Tijdelijke ontheffing naleving van geluidproductieplafonds voor referentiepunten langs traject A13, ter hoogte van Delft-Zuid, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Ontheffing Wet milieubeheer

MEDEDELING

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu deelt mee dat, bij besluit van 23 december 2014, kenmerk IenM/BSK-2014/271633, met toepassing van artikel 11.24, eerste lid, van de Wet milieubeheer, aan Rijkswaterstaat een tijdelijke ontheffing van de naleving van de geluidproductieplafonds is verleend voor referentiepunten gelegen langs het traject A13, ter hoogte van Delft-Zuid.

De tijdelijke ontheffing geldt voor 12 referentiepunten gelegen aan het voornoemde traject voor de kalenderjaren 2014 en 2015.

Voor de tijdelijke ontheffing is een maximale overschrijding van de geluidproductieplafonds per referentiepunt bepaald, zoals in de bijlage bij het besluit opgenomen.

Aanleiding

Op grond van artikel 11.22 van de Wet milieubeheer zendt de beheerder elk kalenderjaar vóór 1 oktober, aan Onze Minister een verslag met betrekking tot de naleving van de geluidproductieplafonds in het voorafgaande kalenderjaar. Uit het zogenaamde nalevingsverslag over 2013 is gebleken dat op enkele referentiepunten langs de A13, ter hoogte van Delft-Zuid, de geluid-productieplafonds worden overschreden.

Bijzondere omstandigheden

Een tijdelijke ontheffing van de naleving van de geluidproductieplafonds wordt alleen verleend als er sprake is van bijzondere omstandigheden. De bijzondere omstandigheid is de volgende:

De A13 is de enige hoofdverbinding in de corridor Den Haag – Rotterdam. De wegcapaciteit in deze corridor is te beperkt en daarom is in september 2010 het Tracébesluit A4 Delft – Schiedam vastgesteld. De aanleg van de nieuwe verbinding tussen Delft – Schiedam zorgt voor een betere en meer betrouwbare verkeersafwikkeling tussen Den Haag en Rotterdam.

In 2012 zijn de werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe verbinding gestart en naar verwachting zullen de werkzaamheden in 2015 worden afgerond. Eind 2015 kan de weg in gebruik worden genomen.

In september 2010 is besloten tot het Tracébesluit A4 Delft – Schiedam. Openstelling van de nieuwe verbinding A4 Delft – Schiedam zorgt voor een grote verschuiving van de verkeersstromen tussen Den Haag en Rotterdam (netwerkeffect). Het totale verkeersaanbod op de A13 zal hierdoor zodanig wijzigen dat de geconstateerde overschrijdingen (en dreigende overschrijdingen) op de A13 in 2016 zullen zijn beëindigd. Er is op dit traject dus geen sprake van een permanent knelpunt. Het is daarom niet noodzakelijk om een maatregel te treffen of om over te gaan tot een plafondwijzigingsprocedure omdat voorzien wordt dat de overschrijding een tijdelijk karakter heeft.

Inzage

Het besluit en de daaraan ten grondslag liggende stukken liggen gedurende de bezwaartermijn ter inzage bij:

  • Bureau Sanering Verkeerslawaai (De Bleek 10 te Woerden), gedurende werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. Mocht u van deze mogelijkheid gebruik willen maken, dan dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met het Bureau Sanering Verkeerslawaai: 0348 – 48 74 50.

Tot het besluit behoort een lijst met de betrokken referentiepunten en de maximale overschrijding van het geluidproductieplafond per referentiepunt. Het besluit, inclusief bijlage, aanvraag en akoestisch onderzoek, wordt gepubliceerd op de website van het Bureau Sanering Verkeerslawaai: www.bureausaneringverkeerslawaai.nl/rijksinfrastructuur/bekendmakingen.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt, door toezending aan de aanvrager een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, sector Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, Postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:

  • a. de naam en het adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (de datum en het nummer of kenmerk);

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

Het niet-voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het bezwaarschrift.

Naar boven