Ontheffing VFR-vluchten buiten de daglichtperiode Lelystad Airport

Datum: 15 december 2014

Nummer: ILT-2014/66061

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Gelezen het verzoek van de N.V. Luchthaven Lelystad van 21 augustus 2014;

Gelet op artikel 5.5, derde lid van de Wet luchtvaart, en artikel 18, eerste lid van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT

Artikel 1 Algemeen

Aan de deelnemers aan het luchtverkeer binnen de Aerodrome Flight Information Zone rond de luchthaven Lelystad, zijnde Nederlandse vliegscholen die opleiden voor CPL(A) of CPL(H) en recurrency training, ANWB-MAA en de Nationale Politie, afdeling Luchtvaart, die gebruikmaken van de luchthaven Lelystad voor hun nachtvliegtraining, onder de in artikel 2 van dit besluit genoemde voorschriften en beperkingen, is ontheffing verleend van het verbod VFR-vluchten uit te voeren buiten de uniforme daglichtperiode.

Artikel 2 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Er vinden buiten de uniforme daglichtperiode (UDP), zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids als bedoeld in artikel 26, eerste lid, onder 1°, van het Besluit luchtverkeer 2014, geen gelijktijdige VFR- en IFR-vluchten plaats binnen de Aerodrome Flight Information Zone (AFIZ) van de luchthaven Lelystad;

  • 2. VFR-vluchten buiten UDP mogen uitsluitend plaatsvinden tijdens doordeweekse dagen vanaf einde UDP tot 20.00 uur Lokale Tijd (LT). Op zater-, zon- en feestdagen is het niet toegestaan VFR-vluchten buiten UDP uit te voeren;

  • 3. Voor de ANWB-MAA is het toegestaan om tussen 20.00 uur en 23.00 uur Lokale Tijd, ten behoeve van nacht VFR-training buiten de AFIZ Lelystad, eenmaal per dag VFR te vertrekken en weer binnen te komen op de luchthaven Lelystad. Voor deze vluchten geldt de normaal geldende verantwoordelijkheid die behoort bij het vliegen in klasse G-luchtruim voor wat betreft de separatie tussen VFR- en IFR-vluchten;

  • 4. De zichtlimieten zijn overeenkomstig paragraaf SERA.5005, onderdeel (c), van verordening (EU) nr. 923/2012, en de bijbehorende tabel S5-1. Voor de ANWB-MAA gelden de zichtlimieten zoals gesteld in EU-OPS, subpart J, SPA.HEMS.120 HEMS operating minima;

  • 5. De circuithoogte voor vliegtuigen bedraagt 1000 ft Above Aerodrome Level (AAL). De circuithoogte voor helikopters bedraagt 700 ft Above Aerodrome Level;

  • 6. Het maximale aantal VFR-vluchten buiten UDP in het circuit, met onderlinge communicatie, bedraagt:

    • twee vliegtuigen,

    • twee helikopters, of

    • een combinatie van één vliegtuig en één helikopter;

  • 7. Alle VFR-vluchten buiten de UDP maken gebruik van het circuitgebied voor vliegtuigen, zoals dat is vastgelegd in de luchtvaartgids;

  • 8. Alle luchtvaartuigen zijn voorzien van een werkende Mode-S-transponder en ELT;

  • 9. Buiten UDP tot 20.20 uur LT moet er vrij worden gebleven van de Schiphol TMA;

  • 10. De voorbereiding, uitvoering en afwijkende vluchtuitvoering van de VFR-vluchten worden uitgevoerd volgens de procedure ‘NIGHT-VFR-operatie op EHLE met tijdgebonden scheiding tussen VFR en IFR, versie 1.7 van 21 november 2014’ die is opgesteld door Lelystad Airport in overleg met de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Artikel 3

Beschikking met kenmerk ILT-2014/62449 van 21 oktober 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 4 Inwerkingtreding en geldigheidsduur

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 15 december 2014 en vervalt met ingang van 1 oktober 2015, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Team Juridische Zaken

Postbus 16191

2500 BD Den Haag

TOELICHTING

De ontheffing heeft betrekking op artikel 18, eerste lid van het Besluit luchtverkeer 2014. In dat artikel is het verboden om VFR-vluchten uit te voeren buiten de daglichtperiode.

Middels het Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014 is vrijstelling verleend aan de vliegscholen die opleiden voor CPL(A) om trainingsvluchten uit te voeren buiten de daglichtperiode. Ook vliegschool Heli Holland FTO mag dit volgens een verleende ontheffing. Daarnaast zijn deze vluchten toegestaan aan de landelijke politiedienst en ANWB-MAA.

Deze ontheffing is aan de exploitant van de luchthaven verleend op grond van artikel 5.5, derde lid van de Wet luchtvaart voor het uitvoeren van vluchten onder speciale condities ‘VFR by night’ gedurende de periode op doordeweeks dagen vanaf einde daglichtperiode tot 20.00 lokale tijd (LT). De ontheffing betreft ook een afwijkend gebruik ten behoeve van vluchten onder ‘VFR by night’-condities, binnen de gestelde openingstijden van 07.00 uur en 23.00 uur voor specifieke trainingen door politie en HEMS-operators (organisatie die met helikopters voor spoedeisende medisch hulp zorgt).

Door de luchthaven Lelystad is, in samenwerking met de Luchtverkeersleiding Nederland en gebruikers van de luchthaven Lelystad, een procedure (Procedure ‘NIGHT-VFR operatie op EHLE met tijdgebonden scheiding tussen VFR en IFR’) opgesteld waarmee het mogelijk wordt gemaakt voor een beperkt aantal gebruikers om, onder voorwaarden, VFR-vluchten uit te voeren op de luchthaven Lelystad.

Doel van deze procedure is om te voorkomen dat er buiten de daglichtperiode gelijktijdig VFR- en IFR-verkeer in de Aerodrome Flight Information Zone (AFIZ) van de luchthaven Lelystad plaatsvindt welke onder controle staat van een vluchtinformatieverstrekker (FISO) die werkt onder verantwoordelijkheid van de Luchtverkeersleiding Nederland. Om dit doel te bereiken is ervoor gekozen om een tijdsgebonden scheiding te maken tussen VFR- en IFR-verkeer. Uitzondering hierop zijn de trainingsvluchten welke worden uitgevoerd door de ANWB-MAA. Voor deze organisatie is het, o.a. gezien het belang dat deze organisatie dient in de maatschappij, de specifieke operatie welke wordt uitgevoerd alsmede de beperkte periode van inzet, toegestaan om, ten behoeve van night VFR-training buiten de AFIZ Lelystad, eenmalig VFR te vertrekken en weer binnen te komen op de luchthaven Lelystad. Aangezien de ANWB-MAA in hun dagelijkse operaties onder andere zichtlimieten vliegt dan gesteld in paragraaf SERA.5005, onderdeel (c), van verordening (EU) nr. 923/2012, en de bijbehorende tabel S5-1 en zij deze operaties traint op de luchthaven Lelystad, zijn deze Europese eisen opgenomen in de ontheffing. Voor deze vluchten geldt de normaal geldende verantwoordelijkheid welke behoort bij het vliegen in klasse G-luchtruim voor wat betreft de separatie tussen VFR- en IFR-vluchten.

De operationele randvoorwaarden om VFR-vluchten buiten de daglichtperiode mogelijk te maken zijn opgenomen in art. 2 van deze ontheffing, waarbij als basis heeft gediend de operationele randvoorwaarden uit de procedure ‘NIGHT-VFR operatie op EHLE met tijdgebonden scheiding tussen VFR en IFR, versie 1.7 van 21 november 2014’.

De ontheffing geldt slechts voor een bepaalde categorie luchtvaartverkeer (vliegscholen die opleiden voor de vliegbewijzen CPL(A) of (H)) alsmede voor het uitvoeren van vluchten onder speciale condities ‘VFR by night’ op doordeweekse dagen gedurende de periode vanaf einde daglichtperiode tot 20.00 lokale tijd (LT). De ontheffing betreft ook een afwijkend gebruik ten behoeve van vluchten onder ‘VFR by night’-condities, binnen de gestelde openingstijden van 07.00 uur en 23.00 uur LT voor specifieke trainingen door politie en HEMS-operators (organisatie die met helikopters voor spoedeisende medisch hulp zorgt). Voor andere dan genoemde vluchten is het niet toegestaan om buiten de daglichtperiode VFR-vluchten uit te voeren.

Omdat deze ontheffing alleen gebruikt kan worden als ook mag worden afgeweken van de regels zoals gesteld in het Aanwijzingsbesluit luchtvaartterrein Lelystad van 9 november 2001, heeft de exploitant ook daarvoor ontheffing aangevraagd.

Gelet op het voorgaande en na afweging van de betrokken belangen ben ik tot de conclusie gekomen dat de door de exploitant gevraagde voorziening gehonoreerd kan worden.

Naar boven