Gemeente Venray - Verkeersbesluit – Rotonde Leunseweg/Paterslaan/Patersstraat/Julianasingel – Venray
Logo Venray
kenmerk 2014-383
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het collegebesluit van 9 februari 2010, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:
Wettelijke grondslag
Ingevolge artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:
  • a.
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • b.
    het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • c.
    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • d.
    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
  • e.
    het waarborgen van een goede heffing en invordering van de mobiliteitstarieven, bedoeld in de wet bereikbaarheid en mobiliteit.
Ingevolge het tweede lid van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels voorts strekken tot:
  • f.
    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade (…);
  • g.
    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg is het gewenst op de gelijkwaardige kruising Leunseweg/Paterslaan/Patersstraat/Julianasingel een rotonde aan te leggen.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
  • Dat de Paterslaan en de Julianasingel wijkontsluitingswegen zijn;
  • Dat de Leunseweg een gebiedsontsluitingsweg is met het wegprofiel van een wijkontsluitingsweg;
  • Dat de Patersstraat een erftoegangweg is;
  • Dat de kruising van de Leunseweg/Paterslaan/Patersstraat/Julianasingel een gelijkwaardige kruising is;
  • Dat bij de huidige verkeersbelasting op het kruispunt sprake is van lichte filevorming, voornamelijk op de Leunseweg;
  • Dat omwille van een vlotte en veilige verkeersafwikkeling de verkeersdoorstroming op (kruispunten van) gebieds- en wijkontsluitingswegen goed moet zijn;
  • Dat op de kruising veel schoolgaand fietsverkeer richting het Raayland College oversteekt;
  • Dat bij grote verkeersdrukte afwikkelingsproblemen op de kruising kunnen ontstaan;
  • Dat voetgangers en fietsers zich daardoor onzeker gedragen en risico’s nemen om de kruising over te steken;
  • Dat uit onderzoek blijkt dat met de aanleg van een rotonde de verkeerssituatie op de kruising verbeterd
  • Dat autoverkeer op rotondes vanaf 1 januari 2002 voorrang heeft op het naderend verkeer;
  • Dat vanwege de verkeersveiligheid fietsers op een rotonde binnen de bebouwde kom voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde nadert en verlaat;
  • Dat op andere plaatsen binnen de bebouwde kom van Venray fietsers ook voorrang hebben op rotondes en dat hiermee een uniforme verkeerssituatie binnen de gemeente ontstaat;
  • Dat voor de verkeersveiligheid van voetgangers op alle aansluitingen van de rotonde, met uitzondering van de Patersstraat, voetgangersoversteekplaatsen worden aangelegd;
  • Dat omwille van de doorstroming en verkeersveiligheid de huidige inrit naar de parallelweg Paterslaan wordt opgeheven en vervangen wordt door een nieuwe inrit waar verkeer in twee richtingen wordt toegestaan.
  • Dat in de Patersstraat momenteel voor alle verkeer eenrichtingsverkeer geldt in noordelijke richting;
  • Dat de wegbreedte van de Patersstraat ca. 4,0 meter bedraagt en voldoende breed is om fietsers in twee richtingen toe te kunnen staan;
  • Dat het eenrichtingsverkeer in de bestaande verkeerssituatie ook voor fietsers geldt aangezien zij anders op een onoverzichtelijke kruising terecht komen;
  • Dat door het ombouwen van de kruising Leunseweg/Paterslaan/Patersstraat/Julianasingel tot rotonde fietsers voortaan veilig de Julianasingel over kunnen steken, en het niet meer bezwaarlijk is om fietsers in twee richtingen in de Patersstraat toe te staan.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is besproken in de Werkgroep Verkeer, waarin naast de gemeente ook de Politie Eenheid Limburg en de veiligheidsregio zitting hebben. De werkgroep heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregel. Middels het overleg in de Werkgroep Verkeer is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de te treffen verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
  • 1.
    Door het plaatsen van verkeersborden B6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden op de rotonde Leunseweg/Paterslaan/ Patersstraat/Julianasingel te Venray een voorrangsregeling in te stellen voor het verkeer op de rotonde inclusief de fietspaden e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening;
  • 2.
    Door het plaatsen van verkeersborden D1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de rotonde een verplichte rijrichting (rechtsom) in te stellen e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening;
  • 3.
    Door het plaatsen van verkeersborden G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de paden rondom de rotonde aan te wijzen als verplicht fietspad e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening;
  • 4.
    Door het plaatsen van verkeersborden L02f van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van zebramarkering op de wegaansluitingen van de rotonde drie voetgangersoversteekplaatsen vast te stellen e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening;
  • 5.
    Door het verwijderen van de verkeersborden C2 en C3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 het eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Paterslaan op te heffen;
  • 6.
    Door het verwijderen van de verkeersborden L2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het verwijderen van de zebramarkeringen de bestaande voetgangersoversteekplaatsen op de kruising Julianasingel/Leunseweg/Paterslaan op te heffen;
  • 7.
    Door het aanbrengen van onderborden OB52 onder de bestaande verkeersborden C2 en C3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 fietsers in twee richtingen toe te staan in de Patersstraat;
  • 8.
    Dit verkeersbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat de verkeersborden geplaatst en/of verwijderd zijn en de markeringen aangebracht en/of verwijderd zijn.
Burgemeester en wethouders van Venray, namens dezen,
Senior verkeerskundige Openbare Ruimte,
S.Halbersma
Bezwaar en verzoek om een voorlopige voorziening.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt.
Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Venray, Postbus 500, 5800 AM Venray.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit echter niet. Indien de onverwijlde spoed dit vereist, kunt u naast het indienen van een bezwaarschrift tevens de voorzieningenrechter van de Rechtbank, postbus 950, 6040 AZ Roermond, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.
Naar boven