Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 11 december 2014, houdende regels voor het verstrekken van subsidie ten behoeve van kapitaallasten en vaste activa met betrekking tot de uit de AWBZ naar de Wmo 2015 en de Jeugdwet overgehevelde zorg (Subsidieregeling overgang kapitaallasten 2015–2017)

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 11.4.2 van de Wet langdurige zorg;

BESLUIT:

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1

In deze regeling wordt verstaan onder:

accountant:

accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;

beleidsregel:

beleidsregel van de zorgautoriteit;

bijdragen van derden:

bijdragen in de kosten die de subsidieontvanger van een derde ontvangt;

eigen bijdrage:

bijdrage in de kosten die de subsidieontvanger zelf levert;

jaarrekening:

jaarrekening als bedoeld in artikel 361 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;

kapitaallasten:

kapitaallasten, met inbegrip van kosten voor inventaris;

kosten:

kapitaallasten of vaste activa;

minister:

Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

opbrengsten:

eigen bijdrage en bijdragen van derden, vermeerderd met de aangevraagde, verleende of vastgestelde subsidie;

organisatie:

privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, dan wel een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld;

vaste activa:

kosten voor vaste activa.

Artikel 1.2

  • 1. De zorgautoriteit kan in de periode 2015 tot en met 2017 aan een organisatie jaarlijks een subsidie verstrekken voor kapitaallasten en voor vaste activa.

  • 2. De subsidie voor kapitaallasten wordt slechts verstrekt aan:

    • a. een organisatie die voor 1 januari 2012 zorg of diensten, niet zijnde zorg of diensten in het kader van de geestelijke gezondheidszorg, leverde die op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten verzekerd waren en waaraan de zorgautoriteit voor laatstgenoemde datum op grond van de beleidsregel ‘Kapitaallasten’ (CA-300-473; Stcrt. 2011, nr. 12384) een budget kapitaallasten heeft toegekend, dan wel aan haar rechtsopvolger;

    • b. een organisatie die voor 1 januari 2008 zorg of diensten in het kader van de geestelijke gezondheidszorg leverde die op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten verzekerd waren en waaraan de zorgautoriteit voor laatstgenoemde datum op grond van de beleidsregel ‘Kapitaallasten’ (CA-300-473; Stcrt. 2011, nr. 12384) een budget kapitaallasten heeft toegekend, dan wel aan haar rechtsopvolger.

  • 3. De subsidie voor vaste activa wordt slechts verstrekt aan:

    • a. een organisatie die voor 1 januari 2012 zorg of diensten, niet zijnde zorg of diensten in het kader van de geestelijke gezondheidszorg, leverde die op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten verzekerd waren en waaraan de zorgautoriteit voor laatstgenoemde datum op grond van de beleidsregel ‘Compensatie vaste activa AWBZ en GGZ in verband met invoering normatieve huisvestingscomponent’ (CA-300-493; Stcrt. 2011, nr. 14267) een vergoeding heeft toegekend, dan wel aan haar rechtsopvolger;

    • b. een organisatie die voor 1 januari 2008 zorg of diensten in het kader van de geestelijke gezondheidszorg leverde die op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten verzekerd waren en waaraan de zorgautoriteit voor laatstgenoemde datum op grond van de beleidsregel ‘Compensatie vaste activa AWBZ en GGZ in verband met invoering normatieve huisvestingscomponent’ (CA-300-493; Stcrt. 2011, nr. 14267) een vergoeding heeft toegekend, dan wel aan haar rechtsopvolger.

  • 4. De subsidie wordt slechts verstrekt aan een organisatie die onmiddellijk voorafgaande aan 1 januari 2015 verblijf met daarmee gepaard gaande zorg als bedoeld in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten verleende en de desbetreffende zorg vanaf die datum in opdracht van een of meer colleges van burgemeester en wethouders als maatwerkvoorziening als bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 of als jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet verleent.

Artikel 1.3

De subsidie wordt per kalenderjaar verstrekt.

Artikel 1.4

  • 1. De kapitaallasten die ten hoogste voor subsidie in aanmerking komen worden bepaald door overeenkomstige toepassing van de beleidsregels ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’ en ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’ zoals die gelden voor het jaar waarvoor de subsidie wordt verstrekt, met dien verstande dat de subsidie uitsluitend verstrekt wordt voor de kapitaallasten die toegerekend worden aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet waartoe:

    • a. aan de hand van paragraaf 5 van de beleidsregel ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’ wordt berekend welk percentage van de kapitaallasten na de overhevelingen vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten wordt toegerekend aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet;

    • b. de kapitaallasten, bestaande aan het budget kapitaallasten en het budget inventaris, worden berekend aan de hand van de artikelen 3.7 en 3.8 van de beleidsregel ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’ in samenhang met de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’;

    • c. de aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet toe te rekenen kapitaallasten, bestaande aan het budget kapitaallasten en het budget inventaris, worden berekend door de kapitaallasten, bedoeld in onderdeel b, te vermenigvuldigen met het percentage, bedoeld in onderdeel a;

    • d. het bedrag van de kapitaallasten die ten hoogste voor subsidie in aanmerking komen wordt berekend door de aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet toe te rekenen kapitaallasten, bedoeld in onderdeel c, te vermenigvuldigen met de bij het jaar waarvoor de subsidie wordt verstrekt horende percentages voor het budget kapitaallasten en het budget inventaris die zijn vermeld in de tabellen 1 en 2 van artikel 4.1 van de beleidsregel ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, onderdelen a tot en met d, wordt met betrekking tot kleinschalige woonvoorzieningen als bedoeld in artikel 4.12 van de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’:

    • a. het aantal bezette plaatsen die zijn overgeheveld vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekomsten naar de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet bepaald;

    • b. de normatieve vergoeding voor kapitaallasten, voor de bezette plaatsen, bedoeld in onderdeel a, bepaald aan de hand van de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’;

    • c. de aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet toe te rekenen kapitaallasten berekend door het aantal bezette plaatsen, bedoeld in onderdeel a, te vermenigvuldigen met de normatieve vergoeding, bedoeld in onderdeel b;

    • d. het bedrag van de kapitaallasten die ten hoogste voor subsidie in aanmerking komen berekend door de aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet toe te rekenen kapitaallasten, bedoeld in onderdeel c, te vermenigvuldigen met het bij het jaar waarvoor de subsidie wordt verstrekt horende percentage voor het budget kapitaallasten dat is vermeld in tabel 1 van artikel 4.1 van de beleidsregel ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’.

Artikel 1.5

De vaste activa die ten hoogste voor subsidie in aanmerking komen worden bepaald door overeenkomstige toepassing van de beleidsregel ‘Toevoeging en verrekening compensatie vaste activa’ zoals die geldt voor het jaar waarvoor de subsidie wordt verstrekt en de beleidsregel ‘Compensatie vaste activa AWBZ en GGZ in verband met invoering normatieve huisvestingscomponent’ (CA-300-493; Stcrt. 2011, nr. 14267).

HOOFDSTUK 2. AANVRAAG

Artikel 2.1

  • 1. Een aanvraag tot verlening van een subsidie wordt ontvangen uiterlijk op 31 oktober voor de aanvang van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 2. De zorgautoriteit kan ontheffing tot en met 15 december verlenen van de termijn, bedoeld in het eerste lid, indien de aanvraag tot ontheffing is ontvangen voor afloop van die termijn.

Artikel 2.2

  • 1. De aanvraag tot verlening van de subsidie bestaat in ieder geval uit een activiteitenplan en een begroting.

  • 2. De aanvraag bevat een opgave van het aantal bezette plaatsen, bedoeld in artikel 1.4, tweede lid, onderdeel a. De opgave is voorzien van een toelichting.

  • 3. Indien ter zake van een leegstaand gebouw compensatie als bedoeld in de beleidsregel ‘Compensatie vaste activa AWBZ en GGZ in verband met de invoering normatieve huisvestingscomponent’ (CA-300-493; Stcrt. 2011, 14267) is toegekend of is aangevraagd zonder dat op die aanvraag een onherroepelijk besluit is genomen, bevat de aanvraag een opgave van:

    • a. de opbrengsten uit verkoop en verhuur van leegstaande gebouwen;

    • b. boekwinsten op verkoop van grond of terrein waarop een leegstaande gebouw staat.

Artikel 2.3

  • 1. Voor een aanvraag tot verlening van een subsidie wordt een door de zorgautoriteit vastgesteld formulier gebruikt.

  • 2. Het aanvraagformulier wordt ondertekend door een persoon die bevoegd is de aanvrager te vertegenwoordigen.

Artikel 2.4

De aanvraag tot verlening van de subsidie gaat vergezeld van afschriften van de opdrachten, bedoeld in artikel 1.2, vierde lid.

Artikel 2.5

  • 1. Indien de aanvraag tot verlening van de subsidie wordt ingediend door een privaatrechtelijke rechtspersoon waaraan de zorgautoriteit op grond van deze regeling geen subsidie heeft verstrekt ten behoeve van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, gaat de aanvraag voorts vergezeld van:

    • a. een afschrift van de inschrijving van de aanvrager in het Handelsregister;

    • b. een afschrift van de oprichtingsakte van de rechtspersoon dan wel van de statuten zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd;

    • c. indien de aanvraag is ondertekend door een of meer andere personen dan de personen die op grond van de statuten bevoegd zijn de aanvrager te vertegenwoordigen: een afschrift van de volmacht voor het ondertekenen van de aanvraag;

    • d. de laatst opgemaakte jaarrekening dan wel de balans en de staat van baten en lasten en de toelichting daarop of, indien deze bescheiden ontbreken, een verslag over de financiële positie van de aanvrager op het moment van de aanvraag.

  • 2. De afschriften, bedoeld in het eerste lid, kunnen achterwege blijven, indien de aanvrager er redelijkerwijs van uit mag gaan dat deze gegevens bij de zorgautoriteit bekend zijn

  • 3. De zorgautoriteit kan ontheffing verlenen van het eerste lid.

Artikel 2.6

  • 1. Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of de voorbereiding van de beschikking, stelt de zorgautoriteit de aanvrager in de gelegenheid de aanvraag tot verlening van de subsidie binnen zes weken aan te vullen.

  • 2. De zorgautoriteit kan besluiten de aanvraag niet te behandelen indien de aanvraag binnen de termijn, bedoeld in het eerste lid, niet of niet voldoende is aangevuld.

HOOFDSTUK 3. VERLENING

Artikel 3.1

  • 1. De zorgautoriteit besluit over de verlening van de subsidie uiterlijk op 1 februari van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 2. Indien een volledige aanvraag is ontvangen na 31 oktober voor de aanvang van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, beslist de zorgautoriteit, in afwijking van het eerste lid, binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag tot verlening.

Artikel 3.2

  • 1. De zorgautoriteit vermeldt in het besluit tot verlening van de subsidie de wijze waarop de subsidie wordt berekend.

  • 2. In het besluit tot verlening wordt geen bedrag vermeld waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld.

HOOFDSTUK 4. BEVOORSCHOTTING EN VERPLICHTINGEN

Artikel 4.1

  • 1. De zorgautoriteit verleent bij het besluit tot verlening van de subsidie ambtshalve tevens een voorschot ter hoogte van 85% van een bedrag dat bestaat uit de begrote kosten verminderd met de begrote bijdragen van derden en de begrote eigen bijdrage.

  • 2. De zorgautoriteit betaalt het voorschot in gelijke delen in de maanden maart, april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober, november en december.

  • 3. Op verzoek van de aanvrager of indien de aanvraag na afloop van de aanvraagtermijn is ingediend, kan de zorgautoriteit van het tweede lid afwijken.

Artikel 4.2

De subsidieontvanger zorgt ervoor dat:

  • a. de doelstellingen van de gesubsidieerde activiteiten op doelmatige wijze worden nagestreefd,

  • b. de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten op verantwoorde wijze wordt bestuurd en

  • c. de voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten benodigde middelen op verantwoorde wijze worden beheerd.

Artikel 4.3

  • 1. De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte administratie, dat daarin altijd de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen, betalingen en ontvangsten alsmede kosten en opbrengsten kunnen worden nagegaan.

  • 2. De administratie wordt op overzichtelijke, controleerbare en doelmatige wijze ingericht.

  • 3. De administratie en de daartoe behorende bescheiden worden gedurende tien jaren bewaard.

Artikel 4.4

  • 1. De subsidieontvanger meldt meteen aan de zorgautoriteit als:

    • a. het tijdens de periode waarvoor de subsidie is verleend aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht,

    • b. het aannemelijk is geworden dat niet of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan of

    • c. zich andere omstandigheden voordoen of zullen voordoen die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie.

  • 2. De melding wordt schriftelijk gedaan. De melding wordt voorzien van een toelichting. Bij de melding worden de relevante stukken overgelegd.

Artikel 4.5

De subsidieontvanger die aan derden goederen ter beschikking stelt of voor derden diensten verricht, brengt daarvoor een vergoeding in rekening die ten minste kostendekkend is, tenzij het derden betreft voor wie de gesubsidieerde activiteiten bestemd zijn.

Artikel 4.6

  • 1. De subsidieontvanger werkt, onder meer door het verschaffen van de daartoe benodigde inlichtingen, gegevens en bescheiden, mee aan door of namens de zorgautoriteit ingesteld onderzoek dat erop is gericht de zorgautoriteit inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor het nemen van een besluit over het verstrekken van de subsidie.

  • 2. De subsidieontvanger werkt, onder meer door het verschaffen van de daartoe benodigde inlichtingen, gegevens en bescheiden, mee aan door of namens de minister ingesteld onderzoek dat erop is gericht de minister inlichtingen te verschaffen voor de ontwikkeling van het beleid van de minister.

Artikel 4.7

De zorgautoriteit kan bij de verlening van de subsidie verplichtingen opleggen als bedoeld in artikel 4:38 van de Algemene wet bestuursrecht.

HOOFDSTUK 5. VASTSTELLING

Artikel 5.1

  • 1. De subsidieontvanger dient uiterlijk op 31 mei na afloop van het jaar waarvoor de subsidie is verleend een aanvraag in tot vaststelling van de subsidie

  • 2. De zorgautoriteit kan ontheffing tot en met 31 juli verlenen van de termijn, bedoeld in het eerste lid, indien de ontheffing is aangevraagd voor afloop van die termijn.

  • 3. Een aanvraag tot vaststelling die na 31 juli na afloop van het jaar waarvoor de subsidie is verleend wordt ontvangen, wordt afgewezen.

Artikel 5.2

  • 1. De aanvraag tot vaststelling van de subsidie bestaat in ieder geval uit een activiteitenverslag en een financieel verslag.

  • 2. De aanvraag bevat een opgave van het aantal bezette plaatsen, bedoeld in artikel 1.4, tweede lid, onderdeel a. De opgave is voorzien van een toelichting.

  • 3. Indien ter zake van een leegstaand gebouw compensatie als bedoeld in de beleidsregel ‘Compensatie vaste activa AWBZ en GGZ in verband met de invoering normatieve huisvestingscomponent’ (CA-300-493; Stcrt. 2011, 14267) is toegekend of is aangevraagd zonder dat op die aanvraag een onherroepelijk besluit is genomen, bevat de aanvraag een opgave van:

    • a. de opbrengsten uit verkoop en verhuur van leegstaande gebouwen;

    • b. boekwinsten op verkoop van grond of terrein waarop een leegstaande gebouw staat.

  • 4. Voor een aanvraag van de vaststelling van een subsidie wordt een door de zorgautoriteit vastgesteld formulier gebruikt.

  • 5. Het aanvraagformulier wordt ondertekend door een persoon die bevoegd is de aanvrager te vertegenwoordigen.

Artikel 5.3

  • 1. De subsidieontvanger doet het financieel verslag vergezellen van een controleverklaring van een accountant, opgesteld overeenkomstig een door de zorgautoriteit vastgestelde model met inachtneming van een door de zorgautoriteit vastgesteld protocol.

  • 2. Het financieel verslag gaat vergezeld van een rapport van feitelijke bevindingen omtrent de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen door de subsidieontvanger, opgesteld door een accountant overeenkomstig een door de zorgautoriteit vastgesteld model met inachtneming van een door de zorgautoriteit vastgesteld protocol.

Artikel 5.4

Op verzoek van de zorgautoriteit legt de subsidieontvanger in aanvulling op de aanvraag tot vaststelling van de subsidie een jaarrekening over.

Artikel 5.5

  • 1. Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of de voorbereiding van de beschikking, stelt de zorgautoriteit de aanvrager in de gelegenheid de aanvraag tot vaststelling van de subsidie binnen acht weken aan te vullen.

  • 2. De zorgautoriteit kan besluiten de aanvraag niet te behandelen indien de aanvraag binnen de termijn, bedoeld in het eerste lid, niet of niet voldoende is aangevuld.

Artikel 5.6

De subsidie wordt vastgesteld op een bedrag dat bestaat uit de werkelijke kosten verminderd met de werkelijke bijdragen van derden en de werkelijke eigen bijdrage.

Artikel 5.7

  • 1. De zorgautoriteit besluit over de vaststelling van de subsidie uiterlijk op 31 oktober na afloop van het jaar waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2. Indien een volledige aanvraag is ontvangen na 31 mei na afloop van het jaar waarvoor de subsidie is verleend, beslist de zorgautortiteit, in afwijking van het eerste lid, binnen tweeëntwintig weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling.

HOOFDSTUK 6. SLOTBEPALINGEN

Artikel 6.1

  • 1. In afwijking van artikel 2.1, eerste lid, wordt een aanvraag ten behoeve van 2015 uiterlijk op 30 april 2015 ontvangen.

  • 2. In afwijking van artikel 3.1 besluit de zorgautoriteit uiterlijk op 31 juli 2015 of, indien een volledige aanvraag tot verlening na 30 april 2015 is ontvangen, binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag tot verlening.

  • 2. In afwijking van artikel 4.1, tweede lid, betaalt de zorgautoriteit het voorschot op de subsidie ten behoeve van 2015 over de maanden tot en met de maand van het besluit in een keer.

Artikel 6.2

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2015 en vervalt met ingang van 1 januari 2018, met dien verstande dat deze regeling van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.

Artikel 6.3

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling overgang kapitaallasten 2015–2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

TOELICHTING

Algemeen

Medio 1999 is de modernisering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) aangekondigd, waarbij werd geconstateerd dat er grote verschillen waren tussen het aanbod van en de vraag naar zorg (Kamerstukken II 1998/99, 26 631, nr. 1). Om dit verschil te overbruggen, is ingezet op een verandering van de AWBZ, waarin de vraag van de cliënt een centrale rol speelt. Daarmee kwamen bestaande zekerheden te vervallen en werd afscheid genomen van aanbodsturing.

In maart 2005 zijn integrale tarieven in de zorg aangekondigd, waarbij de kapitaallasten van de zorgaanbieder niet langer apart worden bekostigd aan de hand van de vergunning, maar in het tarief voor de zorgverlening worden verwerkt aan de hand van de daadwerkelijk geleverde zorg (Kamerstukken II 2004/05, 27 659, nr. 52). Enerzijds kwam het risico voor investeringen daarmee bij de zorgaanbieder te liggen. Anderzijds krijgt de zorgaanbieder de vrijheid om te investeren naar eigen inzicht en zo in te spelen op de vraag.

Tot 2009 was er een vergunningenstelsel voor de bouw van grootschalige voorzieningen voor zorg in de zin van de AWBZ en voor curatieve geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Voor de bouw van kleinschalige voorzieningen was er een vergunningenvrij, normatief stelsel. Bij brief van 18 december 2008 is de afschaffing van dit zogenaamde bouwregime in de AWBZ en de curatieve GGZ aangekondigd, evenals de afschaffing van de contracteerplicht (Kamerstukken II 2008/09, 27 659 nr. 106).

Per 2012 een invoeringstraject geïntroduceerd voor integrale tarieven in de periode 2012–2017 (Kamerstukken II 2010/11, 30 597, nr. 187). Stapsgewijs wordt de vergoeding voor kapitaallasten op basis van het oude regime voor grootschalige voorzieningen en kleinschalig voorzieningen afgebouwd om over te gaan naar een volledig integraal tarief per 2018. Deze vergoeding wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaald in het kader van de bekostiging van zorg in de zin van de AWBZ. Daartoe hanteert de NZa beleidsregels met betrekking tot tarieven voor de zorg. In deze overgangsperiode krijgen zorgaanbieders in twee delen hun kapitaallasten vergoed. Enerzijds een afnemend deel op grond van het oude bouwregime of normatieve componenten voor kleinschalig wonen en anderzijds een toenemend deel op basis van de normatieve huisvestingscomponent.

Daarnaast is in 2012 een compensatie geïntroduceerd voor vaste activa waarvan de boekwaarde hoger was dan de actuele waarde. Deze compensatie wordt eveneens bepaald aan de hand van beleidsregels van de Nza.

Per 2015 treedt de Wet langdurige zorg (Wlz) in werking (Kamerstukken I 2014/15, 33 891, nr. C). De Wlz vervangt de AWBZ. Met de komst van de Wlz wordt een deel van de zorg in de zin van de AWBZ overgeheveld naar taken van de gemeenten uit hoofde van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo).

De komst van de Wlz heeft ook gevolgen voor het bovengeschetste overgangsregime voor kapitaallasten en vaste activa. Voor zover er zorg wordt verleend die is overgeheveld naar gemeenten, kan geen vergoeding voor kapitaallasten meer worden verstrekt via de beleidsregels van de NZa. En indien een organisatie in het geheel geen zorg in de zin van de Wlz meer verleend, kunnen ook de beleidsregels van de NZa ter compensatie van vaste activa geen toepassing meer vinden. Bovendien zijn gemeenten niet gehouden in zulke vergoedingen te voorzien. Daarom strekt deze regeling ertoe in plaats daarvan subsidies te verstrekken aan de desbetreffende organisaties die hun voormalige zorg in de zin van de AWBZ voortzetten onder gemeentelijke verantwoordelijkheid in het kader van de Jeugdwet en de Wmo. Deze regeling is gebaseerd op artikel 11.4.2 van de Wlz.

De kapitaallasten die voor subsidie in aanmerking komen, worden op dezelfde manier bepaald als de vergoeding die onder de Wlz wordt toegekend op basis van de beleidsregels van de NZa voor het overgangsregime voor kapitaallasten. De subsidie is als het ware een aanvulling op dat overgangsregime, zodat het totale bedrag uit hoofde van de desbetreffende beleidsregels van de NZa en deze subsidieregeling gelijk is aan de vergoeding die op basis van die beleidsregels zou worden toegekend wanneer de overheveling naar Jeugdwet en Wmo niet had plaatsgevonden. Althans, voor zover de betrokken organisaties op niet andere wijze worden gefinancierd voor hun kapitaallasten en vaste activa.

Voor de subsidie voor vaste activa ligt dit enigszins anders. Zolang er zorg in de zin van de Wlz verleend wordt, kunnen de desbetreffende beleidsregels toegepast worden. Pas wanneer de organisatie in het geheel geen Wlz-zorg meer verleent, ontstaat er een hiaat. Dat wordt opgevuld met deze subsidieregeling. De vaste activa die voor subsidie in aanmerking komen, worden op dezelfde manier bepaald als de compensatie die onder de Wlz zou worden toegekend op basis van de desbetreffende beleidsregels van de NZa.

De subsidie wordt op aanvraag verleend. Het bedrag van de subsidie wordt dan nog niet bepaald. Wel wordt een raming gemaakt van de kapitaallasten en de kosten van vaste activa. Op basis daarvan wordt een voorschot verstrekt. Na afloop van elke jaar wordt de subsidie vastgesteld aan de hand van de werkelijke kosten, de werkelijke opbrengsten en de werkelijke eigen bijdrage. Eerst op dat moment wordt de hoogte van de subsidie bepaald.

Ook de periode waarin de subsidie wordt verstrekt, komt overeen met de duur van het overgangsregime voor kapitaallasten en vaste activa. Per 2018 eindigt dat overgangsregime. Op dat moment vervalt de noodzaak voor een subsidieregeling. Dan vindt de bekostiging van kapitaallasten en vaste activa geheel op reguliere wijze plaats volgens de toepasselijke wettelijke stelsels zoals de Wlz, de Zvw, de Jeugdwet en de Wmo.

Naar verwachting is met deze subsidieregeling in 2015 € 100 mln. gemoeid, in 2016 € 60 mln. en in 2017 € 30 mln. Dekking hiervan was reeds voorzien binnen het beschikbare kader.

De effecten van deze regeling op fraudegevoeligheid, administratieve lasten en regeldruk zijn neutraal. Het betreft immers de voortzetting van een bestaande regime op een andere grondslag.

Artikelsgewijs

Artikel 1.1

Ingevolge artikel 11.4.2 van de Wlz wordt een subsidie verstrekt aan een rechtspersoon. Om verwarring met het begrip 'instelling' in de zin van de Wlz te voorkomen, wordt in deze regeling de term 'organisatie' gebruikt.

De kosten die voor subsidie in aanmerking komen zijn kapitaallasten en kosten voor vaste activa. Deze begrippen zijn niet nader omschreven in deze regeling, aangezien op het bepalen van de hoogte van de kosten beleidsregels van de NZa van overeenkomstige toepassing zijn waarin deze begrippen verder zijn uitgewerkt.

Voor het overige spreken de begripsbepalingen voor zich.

Artikel 1.2

De afbakening van de periode waarin de subsidie kan worden verstrekt en de doelgroep waaraan de subsidie kan worden verstrekt, is rechtstreeks ontleend aan artikel 11.4.2 van de Wlz.

Artikel 1.3

In de periode 2015 tot en met 2017 wordt de subsidie jaarlijks verstrekt.

Artikel 1.4

Voor Wlz-zorg worden de kapitaallasten vergoed op de reguliere wijze met tariefbeschikkingen en rekenstaten. Voor de zorg op basis van de Jeugdwet of de Wmo is dat anders.

Voor de bekostiging van Wlz-zorg verstrekt de NZa op aanvraag een tariefbeschikking met rekenstaat. In de beschikking en rekenstaat zijn de tarieven en de onderbouwing daarvan opgenomen. Daarbij gaat het uitsluitend om Wlz-zorg. De tariefbeschikking en rekenstaat zijn opgeschoond voor zorg die uit de AWBZ is overgeheveld naar de Jeugdwet of de Wmo. Die schoning heeft onder andere plaatsgevonden op basis van een toerekening van productie-afspraken door zorgaanbieders aan de Wlz, de Jeugdwet en Wmo op basis van de productieafspraken 2014. Daarnaast heeft een opschoning van plaatsen kleinschalig wonen plaatsgevonden. Voor deze plaatsen kleinschalig wonen die betrekking hebben op cliënten waarvan de zorg niet langer onder de Wlz valt, wordt vanaf 2015 geen normatieve vergoeding verstrekt onder de Wlz.

Voor het gedeelte dat aldus geschoond is, worden op grond van deze regeling vanaf 2015 subsidies verstrekt. Ook voor subsidies in 2016 en 2017 blijft de verhouding van de productieafspraken voor 2014 het uitgangspunt bij de toerekening naar Wlz, Jeugdwet en Wmo. De reden is onder meer dat gemeenten niet gebonden zijn om productieafspraken te maken in prestatietermen zoals gebruikelijk was onder de AWBZ.

Kapitaallasten in verband met nieuwe investeringen vallen niet onder deze subsidieregeling. Deze kapitaallasten hebben immers geen betrekking op zorg die is overgeheveld van de AWBZ naar de Jeugdwet of de Wmo.

Voor de normatieve vergoedingen van de kapitaallasten voor kleinschalig wonen wordt het bedrag uit de geldende beleidsregel gehanteerd. Indien de prestatie is komen te vervallen, dan wordt teruggevallen op de beleidsregels van het voorafgaande jaar.

Hierna wordt aan de hand van twee voorbeelden beknopt de wijze van berekening weergegeven van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen. De voorbeelden betreffen een grootschalige woonvoorziening die onder de Jeugdwet komt te vallen en een kleinschalige woonvoorziening die onder het gemeentelijk domein komt te vallen.

a. Grootschalige woonvoorzieningen Jeugdwet
Stap 1. Bepalen percentage kapitaallasten

Het percentage van de kapitaallasten die worden toegerekend aan de Jeugdwet wordt voor de subsidie ten behoeve van het jaar 2015 berekend op basis van paragraaf 5 van de beleidsregel ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’.

De NZa heeft het percentage van de kapitaallasten dat wordt toegerekend aan de Jeugdwet (voor zover de zorg uit de AWBZ is overgeheveld naar de Jeugdwet) vastgesteld op basis van gegevens van de zorgaanbieder uit het ‘Wlz-formulier Budget 2015’. Dit percentage wordt ook opgenomen in de Wlz-rekenstaat 2015.

Stap 2. Bepalen budget kapitaallasten

De kapitaallasten zijn gelijk aan het ‘Budget kapitaallasten’ en het ‘Budget inventaris’ als bedoeld in de artikelen 3.7 en 3.8 van de beleidsregel ‘Invoering normatieve huisvestingscomponent (NHC) en normatieve inventariscomponent (NIC) bestaande zorgaanbieders’ (CA-BR-1511) in verbinding met de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’.

Het ‘Budget kapitaallasten’ en het ‘Budget inventaris’ worden vermenigvuldigd met het percentage dat is vastgesteld onder stap 1.

Stap 3. Bepalen percentage afbouw kapitaallasten

De bekostiging op basis van het budget kapitaallasten en inventaris wordt voor bestaande zorgaanbieders geleidelijk afgebouwd om met ingang van 2018 de bekostiging uitsluitend op basis van integrale tarieven te laten plaatsvinden. Onderstaande tabel geeft het verloop weer van het afnemende budget kapitaallasten en inventaris.

Jaar

Afbouwpercentage

2015

50%

2016

30%

2017

15%

Het onder stap 2 berekende bedrag wordt vermenigvuldigd met het afbouwpercentage voor het desbetreffende jaar. Deze berekening resulteert in de subsidiabele kosten voor grootschalige woonvoorzieningen die onder de Jeugdwet komen te vallen.

Rekenvoorbeeld 2015:

Stap 1: percentage kapitaallasten Jeugdwet: 15%;

Stap 2: budget kapitaallasten Jeugdwet: € 1 mln;

Stap 3: afbouwpercentage kapitaallasten 2015: 50%.

Subsidiabele kosten: 15% * € 1 mln. * 50% = € 75.000.

Volledigheidshalve wordt nog opgemerkt dat dit niet het subsidiebedrag is. Opbrengsten van derden en bijdragen van de subsidieontvanger worden in mindering gebracht op de kosten (artikel 5.6). Indien in het onderhavige geval bijvoorbeeld door gemeenten uit hoofde van de uitvoering van de Jeugdwet € 20.000 is bijgedragen, wordt de subsidie als volgt berekend: € 75.000 – € 20.000 = € 55.000.

b. Kleinschalige woonvoorzieningen in gemeentelijk domein
Stap 1. Bepalen aantal plaatsen kleinschalig wonen

In de Wlz-beschikking en bijbehorende rekenstaat 2015 heeft een opschoning plaatsgevonden van plaatsen kleinschalig wonen behorende bij de Jeugdwet en de Wmo. Voor deze plaatsen wordt vanaf 2015 geen normatieve vergoeding verstrekt onder de Wlz. Zorgaanbieders geven het aantal bezette plaatsen kleinschalig wonen op die vanaf 2015 worden bekostigd vanuit het gemeentelijk domein (en niet meer vanuit de Wlz).

Stap 2. Bepalen budget kapitaallasten (genormeerde vergoeding)

De normatieve vergoedingen kapitaallasten voor kapitaallasten en inventariskosten zoals deze zijn opgenomen in de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’ zijn de basis voor deze stap. De normvergoeding per plaats wordt ontleend aan de meest recente beleidsregel voor de Wlz.

De (bezette) plaatsen behorende bij gemeentelijk domein (Wmo en Jeugdwet) worden vermenigvuldigd met de normvergoeding voor kapitaallasten.

Stap 3. Bepalen percentage afbouw kapitaallasten

Onderstaande tabel geeft het verloop weer van het afnemende budget kapitaallasten.

Jaar

Afbouwpercentage

2015

50%

2016

30%

2017

15%

Het onder stap 2 berekende bedrag wordt vermenigvuldigd met het afbouwpercentage voor het desbetreffende jaar. Deze berekening resulteert in de subsidiabele kosten voor kleinschalige woonvoorzieningen die onder het gemeentelijk domein komen te vallen.

Rekenvoorbeeld 2015:

Stap 1:

Bezette plaatsen kleinschalig wonen (AWBZ 2014): 10.

Bezette plaatsen kleinschalig wonen (Wlz 2015): 6.

Bezette plaatsen kleinschalig wonen gemeentelijk domein (totaal Wmo en Jeugdwet 2015): 4.

Stap 2:

Normvergoeding Individueel verblijf licht: € 10.345.

Stap 3:

Afbouwpercentage kapitaallasten 2015: 50%.

Subsidiabele kosten: 4 * € 10.345 * 50% = € 20.690.

Volledigheidshalve wordt nog opgemerkt dat dit niet het subsidiebedrag is. Opbrengsten van derden en bijdragen van de subsidieontvanger worden in mindering gebracht op de kosten (artikel 5.6). Indien in het onderhavige geval bijvoorbeeld door gemeenten uit hoofde van de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 € 10.000 is bijgedragen, wordt de subsidie als volgt berekend: € 20.690 – € 10.000 = € 10.690.

Artikel 1.5

De subsidie voor vaste activa wordt uitsluitend verleend aan een organisatie die geen Wmg-tariefbeschikking met rekenstaat van de Nza ontvangt betreffende Wlz-zorg. Indien een rechtspersoon zo’n tariefbeschikking met rekenstaat wel ontvangt, is er geen reden voor afzonderlijke subsidie omdat op die manier de volledige compensatie voor vaste activa verstrekt kan worden. Het komt er dus feitelijk op neer dat pas een subsidie wordt verstrekt indien een organisatie in het geheel geen Wlz-zorg meer verricht en van de NZa geen Wmg-tariefbeschikking en rekenstaat meer ontvangt.

Het gaat hier om uitvoering van eerdere beschikkingen waarin de NZa een compensatie heeft toegekend op grond van de beleidsregel ‘Compensatie vaste activa AWBZ en GGZ in verband met invoering normatieve huisvestingscomponent’ (CA-300-493) of de beleidsregel ‘Toevoeging en verrekening compensatie vaste activa’ (CA-300-563). De compensatie betreft versnelde afschrijvingen op vaste activa die niet zijn toe te rekenen aan andere domeinen zoals Wmo of Jeugdwet, maar uitsluitend aan de Wlz of de Zvw.

Artikel 2.1

De termijn voor het aanvragen van subsidie sluit jaarlijks op 31 oktober. Op verzoek is uitstel mogelijk tot en met 15 december. Dat verzoek dient voor afloop van de termijn gedaan te worden. Uitstel wordt alleen toegestaan wanneer een tijdige aanvraag redelijkerwijze niet verwacht mag worden. In dit verband wordt nog gewezen op de mogelijkheid een onvolledige of onjuiste aanvraag in te dienen, waarna de gelegenheid wordt geboden tot aanvulling en correctie (artikel 2.6).

Artikel 2.2

In het activiteitenplan geeft de organisatie aan voor welke doelgroep en zorg de gedane investering in stand wordt gehouden. De begroting is een opgave van te verwachten kosten en opbrengsten met betrekking tot de kapitaallasten en de vaste activa.

In de aanvraag tot verlening wordt opgegeven hoeveel bezette plaatsen zijn overgeheveld van de AWBZ naar de Wmo en de Jeugdwet. Deze opgave dient te worden onderbouwd, bijvoorbeeld aan de hand van de rekenstaten, behorende bij de toepasselijke tariefbeschikkingen en de toelating op grond van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) voor kleinschalig wonen.

Artikel 2.3

Het aanvraagformulier is te verkrijgen bij de NZa. De aanvraag wordt gedaan door iemand die dat namens de organisatie mag doen.

Artikel 2.4

Bij de aanvraag toont de organisatie aan dat de voormalige AWBZ-zorg nu onder gemeentelijke verantwoordelijkheid uit hoofde van de Jeugdwet of de Wmo wordt verstrekt. Dat wordt gedaan door middel van de overeenkomsten met de gemeenten.

Artikel 2.5

Bij de aanvraag legt de organisatie, indien nodig, gegevens over zichzelf over. Hieruit kan bijvoorbeeld worden opgemaakt of de aanvraag is ondertekend door een daartoe bevoegde persoon.

Artikel 2.6

Bij onjuiste of onvolledige aanvragen tot verhoging van de verleende subsidie wordt eenmaal de gelegenheid geboden om de aanvraag te completeren. Wordt deze gelegenheid niet, niet tijdig of niet genoegzaam benut, dan kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld. Er wordt dan geen subsidie verstrekt.

Artikel 3.1

Binnen drie maanden na sluiting van de reguliere aanvraagtermijn, besluit de NZa over de verlening van de subsidies. Het kan zijn dat een aanvraag later is ontvangen, bijvoorbeeld omdat uitstel is gegeven of omdat de aanvraag aanvulling of correctie behoefde. Dat besluit de NZa binnen dertien weken na ontvangst van de volledige en juiste aanvraag over de verlening.

Artikel 3.2

Er wordt niet een vast of maximum subsidiebedrag verleend. De subsidie wordt immers achteraf vastgesteld op basis van de werkelijke kosten, de werkelijke opbrengsten en de werkelijke eigen bijdrage. Bij de verlening volstaat de NZa met een beschrijving van de manier waarop het bedrag van de subsidie bij de vaststelling zal worden berekend.

Artikel 4.1

Er wordt wel een voorschot verstrekt op de subsidie. Het voorschot wordt gebaseerd op een raming van de kosten, verminderd met de opbrengsten en de eigen bijdrage. 85% daarvan wordt in maandelijkse termijnen vooruitbetaald. De betalingen worden verricht door Zorginstituut Nederland.

Artikel 4.2

Deze bepaling bevat een algemeen geformuleerde verplichting van de subsidieontvanger. De subsidieontvanger wordt geacht doeltreffend en doelmatig te werk te gaan. Voor doeltreffend en doelmatig opereren is het nodig de activiteiten weloverwogen aan te sturen en de personele, materiële en financiële middelen verstandig in te zetten. In concreto betekent dit dat geen onnodige kosten gemaakt worden en dat mogelijkheden benut worden om opbrengsten te genereren.

Artikel 4.3

De subsidieontvanger dient in ieder geval de gegevens bij te houden op basis waarvan uiteindelijk de subsidie wordt bevoorschot en vastgesteld. Uit de administratie dient onder meer aan de hand van contracten en facturen de opbouw van de subsidiedeclaratie te herleiden te zijn. Nagegaan moet kunnen worden of kapitaallasten en de kosten voor vaste activa aan de eisen voor subsidiëring voldoen.

Artikel 4.4

Deze bepaling schrijft in drie situaties een meldingsplicht voor. Ten eerste is de subsidieontvanger verplicht te melden wanneer de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel worden verricht. Ten tweede geldt een meldingsplicht indien niet, niet tijdig of niet geheel wordt voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Ten derde kunnen zich, los van de activiteiten en verplichtingen, ook andere wijzigingen in de omstandigheden voordoen die van belang zijn voor de subsidieverstrekking en daarom gemeld dienen te worden. Een evident voorbeeld doet zich voor indien de subsidieontvanger in surseance van betaling is geraakt of haar faillissement wordt aangevraagd of uitgesproken. Ook een statutenwijziging of een fusie kan tot een zodanige meldingsplicht leiden.

Het voldoen aan de meldingsplicht is van groot belang. Op basis van tijdige informatie van de subsidieontvanger kan de subsidie immers nog lopende de subsidieperiode worden aangepast.

Artikel 4.5

Wanneer de investeringen waarvan de kapitaallasten en de kosten voor vaste activa gesubsidieerd worden, worden ingezet ten behoeve van derden, dient de subsidieontvanger een ten minste kostendekkende vergoeding te verlangen. Op die manier kunnen opbrengsten worden verkregen waarmee kapitaallasten en kosten voor vaste activa gedekt kunnen worden.

Bovendien wordt zo het behalen van concurrentievoordelen voorkomen. Indien een subsidieontvanger bijvoorbeeld (een deel van) een gebouw gebruikt voor activiteiten in het kader van de Wmo die de gemeente bij de subsidieontvanger afneemt, dan moet de subsidieontvanger de kosten van het gebouw die aan de Wmo-activiteiten zijn toe te rekenen, aan de gemeente doorberekenen of in de aan de gemeente berekende prijs opnemen. Die doorberekening of prijsstelling moet ten minste kostendekkend zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld bij verhuur van een gebouw als werkruimte of kantoor door de subsidieontvanger aan een bedrijf.

Artikel 4.6

Met de introductie van de Wlz, de Jeugdwet en de Wmo zijn allerlei ontwikkelingen in de zorg in gang gezet. Het is dan ook van belang om daar inzicht in te kunnen verkrijgen. Subsidieontvangers zijn derhalve verplicht om mee te werken aan onderzoek daarnaar.

Verder kan nader onderzoek ook nodig zijn voor een beslissing over het verstrekken van een subsidie.

Artikel 4.7

Op voorhand dienen zich geen verdere verplichtingen voor de subsidieontvanger aan. Het is evenwel niet uitgesloten dat de NZa naar aanleiding van een aanvraag van subsidie het toch opportuun acht een verplichting op te leggen. Deze mogelijkheid is beperkt tot verplichtingen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.

Artikel 5.1

De termijn voor het aanvragen van de vaststelling van de subsidie sluit jaarlijks op 31 mei. Op verzoek is uitstel mogelijk tot en met 31 juli. Dat verzoek dient voor afloop van de termijn gedaan te worden. Uitstel wordt alleen toegestaan wanneer een tijdige aanvraag redelijkerwijze niet verwacht mag worden. In dit verband wordt nog gewezen op de mogelijkheid een onvolledige of onjuiste aanvraag in te dienen, waarna de gelegenheid wordt geboden tot aanvulling en correctie (artikel 5.5). Aanvragen die na 31 juli nog worden ontvangen, worden in ieder geval afgewezen. Dat betekent dat de subsidie op nihil wordt vastgesteld.

Artikel 5.2

In het activiteitenverslag geeft de organisatie aan voor welke doelgroep en zorg de gedane investering in stand is gehouden. Het financieel verslag is een opgave van de werkelijke kosten en de werkelijke opbrengsten met betrekking tot de kapitaallasten en de vaste activa.

In de aanvraag tot vaststelling wordt opgegeven hoeveel bezette plaatsen zijn overgeheveld van de AWBZ naar de Wmo en de Jeugdwet. Deze opgave dient te worden onderbouwd, bijvoorbeeld aan de hand van de rekenstaten, behorende bij de toepasselijke tariefbeschikkingen.

Artikel 5.3

De aanvraag tot vaststelling wordt gecontroleerd door de accountant. De modellen voor de door de accountant op te stellen stukken en de daartoe te hanteren protocollen zijn verkrijgbaar bij de NZa.

Artikel 5.5

Bij een onjuiste of onvolledige verantwoording van de verleende subsidie wordt eenmaal de gelegenheid geboden om de aanvraag te completeren. Wordt deze gelegenheid niet, niet tijdig of niet genoegzaam benut, dan kan de aanvraag tot vaststelling buiten behandeling worden gelaten. De subsidie wordt dan op nihil gesteld.

Artikel 5.6

Bij de verlening is de hoogte van het subsidiebedrag nog niet bepaald. Dat gebeurt bij de vaststelling. De vaststelling van de subsidie geschiedt op basis van de werkelijke kosten, de werkelijke opbrengsten en de werkelijke eigen bijdrage. De opbrengsten bestaan bijvoorbeeld uit opbrengsten door verhuur en verkoop gedurende het boekjaar. Eigen bijdragen van de subsidieontvanger in de kapitaallasten en de kosten voor vaste activa worden in mindering gebracht op de subsidie. De subsidie is gelijk aan: de werkelijke kosten minus de werkelijke bijdragen van derden en minus de werkelijke eigen bijdrage.

De bijdragen van derden worden toegerekend aan het jaar waarop die betrekking hebben. Het moment van feitelijke uitbetaling is niet doorslaggevend. Indien bijvoorbeeld opbrengsten uit verhuur van een gebouw in 2015 in 2016 door de subsidieontvanger op een bankrekening worden ontvangen, tellen deze opbrengsten mee bij het bereken van de subsidie over 2015.

Het bedrag van de vastgestelde subsidie zal in veel gevallen afwijken van het bedrag dat aan voorschotten is betaald. Als de vastgestelde subsidie hoger is, wordt het verschil bijbetaald. Als de vastgestelde subsidie lager is, wordt het verschil teruggevorderd. Een en ander vloeit voort uit de artikelen 4:87 en 4:95 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5.7

Binnen vijf maanden na sluiting van de reguliere termijn voor de verantwoording, besluit de NZa over de vaststelling van de subsidies. Het kan zijn dat een verantwoording later is ontvangen, bijvoorbeeld omdat uitstel is gegeven of omdat de aanvraag tot vaststelling aanvulling of correctie behoefde. Dat besluit de NZa binnen tweeëntwintig weken na ontvangst van de volledige en juiste aanvraag over de vaststelling.

Artikel 6.1

Organisaties, NZa en Zorginstituut Nederland hebben tijd nodig om zich voor te bereiden op de uitvoering van deze subsidieregeling. Gelet op de datum van publicatie van deze subsidieregeling kunnen aanvragen tot verlening van de subsidie daarom tot en met 30 april 2015 worden gedaan. Over de aanvragen wordt dan ook later besloten dan gebruikelijk, namelijk uiterlijk 31 juli 2015. Tenzij de aanvraag na de reguliere termijn is ontvangen, in welk geval de beslistermijn dertien weken beloopt.

De voorschotten worden in 2015 ook anders betaald. De voorschotten over de maanden tot en met de maand waarin de subsidie wordt verleend, worden in één keer betaald. Daarna vangen de reguliere maandelijkse betalingen aan.

Artikel 6.2

De regeling geldt net zolang als het overgangsregime voor kapitaallasten in de Wlz, namelijk tot 1 januari 2018. Dan vervalt de regeling, zij het dat verstrekte subsidies nog wel overeenkomstig de regeling worden afgehandeld.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven