Burgemeester en wethouders van gemente lansingerland
Overwegende het volgende:
Bij besluit van 8 november 2011 (T11.10660), hebben wij voor de Douwes Dekkerlaan in Bergschenhoek een afsluiting gerealiseerd door het plaatsen van afsluitpalen nabij de woningen Douwes Dekkerlaan 36-38. In december 2013/januari 2014 (U13.23077) heeft er een evaluatie plaatsgevonden over deze verkeerssituatie. Het doel van de evaluatie was om te bepalen hoe de afsluiting wordt ervaren en/of er aanpassingen gewenst zijn. Uit de evaluatie is onder meer gebleken dat er veel weerstand is tegen de afsluiting. Daarnaast is er verkeerskundig ook een alternatief aanwezig om de verkeersveiligheid te borgen, namelijk door het aanbrengen van een extra verkeersdrempel.
- •
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- •
het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
- •
Om deze doelen te bereiken is het nodig om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1
e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- •
Het 2
e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Verkeersmaatregelen en argumentatie
In de Douwes Dekkerlaan in Bergschenhoek is een afsluiting aanwezig. Deze is gerealiseerd door afsluitpalen nabij de woningen Douwes Dekkerlaan 36-38. Door het plaatsen van deze palen is de doorgang van (vracht)auto’s onmogelijk geworden. De afsluiting van de Douwes Dekkerlaan is geëvalueerd.
Het doel van de evaluatie was om te bepalen hoe de afsluiting wordt ervaren en/of er aanpassingen gewenst zijn. Voor het houden van de evaluatie zijn op verschillende punten in de wijk verkeerstellingen gehouden. Dit heeft informatie opgeleverd over onder meer de rijsnelheden, de hoeveelheid en het type verkeer. Hiernaast is aan ieder huishouden in de wijk een evaluatieformulier toegezonden met het verzoek deze in te vullen en terug te zenden. Beide informatiebronnen zijn van belang geweest voor onze afwegingen. Op grond van de verkeersgegevens en respons uit de evaluatie is het raadzaam het besluit, waarmee de afsluiting is ingesteld, in te trekken en de afsluitpaal te verwijderen. Ter borging
van de verkeersveiligheid zal vervolgens een extra verkeersdrempel worden aangelegd ter hoogte van Douwes Dekkerlaan 32.
De overwegingen voor het verwijderen van de afsluitpaal luiden als volgt:
1. Er is nauwelijks draagvlak voor de huidige afsluiting
Aan alle huishoudens in de wijk is verzocht een evaluatieformulier in te vullen en terug te zenden. Wij hebben 65 reacties (ruim 25%) ontvangen. Ruim 85% van de respondenten heeft aangegeven de huidige afsluiting te willen opheffen. In de reacties werden vaak sterke/krachtige termen gebruikt. Dit geeft onder meer blijk van de sterkte van de wens en betrokkenheid.
2. Er ontstaan ongewenste keerbewegingen
Door het plaatsen van de afsluitpalen komt het regelmatig voor dat mensen hun auto keren in de straat. Extra keerbewegingen ontstaan ook op de kruising Douwes Dekkerlaan-Couperuslaan, bij het bord ‘doodlopende weg’. Keren gebeurt bijvoorbeeld wanneer mensen geen parkeerplaats kunnen vinden en terug moeten rijden. Hierdoor ontstaan in de straat extra keerbewegingen. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Dit geldt nog sterker wanneer bijvoorbeeld bezorgdiensten met kleine vrachtauto’s moeten keren. Eén van de redenen om de afsluiting in te stellen was de veiligheid voor kinderen. De keerbewegingen zijn hiervoor niet bevorderlijk.
3. Er ontstaat een betere verdeling in het parkeren
Veel straat-/wijkbewoners rijden vanuit de Boterdorpseweg de Douwes Dekkerlaan in. Er zijn drie parkeerhofjes (een voor de afsluitpalen en twee na de palen). Het parkeren in het eerste hofje (nabij Douwes Dekkerlaan 7-9) is relatief drukker geworden. Dit kan bij pieken resulteren in foutief parkeren dat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Door het foutief parkeren ontstaan onoverzichtelijke situaties. Het tweede en derde parkeerhofje (nabij Douwes Dekkerlaan 15-17 resp. 23-25) wordt niet volledig benut, omdat mensen blijkbaar liever niet omrijden om deze parkeerruimte te bereiken. Dit is geconstateerd in een parkeeronderzoek op 14 november 2014 om 23.50 uur (zie ook onder). Er wordt door de afsluiting ook meer geparkeerd in de Couperuslaan. Deze straat is smal wat ook hinder oplevert voor elkaar tegemoetkomende auto’s.
Bij de gehouden parkeertelling op vrijdag 14 november 2014 om 23.50 uur is geconstateerd dat er voor de afsluitpaal bij het eerste hofje (zie boven) aanzienlijk meer wordt geparkeerd dan op de twee andere hofjes. Hieruit kan worden afgeleid dat er geen sprake is van een te grote parkeerdruk cq -overlast. Wel kan worden geconstateerd dat er een onevenredige verdeling is in het gebruik van de parkeerplaatsen. Ondanks dat het niet tot problemen leidt zal het verwijderen van de afsluitpaal in onze ogen tot een betere verdeling van het parkeren leiden.
4. De afsluiting met een paal is een te rigoureus middel
De initiatiefnemers uit de wijk zijn de buurtbewoners langsgegaan met (samengevat) de vraag of ze voor een grotere verkeersveiligheid zijn. Hierop hebben veel bewoners aangegeven hiervoor te zijn en het nemen van maatregelen voor de verkeersveiligheid wel steunen. Velen zijn er niet van uitgegaan dat dit uiteindelijk zou resulteren in een afsluiting/knip van de straat. Een gehele afsluiting/knip voor auto’s vinden zij, zo blijkt uit reacties, een te rigoureus en ongewenst middel. Respondenten geven aan dat
wanneer een alternatieve maatregel, zoals een extra verkeersdrempel mogelijk is, dan beter voor dit alternatief gekozen moet worden. Zo liggen er al enkele verkeersdrempels in de straat.
5. De verkeerstellingen geven geen aanleiding om de afsluiting te continueren
In de straten van de wijk zijn verkeerstellingen gehouden. Deze zijn vergeleken met tellingen die vóór de afsluiting zijn gehouden. Hieruit is gebleken dat in de Douwes Dekkerlaan de intensiteiten gedaald zijn tussen de Zuiderparklaan en de afsluitpalen. In andere straten zijn de intensiteiten, met uitzondering van de Zuiderparklaan ter hoogte van de Oltmansstraat, (beperkt) hoger geworden. De intensiteiten vallen allemaal ruimschoots onder de maximale capaciteit die de woonstraten aankunnen. De rijsnelheden in de verschillende straten (maximumsnelheid 30 km/u) zijn niet noemenswaardig veranderd en zitten rond de 30 km/u. Hierin zitten geen excessen. Er kan worden geoordeeld dat de verkeersveiligheid cijfermatig niet substantieel is veranderd en het contineren van de huidige situatie niet ondersteunt.
6. Er wordt een extra verkeersdrempel aangebracht
Het instellen van een afsluiting is één van de meest rigoureus middelen die kan worden toegepast om te komen tot een verkeersreductie. Gebleken is dat dit in de wijk veel weerstand oproept en het draagvlak zeer klein is. In dit licht is het raadzaam om de afsluiting op te heffen. De verkeersveiligheid kan ook op een minder ingrijpende manier worden verbeterd. Het verdient hierbij de voorkeur om een verkeersdrempel aan te leggen ter hoogte van Douwes Dekkerlaan 32. Dit verlaagt de rijsnelheid van het verkeer, komt de oversteekbaarheid ten goede en ook kan het parkeren zich weer gelijkmatiger over de straat verspreiden zodat de overzichtelijkheid wordt bevorderd.
De Douwes Dekkerlaan ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en is hierbij in beheer en onderhoud.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft op 15 mei 2014 overleg plaatsgehad met de politie Rotterdam. In dit overleg is positief geadviseerd, hetgeen nogmaals schriftelijk is bevestigd op 23 september 2014.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregels van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.
Tegen het ontwerp-verkeersbesluit zijn in totaal tien zienswijzen ingediend. In de als bijlage 1 opgenomen Nota zienswijzen, tevens onderdeel uitmakend van dit besluit, zijn alle zienswijzen (samengevat) weergegeven met daarbij een reactie van de gemeente op de betreffende zienswijze.
De ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om tot aanpassing van het onderhavige verkeersbesluit te komen. Voor de motivering per zienswijze wordt verwezen naar de nota zienswijzen (T14.18571), tevens onderdeel uitmakend van dit besluit.