheid wordt vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage wordt geleverd aan de journalistieke informatievoorziening. Voor de regeling is in 2014 een bedrag gereserveerd van in totaal € 800.000, te verdelen in twee subsidierondes. Aanvragen voor de tweede ronde konden tot en met 5 oktober 2014 worden ingediend. In de eerste ronde werd een bedrag van € 392.871,– beschikbaar gesteld.

Het bestuur heeft besloten de volgende projecten in de tweede ronde van deze subsidieregeling in aanmerking te laten komen voor een uitkering.

1. De Correspondent – 3.000 leraren weten meer dan één correspondent Onderwijs (€ 100.000)

Op De Correspondent delen leden dagelijks hun kennis en ervaring in de bijdragen onder artikelen. De Correspondent wil hier meer mee doen en haar leden in staat stellen om op De Correspondent dossiers bij te houden. Hierdoor kunnen ze berichtgeving van De Correspondent zelf rubriceren, aanvullen en sturen door het delen van relevante bronnen – zoals rapporten, onderzoeken, eigen ervaringen en journalistieke stukken. Een leraar houdt bijvoorbeeld een dossier bij over onderwijsvernieuwing, een hacker over beveiligingstechnieken. Correspondenten en geïnteresseerde leden kunnen hieruit putten.

2. Medman – InterviewPLUS (€ 45.000)

InterviewPLUS is een online en on demand aanbieder van het ‘kwalitatief goede en vernieuwende gesprek’ in beeld en geluid. Interviews met mensen met een verhaal of overtuiging, mensen met een passie, mensen die slaagden of faalden, mensen die stopten of vooral doorgingen, mensen die twijfelen of zeker weten. Deze mensen gaan over zeer uiteenlopende onderwerpen in gesprek met interviewers van formaat. In totaal hebben 12 interviewers toegezegd mee te doen. Allemaal met een eigen format / programma-serie en vanuit een persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp.

3. Eva Hilhorst – Drawing the Times (€ 25.000)

Drawing the Times is een Engelstalige online krant waarin internationale stripjournalisten het nieuws in een bredere context zetten. Drawing the Times heeft verschillende rubrieken (o.a. nieuws, economie, wetenschap), waarover gespecialiseerde stripjournalisten op regelmatige basis 'bloggen'. In de online krant is ruimte voor zowel getekende achtergrondverhalen, live-schetsen van actuele gebeurtenissen en bijvoorbeeld cartoons, waarbij interactie een grote rol speelt. Lezers kunnen ook verhalen insturen, waar bij plaatsing voor betaald wordt.

4. De Waag e.a. – Transparant Nederland (€ 93.520)

Dit project faciliteert permanent netwerkanalyses door inzichtelijk te maken hoe de bestuurlijke macht in Nederland werkt op basis van (open) data van personen, organisaties en relaties. De databank van Transparant Nederland maakt dit inzichtelijk. Om de databank zo goed mogelijk te ontwikkelen wordt onderzoek gedaan naar beschikbare data, een digitaal platform ontwikkeld voor ontsluiting daarvan, een API gecreëerd die hergebruik faciliteert en een businessmodel uitgedacht en opgezet voor de continuïteit. Daarnaast wordt de database samen met vijf mediapartners gebruikt voor netwerkanalyses en visualisaties die bestuurlijke machtsstructuren in kaart brengen waarover nieuwsitems kunnen worden gemaakt.

5. Inge Beekmans en Martijn van Tol – Scroll for all (€ 19.958)

Scroll for all is een CMS waarmee (kleine) journalistieke redacties zelf multimediale scrollytelling producties kunnen maken. Kleine redacties hebben vaak niet het geld en de kennis om grote, multimediale scrollytelling producties te maken (zoals Snowfall en Firestorm). Daardoor ontstaat er een kloof tussen grote redacties met veel budget en kleine redacties met weinig budget. Kleine redacties kunnen op het internet simpelweg niet "meedoen" met media als The New York Times. Met Scroll for all, een CMS waarmee journalisten zonder enige technische kennis een scrollytelling productie kunnen bouwen, wordt het bouwen van multimediale scrollytelling verhalen gedemocratiseerd.

6. 1848 BV – Politieke monitor (€ 31.000)

Wie zich wil verdiepen in de ontwikkelingen op het Binnenhof is nu vaak aangewezen op verschillende nieuwsdiensten die het niet altijd overzichtelijker maken. De Politieke Monitor wil deze Haagse black box openen met een product dat de diverse informatiestromen op een slimme manier bundelt. Journalisten, maar ook andere geïnteresseerden, worden via gepersonaliseerde feeds en attenderingen op de hoogte gehouden van mediaberichten, relevante overheidsdocumenten, politieke agenda's en tweets. Door sommige diensten in abonnementsvorm aan te bieden kan de applicatie uiteindelijk worden uitgebouwd met het eerste online journalistieke politieke platform.

7. Urban Apps BV – Urban Apps (€ 85.800)

Urban Apps wil de perfecte distributie van lokale informatie op gang zetten. Ze willen daartoe apps bouwen die informatie bieden over bijvoorbeeld nieuws, evenementen en 112-meldingen. Op basis van de voorkeuren en postcode van elke individuele gebruiker wordt het lokale nieuwsaanbod gepersonaliseerd.

Aan elke subsidieverlening is de voorwaarde gekoppeld dat de aanvrager tenminste de helft van de projectkosten meefinanciert en meewerkt aan presentatie en publicatie van de resultaten van de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten met als doel innovatieve projecten onder de aandacht te brengen waardoor deze ten gunste kunnen komen van andere partijen uit de sector.

(Mededeling ingevolge artikel 8.19 Mediawet 2008)

Naar boven