Verkeersbesluit 60 km/h zone Doornenburg-Gendt
Logo Lingewaard
Onderwerp
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een 60km-zone voor de Veerweg te Doornenburg en de Waaldijk vanaf de Sterreschans te Doornenburg tot de Munnikhofsestraat te Gendt
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, en paragraaf 7b van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Lingewaard 2014, is de teamleider Infrastructuur bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Overwegende dat:
  • de gemeenteraad de verkeersveiligheid op de dijkwegen wil verbeteren;
  • de gemeente het aantal verkeersslachtoffers wil terugbrengen;
  • de gemeente het aantal 60km-gebieden wil uitbreiden;
  • De Veerweg en de Waaldijk buiten de bebouwde kom liggen;
  • Alle wegen binnen het betrokken gebied voornamelijk een verblijfsfunctie hebben;
  • Doorgaand verkeer op alle weg binnen het gebied beperkt is;
  • de dijkwegen naast het gemotoriseerd verkeer eveneens wordt gebruikt door fietsers en voetgangers;
  • het gedeelte van de Waaldijk, gelegen tussen Sterreschans en Hulhuizen een belangrijke recreatieve functie heeft;
  • door een snelheidsverlaging op dit weggedeelte de recreatieve functie wordt benadrukt;
  • De beoogde maximum snelheid van 60 km/h overeenstemt met het smalle wegprofiel en het bochtige karakter van de Waaldijk en de Veerweg;
  • Alle wegen binnen het betrokken gebied voornamelijk een verblijfsfunctie hebben;
  • Doorgaand verkeer op alle weg binnen het gebied beperkt is;
  • de Waaldijk ten opzicht van NAP hoger ligt dat de Veerweg en de weg naar de fietspond.
Vereiste van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het is daarom gewenst om:
  • De Veerweg te Doornenburg aan te wijzen als 60 km/h zone;
  • De Waaldijk Doornenburg- Gendt vanaf de bestaande 60 km/h zone bij Sterreschans te Doornenburg tot aan de Munnikhofsestraat te Gendt aan te wijzen als 60 km/h zone;
  • Bij het kruispunt Veerweg-Waaldijk de voorrangsregeling te behouden ten gunste van de weggebruikers van de Waaldijk;
  • Bij het kruispunt Waaldijk en de toegangsweg naar de fietspond de voorrangsregeling te regelen ten gunste van de weggebruikers van de Waaldijk;
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:
  • 1.
    Aan te wijze als 60 km/h zone:
    • a.
      De Veerweg te Doornenburg;
    • b.
      De Waaldijk te Doornenburg, vanaf de Sterreschans tot aan de gemeentegrens met Gendt;
    • c.
      De Waaldijk te Gendt, vanaf de Munnikhofsestraat tot aan de gemeentegrens met Doornenburg;
  • 2.
    Het begin en einde van de nieuwe 60km/uur zone in de openbare ruimte kenbaar te maken door het in een zone uitvoering (art. 9 van het BABW) plaatsen van de borden A1 en A2 (Bijlage 1 van het RVV 1990) voor een maximum snelheid van 60 km/h en zonegrensmarkering op de wegen:
    • a.
      Veerweg
    • b.
      Waaldijk
  • 3.
    Het begin en einde van de bestaande 60km/uur zone op te heffen door het verwijderen van de in de zone uitvoering (art. 9 van het BABW) geplaatste borden A1 en A2 (Bijlage 1 van het RVV 1990) voor een maximum snelheid van 60 km/h op de wegen:
    a.Waaldijk bij de Sterreschans te Doornenburg
  • 4.
    Door het behouden door de borden B6(Bijlage 1 van het RVV 1990) en de markering van haaientanden de voorrangsregeling, waarbij het verkeer op de Waaldijk voorrang geniet, op de kruising Veerweg-Waaldijk in stand te houden.
  • 5.
    door het plaatsen van het model B6 (Bijlage 1 van het RVV 1990) en het aanbrengen van haaientanden de voorrang te regelen voor de kruising Waaldijk met de toegangsweg naar de fietspond, waarbij het verkeer op de Waaldijk voorrang geniet;
Bezwaar
Indien u het niet eens bent met dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons indienen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
  • de naam en het adres van de indiener;
  • de dagtekening (datum);
  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • de gronden van het bezwaar of beroep (motivering).
Het bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Voor schorsende werking is een uitspraak van de Voorzieningenrechter nodig. Hiervoor kan, tegelijk met of na de indiening van het bezwaarschrift, een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Hiervoor is griffierecht verschuldigd.
Tegen dit besluit kunnen eventueel ook andere belanghebbenden een bezwaarschrift indienen.
 
Bemmel, 11 december 2014
namens burgemeester en wethouders van Lingewaard,
afdeling Openbare Ruimte,
M.L.G. van der Bilt-Willems, teamleider Infrastructuur.
Naar boven